Nieuw verzorgpaard houdt zich erg vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Nieuw verzorgpaard houdt zich erg vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 11:07

Sinds een week heb ik een nieuw verzorgpaard.
Dit paard heeft nogal wat problemen.
Het is een 10 jarige merrie van de afstamming Dublin x Uniform.
Zou dus wel moeten kunnen dressuren.

De eigenaar heeft het paard een jaar, heeft het destijds laten keuren, kwam rechtsachter niet door de buigproef heen en ze heeft het paard toch gekocht. Het paard is verzekerd alleen dat ene beentje niet. Ze weet eigenlijk niet precies wat er aan de hand is met dat been.

Als je gaat rijden dan houdt dit paard zijn hele bovenlijn vast, het is stijf en erg stug in zijn mond.
Met longeren gaat het paard na 10 minuten zichtbaar losser lopen maar dan trekt het dat beentje af en toe wel wat raar op. Met rijden is dit minder als je de achterbenen maar goed blijft stimuleren om onder het lichaam te brengen.

Hoe moet ik dit paard nu het beste rijden?
Ik ben begonnen met steeds goed los te werken in stap, neusje naar de grond. Dit met draf ook en galop ook, lekker op eigen benen, proberen het neusje laag te krijgen.
Als ik dit een kwartier heb gedaan pak ik het paard op en dan is het in stap erg soepel en los.
In draf houdt het zich nog vast.

Eigenlijk wil ik geen enkel paard op mijn handen rijden maar dit paard haalt je wel bijna over om met je handen te gaan werken want zij steekt haar hoofd erg hoog de lucht in en dat zit echt niet lekker. Je ziet bijna niets meer over het hoofd heen.

Wat moet ik hiermee gaan doen?
Denk zelf dat de eigenaar het beste foto's kan maken zodat we eerst eens weten wat het paard nu precies aan de achterbenen heeft voordat we het verkeerd gaan aanpakken. Ze wil het wel, maar is verschrikkelijk bang voor de uitkomst. Denk dat dit ook wel genoeg zegt....

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 16:41

probeer haar over te halen toch foto's te maken, misschien is het wel heel fout om te rijden, er is maar een manier om daarachter te komen!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 16:45

Daar denk ik dus zelf ook aan. Aan de andere kant, het paard heeft wel plezier in het rijden, oortjes naar voren stapt graag naar de bak toe, als het echt pijn zou hebben dan zou het dit toch niet doen?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 16:49

ze is niet kreupel?? en met longeren dan??? Misschien kun je beter eerst longeren, met bijzet of gogue. Dan kun je ook zien of ze misschien de rug wegdrukt, trekt met een been, onregelmatig is o.i.d.
Door zelf eerst te kijken met longeren kun je soms al een hele boel zien.
Zie je verder ook niets aan het been?? Soms kun je gallen of iets dergelijks zien. Heeft het paard misschien een afwijkende beenstand, of een afwijkende rug?? Dit alles kan met dat ene been en de stijfheid te maken hebben.
gewoon je ogen de kost geven, gewoon eerst eens kijken. Daarna erop en voelen. en een ander laten kijken. Misschien is het wel onwennigheid van de spieren dat rijden niet lekker gaat. Daarna kun je altijd nog foto's laten maken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:33

hoi

ik vind eigenlijk wel dat voor je vanalles gaat doen eerst even de dierenarts moet laten kijken of foto's moet maken. als je nu gaat rijden heb je kans dat er vanalles mis gaat en het alleen erger maakt. terwijl als je weet wat er aan de hand is er misschien wat aan te doen is het misschien maar heel even duurd voor het weer een goed paard is...

wees heel voorzichtig

veel succes groetjes joyce

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 20:40

joycje schreef:
hoi

ik vind eigenlijk wel dat voor je vanalles gaat doen eerst even de dierenarts moet laten kijken of foto's moet maken. als je nu gaat rijden heb je kans dat er vanalles mis gaat en het alleen erger maakt. terwijl als je weet wat er aan de hand is er misschien wat aan te doen is het misschien maar heel even duurd voor het weer een goed paard is...

wees heel voorzichtig

veel succes groetjes joyce

De eigenaar rijdt er al een jaar op en eigenlijk vindt zij en haar instructrice het steeds beter gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe het in het begin was. Het paard loopt op zich niet kreupel maar erg stijf.

Ze heeft nu een afspraak gemaakt om volgende week foto's te laten maken dus ik ben zeer benieuwd. Ze is wel erg bang voor de uitkomst maar goed, we kunnen beter slecht nieuws hebben dan van niets weten.