Help me!Mijn vz-haflinger haat wijken!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_DJS

Help me!Mijn vz-haflinger haat wijken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:05

Ik heb als verzorgpony een haflinger en ze haat wijken!iedere keer als ik wil wijken gaat ze als een gek lopen bokken en laatst ging ze zelfs steigeren.Als ze Dan een tikje heeft gekregen of ze weet dat ze fout bezig is dan gaat ze heel krom lopen en wijkt dan alleen met de voorbenen en dan kun je haar niet meer stoppen.Zouden jullie mij tips kunnen geven en zeggen wat ik zou kunnen doen??

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:12

stop dan maar met die oefening. dan ben je daar nog niet aan toe. eerst de basis weer perfectioneren. en een instructeur zoeken. Voorwaarts neerwaarts in balans. Je kan ook wat oefenen aan de hand. ze moet voor eenzijdige druk leren wijken.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:18

oosterhoff schreef:
stop dan maar met die oefening. dan ben je daar nog niet aan toe. eerst de basis weer perfectioneren. en een instructeur zoeken. Voorwaarts neerwaarts in balans. Je kan ook wat oefenen aan de hand. ze moet voor eenzijdige druk leren wijken.

amen

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:21

oosterhoff schreef:

ze doet alles gewoon heel goed ze loopt nageeflijk en ontspannen en mijn instructrice zegt dat ik dan gewoon door moet schoppen maar dat helpt niet meer en ze doet alles gewoon goed.Behalve dat wijken en ze is er dus wel aan toe want ze zal het toch een keer moeten leren.Denk ik?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:26

Dan moet je een andere instructeur zoeken!! of wat ik al zei je kan het aan de hand leren op de plek waar je moet drijven je vinger erin. ze moet reageren op eenzijdige druk. ga eerst eens wat schoudervoor oefenen en wat keertwendingen om de voorhand en achterhand. alles eerst in stap!!! twee pasjes en dan weer voorwaarts.
Eerlijk gezegd vind ik het niet normaal dat een paard gaat bokken en stijgeren als je gaat wijken als de res goed voor elkaar is.
Stel het zou echt zo zijn dan kan het ook nog wat medisch zijn

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:34

oosterhoff schreef:
Dan moet je een andere instructeur zoeken!! of wat ik al zei je kan het aan de hand leren op de plek waar je moet drijven je vinger erin. ze moet reageren op eenzijdige druk. ga eerst eens wat schoudervoor oefenen en wat keertwendingen om de voorhand en achterhand. alles eerst in stap!!! twee pasjes en dan weer voorwaarts.
Eerlijk gezegd vind ik het niet normaal dat een paard gaat bokken en stijgeren als je gaat wijken als de res goed voor elkaar is.
Stel het zou echt zo zijn dan kan het ook nog wat medisch zijn

Ik snap het misschien wel.Wij hebben haar alles geleerd ze was zegmaar wel ingereden maar kon echt werkelijk niks!Eerst had ze een andere verzorgster die veel te groot was en die zat heel erg te zagen.Daardoor ging ze nageeflijk lopen maar niet ontspannen.Toen mocht ik haar gaan doen en ik gaf druk en ontspannen druk en ontspannen en nu loopt ze dus ontspannen en nageeflijk,maar ik vind toch dat je eerst moet leren wijken voordat je schouderbinnenwaarts gaat doen ??Of niet?Dat denk ik tenminste?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:02

Druk ontspannen, druk ontspannen? Is dat alles wat jij doet om je paard nagevelijk te rijden? Want in dat geval loopt je pony dus niet nagevelijk, waarschijnlijk ook niet ontspannen Probeer eerst goed de basis onder de knie te krijgen, als jouw pony zich zo gedraagd heb je (denk ik) óf je paard niet goed onder controle (en dan kan je paard nooit echt nagevelijk lopen, als je je paard niet onder controle hebt) óf je hebt inderdaad de basis niet voor elkaar. (Eigenlijk vallen deze twee dingen dus samen.)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:28

Kan je al makkelijk winstpunten halen in de B??? Zo niet dan ben je er zeker nog niet klaar voor. schoudervoor is een oefening die je echt niet een hele zijde hoeft te doen en kan je ook op de volte oefenen. als jij je been iets terug legt moet ze achter meer onder gaan zetten. doet ze dit niet dan kan ze ook niet wijken voor eenzijdige druk

123468086

Re: Help me!Mijn vz-haflinger haat wijken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:34

In ieder geval ontspannen,
Je kunt ook vanaf de Binnenhoefslag proberen naar de hoefslag tewijken, dan hoeft ze nog niet zo veel tedoen, als ze het eenmaal goed heeft gedaan goed belonen.
En anders een andere Instructeur / ice nemen.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:02

horsieslover schreef:
oosterhoff schreef:

ze doet alles gewoon heel goed ze loopt nageeflijk en ontspannen en mijn instructrice zegt dat ik dan gewoon door moet schoppen maar dat helpt niet meer en ze doet alles gewoon goed.Behalve dat wijken en ze is er dus wel aan toe want ze zal het toch een keer moeten leren.Denk ik?

Dat is voor mijn gevoel het slechtste wat je dan kan doen. maak je de pony alleen maar moeilijk mee. weet ie op een gegeven moment helemaal niet meer wat je bedoelt. je moet zelf rustig blijven. komt van zelf meid

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:20

Paardju, dat vind ikook, datmoet vanzelf komen , gewoon telkens oefenen.!

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:35

Begin eens met wat makkelijkere oefeningen. Ga eens een paar keer een volte openen en sluiten, en proberen dat ze dan dus wat overstapt. Als dat goed gaat, kun je naast de hoefslag gaan rijden en proberen te wijken, dan hoeft ze maar 1 pasje te doen. Als ze dat goed doet, moet je haar goed belonen!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:35

Ja inderdaad dat vind ik ook verootjoo. Ik heb het mijn paard ook op de volte geleerd, en ik vind dat je juist niet moet opgeven want dan lukt het nooit als je direct opgeeft

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:59

probeer eens om een kleine volte te maken bij de c of de a,
en daarna naar de zijkant te laten 'vallen'.
je kunt dit eerst oefenen, zodat ze snapt dat ze opzij moet..
in het begin zal dit er erg raar uitzien, maar je moet ergens beginnen

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:02

Dankjewel allemaal voor deze tips alvast