Bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 21:12

kun je nagaan wat voor een beginner ik eigenlijk ben Boos!
hoe weet je met wat voor bit je moet rijden? Wanneer een rubber, wanneer een trens, een dressuurstang (ff snel van divoza Lachen ) ofzo?
en wanneer rijd je met welke hulpmiddelen?
begin ik ff over de slof.. sorry. wij hebben 2 paarden die in mijn les met slof worden gereden. Dat is dan de vergevorderde les, en Sandra, die rijdt echt goed, heeft ook ervaring ermee. Maar zondag was er een meisje dat minder ervaring heeft met moeilijke paarden, nog nooit met een slof gereden, krijg een slofteugel in dr hand gedouwt. Op mijn manege rijden ze met slof zodat het paard zijn rug ontspant Verward
en bijna elk paard heeft een martingaal?

(ik wil dus niet met een slof gaan rijden, geen commentaar op mij pls)


smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:36

Een gewoon bit enkel gebroken bit of een dik dubbel gebroken bit is goed genoeg.
je hoeft eigenlijk niet vaak van bitten te veranderen als het niet lukt dan zegt het vaker iets over de kwaliteiten van de ruiter.

En zoals je zelf al aan gaf.Geen slofteugel gebruiken als je er niet mee om kunt gaan.

En dat zijn er maar weinig.Gebruik dan liever een Thiedeman teugel.
Dit is een ideaal hulpmiddel vooral bij beginners.

leef je droom, droom niet je leven.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:10

[quote="Pam"]kun je nagaan wat voor een beginner ik eigenlijk ben Boos!
hoe weet je met wat voor bit je moet rijden? Wanneer een rubber, wanneer een trens, een dressuurstang (ff snel van divoza Lachen ) ofzo?

@Nou gewoon beginnen met een lichte trens, liefste dubbelgebroken. Bij deze bitten hebben de paarden het minste last in de mond. Het gaat erom dat het paard goed gereden wordt en allerlei andere middelen zijn een soort van tijdelijke oplossing om te zorgen dat je weer terug kunt naar een normale trens. Een stang wordt meestal alleen bij de ZZ-dressuur en hoger gebruikt (dacht ik?)

@Wij hebben een Fjord thuis staan die het bit vroeger vast pakte en toen konden we er niks meer mee, ze zette haar hele hals vast en je kon geen volte of wat dan ook meer rijden. We hebben toen een tijdje met een roltrens gereden en toen ze lekker los werd in de hals en in de rug zijn we weer overgegaan op haar normale trens en nu gaat het super. Dus inderdaad een goed middel als tijdige oplossing!

[qoute] en wanneer rijd je met welke hulpmiddelen?
begin ik ff over de slof.. sorry. wij hebben 2 paarden die in mijn les met slof worden gereden. Dat is dan de vergevorderde les, en Sandra, die rijdt echt goed, heeft ook ervaring ermee.

@Ervaring of niet, een slof is geen goed middel om je paard mee te trainen. IK heb ook ervaring met een slof, maar heb hem later in de kast thuis gedumpt want je verpest je paard er eigenlijk mee. Ik heb hem alleen ooit gebruikt bij het betreffende paard wanneer ik de weg op ging, om haar bij me te kunnen houden ivm trekkers en bussen e.d.

[Qoute] Maar zondag was er een meisje dat minder ervaring heeft met moeilijke paarden, nog nooit met een slof gereden, krijg een slofteugel in dr hand gedouwt. Op mijn manege rijden ze met slof zodat het paard zijn rug ontspant Verward en bijna elk paard heeft een martingaal?

@Met een slof zal je paard zijn rug niet gaan ontspannen, ze gaan vaak alleen maar meer hangen, wat je in de slof niet erg merkt. Ze drukken vaak de rug weg. Probeer meer te rijden met veel overgangen, en afwisseling met voltes, gebroken lijnen enz. OOk eens in de zoveel tijd lekker wat sprongetjes zijn goed voor het ruggebruik.

(ik wil dus niet met een slof gaan rijden, geen commentaar op mij pls)
@Mooi, goed van je! Hopelijk gaat alles goed met het rijden!

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 22:14

ik snap dat de slof sowieso niet geschikt is, ervaring of niet, daarom wil ik er nooit mee rijden. ik bedoel, ten eerste heb je nooit zonder gebruik al gelijk ervaring, je zal de eerste keer dat je ermee rijdt onwennig zijn (denk ik?). en ten tweede bedoelde ik te zeggen dat er wel verschil in zit hoe iemand zijn paard rijdt met ervaring dan zonder. of zie ik dat verkeerd?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 09:11

@Nou gewoon beginnen met een lichte trens, liefste dubbelgebroken. Bij deze bitten hebben de paarden het minste last in de mond. Het gaat erom dat het paard goed gereden wordt en allerlei andere middelen zijn een soort van tijdelijke oplossing om te zorgen dat je weer terug kunt naar een normale trens. Een stang wordt meestal alleen bij de ZZ-dressuur en hoger gebruikt (dacht ik?) quote Fjordenmaniak.



Een dubbelgebroken trens werkt veel harder in dan een enkelgebroken, dit zegt iedere ruitersportzaak. Je kan het best met een enkelgebroken trens rijden, geen watertrens, maar een bustrens of D-trens. Verder is rubber vrij hard in de mond, want dat brand erg. Appelbitjes van Happy Mouth zijn daarentegen wel zacht voor de mond van je paard.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers