[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:48

15..?

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:36

dat kan nog wel hoor gewoon rustig eraan laten wennen, maar dat is bij elk paard zo... wel onder goede begeleiding he?

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:38

Oke bedankt:)

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:40

Ohja bijna vergeten;) ik heb nog een haflinger van 10 jaar, met een hele dikke hals omdat ie zomers voor de koets loopt. en die krijg ik ook moeilijk aan de teugel. ze is wel erg goed aan het been maar soms nog een beetje eigenwijs, ik heb gehoord dat sommige hafs moeilijk aan de teugel zijn te rijden vanwege hun dikke nek, maar wat zou ik kunne proberen.. gewoon hetzelfde

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 15:43

hetzelfde, alleen zal je wat meer geduld moeten hebben en er rekening mee houden dat er een kans bestaat dat het niet lukt.

Nolicapri

Berichten: 1632
Geregistreerd: 24-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:18

Hallo iedereen !
Ik heb een vraagje ..
Ik rij op een paard en als ik hem aan de teugel wil hebben dan gaat die met de hoofd in de lucht of hij gaat heel sterk worden .
Met de slof wil die wel ma dat is wat anders.
het is soms wel een lastig beest
maar hoe krijg ik hem dan aan de teugel ?
IEMAND TIPS ???? want ik wil hem heel graag aan de teugel hebben !
Voor tips of wat anders over aan de teugel van mijn probleem ofzo dan stuur me een prive berichtje !
hoe krijg ik hem aan de teugel ?

RomyFellow

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:12

Ik zit een beetje met een probleem..
Mijn instructrice zegt, dat ik mijn paard flink voorwaarts moet rijden en dan met een kneepje in de teugel moet laten nageven. Opzich werkt het maar niet voor lang.
Nu had ik laatst les van een andere vrouw, zei leerde me dat je je paard beter vanuit stilstand kan laten nageven, door op beide teugels druk te houden, net zolang dat het paard een knikje geeft. Als ze het knikje heeft gegeven, ontspannen en dan voorwaarts te rijden. Mijn paard reageerde daar goed op, dus ik ben van plan die methode nu te volgen...
Maar tog lees ik vaak dat je je paard eerst goed voorwaarts moet hebben voor je hem moet laten nageven, dus nu vraag ik me af of die 2e methode eigelijk wel goed is??

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:31

susi schreef:
Hallo iedereen !
Ik heb een vraagje ..
Ik rij op een paard en als ik hem aan de teugel wil hebben dan gaat die met de hoofd in de lucht of hij gaat heel sterk worden .
Met de slof wil die wel ma dat is wat anders.
het is soms wel een lastig beest
maar hoe krijg ik hem dan aan de teugel ?
IEMAND TIPS ???? want ik wil hem heel graag aan de teugel hebben !
Voor tips of wat anders over aan de teugel van mijn probleem ofzo dan stuur me een prive berichtje !
hoe krijg ik hem aan de teugel ?

ik heb je geen pb gestuurd, omdat dit topic er speciaal voor bedoeld is om mensen op deze manier te helpen. Jouw paard heeft waarschijnlijk nog nooit onder het zadel aan de teugel gelopen. wat je moet proberen is op een volte te gaan rijden, en goed de achterhand eronder zetten. dat doe je door middel van schijnovergangen en gewone overgangen. stelling maakt het je paard makkelijker om naar beneden te komen. LET OP: nooit gaan trekken, je paard trekt dan alleen maar harder terug. Je moet op de volte met goede stelling, je buitenhand er goed bij en met je binnenhand kneepjes, geen druk erop, enkel op de buitenteugel. wanneer je paard meegeeft (dit gaan niet 1,2,3) belonen en stoppen met kneepjes geven en enkel licht contact houden.

Nolicapri

Berichten: 1632
Geregistreerd: 24-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:48

oke bedanklt

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:52

ro0my schreef:
Ik zit een beetje met een probleem..
Mijn instructrice zegt, dat ik mijn paard flink voorwaarts moet rijden en dan met een kneepje in de teugel moet laten nageven. Opzich werkt het maar niet voor lang.
Nu had ik laatst les van een andere vrouw, zei leerde me dat je je paard beter vanuit stilstand kan laten nageven, door op beide teugels druk te houden, net zolang dat het paard een knikje geeft. Als ze het knikje heeft gegeven, ontspannen en dan voorwaarts te rijden. Mijn paard reageerde daar goed op, dus ik ben van plan die methode nu te volgen...
Maar tog lees ik vaak dat je je paard eerst goed voorwaarts moet hebben voor je hem moet laten nageven, dus nu vraag ik me af of die 2e methode eigelijk wel goed is??


ik kan je vertellen roOmy, die tweede methode is de SLECHTSTE methode. zo rijd je je paard echt niet nageeflijk. Je verpest je paard ermee, dus volg alstjeblieft die eerste methode, het duurt langer maar dan doe je het tenminste goed. Rijd ook vaker op de volte wanneer je de eerste methode doet, dan maakt het makkelijker voor je paard om lekker ontspannen na te geven

evelintje
Berichten: 70
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:05

Hollybolly schreef:
ro0my schreef:
Ik zit een beetje met een probleem..
Mijn instructrice zegt, dat ik mijn paard flink voorwaarts moet rijden en dan met een kneepje in de teugel moet laten nageven. Opzich werkt het maar niet voor lang.
Nu had ik laatst les van een andere vrouw, zei leerde me dat je je paard beter vanuit stilstand kan laten nageven, door op beide teugels druk te houden, net zolang dat het paard een knikje geeft. Als ze het knikje heeft gegeven, ontspannen en dan voorwaarts te rijden. Mijn paard reageerde daar goed op, dus ik ben van plan die methode nu te volgen...
Maar tog lees ik vaak dat je je paard eerst goed voorwaarts moet hebben voor je hem moet laten nageven, dus nu vraag ik me af of die 2e methode eigelijk wel goed is??


ik kan je vertellen roOmy, die tweede methode is de SLECHTSTE methode. zo rijd je je paard echt niet nageeflijk. Je verpest je paard ermee, dus volg alstjeblieft die eerste methode, het duurt langer maar dan doe je het tenminste goed. Rijd ook vaker op de volte wanneer je de eerste methode doet, dan maakt het makkelijker voor je paard om lekker ontspannen na te geven


groot gelijk !! Vanuit stilstand is niet de manier om een paard aan de teugel te krijgen , het moet in een voorwaarste beweging voltes maken,achtes,slangenbogen... Kunnen je hier mee helpen wat je ook kan doen is ( ALLEEN ALS JE VOORWAARTS BENT) je paard even naar buitenstellen en dan terug naar binnen , zie dat je niet begint te 'zagen' want dat is ook niet de bedoeling, dus even buitenstelling 5 sec. en dan terug naar binnen. Succes

laliz
Berichten: 2197
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:00

Hallo. Ik ben nu zes maanden intensief aan het trainen om zonder hulpteugels een pony nageeflijk te krijgen. Ik rijd haar eerst goed los, lang instappen, draven met lange teugel, etc. In stap krijg ik haar goed nageeflijk, lekker ontspannen, goed aan het been, etc. In draf en galop gaat dit mij een stuk lastiger af. Zij verzet zich hier tegen en ik krijg haar met moeite nageeflijk. Wanneer ik haar eenmaal nageeflijk heb, heb ik moeite om haar constant te houden. Ik krijg wekelijks privéles en hier krijg ik te horen dat ik meegeef met mijn handen wanneer zij haar hoofd omhoog doet. Dit weet ik ook van mijzelf, maar ik heb heel erg moeite om deze op één plaats te houden. Heeft iemand tips?

Ook heb ik moeite met het begrip: 'druk bieden'. Ik heb de neiging om kracht te zetten, wanneer zij haar hoofd in de lucht gooit, maar dit werkt echter averechts. Kan iemand mij uitleggen wat precies onder druk/weerstand bieden verstaan wordt?
Nogmaals in stap lukt mij het, dat gaat allemaal goed, maar zodra ik ga draven komt zij omhoog met haar hoofd en moet ik eerst in stap overgaan om haar weer naar beneden te krijgen.

De ene keer gaat het beter dan de andere keer, ik heb haar eenmaal de hele privéles nageeflijk laten lopen, alleen weet ik nu echt niet meer wat ik toen anders deed dan normaal.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:13

Lizzle schreef:
Hallo. Ik ben nu zes maanden intensief aan het trainen om zonder hulpteugels een pony nageeflijk te krijgen. Ik rijd haar eerst goed los, lang instappen, draven met lange teugel, etc. In stap krijg ik haar goed nageeflijk, lekker ontspannen, goed aan het been, etc. In draf en galop gaat dit mij een stuk lastiger af. Zij verzet zich hier tegen en ik krijg haar met moeite nageeflijk. Wanneer ik haar eenmaal nageeflijk heb, heb ik moeite om haar constant te houden. Ik krijg wekelijks privéles en hier krijg ik te horen dat ik meegeef met mijn handen wanneer zij haar hoofd omhoog doet. Dit weet ik ook van mijzelf, maar ik heb heel erg moeite om deze op één plaats te houden. Heeft iemand tips?

Blijven oefenen. Het lukt je nu al in stap, dan kan het in draf en galop ook.
Goed op je handen blijven letten dat je niet mee geeft maar ze op de plaats blijft houden. Je kan een halstertouw(een martingaal is nog geschikter) om de hals doen en daar je pinken om heen doen zodat je handen niet mee kunnen. Hierdoor kun je wel minder nagefelijkheid vragen.

Citaat:
Ook heb ik moeite met het begrip: 'druk bieden'. Ik heb de neiging om kracht te zetten, wanneer zij haar hoofd in de lucht gooit, maar dit werkt echter averechts. Kan iemand mij uitleggen wat precies onder druk/weerstand bieden verstaan wordt?
Nogmaals in stap lukt mij het, dat gaat allemaal goed, maar zodra ik ga draven komt zij omhoog met haar hoofd en moet ik eerst in stap overgaan om haar weer naar beneden te krijgen.

Als het paard het hoofd omhoog gooit blijf jij voorwaarts rijden en probeer je je paard weer nagefelijk te rijden. Dit doe je precies zoals in de stap.
Druk/weerstand is een kleine druk op het bit waardoor het paard het minder prettig vind om met het hoofd omhoog te blijven lopen. Door de druk zal het paard het hoofd omlaag brengen.
Kracht gebruik je meer om je paard naar beneden te zagen. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

RoOmy schreef:
Ik zit een beetje met een probleem..
Mijn instructrice zegt, dat ik mijn paard flink voorwaarts moet rijden en dan met een kneepje in de teugel moet laten nageven. Opzich werkt het maar niet voor lang.
Nu had ik laatst les van een andere vrouw, zei leerde me dat je je paard beter vanuit stilstand kan laten nageven, door op beide teugels druk te houden, net zolang dat het paard een knikje geeft. Als ze het knikje heeft gegeven, ontspannen en dan voorwaarts te rijden. Mijn paard reageerde daar goed op, dus ik ben van plan die methode nu te volgen...
Maar tog lees ik vaak dat je je paard eerst goed voorwaarts moet hebben voor je hem moet laten nageven, dus nu vraag ik me af of die 2e methode eigelijk wel goed is??

He-le-maal fout.
Dit is gewoon de trek-manier en heeft op geen enkele wijze te maken met enige vorm van paardrijden.

Als ik jou heel hard aan je oren trek móét je wel naar beneden met je hoofd. Een paard heeft dan ook geen keus. Dit heeft niks met van voor naar achteren rijden. Dit is gewoon van voor tekken en niet meer loslaten. Als je een paard aan de klote wil heben moet je zo rijden.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:18

susi schreef:
Hallo iedereen !
Ik heb een vraagje ..
Ik rij op een paard en als ik hem aan de teugel wil hebben dan gaat die met de hoofd in de lucht of hij gaat heel sterk worden .
Met de slof wil die wel ma dat is wat anders.
het is soms wel een lastig beest
maar hoe krijg ik hem dan aan de teugel ?
IEMAND TIPS ???? want ik wil hem heel graag aan de teugel hebben !

Voor tips of wat anders over aan de teugel van mijn probleem ofzo dan stuur me een prive berichtje !

hoe krijg ik hem aan de teugel ?


Nageven kun je niet afdwingen. Wat je omschrijft door slof gebruik is je paard in de houding trekken, de rug ontspant niet en is dus niet de goede methode. Maar dat begreep je zelf gelukkig ook al volgens mij.

Verander misschien even je instelling. Denk niet aan dat aan de teugel lopen, maar werk even een paar weken aan de overgangen en het voorwaarts zijn. Als je dit goed doet, zal je paard vanzelf beginnen met nageven/ hand opzoeken.

Het feit dat je paard zijn hoofd in de lucht doet, zodra jij begint met ´vragen´ geeft eigenlijk al aan dat je op het verkeerde spoor bent. Aan de teugel rijden verkrijg je niet door met je teugels aan de voorkant te werken maar door de achterhand te activeren. Doe je onbewust niet teveel druk en spanning op de teugels zetten omdat je zo graag dat aan de teugel lopen wil afdwingen?!

RomyFellow

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:23

Oke bedanktvoor de reacties! Ik ben er inmiddels zelf ook achtergekomen dat die manier niet werkt. Maar het is toch wel juist als je op beide teugels even veel druk zet (Paard is voorwaarts dan), en als je paard dan een knikje geeft ontspannen?

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:26

ro0my schreef:
Oke bedanktvoor de reacties! Ik ben er inmiddels zelf ook achtergekomen dat die manier niet werkt. Maar het is toch wel juist als je op beide teugels even veel druk zet (Paard is voorwaarts dan), en als je paard dan een knikje geeft ontspannen?

Zolang jij niet trekt is dit de goede manier.

Je mag druk zetten op de teugels maar niet trekken. Als het paard goed aan het been is en jij vraagt met je hand om nagefelijkheid dan is er niks mis mee. Dán rij je je paard van achter naar voren.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:27

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)


amen!

je leert niet rijden door iets te lezen. je kan het lezen en onthouden maar breng het maar eens goed in de praktijk. vaak worden dingen fout in ons geheugen bestand opgenomen en dus ook fout in de praktijk uitgebracht.

Rijden leer je door te observeren, te luisteren en door te trainen met de juiste begeleiding.

Het belangrijkste is gewoon dat de basis 200% is en dat die ruiter zijn paard volledig aanvoelt en er ook rijtechnisch goed mee overweg kan gaan.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:02

Navidad schreef:
aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)


amen!

je leert niet rijden door iets te lezen. je kan het lezen en onthouden maar breng het maar eens goed in de praktijk. vaak worden dingen fout in ons geheugen bestand opgenomen en dus ook fout in de praktijk uitgebracht.

Rijden leer je door te observeren, te luisteren en door te trainen met de juiste begeleiding.

Het belangrijkste is gewoon dat de basis 200% is en dat die ruiter zijn paard volledig aanvoelt en er ook rijtechnisch goed mee overweg kan gaan.

gaan we hier nu weer over beginnen, tuurlijk heb je gelijk, maar hier worden enkel tips gegeven. dat doet men op heel bokt.nl dat is de functie van deze site, men tips geven. echt rijden moet gewoon door goede instructie

Fietspomp
Berichten: 4756
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:58

Ik krijg als het goed is binnenkort les op mijn verzorgpony. Ze is 3.5 jaar oud en heeft nog nooit aan de teugel gereden. Wat ze wel doet is haar hoofd omhoog gooien en het bit dan vast pakken. Ook slaat ze met haar hoofd. Hoe leer ik haar dit af? En hoe leer ik haar aan de teugel te lopen? Ik word een beetje gek van de manier waarop ik haar nu afentoe moet rijden Ze is ook heel sterk in de hand

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:40

Ik vond, naast mijn instructrice, het volgende stukje uit het boek "Paardrijden met gevoel" wel wat helpen:
(ik hoop dat ik het mag overtypen, af en toe vat ik het samen)
"Veel ruiters bedoelen dat hun paard niet met zijn hals in de krul en zijn neus op de loodlijn loopt als ze zeggen dat hij niet aan de teugel is. Maar dat is een begrip dat veel verder gaat dan hoofdhalshouding. Als een paard aan de teugel loopt is dat een uitvloeisel van de juiste manier van gaan, waarbij zijn hele lichaam op een goede manier gebruikt. Hij zet zijn achterbenen zo ver onder zijn lijf dat hij de ruiter makkelijk draagt. Dit in combinatie met een vriendelijk contact van de ruiterhand naar de paardenmond, heeft tot gevolg dat de hals in de door ons zo gewenste houding komt. Niet aan de teugel willen heeft meestal te maken met niet goed ondertredende achterbenen. Het probleem zit eigenlijk altijd in de achterhand. Wil je het probleem aanpakken, wees dan eerst kritisch op je eigen houding en zit. Bovendien kun je alleen maar voelen wat er onder je geburt als je met ontspannen zit mee bent met de beweging van het paard. Richt je op de achterbenen van het paard. Als je een beenhulp geeft hoort dit een voorwaartse reactie te geven. Houd ondertussen contact met mond. Niet trekken maar voelen en met je armen meeveren met de bewegingen van het paard. Niet los vast of flapperen met de teugel. want het bit moet stil in de mond liggen. Probeer op beide teugels evenveel druk te houden. Als je nu meer beendruk geeft , wordt het gevoel in je handen zwaarder. Niet terugtrekken maar iets meer steun bieden. Als hij dan niet nageeft, schakel een paar keer in tempo, dus laat het paard reageren op beenhulp. Je rijdt met je been tegen het contact aan , tot je het fijne meeverende gevoel krijgt van een paard dat loslaat. Onderhoud dit contact net zo licht en elastisch als hij je dat aanbiedt.
Nog steeds moeilijk? Probeer het op de volte, bv sluiten en weer openen. Het binnenachterbeen treedt dan nl meer onder. Niet scheefhangen tijdens het sluiten en openen (dit scheefhangen slaat echt heel erg op mij !) Blijf niet te lang op de gesloten volte, dan wordt het binnenachterbeen erg moe en pijnlijk.
Als het paard niet constant aan de teugel wil lopen:
je moet aan de teugel lopen steeds onderhouden door de achterhand te activeren. Niet alleen door te schakelen in tempo! Veel ruiters zijn zo blij als het eindelijk lukt dat ze constant hetzelfde blijven doen, maar dan wordt het paard juist moe Veel afwisselende oefeningen rijden en tussendoor paard even uit laten blazen. Vergeet niet te belonen. Niet bang zijn dat het daarna niet meer lukt, als het op de goede manier doet, heb je je paard zo weer aan de teugel "

Niet dat ik er altijd zo veel van bak, trouwens.
maar de tekst vind ik wel duidelijk . (overigens door wim bonhof)

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:17

Wel een goed stukje, hierboven!
Het blijft in de praktijk natuurlijk een moeilijk iets, omdat het om gevoel gaat, dat is iets wat je niet kan opschrijven!
Maar eigenlijk kan je instructie daar ook niet alles aan doen, het is iets wat je moet voelen, de enige manier is dus het zélf te doen!
Natuurlijk is het belangrijk daarbij begeleiding te hebben van een instructeur, maar dan nog: het is iets wat je alleen kunt leren door het te voelen!
Probeer daarom altijd zacht met je handen te blijven, daarmee bedoel ik een hele lichte druk, dan verpest je je paard nooit en kun je van daaruit wat proberen!
En, eerste vereiste: Stil kunnen zitten!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:13

Als ik begin met rijden, is mijn paard mooi nagefelijk. Dus op de loodlijn en niet ervoor of er achter en gaat ook de achterhand goed mee. Ook kan ik haar dan laten verlegen in de hals (en weer terugnemen)en de aanleuning behouden. Maar als ze moe wordt zet ze zich vast in die houding. Dus neus op de loodlijn. Als ik mijn teugels loslaat blijft ze precies net zo lopen en hangen de teugels in boogjes. Ze volgt dan dus niet meer. Waarom doet ze dat? Zodat ik ophoud met vragen en ze uit kan puffen? En hoe leer ik haar dit af?

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 11:49

goede vraag, misschien even wat meer afwisseling in de training. dus even lekker stappen. lange teugel en dan weer oppakken en doorvragen, ze moet doen wat jij wil. zodra ze dat doet en dus netjes nageeflijk gaat lopen, goed belonen en stoppen met de dressuurtraining. zo wordt ze dus beloond en wanneer je dit volhoud blijft ze waarschijnlijk wel nageeflijk lopen. probeer maar, ben benieuwd of het werkt.

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:30

Hoo0ii:D
Nou ik heb een tinker pony met een dikke hengsten nekje Maar ik zou graag willen dat hij aan de teugel gaat lopen. Maar hoe doe je dat ik zelf zou denken met elastiekje rijden. Maar iemand die mijn pony af en toe rijd zegt dat het bij hem niets uithaalt omdat hij zo een klein en dik nekje heeft Maar als ik hem met een pesoateugel longeer dan loopt hij wel netjes naar beneden in draf en waarom zou het dan niet met een elastiekje kunnen en iemand er op..? Mischien dat ik helemaal fout zit maarja Die gene die mijn pony ook wel eens rijd zegt ook dat je de elastiek dan heel erg strak moet doen voor dat hij nagevelijk gaat lopen en dat dat zielig is. Wat moet ik doen gewoon met elastiek gaan rijden en dan wat strakker ofzo.. of gewoon me erbij neerleggen dat me pony niet aan de teugel kan lopen..

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:58

Ik heb een draversmerrie van 14.
Ze is verschrikkelijk kijkerig en heet , een voorbeeld uit mijn les van gisteren:
Ik kom in de piste , had nog net genoeg tijd om mijn deken af te doen en op te stappen , daarna was het alleen maar hoofd in de lucht en weglopen. Zit werkte niet , ophoudingen werkten ook niet. Zodra ze geen ander paard in het oog heeft loopt ze normaal , maar van zodra ze eentje ziet rent ze gewoon weg. Er zijn momenten dat ze ontspannen en aan de teugel loopt , maar die duren meestal 4 seconden. Ik doe niets , ik rijdt gewoon lekker verder maar toch doet ze meteen haar hoofd terug omhoog en gaat ze rennen.
Wanneer ze gaat rennen ben ik meestal heel streng , omdat ik het zo beu ben dat ze niet luistert.
Ik heb haar 3x met een slof gereden , toen liep ze echt heel ontspannen (slof hing door) en kreeg ik terug plezier in het rijden. Ik wou niet blijven vasthangen aan de slof dus ik ben terug gewoon gaan rijden , met alle gevolgen van dien: ik ga tegen mijn zin rijden.
Ik rij heel graag , ga ook niet stoppen. Maar op deze manier is er geen lol meer aan.
Kunnen jullie me helpen?
Sorry als er spelfouten in staan