Het rijden met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij sporen nadelig of voordelig?

Nadelig
9 (100%)

Totaal aantal stemmen: 9


pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:23

Vond sporen ook nooit zo, totdat ik een keer een paard had dat echt veel fijner liep met sporen, toen was ik overstag, sporen zijn prima, als je ze idd. maar goed gebruikt. Ik vind het iig. heel fijn rijden met sporen, omdat je ze dus niet hoeft te gebruiken, en veel 'fijnere' hulpen kan geven... Je kan sporen misbruiken, maar je kan een zweep ook misbruiken, en die wordt ook door heel veel mensen gebruikt, dussss.... eigenlijk is er geen verschil.... vind ik.....

xxx

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:35

Ik heb voordelig gestemd. er hebben al genoeg mensen voor mij uitgelegd waarom.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 02:10

Ik ben blij dat jullie het allemaal zo goed uitgelegd hebben. Zo inderdaad zijn sporen nadelig als je weet hoe ze te gebruiken. Omdat ik ze zelf nooit gebruikte vond ik dit topic heel belangrijk. Nu vind ik ze niet zo nadelig meer! Oh ja Laura, Ik was er dus tegen omdat ik veel mensen gezien heb die misbruik maakten van de sporen. Die ze dus alleen gebruikten om de macho uit te hangen. Ik vind dit dus niet uit de bocht komen als ik niet meteen uitleg geef. Ik vroeg me alleen af wat anderen ervan dachten! Vond het nogal kattig overkomen, of heb ik het verkeerd?

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:48

ik rijd af en toe met een klein spoortje... deze gebruik ik niet veel alleen als hij niet reageert op mijn gewone kuit. dat doet hij wel vaker niet en mij werd geadviseerd om met een klein spoortje te gaan rijden.
nu is hij veel actiever op mijn been en let gewoon beter op.

groetjes liselot

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:55

Ik rij af en toe met spoortje, eens in de zoveel tijd, als we aan het oefenen zijn geweest aan bv een zijgang... als de hulpen er dan goed inzitten maar qua beenhulp nog wat grof dan pak ik 1 a 2 keer mijn spoortjes en verfijn de beenhulp, maak hem wat scherper waardoor ik minder been hoef te gebruiken...
Daarna doe ik ze weer af en rij ik rustig en net zo makkelijk zonder.
Liever zo dan dat ik een groffe beenhulp (kuit) geef waardoor de balans ook nog eens verstoord raakt.

Voorwaarde bij mij met het met spoor rijden is overigens dat mijn paard goed aan het been is, als hij plakt/duwt/hangt op mijn been dan zal ik geen sporen dragen... stompt ie op die manier alleen maar van af.

Nog een voordeel van een spoortje is dat je veel directer/sneller kunt reageren dan met een zweep.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:04

ik rijd ook liever met sporen en zonder zweep Lachen
ik prik ze er sowieso niet in, maar t kan handig zijn als je paard niet goed op de normale beenhulpen reageerd om sporen om te hebben.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:41

Al dat gezeur over zielig…Wat ik paardonvriendelijk vind (en dit zie je heeeel veel gebeuren) is ruiters die hun paard een por, al dan niet met spoor, of tik geven en dat het paard dan NIET reageert…En als ik de mijne in zo’n geval dan ff naar voren ‘trap’ vinden ze dat zielig. Nou ik vind dag-in-dag-uit dat gepor zonder effect zielig. Ik vraag reactie op de kuit en alstie dat niet geeft gebruik ik mijn spoor subtiel, reageert hij dan nog niet dan is vrouwtje beetje pissed en krijgt ie met de zweep. Extreme duivel Dat houd hem scherp en dus reageert hij bijna altijd braaf op de kuit.
En om mijzelf scherp te houden rijd ik regelmatig ook zonder spoor. Ik vind zweep redelijk irritant om mee te rijden maar heb hem wel altijd bij de hand.

Alles met beleid he! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:09

Helemaal mee eens Gail. Het moet bijzonder storend zijn voor een paard om iedere keer geschopt te worden. Heel waarschijnlijk is het OOK nog eens een keer zo dat hij niet zal begrijpen waarom. Anders zou hij wel harder gaan lopen, maar doordat de ruiter niet consequent is, weet het paard niet beter dan dat het tempo goed genoeg is en dat het normaal is om geschopt te worden.