Mijn paard snapt longeren niet :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:02

Nou met Big Mac gaat het inmiddels super,(hij was flink ziek toen ik hem kocht)hij heeft energie genoeg,hij is lekker vooruit en heeft er altijd zin in werken.Maar omdat ik niet altijd de mogelijkheid heb om hem te rijden,wil ik hem graag ook longeren,ook om zijn bespiering juist te krijgen en hem terug conditie te laten krijgen maarrrrrrr...................Meneer blijft gewoon staan wat ik ook doe,hij verzet geen hoef ,Als iemand langs hem loop of op hem zit gaat het longeren wel super,maar ja dat gaat ook niet altijd natuurlijk, .Dus nu hoop ik dat er hier iemand tips heeft hoe ik het hem kan aanleren?Hij heeft totaal geen schrik van de longeerzweep,daar haalt hij zijn neus voor op en dat wil ik eigenlijk ook zou houden,hij moet respect voor me hebben en geen angst.Los longeren gaat trouwens ook niet,dat is hetzelfde verhaal, .
Helleupppp,

Liefs Cindy,XXXX.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:21

Ja denk toch dat het probleem bij jezelf ligt, als jij weet hoe je moet longeren of loswerken dan ben je al een stap verder;-)
Neem eens les van iemand die jou kan leren hoe het wel moet.

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:31

midgie schreef:
Ja denk toch dat het probleem bij jezelf ligt, als jij weet hoe je moet longeren of loswerken dan ben je al een stap verder;-)
Neem eens les van iemand die jou kan leren hoe het wel moet.


Nou dat denk ik niet,bij dit paard dan net wel ja,maar mijn merrie en de pony van de meiden heb ik zelf beleerd.
Ben al twee dagen in leer bij Annemarie van der toorn geweest,dus ben niet onervaren,deze tinker heeft gewoon een heel verleden en ik wil hem dus niet afschrikken nu hij me eindelijk vertrouwt,maar niemand is ooit uitgeleerd,en daarom dacht ik ik vraag eens raad op bokt,maar deze raad,hoe goedbedoeld misschien ook,heb ik dus niks aan.

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:21

Probeer de voorhand eerst opzij te zetten op de volte. Als hij je dus recht aan staat te kijken, leidt je zijn neus met de lijn de goede kant op, eventueel kun je ook met de zweep even tegen z'n hals/schouder tikken. Als hij dan met z'n neus in de richting van de cirkel staat, kun je wat druk zetten achter z'n staart zodat hij gaat stappen. Elke keer als hij stopt of je weer aankijkt met z'n achterhand van je af, wijs je hem weer vriendelijk de goede kant op.

In dit filmpje op 3.20 kun je zien wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=j8duQCA7GJ0

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:28

Het is toch ook niet de bedoeling dat je paard schrik heeft van de zweep? Hij moet gewoon respecteren dat jij wil dat hij vooruit gaat. Op de goede plek staan om hem te doen vertrekken, zoals je aangeeft zou je dat moeten geleerd hebben. Als hij naar jhe toe komt of zo, kun je hem eerst het comando halt leren maar in princiepe moet hij respecteren dat jij aan heml vraagt vooruit te gaan, hoe dan ook, gewoon duidelijk zijn!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:29

Mijn jonge merrie snapte er eerst ook niks van! Je moet gewoon even doorpakken! Geen schrik hebben voor de longeerzweep ok maar hij moet er wel respect voor hebben en er dus voor wijken! Mijn merrie kende al wel de commando's 'stappen, draven en ga door!' heb dr toen gewoon een keer even opgejaagd en toen was het ook goed..toen kon ik het af met commando's :))

Ik vind dat filmpje wel een beetje vreemd hoor maar heb dan ook geen verstand van parelli

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:46

Je kan beginnen door de longe heel kort te houden en je paard min of meer naar je toe te trekken. Dus het hoofd naar achteren. Om niet om te vallen zal je paard wel een stap opzij moeten doen. dat doe je een aantal keren. Je zal zien dat je paard op zo'n hele kleine volte stapt. Houdt je longeerzweep (nee, niet om te straffen, maar voor de drijvende werking) richting de achterhand en laat je paard aandraven door bijvoorbeeld te klikken. Houdt je paard op die kleine volte met de longeerzweep in de richting van de achterhand. Dit kan je uiteindelijk uitbouwen naar een wat grotere volte en tot je uiteindelijk de longe op de lengte hebt die je wenst. Als je de andere kant omgaat moet je het wel op precies dezelfde manier weer oppakken, want die kant is voor je paard weer helemaal nieuw.
Succes!

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 23:40

Bedankt voor de tips,ik ga ze zeker uitproberen en zal jullie dan hier vertellen of het geholpen heeft,

Groetjes Cindy.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:18

@Kiara04:

Ja okee , het zal bij de ene beter gaan dan bij de andere, maar denk toch dat je de fout bij jezelf moet zoeken, jou positie zal verkeerd zijn bij dit paard.
Ik zou het toch eerst proberen met het loswerken en de juiste positie te vinden waar je in elk geval richting mee kan aangeven.
Ik denk niet dat je daar mee afschrikt, zorg zelf ook dat je niet achteruit gaat lopen, denk en beweeg voorwaarts.
Ben je met deze tink naar Annemarie geweest?
Want niet elk paard reageert op iets wat je misschien met een andere heb geleerd en die daar wel super op reageerde, elk paard is anders in zijn gevoeligheids cirkel zal ik maar even zeggen, de een heeft voor meer en de ander achter meer nodig, maar dat kan ook weer per keer verschillen.
Daarom zei ik eigenlijk neem les in loswerk en misschien wel handig om het met deze tinker te doen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:29

Alicia2u, je filmpje laadt hier niet (ligt aan mijn laptop) maar jouw post omschrijft precies dat wat ik wilde zeggen. :)
Leuk om te zien dat we zo op één lijn liggen!

mienemuis

Berichten: 154
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 01:47

Hoi Cindy,
Eigenlijk een beetje net zoals Jeanine, mijn 3 jarige is nog niet ingereden, dus wij hebben altijd heel veel gewandeld. Tijdens het wandelen leerde ik haar spelenderwijs het commando Stap, Draf en Ho (ho is overigens niet handig, want als ze te hard gaat en ik hoooo zeg, staat ze stokstijf stil ;-) ).
Eenmaal met het longeren begonnen liep ik eerst 2 rondjes naast haar mee en heb ik de afstand steeds meer vergroot en aangezien ze het commando drrrraff heel goed kende, 'klikte' het ineens eigenlijk, was mega trots! De longeerzweep heb ik eigenlijk niet nodig.
Succes, komt vast goed!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:23

Zoals er al meerderen hier gezegt hebben, de fout moet je steeds bij jezelf gaan zoeken.
Je wil hem niet bang maken , en das zeker goed, maar als jij vooruit vraagt moet het ook vooruit worden, dus nooit een discussie met je paard omtrend zoiets, het paard heeft hier geen medezeggenschap, hij mag een keuze maken, daar is hij altijd vrij in maar als het de verkeerde keuze is mag hem dit geen voordeel opleveren.
" Make te good things easy, the wrong things hard "
Dit lijkt een gamakkelijk zinnetje maar het is echt een "waarheid als een koe", op deze manier zal je paard na heel korte tijd zelf beslissen een andere keuze te maken, en als je dan consequent blijft, en zeker ook bij je vraag blijft, zal het paard de goede keuze zeker wel maken.
Het heeft hier zeker geen zin te zeggen hoe ervaren je wel bent, want uiteindelijk doet je paard niet wat je vraagt, dus is er duidelijk een probleem, en dat probleem moet je niet bij het paard gaan zoeken.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:02

Denk ook heel belangrijk dat het wijken voor druk goed begrepen word door het paard.
Ik heb ook 2 veulens groot gebracht en longeren is nooit een probleem geweest, omdat ik ze geleerd heb wat wijken is, zelfs mijn nu bijna 3 jarige weet wat een cirkel om mijn heen lopen is.

Wat je ook zou kunnen doen is met dubbelen lijnen gaan werken, is ook erg fijn om voor te bereiden op de enkelen lijn.

Ja idd zeggen dat je ervaren bent na 2 dagen Annemarie van de T , wanneer ben je ervaren, ik train bijna dagelijk 5 tinkers en een haffie , maar ben ik dan ervaren, ik heb nog een hoop te leren en maak ook nog een hoop fouten, maar het belangrijkste is , dat je leert van je eigen fouten en die weet op te lossen.

DinaLove
Berichten: 11
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Schiedam

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:05

Ik denk dat je eerst gewoon een paar rondjes ernaast moet stappen, en dan steeds meer afstand nemen, dit gewoon steeds herhalen tot hij het begrijpt! Ik heb het mijn merrie ook zo aangeleerd, ik heb nu geen eens een zweep meer nodig want ze reageert op stem.

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:07

@aeolusnr1:

Ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik superervaren ben,zoals ik ook al zei,je bent nooit uitgeleerd,maar dit paard heb ik pas 8 weken en ben pas deze week met longeren begonnen,maar dit paard heeft een heel verleden en kwam hier goed ziek aan,dus heb eerst al mijn energie in het beter maken gestoken.
En met paarden met zo'n verleden als hij heb ik inderdaad geen ervaring,en voordat ik het erger maak,wilde ik dus kijken of er hier mensen waren die er meer verstand van hebben als ik met zulke paarden.En hier gaan discusieren of het aan mij ligt daar is het paard ook niet mee geholpen en ik ook niet.Ik neem het paard niks kwalijk,wil juist dat hij hier beter uitkomt en samen met hem groeien naar een fijn leventje samen.

@midgie:

Nogmaals,ik heb nergens gezegd dat ik ervaren was,ik heb wel gezegd dat ik niet ONervaren ben met longeren,maar jeetje,wat kan er gezeurd worden over aan wie het ligt,ik wil hem gewoon helpen,en veel wat jullie zeggen heb ik al geprobeerd,ook samen met de instuctrice van mijn dochters,maar het lukt niet,daarom wilde ik het deze week zelf gaan proberen met hem,maar het lukt nog niet,dus ik heb wel door dat ik iets niet goed doe bij hem,anders vroeg ik hier toch geen hulp, :?
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop. Tevens quotes verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:33

Ik zeg ook niet dat je zegt dat je ervaren ben, maar ja wat is niet onervaren dan.
Het is echt zo dat je positie erg belangrijk is , zeker bij paarden die het wijken voor druk niet snappen en dat is toch het eerste waar je aan moet gaan werken.

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:45

@midgie:

Ja maar wijken voor druk snapt hij dus wel,tijdens het wandelen gaat hij ook opzij,en naar achteren als ik hem dat vraag,vandaar dat ik het niet snap dat hij het met longeren niet doet.Hij heeft overigens bij zijn vorige eigenaren voor de kar gelopen,dus hij moet het toch ooit geleerd hebben?
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ook hier overbodige quote verwijderd.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:47

@midgie:

mischien moet je het haar eens voor gaan doen
aangezien je toch wel als beste weet hoe het moet
(en ik altijd van jou reactie's zie staan van hoe het wel moet en hoe niet)
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ook hier overbodige quote verwijderd.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:41

@onley:

MM gaan we weer op deze toer , echt bokt 8-)
Snap trouwens niet waar je je druk om maakt.
Ik zeg niet hoe het wel of niet MOET, maar hoe je het zou kunnen proberen, dat is wel wat anders volgens mij.
Maar valt me vaak op dat mensen willen lezen wat ze zelf willen en nooit begrijpend lezen.

Geloof dat elke paarden bezitter toch moet weten dat je begint bij de basis en dat is toch het wijken voor druk, hoe veel ongelukken gebeuren er niet dat het paard de ruiter tegen de stalwand aandrukt, is toch echt een gebrek aan de omgang en niet de schuld van het paard.
Als je paard het wijken voor druk kent dan gaat het wegsturen op de cirkel ook veel beter en is longeren ook veel eenvoudiger en ja dan is je positei ook erg belangrijk, als je voor zijn neus gaat staan en hij snapt niet wat jij bedoelt zal hij echt niet voor je wijken .

Ik wil haar zeker wel helpen , graag zelfs , maar de afstand is voor mij te groot en met 20 paarden ga je niet zomaar even een dagje op stap, dus TS je bent welkom met je tinker,kunnen we er ook nog een leuk bosritje aanplakken, overnachten is ook nog mogelijk samen met je tink ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ook hier weer een overbodige quote verwijderd.

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:02

midgie schreef:
Geloof dat elke paarden bezitter toch moet weten dat je begint bij de basis en dat is toch het wijken voor druk, hoe veel ongelukken gebeuren er niet dat het paard de ruiter tegen de stalwand aandrukt, is toch echt een gebrek aan de omgang en niet de schuld van het paard.
Als je paard het wijken voor druk kent dan gaat het wegsturen op de cirkel ook veel beter en is longeren ook veel eenvoudiger en ja dan is je positei ook erg belangrijk, als je voor zijn neus gaat staan en hij snapt niet wat jij bedoelt zal hij echt niet voor je wijken.


Ja dat zei ik al,hij snapt wijken voor druk dus wel degelijk,hij gaat opzij als ik hem dat vraag,zelfs als ik alleen al maar naar hem wijs,daarom snap ik dus niet waarom het longeren niet lukt, :+ .

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:06

Ik had zo'n probleem ook met mijn paard en ik dacht: Hij kan het het beste leren van een soortgenoot. Dus heb ik mijn Shetje erbij gehaald, haar aan de binnekant laten lopen en mijn paard aan de buitenkant. Heel rustig een paar rondjes in stap, toen in draf en alles ging prima. Toen ik even later de Shetlander weghaalde liep hij alsof hij nooit anders heeft gedaan!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:08

@Sugarfoot:

Haha dat is ook een idee! Maar niet iedereen heeft zo'n magische shetlander :+
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ook hier weer een overbodige quote verwijderd.

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:17

klopt hihi,dat heb ik ook al geprobeerd met mijn merrie voor zijn neus,maar mooi dat hij bleef staan :P

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:55

@Jeanine84:

haha klinkt leuk maar idd magische shetlander staat er bij ons niet. komt daar nog bij dat die van mij echt niks aan longeren vind, hij doet het hoogstens als het echt nodig is, maar weinig enthousiasme iig. en hij is niet zo tuk op pony's dus zo dicht bij hem :P :Y) geen goed idee. overigens longeer ik amper met hem, vind het erg irri met hem, terwijl ik al zoveel paarden heb leren longeren en nooit moeite heb gehad. :)
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-02-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ook hier weer een overbodige quote verwijderd.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Mijn paard snapt longeren niet :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:30

Je zegt dat hij wijken voor druk kent, maar hoe is jou rangpositie tegenover hem? Sta jij hoger dan hem? Misschien dat je door middel van grondwerk daar eens aan kan werken. Zo te horen heeft hij niet echt respect voor (met longeren dan) dus dominanter zijn dan het paard is iets wat je kan oefenen. Op internet kan je hier genoeg over vinden...

Ook zoals iemand anders al zei, proberen om met iemand er naast te lopen en dat dan gaan afbouwen.