Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 19:56

Ik zie al de nodige jonge dieren die nog 3 moeten worden onder het zadel.
Waarom heeft iedereen zon haast.
Weet dan niemand dat elk paard op dezelfde leeftijd is uitgegroeid?
Weet niemand dat de schijven in de rug van een paard pas op zo'n 6e volgroeid zijn en je daar dus de meeste schade aanricht als je zo vroeg met een paard begint?
Zo niet en je weet het nu wel zal je je paard dan anders of later inrijden??
Zo ja waarom rijdt je je paard dan nu al in?

Ik wil hier graag een leuke en vooral gezellig discussie over houden.
Wat zijn voor jouw de redenen om een paard vroeg of juist niet vroeg te rijden. Mijn argumenten zijn bekend en heeft naar mijn idee geen verdere uitleg nodig

Merr

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:59

Ik denk mensen kopen een paard van drie bijvoorbeeld en willen het dan zo snel mogelijk starten op concour. Dus moet het zo snel mogelijk ingereden worden.

Niet dat ik het hier mee eens ben maar denk dat het soms wel zo gaat.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:04

ben het helemaal met je eens, snap er ook niks van... hetzelfde mening als melmel

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:27

Meestal maken ze alleen zadelmak en zetten ze het paard daarna nog een tijdje weg. Voordeel is op die leeftijd dat ze wat minder "brutaal" zijn

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:05

het ene paard is met twee en een half al "rijp" en het andere paard pas als hij vier is, als je een jonge hengt op stal hebt, die het in zijn lichaam wel kan hebben om aan hetw erk te gaan, dan vind ik dat prima. wel met beleid uiteraard want je hoeft maar een paar keer per week iets te doen, en niet langer dan 15 minuten rijden.
de mensen die een paard jong beleren, weten meestal wel waar ze mee bezig gaan en wat babootje zegt; meestal worden ze na het beleren weer een tijdje het land in gejaagd om bij te komen..

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:34

vaak is het een geld kwestie.
een 3 jarig sportpaard is een 3 jarig paard,een 3 jarig sportpaard die al m loopt is geld waard,dan zo snel mogelijk naar de z de rest kan je invullen.
ik hou er niet van.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:48

Tegenwoordig is het "mode" om je paard zo snel mogelijk naar de Z te rijden en dan raar opkijken als het paard met 7 jaar zegt, IK DOET HET NIET MEER, IK KAN NIET MEER!

Het is heel erg uit de mode om een paard met 3 1/2 a 4 jaar in te rijden en dan met een jaar of 5/6 een keer op wedstrijd gaan.

Het is normaal dat een paard met 3 de B loopt, met 4 de L loopt, met 5 de M loopt en met 6 de Z loopt en met 8 aan de haak hangt.

Veel paarden worden in de tussentijd met pijnstillers en andere preparaten aan de gang gehouden of als een paard een blessuure heeft, dan krijgt het paard niet de tijd om te herstellen, want er moet wedstrijden gereden worden. Je hoort er anders niet bij

De gemiddelde leeftijd van een KWPNer is niet voor niks 7 jaar!!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:51

Phia, overdrijf je nu niet een beetje?

Ik heb nog geen haast. Ik mag mijn W'tje pas volgend jaar in april in het L starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:04

Ben bang dat er wel waarheid in Phia's woorden schuilt. Paar weken geleden was Steffi v.d Laarse hier bij m'n paardje en die had het ook over de gemiddelde leeftijd van een paard en dat die zo rond de 8 ligt.

Ik heb nu een merrie van 12 staan die dan al een ouwe dame begint te worden Heb ook nog een twenter staan maar die gaat niet eerder dan met 3 zadelmak gemaakt worden dan nog een poosje het land in en dan met 4 wil ik de boel dan weer oppakken. Zij is een [***] en die zijn helemaal laat volwassen dus rustig aan dan hebben we het langste plezier van elkaar.

Zag pas op een wedstrijd ook een 6-jarige in Z2 lopen ik vraag medan serieus af waar dat paard over 4 a 5 jaar is. Ik vermoed met de Mmmmmmm Mora erop ergens in de vitrine bij de plaatselijke snackbar.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:12

je ziet het idd maar dat de mensen hun paarden vroeger gaan opleren
hier op bokt zie je ook soms 2.5 jarige onder het zadel en dan doet iedereen of het de normaalste zaak van de wereld is

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:15

Wij halen onze kleine op in Januari, begin maart wordt ze drie
als ze terug is gaan we haar rustig zadelmak maken enz. en dan gaat ze weer de hele zomer het land op om alles te verwerken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:24

Maar als je een jong paard (net 3 jaar) eerst zadelmak maakt en daarna in het land gooit, dan heb je het paard toch allang beschadigd? Dit komt dan toch ook niet meer goed?

Een jong paard is er niet voor om op te zitten, ookal is het dan maar een kort tijdje.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 04:39

Die van mij is bijna 3.. Hij kent het zadel, het hoofdstel that's it.. Ik wacht nog rustig tot november om er eens op te gaan. Hij is een laat bloeier dus daarom rustig aan.
ALs hij dadelijk 3.5 is, wordt hij 2 a 3 maanden een paar keer bereden en gaat dan weer stil tot april.. Dan is hij 4 en mag hij er meer tegen aan.

Ik vind het zelf geen probleem om een paard met 3 in te rijden, mits hij daar geestelijk aan toe is en het met veel rust en beleid gebeurt.. Een paard dat met zijn 4de jaar al een M proef loopt vind ik niet goed, daar zit te veel druk achter..

Ik ga met die van mij pas op wedstrijd als hij 5 is geweest..
En ja hij was vroeg zadelmak met 2.8 jaar maar heeft nu lekker de tijd om volwassen te worden..

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:26

Mee eens. Ik vindt ook dat veel paarden veel te jong zijn ingereden.

Ik heb de mijne vorig jaar Augustus zadelmak gemaakt en daarna ingereden(ben eigenlijk nog steeds met inrijden bezig).
Ensueno was toen ruim 4 jaar. Ik rijdt nu ook nog maar max. 4x per week. En eigenlijk vraag ik ook nog steeds niet zoveel van hem.

Het is de bedoeling dat ik nog heel veel jaren plezier van hem heb, dus ik wil geen paard wat met 8 al versleten is doordat er op te jonge leeftijd teveel wordt gevraagd.

(ik weet dat het soms lijkt alsof een paard er geestelijk aan toe is en dat sommige paarden er vrij rijp uitzien voor hun leeftijd, maar dat wil niet zeggen dat het zo is. Een paard wil vaak meer voor je doen dan goed vor hem is. Feit is dat het skelet pas volgroeid is bij een jaar of 6 en dat een paard van 3 geestelijk eigenlijk nog maar een kleuter is zogezegd...)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:46

Ligt eraan, de ene is er al lichamelijk klaar voor met 2,5 de andere pas met 4. De kunst is dit te herkennen. Een 2,5 jarige zadelmak maken en ruitermak maken is helemaal niet erg, als het dier maar genoeg tijd krijgt om alles te verwerken, dus bijvoorbeeld in februari beleren door 3 keer in de week alles bij elkaar een half uur bezig te zijn methet dier..... in april het land op en in september weer op pakken... kan ik niet heel veel moeite mee hebben. Heb ik eigenlijk minder moeite mee dan een 3,5 beleren die dan gelijk 6 dagen in de week een uur aan de bak moet.

Ik zelf beleer graag vanaf 3,5 door dan 3 a 4 keer per week 20 minuten te rijden de eerste paar maanden, dan uitbreiden naar 30/40 minuten. Zowizo wil ik een paard maximaal 4 dagen per week onder het zadel........ en een dag aan de lijn, de rest gewoon lekker los

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 08:48

Ik denk dat mensen een "veulen" kopen met goede ouders. Een toekomstig talentje dus en die zo snel mogelijk op concours uit willen brengen.

Zelf heb ik één paard ingereden en die was 5 toen we begonnen. Ze krijgt nu een veulen, die ik wss ook ga inrijden en dat gebeurt ook pas na zn 4e jaar sowieso. Ik heb dus nergens haast mee (en de eigenaar van de paarden natuurlijk)

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:51

KarinvdM schreef:
Phia, overdrijf je nu niet een beetje?

Ik heb nog geen haast. Ik mag mijn W'tje pas volgend jaar in april in het L starten.

Overdrijven??? Nee hoor.
Kijk eens naar de hengstenkeuring. Allemaal baby's die in een korte tijd moeten laten zien wat ze in huis hebben. Van die hengsten die goed worden gekeurd, zie nog maar heel weinig in de sport lopen als ze bijv. 10 zijn. De meeste zijn op zeer jonge leeftijd zo overvraagt dat ze kapot zijn als ze een jaar of 8 zijn.

De meeste hebben geen geduld, er is veel onkunde en ontwetendheid bij veel mensen met jonge paarden. Veel jaloerzie als een ander met een jong paard al zo "hoog" start. Er zijn ook een aantal die begeleiding ook onzin vinden en die het helemaal zelf doen.

Zelf maak ik een paard op 3 1/2 zadel mak. Dat is stapje, drafje, galopje links om en rechts om, een volte en van handveranderen. Daarna een maand of 3 a 4 het land in en dan 2 tot 3 keer onder begeleiding 20 min. rijden. Heel langzaam opbouwen en kijken of het paard het geestelijk ook aankan.
Lichamelijk kan een paard er wel aan toe zijn, maar het geestelijke gedeelte van een paard vergeten veel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:35

Ik ben het er ook mee eens dat veel mensen hun (te) jonge paard zo snel mogelijk willen inrijden en inderdaad wedstrijden gaan rijden.

Wedstrijd rijden is geen doel op zich, maar een voortvloeisel uit het goed opleiden van je paard. Je test daarmee het africhtingsniveau van ruiter en paard.

Veel mensen willen inderdaad zo snel mogelijk naar de Z doorschieten. Dat staat interessant wanneer je kunt zeggen dat je Z rijdt.

Ik schrok er wel van toen ik las dat de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er 7 à 8 jaar is. Dat is toch niet meer normaal? Wat gaat dan voor, het belang van het paard of de ruiter?

De bloei van een paard zijn leven begint eigenlijk pas op die leeftijd of hoort dan eigenlijk pas te beginnen. Dan zijn ze pas klaar voor het 'zwaardere' werk. En hoeveel paarden hebben een hoogtepunt in hun 'carrière' wanneer ze de 10 jaar al zijn gepasseerd? Eerder zijn ze er lichamelijk en psychisch echt nog niet voor klaar.

Mijn instructeur heeft al zo'n 30 jaar ervaring in het zadelmak maken van jonge paarden. Tegenwoordig begint hij niet eerder met een jong paard dan wanneer ze een jaar of 3,5 à 4 jaar zijn. Eerst met freestylen, dan aan de dubbele longe, dan zadeltje erop en dan pas een ruiter erop. Voordat een paard echt rijklaar is ben je al snel een jaar verder.

Interessante en goed topic dit! Erg leuk.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:36

Ik heb mijn haflinger met 3 jaar zadelmak gemaakt (maar niet gereden.) Alleen puur het zadel erop. Toen hij 3,5 was heb ik er een paar keer opgezeten. Nu word hij in mei 4 en dan gaan we echt beginnen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:47

Ik heb zelf al een paar paarden in gereden en ik begin met 3,5 a 4 jaar.
Ik heb ook het gevoel dat een paard het beter op pakt als je ze met die leeftijd in rijd en je heb er langer plezier van!
Ik heb een fjord gehad die hadden ze met 2,5 jaar al in gereden dat paard snapte er ten eerste niks van en vond het ook niet echt leuk!
een paar maanden in de wei gezet en ik had een heel ander paard terug.
ik denk als je ze gewoon iets later inrijd er veel meer plezier van heb.
Maar het gaat om de mensen die willen hun paard zo snel mogelijk in de Z hebben (zoals hier al gezegt was) nou dan heb ik mij paard iets later in de Z maar ik heb lekker lang plezier van mijn paard die gene die hem veel eerder in de Z heeft kan het paard snel al snel weg brengen en dan komt die andere als nog hoger uit in de dressuur.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:57

dan zullen jullie het wel niet met mij eens dat, mijn w-tje, die 1 juni drie wordt gewoon zadelmak gemaak gaat worden binnenkort als de bak weer begaanbaar is, (is nu blub), ik doe dit heus wel met beleid en ga echt niet gelijk uren rijden, maar ga lekker met hem de bossen in, als hij braaf is, en dat dan een paar keer in de week half uurtje...daar wordt ie dan mooi handig van!

Marlou89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:01

Mijn verzorgpaard word van de zomer 5 jaar en is bij 3½ ingereden daarvoor heeft hij 2 jaar lekker op de wei kunnen rondlopen met andere jonge paarden. Dit vind ik de goede methodes. Ik vind het echt slecht als paarden voor hun 3e worden ingereden, dan gaat die rug er echt aan!
Maarja je hebt altijd mensen die zo snel mogelijk 'de beste' willen zijn...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:09

nico1982 schreef:
dan zullen jullie het wel niet met mij eens dat, mijn w-tje, die 1 juni drie wordt gewoon zadelmak gemaak gaat worden binnenkort als de bak weer begaanbaar is, (is nu blub), ik doe dit heus wel met beleid en ga echt niet gelijk uren rijden, maar ga lekker met hem de bossen in, als hij braaf is, en dat dan een paar keer in de week half uurtje...daar wordt ie dan mooi handig van!

Nee, daar ben ik het inderdaad niet mee eens.
Mijn w-tje wordt in juni ook 3 maar ik ga hem nog lang niet inrijden. Is hij lichamelijk en geestelijk nog lang niet aan toe.

Veel mensen kopen een jong paard en willen dan toch zo snel mogelijk rijden, en houden daarbij weinig rekening met het paard zelf. Als je dan toch zo nodig moet rijden, ga dan eens in de week naar de manege ofzo!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:25

Nou het licht eraan voor welk doel je het paard hebt.. Heb je het paard voor de handel dan is het makkelijk tijd=geld dan ga jij ghet paard echt niet als die 3.5/4 jaar is pas inrijden want dat kost weer een jaar lang eten ( dus geld )

En ik vind principe geen probleem als een paard in het jaard dat die3 word ingereden word.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 12:40

Ik ben er ook niet voor om er voor het bereiken van de 3-jarige leeftijd al op gezeten te hebben. Met longeerwerk heb ik minder problemen (vanaf 2.5), als het op de juiste manier is tenminste en de duur en intensiteit van het werk aangepast is aan de leeftijd van het paard m.a.w. licht longeerwerk vooral om aan stemhulpen te wennen.

Ik vind het dan anderzijds ook verkeerd van wat er al gevraagd wordt op wedstrijden jonge paarden. Ik vind dat er van hun toch al een degelijke proef gevraagd wordt waardoor het niet te verwonderen is dat het allemaal zo snel moet gaan. Het hangt natuurlijk ook van paard tot paard af want ik droom er zelf ook van hoor om wedstrijden jonge paarden mee te rijden, als het paard dit toelaat tenminste. Dus het is absoluut niet aanvallend bedoeld op degenen die dergelijke wedstrijden rijden.