Het wil maar niet---> Voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Het wil maar niet---> Voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:10

Pfff, ik ben er onderhand een beetje klaar mee...

Ik heb Orion (fjord) nu, samen met mijn zusje, twee jaar. Toen we hem kregen was hij 9 jaar, nichtje van mijn vader had geen tijd meer voor hem dus mochten wij hem hebben. Toen wij hem kregen heeft hij sowieso 1 jaar gewoon op de wei gestaan en is er weinig met hem gedaan, een buik van hier tot tokyo en een conditie van 0,0. Nouja, allemaal leuk en aardig, wij hadden tenminste een paardje.
Wij zijn toen rustig aan begonnen met zijn conditie weer opbouwen, hadden al aan iemand gevraagd van de manege waar wij eerst reden of zij ons les wilde geven en dat was allemaal prima. Meteen vanaf het eerste ogenblik dus iedere week 1 half uurtje gaan lessen.

Tot onze verbazing, en die van mijn instructrice, ging het na zo'n 3/4 jaar al veel beter, hij had een veel betere conditie en veel minder buik en er werden zelfs war spieren zichtbaar. Ook met rijden ging het lekker, nog steeds niet vooruit te branden, maar hij ging wel lekker rond lopen. Na verloop van tijd ook eens wat proberen te wijken etc. ging allemaal wel lekker, maar toen...

Hij doet het gewoon niet meer. Zo leuk als ie toen liep zo bagger loopt hij nu weer en ook zijn buikkie wordt weer zichtbaar. Hij loopt gewoon zo te klieren, vasthouden in zijn mond, door je been heen lopen, niet voorwaarts zijn, kop in de lucht, ik wordt er een beetje moedeloos van. Ik heb nog steeds iedere week les en de ene keer gaat het lekker en de andere keer is er weer niets met hem te beginnen.

Ik weet dat ik geen paard heb om nou is even M mee te gaan rijden ofzo en de mogelijkheid om een startkaart aan te vragen en iedere week wedstrijden te gaan rijden, die heb ik niet, maar ik vind dressuur leuk en ik zou het zo leuk vinden als ik na die twee jaar is zou merken dat er vooruitgang is. Tuurlijk zijn we wel wat vooruit gegaan, maar ik heb het laatste jaar echt het idee dat ik voor jan hopeloos aan het rijden ben, volgens mij doe ik hem er geen plezier mee en voor mij gaat de lol er nu onderhand ook wel een beetje af. Ik ga naar mijn paard, maar niet om is lekker ontspannen te rijden, want iedere keer is er weer dat gevecht van loop nou is voorwaarts, laat dat bit nou eens los.

Ik heb al, in overleg met instructrice, verschillende dingen geprobeerd, sporen, dan weer is wat langere sporen, ik rij veel overgangen, veel buigen om hem soepeler te krijgen, voedingssupplement E-plus maar het wil gewoon niet. Longeren wil ook niet, dan longeert hij mij i.p.v van ik hem of hij loopt weer als een guppie te sukkelen...

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop echt dat iemand hier 'de gouden tip' heeft om hem eens wat voorwaartser te laten lopen, want dat is het voornaamste probleem, andere problemen zijn een gevolg hiervan.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Ilse

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:16

Ik zie net bij FAQ dat er al wel wat topics over niet voorwaarts rijden geweest zijn. Bij de meeste gaan de paarden gewoon stilstaan en weigeren een stap te zetten of ze beginnen te bokken.

Bij Orion is dat niet zo, hij slenterd gewoon. Op de zweep reageert hij ook niet, ja op het moment dat je hem een tik geeft versneld hij even om dan meteen weer door te gaan met slenteren.

Nouja, dat was dus nog wat aanvullende informatie!

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:45

Misschien kun je proberen eerst weer wat meer plezier te krijgen in het rijden met hem samen, door het gewoon een tijdje niet te doen. Kun je niet eens een poosje aan vrijheidsdressuur gaan doen? Misschien komt daardoor je plezier in je fjord weer terug en kun je weer om hem lachen. Als je dat al bereikt hebt kun je misschien eerst gaan longeren om zijn buikje er weer af te werken. Ik denk dat je fjord ook al veel opgewekter word van de afwisseling. Ik weet niet waar je woont, maar probeer ook eens een buitenritje, of gewoon een wandeling aan het halstertouw. Veel afwisseling en plezier maken zal jullie allebei goed doen, want nu gaan jullie je aan elkaar ergeren, en gaat het alleen maar slechter, omdat je er niet meer van kunt genieten. Ik hoop dat het lukt.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:52

Dankjewel voor de tip. Ik heb inderdaad al eens zitten denken om er een tijd mee te stoppen en alleen nog maar lekker heen te gaan om een beetje te klooien enzo, maar ik heb ook nog een zusje dat rijdt en denk dat zij op die manier ook niet veel aan hem heeft en na een tijdje begint het alweer te kriebelen om te rijden.

Naar buiten gaan is helaas voor mij geen optie, ik vind het heerlijk om met hem buiten te rijden, daar niet van, maar ben een keer met hem een drukke weg over gevlogen terwijl hij niet meer bestuurbaar was en sinds dien is het vertrouwen weg, ik ben dan dus altijd afhankelijk van een ander die naar buiten gaat.

Weet jij toevallig ook een site over vrijheidsdressuur, lijkt me namelijk geweldig, maar geen beginnen aan, of valt dat erg mee?

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:59

Is je paardje al eens nagekeken door een DA?
Dan kun je dat iig uitsluiten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:03

Als je zegt dat zijn buik weer terugkomt zou ik m toch eens op rantsoen zetten. Florden zijn paarden die echt niet veel eten kunnen hebben. 3 x per dag een plak hooi en een beetje biks na het rijden is waarschijnlijk meer dan genoeg. Waarschijnlijk krijgt hij nu teveel en dus heeft hij veel energie en dus wordt hij lastig en gebruikt dat tegen jou. Verder zou ik gewoon streng voor m zijn, hij mag niet door je hand heen lopen en hij moet reageren op jouw hulpen. En misschien kan je afwisselen door ook eens naar buiten te gaan en dat combineren met veel schakelen in het bos.

oryantje
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Het wil maar niet---> Voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:05

zo een probleem licht toch meestal niet aan het paard!!! ik zal hier wat opties geven

*je houding is verkeerd je zit mischien in stoel zit en je bellemerd hem in zijn beweging
*je bent constant aan het drijven bij iedere stap zo maak je je paard slom aan je been en hierdoor gaan jullie elkaar steeds slechter begrijpen
*je geeft tegen strijdige hulpen bv je drijft en tegelijke tijd houd je je hand gesloten zodat hij niet ontspannen voor uit kan
*je wilt hem nagevelijk rijden maar je doet het met je handen ipv naar je hand toe terijden

dit is niet aanvallend bedoelt
probeeer lekker veel buiten ritjes terijden met lekker lang teugeltje
zodat jullie allebei weer gaan genieten en lekker ontspannen
als je in de bak gaat rijden niet het doel hebben om hem nagevelijk te rijden
maar ga eens lekker in de bak rijden met een lekker lang teugeltje geef hem lekker ruimte van voren
en probeer hem wakker te maken voor je been
dus niet te veel drijven
als hij langzamer gaat drijf je aan( wees consuqent hier in)geen reactie
nog 1 keer drijven nog geen reactie tik achter je kuit gaat hij vooruit gelijk braaf zeggen(naar straffen komt belonen)
niet meer drijven!! alleen wanneer het nodig is
als je hier consuqent in word zal hij meer respect voor het been krijgen
als hij die voorwaartse drang weer heeft kan je weer het nagevelijk gaan rijden

dit zijn een aantal tips

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 16:12

@ Oryantje: Snap ik dat het tips zijn en ervaar het niet als aanvallend hoor, ben er juist blij mee.

Of mijn zit hem belemmerd, ik weet het niet, zit niet echt als in een stoel, ik zit juist heel erg voorover.

Inderdaad drijf ik bij iedere stap, ik probeer dat niet te doen, maar ik heb het idee dat als ik dat niet doe, hij niet loopt.

Het laatst punt zou je weleens gelijk in kunnen hebben, ik was altijd erg druk met mijn handen, dit is al, met hulp van instructrice een stuk minder geworden, maar omdat hij niet goed op mijn been reageert probeer ik dingen op te lossen met mijn handen.

@ Sydney2005: Orion krijgt nu 3/4 bix per dag en 2 keer kuil, is dat teveel? Hij moet toch ergens zijn energie vandaan halen om te werken?

@ natasja84: Orion is een tijd voordat wij hem kregen gekeurd. Toen was alles goed met hem. Ik heb zelf ook al eens zitten denken aan een mdeische oorzaak, bijvoorbeeld zijn rug o.i.d. voor dat vasthouden is de Tandarts geweest, maar zijn gebit was goed. Ik krijg mijn ouders ook niet zover om hem nog eens een keer te laten keuren of miss. fysio o.i.d.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:16

Tja, zoals je zegt hij is gekeurd voor hij bij jullie kwam en hij is nu al zo'n 2 jaar bij jullie en goede check-up is zo af en toe wel noodzakelijk.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:20

Behalve de RT tips die al zijn genoemd zou ik idd eens kijken of je afwisseling kunt geven: maak eens een sprongetje met hem, loop balkjes, pak de trailer (of leen een trailer ) en rij naar een stuk waar het niet uitmaakt als hij een keer aan de kletter gaat (bos, duinen, hei, strand in de buurt?) en ga buiten gewoon wat ontspannen rijden, doe ponyspelen met hem (ook goed voor zijn souplesse of geef hem gewoon een weekje vakantie in de wei maar kijk hoe je hem weer fris in zijn kop kunt krijgen. Ik train zelf ook altijd graag maar het is zo belangrijk dat je paard je mentaal ondersteunt: een paard wat niet meer WIL, krijg je RT echt niet meer aan de gang.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 16:57

Dankjewel Urielle. Ik zou dolgraag eens met hem naar het bos of het strand gaan niets liever, maar wij hebben geen trekhaak onder de auto, ik kan dus wel een trailer lenen, maar dan moet ik de auto er ook bij lenen, haha, maar ik snap wat je bedoeld!

Mijn zusje sprong altijd een keer in de week met hem op een manege, maar helaas redt zij het niet en ik ook niet i.v.m. met school. Helaas is die springles ook maar 1 uurtje per week en net een uurtje dat wij niet kunnen. Jammer, want je zag da thij daar altijd veel plezier in had. Op stal hebben we ook niet zulk goed springmateriaal, maar wel wat balkjes etc.

Natasja84, wat jij zegt daar kan ik me wel in vinden, ik zal het er toch nog eens met mijn ouders over hebben. Maar denk je niet dat als er iets lichamelijk zou zijn met hem dat ie dan vervelender zou zijn, zoals bokken etc.?

sophie21
Berichten: 82
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:02

hee hoi,
naast alles wat er al genoemd is, fjorden staan erom bekend dat het sobere paardjes zijn. misschien is de bix wel iets te voedzaam voor hem qua eiwitten, en heeft hij daar last van. zeker als je van plan bent om het voorlopig even rustiger aan te doen, zou ik die bix afbouwen naar niks of hoogstens een handje na het rijden voor het idee en verder min of meer onbeperkt hooi/kuil (krijgt ie wel een grasbuik van, maar dat is opzich niet zo heeeel erg behalve dan dat het er niet uitziet). het klinkt alsof ie niet lekker in zn vel zit, en dat zou wel eens met zn voeding te maken kunnen hebben...
sterkte ermee!

groetjes sophie