[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:48

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Nee, iedereen heeft elke dag les van een super instructeur die alles weet!
Denk nu eens na, dit zijn gewoon basishulpen!
Tuurlijk kun je tips geven aan iedere combinatie, iedereen moet zijn benen recht houden, hakken naar beneden, nageeflijk zijn met z'n handen, vóór zich kijken, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en ga zo maar door!
Anders zouden al die boeken toch ook niet verkopen?
Tuurlijk kun je er wat mee!
En als je op een normale manier iets nieuws probeerd bij je paard is dat heus niet gelijk helemaal verkeerd!
Wat heb jij van mij gelezen waar iemand zijn paard mee verpest?
Kom op zeg, ik ben juist degene waar ze naar toe komen omdat ze er zelf niks meer mee kunnen, maar goed, dit zijn gewone basisdingen, ik ga heus niet iemand via een forum proberen een piaffe te leren!

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:51

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?


Vooral ook niet vergeten beenhulpen voor voorwaarts zijn te geven. Veel voorkomende 'fout' bj ruiters op een voorwaarts paard is dat ze teveel van voor naar achteren gaan rijden omdat ze zo trekken aa de teugels vanwege het tempo. Dus geef ruimte voor en rijd op je zit, waarbij je het paard vorwaarts houdt op je beenhulpen. Probeer ook veel, zonder gebruik van je teugels voltes en dergelijke met je beenhulpen in te sturen..

P.s. eigenlijk is z'n centraal topic ook wel weer ok, aangezien nu alles vragen over aan de teugel/ in de krul rijden in hetzelfde topic neergezet kunen worden. Want ik moet eerlijk zeggen dat ik die eindeloze herhalende topics over aan de teugel rijden wel een beetje beu begon te worden...

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:52

vind het best jammer dat dit topic niet wil lopen. ik dacht dat het wel een handig topic zou zijn, maar het lijkt er niet echt op of wel. het wordt afgekraakt, gelukkig zijn er ook mensen die het wel willen begeleiden, wil vooral MF bedanken die hier beetje zegt waar het om draait, tips geven en zo mensen op weg proberen te helpen. Snap even niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt opeens.

@ bienotje, bij je ps, dat bedoelde ik nu ook, iedere keer zo'n topic over dat probleem, dus misschien was dit een uitkomst, misschien wordt het nog wat, ik hoop het wel.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Centraal topic, Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:11

Er is over dit onderwerp vaker al wat geschreven.
Het staat al bij elkaar in een centraal topic.,

Zie:
viewtopic.php?f=8&t=173675

Wat is volgens TS "een paard gaat aan de teugel" ?
Iedereen schijnt daar eigen ideën over te hebben ....
Als dat verschillend is, praat je over verschillende
zaken. Vaak hebben we dat van elkaar niet in de gaten

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:28

Nou ja, ik bedoel er in ieder geval mee dat je paard en jijzelf nageeflijk zijn, dan ben je al een héél eind op de goede weg!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 23:38

aan de teugel: paard dat zijn achterhand goed onder zijn lichaam heeft, verende rug en op eigen benen loopt in goed evenwicht. Wanneer de ruiter met de beweging meegaat en met een rustig, meeverende hand rijd, gaat het paard ontspannen aan het bit, het buigt zijn hals en gebruikt zijn spieren in zijn rug. Er is ligt contact tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard. Dus netjes nageeflijk. dit bedoel ik.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:03

ik mis bij mijn paard vaak net dat laatste stukje ontspanning en nagefelijkheid. en ik weet dat dit: a. ja met mezelf te maken heeft b. ook te maken heeft met het geen dat mijn paard van zich zelf heet is en kijkerig en moeite heeft met zijn concentratie.
mijn paard heb ik als 3 jarige gekocht, meteen vanaf het eerste moment goede begeleiding erbij, goed aan het been gereden en op de zit en het eerste jaar niet met nagefelijkheid bezig geweest, omdat hij een hele erge sterrenkijker was. na jaren trainen met goede begeleiding zijn we nu aangeland bij het tijdperk dat we enigsinds van aanleuning kunnen spreken en ik er ook mee kan werken.
maar door al die jaren ben ik helaas ook erg veranderd qua rijden, omdat mijn paard heel druk was in zijn hoofd ben ik te erg mee gaan rijden met mijn handen en heb ik een te zware hand gekregen helaas.
mijn paard is constanter geworden en ik ben nog te druk met mijn handen helaas.
een vriendin van mij reed pas op mijn paard en heeft wel een lekkere rustige hand ik merkte dat daarna erg goed.

ik weet dus dat het probleem voor een heel groot deel op het moment bij mij ligt, alleen helaas ben je niet 1 2 3 van een drukke hand af.

ik rij veel overgangen in alle mogelijke oefeningen op alle mogelijke plaatsten, schakel veel en probeer me vooral niet te veel op de voorkant te concentreren. wel probeer ik me op een stillere en fijnere hand te concentreren.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:28

bedankt voor deze handige tips

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:54

Ik kreeg mijn paard eerst niet aan de teugel. Ze zat helemaal vast omdat ze 8 jaar lang lekker heeft mogen doen wat ze zelf wou. Ik vond mezelf niet ervaren genoeg om zelf aan te gaan klooien en ik heb dus privéles genomen. Dat gaat heel moeizaam maar er zit al enorme vooruitgang in. En ik merkte toen pas wat echte onstpanning is zeg maar. Veel paarden kan je makkelijk gewoon in de krul trekken en dan klaar. Met privéles heb ik nu echt op ontspanning leren rijden.
Conclusie: Als je (niet tegen ts maar "je" in het algemeen) niet ervaren genoeg bent, neem goed les. Want dat scheel echt een hoop

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:12

Hedwig18 schreef:
Conclusie: Als je (niet tegen ts maar "je" in het algemeen) niet ervaren genoeg bent, neem goed les. Want dat scheel echt een hoop


En dit geldt voor iedereen: hoe ervaren je ook bent je hebt altijd les nodig! IEmand vanaf de grond ziet net iets andere dingetjes dan jij misschien voelt en kan je daarmee helpen.

Ook als je recreatief rijdt is het belangrij kda tje weet hoe je je paardje zo kan laten lopen dan die zo lang mogelijk mee gaat zonder blessures ed. Daar is dressuur voor..

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:16

daar ben ik het wel mee eens. ja. zelf de beste ruiters krijgen les, omdat die gewoon net iets meer zin, het aan de teugel rijden kan een fijn gevoel geven, maar hoeft niet altijd goed te zijn. zijn er nog mensen met problemen of is alles nu opeens opgehouden? dit topic is om vragen te stellen dus ik hoop dat er iemand komt die ergens een tip voor nodig heeft

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:52

Nou, ik heb nog wel wat tips, als het mag... Voor de kijkerigheid van het paardje van HollyBolly: Houd je paard lekker bezig. Ik rijd zelf een halve tuiger, die af en toe erg kijkerig is en soms wel heet kan worden. Ik rijd haar (en mezelf) dan helemaal duizelig met figuren, bijvoorbeeld:
afwenden bij A en op X volte halve baan naar B of E, stukje schoudervoor over de hoefslag, weer een halve volte rijden naar de middellijn, paar passen recht richten en weer een volte halve baan de andere kant op, vervolgens een slangevolte enz. enz. Zo gaat ze erg goed op je letten en concentreren. Verras je paard, door net even wat anders te doen. Bv. halve volte ipv een hele, volte openen en sluiten, of alleen sluiten, dan rechtstellen en wegrijden. Veel van hand veranderen enz. Het is keihard werken, dus je bent gewaarschuwd .

Tegen het heet worden helpt het om veel overgangen stap-draf te rijden en tempowisselingen, eventueel gecombineerd met al die figuren kort achter elkaar. Dus slangevolte en bv. bij het omstellen een overgang maken of een paar passen verruimen. Ook goed voor het onderbrengen van het achterbeen! Mijn paard komt dan heel goed in de hand en het tempo wordt weer van mij en controleerbaar. Schoudervoor wil ook nog wel eens helpen, omdat je het achterbeen dan aan het werk zet en door de stelling kan je paard dan niet zo makkelijk uitbreken. Het is ook weer hard werken, maar je paard gaat als een zonnetje lopen, en beter op je zit reageren. Probeer maar eens! Succes!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:27

oke bedankt, ja dat figuren rijden heb ik ook al eens geprobeert, op het eind ging ik zelfs cijfers proberen te rijden. bedankt voor de tip hoor

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:38

ik ben van menig dat er niet 1 regel bestaat die beschrijft zus en zo doe je en voila! je paard loopt aan de teugel.

mijn paard is ontzettend voorwaarts, MAAR op zijn voorhand en rennerig.
het volgende probleem: hij laat zich no nee never dwingen om in wat voor posititie dan ook te lopen.

en dan vind ik het belangrijkste met een paard wat niet aan de teugel loopt nog:

let er vooral NIET op.
ga lekker voltetjes rijden,laat hem bij jou je blijven en op je w88 met je zithulp of beenhulp... maar blijf er vooral aanzitten met je benen.Zoek een manier om hem wel op je te laten wachten zonder vooruit te racen. laat de achterhand ondertreden door hem gigantisch achter zijn broek aan te zitten met je beenhulpen.
nodig hem uit om ontzettend veel achterbeen actie te gaan
ondernemen.
achterhand, achterhand, achterhand

met zo stil mogelijk contact aan de mond, maar zeker geen druk.
misschien een beetje kneden en spelen, maar alleen als de achterhand dat toelaat omdat deze ontzettend aan het werk is.

al loopt hij een half jaar met zijn kop in de lucht,
als je het zo via de achterhand met stil contact en rustig en consequent blijft doen heb je er ontzettend veel plezier van als het paard ineens toegeeft en werkelijk aan de teugel over de rug komt.
in plaats van een in de krul getrokken houdinkje.


doe met de info wat je wilt.


maar dit is mjin ervaring

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:38

goed, ik ben het met je eens hoor

HedwigO

Berichten: 1829
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:20

Ik ben het ook met je eens. Ik leer het nu op les en ze loopt zo heerlijk als ze ontspannen over dr rug loopt. echt een verschil van dag en nacht

Cobijtje
Berichten: 46
Geregistreerd: 15-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:19

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?



In zo'n geval kun je het beste ontzettend veel (echt heel veel)wendingen gaan rijden. Hierdoor wordt hij vanzelf losser in hals/nek en lijf en zal hij "er in zakken."

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:41

Fack zeg, als iemand jullie probeert te helpen? Waarom al dat gezeik? Kom op zeg bokkers! Doe gewoon normaal tegen elkaar... en als je commentaar hebt hou hem dan maar voor je! Iemand probeert je gewoon te helpen!

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:02

mijn paardje liep eerst ook altijd netjes aan de teugel.. maar in de winter is hij ineens een stuk sneller geworden en heeft helemaal geen balans meer, hij loopt in de draf en in de galop met zn kop in de lucht, behalve als ik verzamel dan komt ie wel mooi naar beneden. in de galop heeft ie ook weer iets nieuws namelijk van been wisselen echt irritant ik wil het niet opgeven maar ik word er echt moe van. zover ik weet ben ik niet anders gaan rijden. en als ik mn beenhulpen gebruik dan gaat ie alleen maar harder, en hij reageert niet op mn zit. het is gewoon hopeloos:p wie kan mij helpen?? ik heb al les, dus hoop dat dat ook helpt

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:10

in de winter zijn paarden altijd wat opgefokter, dat is heel normaal. Je zegt dat wanneer je verzameld je paard netjes naar beneden gaat lopen, probeer het vanuit daar verder te werken, dus steeds is sneller, gaat het niet goed en doet je paard zijn kop de lucht in? dan weer terug naar stap, opnieuw een overgang maken naar de verzamelde draf en weer proberen. dus veel tempowisselingen en overgangen maken. Zodra de winter voorbij is en paarde de wei in gaan, worden ze vanzelf weer rustig. longeren voor je gaat rijden kan ook helpen latisha

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:24

ThnQ, en dat van zn neus tegen de bakrand aanzetten en dan opzij drijven helpt dat om je paard beter aan je been te krijgen? en hoe moet je hem nou ongeveer leren om op je zit te letten?

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 21:10

de neus tegen de bakrand aanzetten en dan opzij drijven, lijkt mij niet echt een goede manier
gewoon eerst een kleine gedoseerde hulp geven,wanneer hij niet reageert een tik met de zweep. bij reactie goed belonen. vervolgens zal hij wanneer je dit een paar keer geoefend hebt gaan reageren bij je kleine hulp.

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:50

Dit is mijn reactie geweest (toppic evne een jaar geleden ongeveer) over hoe je een paard correct aande teugel rijd bij een meisje wat een paard had dat er opgekropt in de hals liep, de rug weg drukte en erg uit elkaar viel. Paardje was ook erg vluchtig voor het been.

Wat ik zou doen is het volgende:
Ik zou hem meer teugellengte geven zoals je bij het uitstappen doet. Ook als hij sneller gaat lopen. Probeer niet de teugels als handrem te gebruiken, maar op je zit terug te rijden door je zwaar te maken en langzamer te gaan lichtrijden. Dit vind het paard niet lekker lopen en zal zich waarschijnlijk aan jou tempo aanpassen. Wees niet verbaast als het na de eerste 10 meter niet gelijk lukt. Het enige moment waarop je de handrem (dmv. een ophouding en altijd ondersteunt door de zit en been) inschakelt is het moment dat hij in gallop valt. Letterlijk denken dat je langszamer wil en gebruik maken van buikademhaling wil vaak ook wel helpen. Loopt hij op jou tempo, ga je dat tempo ondersteunen met je benen.

Waar ik naartoe wil is dat je paard aanleuning gaat zoeken. Dat wil niet zeggen dat hij in de bekende mooie houding gaat lopen. Aanleuning is niets anders dan een ontspanne inspanning en akseptatie van het bit in een neerwaardse, voorwaardse beweging. In simpel nederlands: zijn hoofd en hals moeten naar benede, zijn rug boller, z'n achterbenen meer onder het lijf plaatsen en een licht contact met de mond.

Loopt hij in aanleuning, ga je hem rond (aan de teugel) rijden. Je gaat hem tegen de hand aan rijden. Je gaat dus meer drijven, maar hij mag niet harder gaan lopen of tact verliezen dus geeft meer druk op de teugel en rijd hem terug op je zit. Niet te veel been want dan ontsnapt hij naar voren, niet te veel druk op de teugel want dan valt hij terug in tempo. Je sluit hem alsware op tussen je been, je zit en je hand. De enige weg om aan die opsluiting te ontsnappen is overgave en ontspanning in mond, kaak en hals met juist gebruik van de rug en achterhand. Dus zodra hij zich overgeeft en ontspant vermindert de druk op de teugel en werk je minder in met je been.

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:53

Kun je oudere paarden nog steeds aanleren om aanleuning te hebben en goed voor het been en de zit ze zijn?

Samie999
Berichten: 23
Geregistreerd: 18-03-06

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:42

Dat kan wel, maar het is wel veel moeilijker dan bij een jong paard.
Maar het ligt er ook aan hoe oud het paard is.