[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

[centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:33

omdat er talloze topic worden opgestart over HELP ik kan mijn paard niet aan de teugelrijden, is het misschien een goed idee om hier even centraal de problemen voor te leggen, zodat ervaren mensen je kunnen helpen. Anders moet iedere keer weer hetzelfde worden uitgelegd.

Stel hier je vraag en je krijgt antwoord

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:00

Er zijn toch al oneindig veel topics geweest waar alle antwoorden al zijn genoemd, deze zijn te vinden onder FAQ: Veel voorkomende rijtechnische problemen. Vraag me af of dit dan ook nog nodig is

aerdenhout
Berichten: 124
Geregistreerd: 16-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:45

Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden ,via een topic als dit, kan je niemand een goed advies geven want elk paard is, net als elke ruiter, weer anders!!

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:15

In de FAQ bovenaan RT staat al heel veel uitgelegd over 'aan de teugel'.

Verder is er ook geen overleg geweest met de moderator van dit forum (lees: met mij) voor het starten van een centraal topic.

Als experiment wil ik dit topic nog wel even open laten. Kijken hoe het loopt.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:11


Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:16

ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:43

Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:04

tobilover schreef:
Denk je nou echt dat je zo van een stukje tekst, opeens je paard nagefelijk kan rijden?

Neem les ofzo

Met deze instelling kunnen ze het halve forum wel opdoeken, natuurlijk vallen er tips te geven!
Daarmee zal ik beginnen:
Mijn paardje was vanaf het moment dat ik hem inreed een blok beton.
Dat maakte mij niet zoveel uit, ik reed recreatie maar had af en toe veel moeite om hem te stoppen, het was een type bulldozer...
Toen ik na een tijd toch wat meer met dressuur wilde gaan doen, heb ik een aantal instructeurs versleten voordat ik er één had die écht wist waar hij mee bezig was!
Ik moest van hem mijn paard eerst aan het been hebben, mijn paard was erg voorwaarts, maar evengoed niet vor het been.
Dus ik moest hem met zijn neus naar het hek zetten en dan opzij drijven, recht opzij ( zonder de teugels te gebruiken), nou, dat kostte veel moeite!
Maar na een paar weken ging dit aardig, dus kwamen we bij het stoppen.
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:08

Ik ben het met Toby eens

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:50

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen


Bij ieder paard dient het gymnasticeren/ de dressuur bijgehouden te worden. Als je dat een tijdje dus laat verslappen, wordt het paard als het ware stijver in zijn lief en is het logisch dat hij minder makkelijk inbuigt. Hij heeft namelijk de soeplheid die ervoor nodig is niet in zijn lijf.

Verder lopen tuigers nu eenmaal van bloed uit wat meer opgericht. Vragen lager te lopen werkt alleen maar averechts denk ik. Probeer juist dan het paard meer ruimte te geven in je hand en met beenhulpen de passen van het paard te verruimen. Laat hem niet spanning ed opkroppen.

Verder hebben ze wel een beetje gelijk wat gezegd wordt, het is per paard specifiek en via internet leer je niet welk specifieke aanpak voor jouw van toepassing is. Ook hier geld weer, heel cliché.. Vraag hulp aan je instructrice, zij kent jouw en je paard en jullie als combinatie. Als je goede instructie hebt, kan zij je precies uitleggen waar het aan ligt en hoe je het kunt aanpakken.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:28

KiWiKo schreef:
Ik ben het met Toby eens

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:00

bedankt allemaal, behalve tobilover...
zacht in de hand ben ik wel, soms beetje te zacht. moet denk ik wat strenger zijn met mijn hand, ze neemt soms een loopje met me..
ik zal jullie tips eens proberen. vind het jammer dat niet meer mensen zich melden en sommige negatief doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:06

MirandaFuego schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben het met Toby eens

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!


Dus kan je dat niet via internet vertellen......... ruiters maken zoveel verschillende fouten waardoor zo iets niet tot stand komt en dan moet je DIE fouten corrigeren

Paard doet niks verkeerd

capsie

Berichten: 113
Geregistreerd: 15-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:17

niet bij alle paarden werkt het
hetzelfde!!?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:20

precies, soms moet je iets meer links, of rechts, of been, of zitten, of ostheopaat, of dierenarts, of smit, of harnachement, of, of, of.......

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:30

En als je zelf trouwens niet ervaren genoeg bent of niet zeker weet waar je het moet zoeken, dan is een meedenker via een forum wel een goede optie lijkt me..

Leren doe je het niet via een stukje tekst, maar dat betekent niet dat je mensen totaal niet op weg kunt helpen toch?!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:52

vind ik ook bienotje, ik dacht dat er wel tips gegeven konden worden, maar nu lijkt het opeens een probleem te zijn. Ik snap wel dat je niet alles ervan kan verwachten, maar gewoon een tip is toch niet zo moeilijk... Zijn er mensen die wel een tip hebben?

Hoefjes_S
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:18

Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:48

KiWiKo schreef:
[
elke combinatie heeft net iets anders nodig
[/quote]
Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!


Dus kan je dat niet via internet vertellen......... ruiters maken zoveel verschillende fouten waardoor zo iets niet tot stand komt en dan moet je DIE fouten corrigeren

Paard doet niks verkeerd
[/quote]
Nou, je kunt toch altijd globaal proberen uit te leggen wat de bedoeling is, anders kunnen ze het halve forum wel opdoeken!
Je kunt ook zeggen, ga keihard aan de teugels rukken, of je kunt uitleggen wat de werkelijke hulpen zijn!
Ook zijn er zeer veel boeken geschreven over hoe te leren paardrijden, je zult verbaast staan hoeveel mensen daarvan kunnen leren!
En dan kun je hier zélfs nog op een persoonlijker manier communiceren, dus je begrijpt, ik ben het niet met je eens!
Wel dat iedereen les nodig hebben, natuurlijk!
Maar als dat op de één of andere manier niet kan, vind ik het helemaal niet verkeerd om op deze manier tenminste nog íets te helpen!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:51

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?


veel overgangen rijden, kleine ophoudinkjes maken, stelling kan in het begin helpen om het makkelijker te maken voor het paard. Dus veel voltes en dan kneepjes geven. let er wel op dat je optijd ontspant, dus wanneer je paard aan het bit gaat, stoppen met kneepjes geven een meeveren met je handen. Oefen het in het begin ook niet te veel, je paard is het niet gewend om in die houding te lopen en spierpijn is dus niet echt handig.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:57

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

Zelf was mijn paard ook heel voorwaards, rennerig zelfs!
Het lastige is, dat jij er maar één keer per week op rijdt.
Want eigenlijk moet je hem leren meer op je zit te rijden, zodat je niet met te teugels een ophouding hoeft te maken als je rustiger wil.
Heel streng en duidelijk zijn, bolle rug=wegrijden, holle rug=remmen.
Als je dát voor elkaar krijgt, blijft je paard onder je lopen zonder dat je teugels nodig hebt.
Deze oefening gaat het beste als je veel schakeld, rustige draf, snelle draf ( op je zit, laat de teugels voor wat het is), halthouden, wegrijden in álle gangen ( dus stilstand-galop ook!) en wil je paard niet remmen, dan heel snel en duidelijk een ophouding geven met je handen, dat mag best eens streng, luisterd hij dan kun je dat natuurlijk achterwege laten!
En als je paard dus goed naar je zit luisterd, dán kun je pas aan de teugel gaan rijden!
Maar let erop dat je heel conseqent bent, je kan niet verwachten dat je paard het goed doet als je het zelf niet goed doet!
Maar het is heel leuk om te oefen, met best heel snel resultaat!

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:59

ik vind zo'n topic best wel goed, tuurlijk kan je iets niet zomaar van het internet leren, even proberen...maar het kan je een stukje op weg helpen en met de juiste begeleiding kom je er dan wel !!

Hollybolly

Berichten: 2946
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Herwijnen!! Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 17:02

dat bedoelde ik nu ook heyitsme..

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:23

Ik vind dit topic denk ik ook wel goed.. toen ik er nog niks van bakte.. zegmaar ECHT niks (nu bak ik er namelijk nog steeds niet heel veel van, maarja) ging ik hier een beetje rondkijken en lezen wat mensen erover zeiden.. en de les erna lukte het meteen! dus ik denk dat je wel degelijk kunt leren van een stukje tekst

aerdenhout
Berichten: 124
Geregistreerd: 16-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:31

Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)