Wat is het verschil tussen een slof en een elastiek?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lavita330

Wat is het verschil tussen een slof en een elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:27

Haai

Wat ik me nu eens afvroeg; wat is nou percies het verschil tussen een slofteugel en een elastiek? Zit daar wel verschil tussen?
ik rijd met geen van bijde, maar vroeg me het gewoon af.

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:39

een slof bevestig je aan de singel en loopt door het bit door als een soort van 2de teugel.
en een elastiek is een elastische hulpteugel die je ook aan de singel bevestigd en ook door het bit heen haalt, maar die boven op zijn hoofd zit met een soort knoop en een stukje leer.

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:40

ik rijd er ook niet mee hoor, maar met longeren gebruik ik ze af en toe, als het paard al lekker is losgewerkt, maar met longeren vind ik dubbele lijnen fijner..

gebruiker002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:41

elastiek geeft een constante druk waardoor het paard in de krul moet gaan lopen. een slofteugel kan werken mits dat je er mee om kunt gaan.

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:49

een slofteugel is bijv. ook niet om je paard in de krul te trekken. vooral als je paard niet is gewend om in de krul te lopen moet je oppassen hiermee, want dan kan de slofteugle spierpijn veroorzaken in hals..

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:18

Een elastiek heb je dus niet zelf vast maar zit vast boven bij het hoofd.
Als ik het zo begrijp. Dus dan stattie altijd even strak?
Paard word dan toch gedwongen om naar benede te lopen als ik het goed begrijp?
Lijkt me geen fijn ding.

SpikkelFire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:20

Een elastiek bevestig je hetzelfde als een slof. Voor de rest weet ik niet wat precies t verschil is..ja met elastiek zit er rek in zodat ie geen klap krijgt als t paard zn hoofd omhoog gooit (lijkt mij?)..

Joyce1988

Re: Wat is het verschil tussen een slof en een elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:21

dat kan, dat je dr dwingt aan de teugel te lopen, maar dat hoeft niet, licht eraan hoe strak je hem doet

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:40

Ik rij ook met elastieken, ik ben er heel tevreden over, paard kan evengoed met hoofd omhoog lopen maar het is aangenamer voor haar als ze het laat zakken... Als je ze niet te strak doet trekt het je paard helemaal niet in de krul en moet je nog steeds zelf erop werken, ik vind het wel een goed hulpmiddel mits het goed gebruikt wordt. Slof vind ik dan weer minder, de meeste houden ze altijd strak ook al geeft het paard na en een slof kan ook helemaal niet uitrekken. Natuurlijk als het goed gebruikt wordt kan dat ook geen kwaad maar vaak wordt een slof verkeerd gebruikt en kan dat ernstige schade hebben voor het paard.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:06

_Linda_ schreef:
Een elastiek heb je dus niet zelf vast maar zit vast boven bij het hoofd.
Als ik het zo begrijp. Dus dan stattie altijd even strak?
Paard word dan toch gedwongen om naar benede te lopen als ik het goed begrijp?
Lijkt me geen fijn ding.

Dat klopt.
Het is wel fijn voor jongere kinderen met een pony die de kop in de lucht steekt en aan de haal gaat met het ruitertje. Op deze manier zorg je dat kinderen gaan 'voelen' hoe ze hun pony over de rug moeten laten lopen. Je moet hem natuurlijk niet enorm strak zetten. Het kan zeker wel werken, mits je een elastiek niet te vaak gebruikt.
Met begeleiding is dit het beste.

De slof zou ik sowieso niet aanraden als je niet genoeg ervaring hebt. Het is een hulpmiddel dat super kan werken, mits je weet hoe je er mee om moet gaan (maar dat is bij bijna alles...)