[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:46

[quote="xRenee_"]

Ik heb les. Wel manegeles * om de week * want me moeder wil dat ik op andere paarden blijf rijden. En trouwens, als ik privé les krijg, dan is dat véél duurder.. =( Maar dan ga ik eerst maar proberen goed de achterhand enzo.. en dan aan de teugel.. maar dit is echt gewoon dwarsheid, want ze kan het wel..[/quote]

dat paard is niet dwars jij mist gewoon nog handigheid in je rijden denk ik. ga eerst voorlopig goed werken aan de achterhand, dan komt het allemaal vanzelf. het aan de teugel rijden dwing je niet af maar krijg je als het ware cadeau als gevolg van het goed rijden van achter naar voor

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:35

Eergister ff gereden nog. in het begin ging ze af en toe een beetje zakken maar daarna ging ze weer door me been vallen.. Had in het begin zweepje maar dat vond ze geen goed idee.. toen liet ik het maar zitten. Ze viel steeds door mn been heen enzo..

@ Klomp; zaterdag had ik met dr ex-verzorgster aan de longe geprobeerd met aan de teugel, ze ging het zelf ook proberen en het lukte niet.. * ze reed bijna altijd met dr aan de teugel, iig altijd op het einde * maar ze is wel zo van onder haar werk uitkomen, ik ben geen perfecte ruiter.. oké, maar er zit wel wat dwars in.. Volgende week heb ik les, dan kan ik het vragen.

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:35

@renee, let er wel op dat je nooit teveel druk op de teugels zet, dan accepteert je paard het bit natuurlijk nooit, het komt vanzelf maar let op een ontspannen hand

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:17

eerst de basis de rest komt later . Je kunt je paard wel aan de teugel bwingen en trekken en snokken maar ik heb het zelf ook meegemaakt .. toen ik de basis onder de knie had kwam het eigenlijk vanzelf ....... ontspanning hebben en houden is het belangrijkste .... en les nemen van een goeie instructeur of instructrice .. die voor ontspanning is en niet voor het trek en snok werk

hurricane199
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:22

als je problemen hebt om een paard aan de teugel te rijden moet je nooit het paard de schuld geven. dus ook nooit hard worden met je hand hoe frustrerend het ook kan zijn dat hij met z'n hoofd omhoog loopt!! heb vooral geduld en oefen zo veel mogelijk. doe veel buigoefeningen en experimenteer waar jou paard goed op reageert!
heb vooral plezier in het rijden ook al gaat het soms niet helemaal hoe je het zou willen, het komt allemaal wel als je veel oefent.

mijntjuhh

Berichten: 884
Geregistreerd: 26-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:52

bruigen bij mij helpt ook heel veel, en vooral je paard niet dwingen om aan de teugel te gaan.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:52

ik vind het zo jammer dat iedereen zo geficseerd kijkt naar aan de teugel lopen. het is eigenlijk alleen een bewijs dat je paard goed aan het been is etc. als een paard goed loopt en aan je hulpen is komt het vanzelf. aan de teugel is meer dan alleen het hoofd. je kiunt het niet dwingen en door oefeningenen figuren te rijden komt het vanzelf.

mijn pony schudde een jaar gelden nog non stop met haar hoofd. nu bijna niet meer.sms nog ineens dat ze haar hoofd opgooit. dat negeer ik. verder loopt ze nu gewoon goed.dus gewoon oefenen en op been naar beneden rijden

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:35

sandra1986 schreef:
ik vind het zo jammer dat iedereen zo geficseerd kijkt naar aan de teugel lopen. het is eigenlijk alleen een bewijs dat je paard goed aan het been is etc. als een paard goed loopt en aan je hulpen is komt het vanzelf. aan de teugel is meer dan alleen het hoofd. je kiunt het niet dwingen en door oefeningenen figuren te rijden komt het vanzelf.

mijn pony schudde een jaar gelden nog non stop met haar hoofd. nu bijna niet meer.sms nog ineens dat ze haar hoofd opgooit. dat negeer ik. verder loopt ze nu gewoon goed.dus gewoon oefenen en op been naar beneden rijden


ze vragen hier enkel maar om tips om het paard aan de teugel te laten lopen. wij leggen dan ook uit dat het komt doordat het paard zichzelf aan jou overleverd en dus achterhand gebruikt en de rug ook. het hoofd buigt dan en je paard loopt een een nette aanleuning. we helpen hen dus d.m.v tips ook hun paard aan de teugel te laten lopen. dat wil toch bijna elke dressuurruiter, het paard netjes laten lopen?

Bloempjj
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-04-06

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:24

Ik rij op een manage, en daar rij ik kleine paarden. Het aan de teugel lopen lukt soms wel, maar niet de hele tijd.

Als ik op mijn verzorgpaard rijdt, die is iets groter, en heeft een lange nek, haar krijg ik veel minder aan de teugel, bijna nauwelijks.
Weten jullie oplossingen?
Met mijn vzpaard is het moeilijker haar in elkaar te rijden zeg maar.

Ik weet wel een beetje hoe je aan de teugel lopen moet doen, maar ik snap het niet helemaal, meestal gaat het vanzelf. ALs het paard nageeft, vind ik het moeilijker ook na te geven, hoe doe je dat precies?

Kunnen jullie mij verder helpen met dit probleem?

Alvast bedankt,

GRoetjes bloempje:P

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:54

ok ik heb DE oplossing voor mijn probleem lang leve een eigenaar die beter rijd dan je zelf:P

ik was aan t rijden,, t ging wel goed... zegt ze.. ja nu ietsiepietsie knijp met je buitenhand en op de volte sturen,.. en nu je binnenbeen drijven.. veel drijven tot je bijna middendraf gaat... en ja hoor ibib zakt zo mn hand in... de rest van t uur als een ster gelopen...

jaa heb mezelf weer overtroffen.. *trots*

vandaag weer oefenen... krijg mischien eindelijk de handigheid te pakken..

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:23

sanne_shelly schreef:
ok ik heb DE oplossing voor mijn probleem lang leve een eigenaar die beter rijd dan je zelf:P

ik was aan t rijden,, t ging wel goed... zegt ze.. ja nu ietsiepietsie knijp met je buitenhand en op de volte sturen,.. en nu je binnenbeen drijven.. veel drijven tot je bijna middendraf gaat... en ja hoor ibib zakt zo mn hand in... de rest van t uur als een ster gelopen...

jaa heb mezelf weer overtroffen.. *trots*

vandaag weer oefenen... krijg mischien eindelijk de handigheid te pakken..


toppie!!

ChrissiejJ
Berichten: 548
Geregistreerd: 01-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:38

Okeej mijn paardje is goed aan het been activeert die achterhand en zo (we werken er iig nog steeds aan ) en in halthouden wil ze wel aan de teugel en in stap redelijk (ze komt steeds terug omhoog), maar ik moet hier wel om vragen.. ik heb geleerd buitenteugel recht houden en met binnenhand wat spelen (ik kan het niet goed uitleggen ) en dan komt ze wel omlaag..maar dat doet ze niet lang.. dit gaat steeds beter en dit is ook goed. Maar nu mijn probleem.. ik werk er al lang aan om haar in draf ook nageeflijk te laten lopen.. hoe ontspannen ze naar mijn gevoel ook loopt ze komt niet omlaag (ook met langete teugel lopen heeft geen nut) ook kan ik dan vragen aan haar maar ze doet het dan niet..wel heeft ze al eeen martingaal omdat ze haar hoofd echt heeel hoog gooide.. dit doet ze al niet meer en ze loopt al lager enzo.. maar ik weet niet.. hoe kan ik haar ook zo nageeflijk krijgen in draf.. in stap doet ze het wel maar in draf en galop niet. Ik heb overigens wel les, maar dat is groepsles en zodra ze andere paarden ziet wil ze helemaal niet nageeflijk lopen. Ik kan trouwens pas in de volgende vakantie pas weer lessen gaan volgen (privélessen) dus misschien dat ik hier al wat tips kan krijgen!
Bedankt!

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:02

misschien kun je zo af en toe een hele kleine volte rijden in draf.. maar dan wel blijven drijven en de hulpen geven.. om dat je dan veel stelling hebt komt de verzameling wat sneller.. en als die volte dan afgelopen is (moeilijk zeggen ) een beetje vlot weer rechtuit draven.. dan krijg je de voorwaartste druk.. zegmaar... en dat een paar keer herhalen...

dus naar voren.. verzamelen... naar voren.. verzamelen... (niet te vaak dat word saai maar t is te proberen...

ChrissiejJ
Berichten: 548
Geregistreerd: 01-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:33

okeej bedankt ik ga het morgen proberen!

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:48

suc6!

ChrissiejJ
Berichten: 548
Geregistreerd: 01-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:49

ja dankje haha eventueel nog meer tips ?

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:54

nou ja.. tips/// ik vind eigenlijk dat t per paard verschillend is maarja tips... goed voorwaarts rijden en veel verschillende kanten op werken (slangevolte gebrokenlijn enzo) en ook weer niet lopen 'racen' want dan doet t paard nog niet wat jij wil en kan je m ook niet netjes rond krijgen...

bij mij werkt t tegenwoordig zo dat als ie in stap loop.. ik aandraaf en helemaal NIX doe... dat werkt meestal bij mij t beste...

verder gewoon heel veel proberen!!! verschillende dingen,,,

ChrissiejJ
Berichten: 548
Geregistreerd: 01-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:58

ja dat heb ik oook al geprobeerd hahah stappen aan de teugel laten lopen.. aandraven (komt ze omhoog) en dan weer stappen aandraven.. (komt ze omhoog) figuren rijden.. en weer eens stappen en weer aandraven.. maar ik houd het wel afwisselend voor haar zodat ze het niet saai gaat vinden en der aandacht bij mij houd.. ik rijd ook veel (schijn)overgangen in draf etc..

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:10

ja das idd wel slim... ik denk ook dat je paard t nog moet 'leren' zegmaar... maar ik kan t zelf netaan op een moelijk paard dat t al kon maar ik denk dat je met veel oefenen wel verder gaat komen...

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:35

xRenee_ schreef:
Eergister ff gereden nog. in het begin ging ze af en toe een beetje zakken maar daarna ging ze weer door me been vallen.. Had in het begin zweepje maar dat vond ze geen goed idee.. toen liet ik het maar zitten.
Ze viel steeds door mn been heen enzo..


Dat zou ik dus niet doen als ik jou was. Zeker niet als ze door je been heen valt. Want nou denkt ze waarschijnlijk dat ze dat elke keer kan doen. Als ze door je been heen valt zou ik net zo lang door gaan totdat ze dat niet meer doet. Zo win je telkens.
(niet aanvallend bedoeld hoor )

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:37

Bertuss schreef:
xRenee_ schreef:
Eergister ff gereden nog. in het begin ging ze af en toe een beetje zakken maar daarna ging ze weer door me been vallen.. Had in het begin zweepje maar dat vond ze geen goed idee.. toen liet ik het maar zitten.
Ze viel steeds door mn been heen enzo..


Dat zou ik dus niet doen als ik jou was. Zeker niet als ze door je been heen valt. Want nou denkt ze waarschijnlijk dat ze dat elke keer kan doen. Als ze door je been heen valt zou ik net zo lang door gaan totdat ze dat niet meer doet. Zo win je telkens.
(niet aanvallend bedoeld hoor )


Ga jij maar is lekker rijden met een paard dat continu door je been valt * en denk niet dat ik het na 1x laat zitetn hoor * Ze valt alleen meer en meeeer door me benen. Op het eind is ze niet eens meer te sturen? Laat staan dat ze nog reageert.

Les van zaterdag ging goed, in de les boeken we wat vooruitgang! Maar met vrijrijden weet ik het nog niet. In stap kan ze zich aardig 'ontspannen' dus nageeflijk, in draf beetje.. Het komt wel, als zij klaar is voor nageeflijk begint ze maar, daarna help ik haar wel een beetje.. Wat ik merk wat ook wel wat helpt is me buitenhand sluiten als ze door me been valt.

Ik_
Berichten: 3012
Geregistreerd: 10-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:40

Hey.

Ik heb een lease-pony; Bommel. Een tinker. In stap komt hij soms netjes naar beneden, maar ik heb niet echt het gevoel dat hij ''nageeflijk'' is. Hij zoekt mijn hand niet op enz. In draf probeer ik goed contact te houden met zijn mond, en tegelijker tijd te drijven. Maar hij loopt gewoon door mijn hand heen.....

Wie heeft er een idee? Ik wil ook graag dat hij met meer impuls gaat lopen.

Dank je wel alvast. Stuur me anders maar een PB-tje.

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:57

Als ik mijn pony rij en begin te vragen komt ze al snel naar beneden. Maar meestal ben ik haar na een halve minuut alweer kwijt. Ze wil graag om zich heen kijken en gooit dan haar hoofd omhoog. Als ik zacht vraag verzet ze zich en komt niet naar beneden dus ga ik harder vragen tot ze er is. Dan houd ik mijn handen rustig. Ik wil haar niet in de krul trekken en in de bek hangen dus ben rustig als ze er is. Maar ze wil zo graag kijken en gaat hangen en trekken. Ik wil haar dan niet laten winnen dus ga terugtrekken. Na een half uur vechten heb ik soms gewonnen en loopt ze superlekker maar vaak blijft het kl*te. Ik weet dat ik zacht moet zijn in de mond en let daar ook op maar als zij loopt te trekken, wat dan? ze loopt wel voorwaarts en ik heb ook les.

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:00

missschien kun je als ze haar hoofd omhoog wil doen je handen sluiten en dan met je been aantikken... ofwel nog meer bijdrijven van achter.. en dan zo snel mogelijk op een volte zetten en daar een tijdje op blijven rijden tot je denkt dat ze weer een beetje in jouw hand zakt.. en dan ga je weer gewoon hoefslag volgen... tjah bij mij werkt t niet altijd maar meestal helpt t wel...

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:01

edit: niet de hele tijd je handen gesloten houden hoor dan gaat ze waarschijnlijk nog meer gespannen lopen zeg maar,,,