Springen; hoe krijg je het voorbeen sneller?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Springen; hoe krijg je het voorbeen sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:07

Sinds kort zijn we aan het springen met de volbloed. Ze snapt nog niet altijd wat ze met haar voorbenen moet doen. Ik denk dat het voor een groot deel het gebrek aan ervaring (van het paard) is. Achterbeen gebruik is super. Ze basculeert mooi, maar soms is er nog teveel spanning waardoor ze de rug wat wegdrukt en probeert om zo snel mogelijk aan de andere kant te komen (zoals wel meer volbloeden dat hebben )

In de springles loopt ze al veel lijntjes, en thuis zet ik in-uitjes neer. Zijn er nog andere oefeningen om het voorbeen handiger/sneller te maken?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:11

Ik denk eigelijk dat je zo prima bezig bent (m.n. de in-uitjes). Geef het wat tijd.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:21

ja, gewoon tijd geven, als ze de balk heeft aangeraakt even een rondje gaan stappen dat ze even kan nadenken en het dan nog een keer proberen, of tikt ze dan de balk niet aan? ik ben het helemala met Vonnie84 eens

reeskees

Re: Springen; hoe krijg je het voorbeen sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:23

Gaat je volbloed ook zo snel of blijft ie wel op je wachten?
Als je er rust in hebt, zijn in/uitjes een hele goeie oefening, maar als ie helemaal aan de run is, dan wordt het alleen nog maar erger met in uitjes.
De dressuur is iig ook heel erg belangrijk om m sterker te maken en dan blijft ie ook wat makkelijker bij je.

Ik heb je nog nooit zien springen, maar mijn volbloed geeft in het parcours vaak ook veel werk aan de parcoursbouwers. Omdat ie zo snel en soms best heftig is, heb ik soms ook wel de neiging om net een fractie voor hem uit te springen en daarmee iets zn opgaande lijn in de afzet verstoor en hij dus met zn voorbeen de balk meeneemt. Als ik consequent iets langer blijf wachten met mn bovenlichaam dan gaat het vaak iets beter.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:50

Dressuur is ze M1, en daar besteden we veel aandacht aan. Ze springt er niet echt vaak een balk af.
Ze blijft steeds beter wachten. Momenteel bouwen we ook best nog ruim, zodat als ze haastig wordt, ze niet in de knoei komt. Ik wil niet express kort gaan bouwen. Daar zal ze alleen maar zenuwachtig van worden en slechter van gaan springen. Als ze te druk wordt rijden we tussendoor weer wat dressuur.

Ik heb zelf wel de neiging om mijn paard over de hindernis te duwen, maar ik spring momenteel alleen met de vos. Mijn vriend springt met de volbloed, en hij 'duwt' niet.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:03

je schrijft dat je alles vrij ruim zet, omdat ze anders in de knoei kan komen door haar haast.
Wat vaak ook een fijne oefening is voor wachten: is een steiltje met een drafbalkje op ca. 2.25 mtr ervoor. En dan de steil steeds een stukje omhoog doen. Dan moet ze goed op blijven letten ivm dat balkje.
Je zou op een ca 6 mtr nog een oxertje neer kunnen zetten en tussen de steil en de oxer een balk op de grond. Daar leert ze ook van opletten.
Ook kun je twee hindernissen op een afstand van 4 of 5 galopsprongen uitelkaar zetten en daar tussen op galopafstand balken. Daar gaan ze ook goed van opletten en kunnen ze geen haast maken.
Vaak gaat het de eerste paar keer wel wat heftig, maar als je zon lijnje een paar keer doet, dan gaan ze steeds beter opletten.

Ook een oefening om ze wat voorzichtiger te krijgen is drafbalkjes op ca 1 mtr (niet groter want dan wordt het te gemakkelijk) vanlkaar afleggen en om-en-om een kant omhoog. Ook hierover zal je paard eerst allerlei vreemde dingen doen, maar na een paar keer erover gaat ie het wel snappen en zal ze er zo mooi doorheen dansen, dat Anky zelfs jaloers op je wordt

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:47

Ik heb hetzelfde met mijn merriebeest. Die springt eigenlijk grandioos, maar zou voor iets flitsender mogen.
Bij haar is het helemaal lastig, omdat ze zoveel vermogen heeft dat ze meestal met een halve meter lucht springt en dan hoef je ook niet vlug voor te worden

Ik denk dat jullie met het in-uit-werk en de lijntjes al een heel stuk op de goede weg zitten. Met in-uitjes wel opletten dat ze niet te hard gaan lopen, dan gaan ze het voorbeen vaak ondervouwen ipv richting de borst.
Ik vind het zelf een hele fijne oefening om een paar in-uitjes neer te zetten en dan op een kleine galopsprong erachter een steil neer te zetten(en die kan je dan best een keer wat optrekken ).

Ik snap dat je niet te kort wil bouwen, omdat je haar niet onzeker wil laten worden door fouten. Aan de andere kant zul je haar toch iets moeten prikkelen denk ik. Als je de lijntjes altijd iets voorwaarts hebt staan, waardoor ze altijd iets groter komt, dan hoeft ze voor ook haar best niet te doen en zal ze ook niet uitgedaagd worden om dat te gaan doen
Maar er is natuurlijk een verschil tussen een paard iets prikkelen en een paard laten schrikken

Probeer naar een losse hindernis ook niet te hard toe te rijden en zo min mogelijk te doen. Vooral niet teveel aan het hoofd zitten naar de sprong toe en proberen om iets dicht te komen.
En als je dan een keer dicht komt ook vooral niet teveel helpen, een keer een foutje leren ze gerust wel van hoor(ook een bloedvoorzichtige).

Verder vind ik de tips met balken van RK heel goed. Voor de merrie van mij werkt het niet, die gaat minstens een halve meter omhoog springen in de galop en dan is het heel lastig om te blijven zitten en nog lastiger om ritme te houden
En de bedoeling van die balken is juist om het simpel te houden en niet ingewikkelder te maken, dus die laat ik maar weg bij die kleine.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:04

Ik ga mee met wat hierboven is gezegd. Misschien heb ik nog een kleine tip voor je:
Maak een paar kruisjes en gooi de buitenkanten behoorlijk hoog op. Zo worden ze lekker attent en moeten ze goed met hun benen werken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:19

Je geeft mijn tip Andrea
Kruisje op bouwen tot hoogste stand, dan leren ze in het midden te springen en ze gaan erg opletten.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:35

ik ga met Gomir mee(jij kan echt dat Anky gevoel krijgen hoor, die van mij ging de 1e keren ook beetje debiel )
je moet op een gegeven moment je grens wat verleggen en de confrontatie opzoeken, lijntjes steeds braaf ruim neerzetten heeft geen effect, paard kan dan mooi groot afgaan en daardoor krijg je geen actie in het voorbeen, durf eens in een lijn een galopsprong meer te maken, veel schakelen, je paard bezig houden

als je weet dat je paard wel springt en eigenlijk altijd wel braaf, durf dan ook eens expres de balk eraf te rijden ja heel moeilijk I KNOW zoals Gomir ook beschrijft, kom je dicht, help je paard dan niet, laat hem zelf het werk maar doen. fouten maken is juist goed voor zo'n paard.
en veel dressuurwerk!!heel belangrijk volgens mij voor je volbloedje. en stil zitten, je zegt dat ze snel zenuwachtig wordt en haastig, daardoor is het belangrijk dat je paard wel goed in de aanleuning blijft, maar dat je verder heel stil zit en dus eigenlijk alleen moet afwachten!

doordat jij gaat duwen krijg je alleen maar een heter paard onder je kont

bij de indoctro die ik reed(met redelijk hangend voorbeen:oo) deden we veel inuitjes, redelijk krap op elkaar, vooral niet te snel inkomen, liever te rustig dan te snel, want bij te rustig, moet het paard zelf uitzoeken en gaat het van achteren ook meer doen. bij die indoctro hielp het ook goed(mits je stilzat) eens expres een paar keer achter elkaar onder een flinke steil te laten lopen. en als ze loperig werd, dan mocht ze het zelf uitzoeken, dan hield ik mijn been eraan, en stak ik expres mijn hand weg(wel wetend dat het zal springen )
maar dat is voor elk paard anders, je moet zelf uitpuzelen hoe en wat

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:31

Ik kreeg voor mijn volbloed een tip van de bereden politie. Dit was, eerst 1 of 2 hindernisjes in draf nemen, dan tikt ie er geheit een balkje af. vinden ze toch niet zo fijn en gaan daarna hun benen beter optillen.

Heb het pas 2 maal toegepast hoor, maar kwam vorige week, toch 2x foutloos rond

M_en_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 01:33

ik oefende dan een steil sprong met een drafbalk ervoor zo dat ze sneller moest reageren met haar voor benen zo dat ze dan ook ze hoger optrok en ook zo beter haar voor benen gebruikte

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:38

al mijn tips zijn eigenlijk al gegeven, behalve zelf erop letten dat je voldoende steun blijft geven voor, dus niet te veel vrijgeven zodat ze ook op je hand kunnen leunen. Niet vasthouden, maar net tot in de afzet mooi op druk houden.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:25

santos schreef:
Ik kreeg voor mijn volbloed een tip van de bereden politie. Dit was, eerst 1 of 2 hindernisjes in draf nemen, dan tikt ie er geheit een balkje af. vinden ze toch niet zo fijn en gaan daarna hun benen beter optillen.

Heb het pas 2 maal toegepast hoor, maar kwam vorige week, toch 2x foutloos rond

Dit snap ik niet? Ik begin altijd met een sprongetje in draf. Heb het nog nooit mee gemaakt dat een paard in galop zijn benen wel optilt en in draf niet. Want dan is je paard gewoon lui en moet je hem meer voorwaarts en aan het been gaan rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:55

Als ik het zo lees zijn we wel op de goede weg. Maar ik moet mss iets meer geduld hebben. Wellicht heeft het gewoon tijd nodig.

Dat ruimer bouwens is een idee van de instructeur. Puur om haar niet nog zenuwachtiger/banger te maken. De balken tussen de hindernissen in die hebben we idd en de drafbalk ervoor ook (soms, maar neit als we in galop gaan). Ik vraag me af of het niet iets typisch volbloeds is, met die voorbenen.

Ik heb niet het idee dat ze echt haar voorbenen laat hangen. Het is meer dat ze soms niet weet waar ze ze moet laten. Het kruisje gebruiken we ook. Vooral bij een oxer, en dan daarvan de voorste.

De cavaletti's heb ik wel eens met mijn vorige paard gedaan. Is best zwaar om uit te rijden als je ze aan 1 kant hoger zet.
Ik weet niet hoe dat bij Ienie aanslaat. Het kan zijn dat ze daar heel zenuwachtig op wordt en in de rug gaat vastpakken. Moet ik eens proberen. Maar is dat nou specifiek voor de voorbenen?