Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 13:26

Heb dit altijd al gedacht, maar nu las ik het ook ergens:
http://www.classicaldressage.com/articles/dancing.html
Another issue that is connected to this is that many riders don't want their horses to go forward, because they are afraid of the energy, so they subconsciously kill it right from the start. They don't realize that the more energy the horse places at the rider's disposal, the safer he is, because he is not holding anything back. The more the horse sucks back, the less energy he gives to the rider, the more dangerous he is, because all this stored up energy will come out sooner or later in the form of spookiness or bucking, etc., especially if the horse is a warmblood. The rider has to learn to bring all the horse's energy out and to channel it in the right direction. This is the reason why the most advanced dressage horse must be the safest and most reliable horse under any and all circumstances, because he holds nothing back, he gives all of his strength and energy to the rider.

Himyar

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 13:29

In het Nederlands:
Veel ruiters zijn bang voor een actief voorwaarts paard en laten hun paard liever maar een beetje vooruit hobbelen. Dat geeft ze een veiliger gevoel. Echter hoe meer een paard van zijn energie terug houdt en niet aan de ruiter geeft, hoe groter de kans dat het paard gevaarlijk wordt door weg springen, bokken etc.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:32

Citaat:
Nog een kwestie die aan dit aangesloten is, is dat vele ruiters hun paarden niet willen om voorwaarts te gaan, omdat zij bang van de energie zijn, omdat zij onbewust hem juist vanaf het begin stoppen. Zij beseffen niet dat de meer energie de paard plaatsen aan de beschikking van de ruiter, het veiliger niet dat hij is, omdat hij iets vasthoudt niet steunt. Het meer zuigt het paard terug, de kleiner energie die hij geeft aan de passagier, het gevaarlijker dat hij is, omdat iedereen dit opgeslagen op energie uit eerder of later in het formulier van griezeligheid of bokken zal komen, enz., voornamelijk indien het paard een warmbloed is. De ruiter moet leren de energie van alle paard uit te brengen en hem in de juiste richting te leiden. Dit is de reden waarom het meest gevorderd dressuur paard moet zijn het veiligste en het betrouwbaarste paard onder enig en alle omstandigheden, omdat hij niets vasthoudt steunt, geeft hij iedereen van zijn kracht en energie naar de ruiter.

Even vrij vertaald, ik ben het hier wel mee eens!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:35

Ik ben het er ook helemaal mee eens.
Als je eens rond gaat kijken.En er is een paard fris.Houden ze hem altijd van voor tegen.Waardoor die idd zijn energie niet kwijt kan.En dus gaat bokken.Dat zie je veel mensen doen..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:53

Ze komen er vanzelf achter .

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:29

Sluit me inderdaad aan bij deze tekst.
Het klopt precies !

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:13

Helemaal eens. Toevallig had ik het met Huertecilla ook over loslaten en vrijheid in pbs´:
HC:"Het dwangmatige heeft al tot verschillende ernstige tot dodelijke ongevallen geleid; weerstand van paard, harder trekken, nog meer weerstand, angstige ruiter, angstig paard, nog harder trekken in paniek, paard in paniek achterover, ruiter dood.....
Als je alles loslaat .... niks.

Het is tekenend dat men zich gewoon níet kan voorstellen dat je een paard overal optomingsloos kan rijden omdat je sámenwerkend op pad bent.
Ik kan met Arabella helemaal los door de bergen wandelen en dressuurmatig gymnastiseren op stem en lichaamstaal. Als ik met de wei in zicht weer omdraai draait zij ook om, gaat écht niet naar huis. Noem dát maar dwang "

IK:
"Ik heb al heel jonge geleerd los te laten. Het zit veel dieper dan in alleen het paardrijden waar het zich uit. Deze mensen zijn gewoon in het leven bang om controle te verliezen. En verliezen het dus ook. Dat is de paradox, die jij ook kent. Je krijgt wat je geeft, je verliest wat je probeert te houden onder dwang.
Ik liet Florita rustig los grazen in de omgeving van het dorp en ook onderweg als we een rit maakten. Onvoorstelbaar voor de meeste mensen, dat een paard kiest om bij je te blijven."
En ik in een vervolg:
"De betere ruiter is die het minste nodig heeft, maar ze zien het niet. Mijn vriendin (van onderschrift) doet dus in vakanties. Nou, die mensen die weet ik het wat denken te kunnen, scheiten allemaal peultjes op de simpelste ritten in het terrein. Er was er ook een die dacht dat-ie het paard in de krul moet houden. Paard maakte hem even duidelijk dat het niet de bedoeling was om hem in de weg te zitten in het terrein en bokte hem eraf. Gelukkig zag hij wel in dat het hem zat in het feit dat hij teveel aan de teugels had gehangen. Heel veel mensen krijgen ineens een heel andere kijk op paardrijden als ze hier geweest zijn. Ach, alle kleine beetjes helpen.
Heb zelf wel eens op een randje van een ravijn op een steigerend jong ding gezeten . Dezelfde Sandra kwam in volle galop op haar af , met een paard aan de hand. Ze had me niet gezien, want zoiets doet ze normaal nooit, maar goed paardje vond het nogal bedreigend . Had ik dan aan de teugels gaan hangen, had ik nu niet hier zitten typen. Dus gewoon "braaf" gezegd, klopje op de hals en een flinke por met het been zodat ze vooruit schoot , allemaal met los teugeltje. Ze wiegde wat op haar benen, maar ging er niet vandoor, hoe eng ze het ook vond. Toen Sandra ons in de gaten kreeg ging ze stappen en konden de paarden even kennis maken met elkaar. Dit zelfde jonge diertje ging ook braaf voorop langs een houtwagen met draaiende motor en werkende kraan erop waar pak weg anderhalve meter naast zat en daarnaast ravijn. Moet je ook niet gaan zodemieteren aan de teugels!!Gewoon zitten en rijden, "braaf" klopje. Klaar. Sandra stond versteld, want paardje was maar net onder het zadel. Ik heb die trouwens ingereden zonder gebruik van een rijbaan. Eerst een jaar ernaast gelopen en daarna gewoon erop... "
HC:"Dat is bij ons standaard"

Ik snap niet goed de drang van zovelen om een paard zo extreem te houden. Al die opgekropte energie komt er dan toch uit, maar dan op een manier waarop je er niet mee kan werken, maar het tegen je keert, maar goed, dat staat er al...

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:39

Ben het helemaal met de tekst eens. Ik vind juist, dat je gebruik moet maken van de energie die in je pony zit. Door dat tegen te houden kropt alles zich alleen maar op en daar wordt het juist erger door, naar mijn mening.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:50

Zijn de meeste, op hoog nivo in de dressuur presterende paarden ook werkelijk de veiligste? Ik denk niet altijd, omdat men het paard vaak niet optimaal aan het werk heeft met al zijn inzet, kracht, concentratie en energie. Omdat men het paard de kans geeft als het ware om "terug te kruipen". To suck back, zoals het in het Engels heet. Een soort van staken dat door de ruiter niet wordt op gelost door het paard harder aan het werk te zetten, meer voorwaarts te laten gaan, maar wat de ruiter juist een vals gevoel van veiligheid geeft. Tot het paard alles wat het niet aan de ruiter geeft, voor zijn eigen doeleinden gaat gebruiken...
Bold riders make bold horses. Ruiters die een paard met lef durven te rijden en voorwaarts durven te rijden, geven paarden die ook met lef voorwaarts gaan en niet zo snel gaan lopen "spoken". Hoe meer je dan van voor tegen gaat zitten houden, zonder er iets in te rijden, hoe meer je een tijdbom onder je creeert.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:55

Het klopt wel ja,
Volgens mij was ik eerst ook zo (de eerste maand van het paardrijden)
Ik was gewoon bang dat hij er vandoor ging dus ik hield hem maar in maar het hielp bij mij niks als ik hem inhield

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:10

Ik denk dat de meeste ruiters wel eens in die valkuil zijn gevallen....

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:16

ik ben het hier wel mee eens, al moet ik pas zeggen dat ik een paard wel tegen gehouden heb omdat als die gaat die echt gek wordt dus ik liet hem wel galopperen om zijn energie er uit te laten gaan en liet hem gewoon met zijn hoofd in de lucht lopen, maar ik hield hem wel een beetje tegen omdat die aardig overstuur was over een kleine pony en die anders echt uitzijn plaat zouw gaan en ik dan echt niet meer bleef zitten ( is nog een aardig jongdier en wil nog wel is fris zijn, maar als die fris is kan je hem wel laten gaan maar wilde het toch niet doen omdat die zo overstuur was en dan echt gek werdt ) dus ja ik doe het ook niet altijd maar mijn eigenpaard laat ik wel altijd ff gaan omdat er anders niets aan te beginnen is

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:13

Op zich ben ik het hier helemaal mee eens, maar toch ook weer niet Ik ben het eens met het feit dat je een paard nooit vast moet blijven houden, de meeste paarden die fel zijn worden rustig zogauw je ze lange teugel geeft. Ook bokken komt bijna altijd voort uit het feit dat een paard te veel wordt opgesloten. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:40

Een ding; een paard dat flink voorwaarts is, kan op dat moment niet steigeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:38

LilPetat schreef:
. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen?

Daar staat het woordje TE in. Dat is altijd fout. Het gaat om voorwaarts gebruiken van energie, niet om het paard maar een beetje te laten rennen...Het gaat om in banen leiden en naar voren af laten stromen van energie, ipv naar achteren en remmend.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:42

beantsje schreef:

Klopt, en een paard dat geen weerstand heeft of krijgt heeft geen reden om te steigeren In uitzonderingsgevallen kan je de twee kombineren: 'alles-los' én een drijvende hulp.

In mijn ogen is hét probleem dat de veel ruiters, zelfs veel lesgeefmensen, geen idee hebben wát ze eigenlijk doen, wat het effect is laat staan het waarom van beiden.
Boute uitspraak? Nee hoor nog een héél nette; wij hebben hier nog geen enkele, niet één!!!, bezoeker gehad die op een veilige manier kon opstijgen. Het wordt gewoon VERKEERD AANGELEERD. Zó elementair ligt het probleem. Ja verkeerd want onveilig ís verkeerd.
Trieste balans...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:38

beantsje schreef:

Gewoonlijk alleen vanuit stilstand, achterwaarts, of een korte draai. Hier kom je nog wel eens omstandigheden tegen waarin je voorzichtig voorwaarts moet, zoals draaien op een helling, waar ik mee bezig was in het geval van de eerdere post, als je daar op doelt Dan schiet het voorwaarts er bij in ja...

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:27

Lusitana schreef:
LilPetat schreef:
. Maar aan de andere kant, als je een paard te veel laat lopen (dus niet meer jouw tempo) kun je hem toch niet meer leiden? Mijn logische conclusie is dan, omdat hij op dat moment bepaalt wat hij doet, meer zal gaan vervelen?

Daar staat het woordje TE in. Dat is altijd fout. Het gaat om voorwaarts gebruiken van energie, niet om het paard maar een beetje te laten rennen...Het gaat om in banen leiden en naar voren af laten stromen van energie, ipv naar achteren en remmend.

Daar ben ik het inderdaad mee eens. Maar om de controle te kunnen houden zul je toch ook ooit een keer iets met de teugel moeten doen? Jij bedoelt dat als je dan die teugelhulp gebruikt je altijd de achterhand ook mee moet nemen, zodat het paard als het ware gaat verzamelen? Of vind jij verzameling sowieso fout, omdat je dan eigenlijk ook terug zit te werken (je wilt een lager tempo met dezelfde activiteit, dus terug)?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:54

LilPetat schreef:
Jij bedoelt dat als je dan die teugelhulp gebruikt je altijd de achterhand ook mee moet nemen, zodat het paard als het ware gaat verzamelen? Of vind jij verzameling sowieso fout, omdat je dan eigenlijk ook terug zit te werken (je wilt een lager tempo met dezelfde activiteit, dus terug)?

Nee, nee en nee.

Ik rij zonder teugels en mijn merrie verzamelt op verzoek (beugeltred en stem) en níet door voor te rémmen.
Je kan zonder enige probleem je paard de schenkels leren buigen zonder druk aan de vóórzijde. De schenkels zitten aan de achterzijde dus zo onlogisch is dat niet
De grote 'truc' is het paard niet met drijvende hulpen te laten verzamelen; niet dezelfde cue voor voorwaardse aktie en verzamelen te gebruiken.

Even een voorbeeld in lijn met dit topic dat ook gelijk een goed voorbeeld is van het voorgaande:
'Op les heb ik geleerd dat als je hem laat aanspringen in galop en je geeft hem een tikje erbij en hij bokt je hem er nog een tik achter na moet geven ook net zolang totdat hij niet meer naar de zweep bokt.'
Hoe kan je bij dit paard de zweep nog gebruiken om te helpen leren de schenkels te buigen?!
Ikzelf gebruik overigens helemaal geen zweep maar een zelfgemaakt 'leidstok' en gebruik die als een lange vinger.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:25

HC heeft al antwoord voor me gegeven, verzameling komt niet uit remmend teugelgebruik.

En men mag best iets met de teugels doen, hoor. Van mij hoeft niet iedereen teugelloos te rijden, maar het is wel iets om over na te denken dat het kan, dus ook om na te denken over de mate waarin we teugels gebruiken...

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:32

Zekers een mooie tekst ben heter helemaal mee eens!

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:38

Ben het ook met de tekst eens!

Ikzelf vind het vreselijk als mijn paardje sloom hobbelt
Ik ga altijd voor zoveel mogelijk voorwaartse stuwing.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:37

Lusitana schreef:
En men mag best iets met de teugels doen, hoor.

Uiteraard.

Citaat:
Van mij hoeft niet iedereen teugelloos te rijden, maar het is wel iets om over na te denken dat het kan, dus ook om na te denken over de mate waarin we teugels gebruiken...

... en dát is de crux waarom ik het als vóórbeeld geef. Niet als voorbeeld van hoe het zou moeten maar als voorbeeld van dat teugels geen controle-middel moéten zijn.
Als je weet hoeveel ruiters met handschoenen aan moéten rijden, waarom teugels vaak gripnoppen hebben....
Zelfs mijn jonge hengst is in hormoonhoogseizoen bij het passeren van een knipogende merrie nog met net te ruim ingevette teugels probleemloos te sturen.

Heeft overigens niets met 'voorwaards' van doen ;-o alleen met de mate waarin en manier waarop het paard 'aan-de-hulpen' is en daarop nageeflijk is
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-12-05 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:39

als mij paard fris is laat ik hem gewoon uitrazen
en dan toch nog effies serieus rijden!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:51

Ik begin al serieus als ik ze roep.... Geen gedoe, ook niet naar elkaar, als ik een leidlouw om de hals mik of een halster omdoen. Geen gedrang bij het hek. Wel netjes blijven staan tot ik het zeg, netjes draaien als ik dat vraag, netjes wachten tot ik het hek dicht heb, op me letten in welk tempo ik naar de zadelkamer loop.
Ik mik na zadelplek afbikken en veel knuffelen het zadel erop, stap op en ga rijden. Geen longeren, geen uitrazen, gewoon gelijk ontspannen normaal doen met losse teugel of zonder teugel.
Let wel: jónge paarden en die ervaren dat als normaal. Ik ook.