Haf normaal leren springen :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedylover

Haf normaal leren springen :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:03

Hey,
Ik rijd met m'n eigen haffie van 4 ( bijna 5) op een manege. en nou gingen we springen ( doen we wel vaker hoor) maar me haffie springt niet echt. ze remt af, en stapt ( struikeld. strompeld) erover heen! aansporen, tik op kont, op schouder werkt ook allemaal niet. En nu heb een een soort huiswerk op gekregen, over 3 weken moet ze normaal over een hindernis heen kunnen springen.

Iemand tips????

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:27

veel balkjes lopen en dan langzaam eens een kruisje erachter zetten en door laten springen.
als je de mogelijkheid hebt om vrij te springen, zou ik dat ook even doen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:52

Goede begeleiding en idd beginnen met vrij springen.

nikki16

Re: Haf normaal leren springen :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:16

hoi.
haha dit komt me bekend voor de haf waar ik wel eens op rijd kan er ook niks van ze valt heel snel als je je gewicht iets te ver naar voren zet.
Maar ja veel balkjes lopen en langzaam opbouwen, lijkt mij het beste

groetjes xxx

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:34

inderdaad eerst vlot leren draven over op de grond liggende balken..dat eerst 3 x in de eerste week.de rest van de week je pony leren voorwaarts te rijden waar jij maar wil(bijv op lange zijdes middendraf vragen)

de tweede week (ook 3x )aan het einde een laag kruisje zetten.
na de ''sprong'' altijd doordraven/galopperen.
VEEL BELONEN,VEEL stappauzes geven.

de 3de week een steil maken die ze vanuit draf kan aanrijden.
een keertje los laten springen in een bak(alles wel goed voorbereiden en goed afzetten dat ze echt een gang heeft waar ze doorrent)

je hoeft niet veel te springen per keer,niet je pony afmatten..
veel belonen,voorwaarts kunnen rijden wanneer jij wil en genoeg pauzes nemen.

succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:54

Waar ik wel even benieuwd naar ben: je instructeur heeft je dus als huiswerk meegegeven dat hij over 3 weken moet kunnen springen. Maar wat heeft hij/zij je dan als oefeningen meegegeven HOE je dat voor elkaar moet krijgen?
Of heb je echt alleen te horen gekregen DAT je dat voor elkaar moet krijgen?

In het eerste geval ben ik benieuwd wat je al voor tips gekregen had. In het tweede geval ben je geld aan het wegbrengen voor niks...

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:01

Speedylover,

Ik heb een aanpak bedacht die iets langer duurt als de traditonele aanpak maar is gebaseerd op vragen i.p.v. dwingen. Hoe minder springervaring je paard heeft hoe beter hij werkt.

De aanpak is vrij eenvoudig maar daardoor te uitgebreid om compleet te beschrijven zodat je geen stappen overslaat.

Mocht je hier interesse in hebben laat het dan even weten. De gehele aanpak is totaal geweldloos en kan elk paard laten springen. Hou altijd in gedachten dat elk paard kan springen maar niet elk paard een springpaard is.

Groet
Conrad

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:08

Als je een hindernis zonder palen hebt (emmers, cavelletti) , hoeft beslist niet hoog, kun je ook longeren met een sprongetje, zo kan ze aan het springen wennen zonder de balans te moeten houden met een ruiter erop.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:10

Vlot leren draven over de balkjes. En probeer eens een caveletti aan de hand te springen!:D Heeft bij mij ook goed geholpen, want mijn verzorgpaard wilde ook niet springen!
Probeer het ook leuk te houden voor je pony. Draaft hij goed over de balkjes, of springt hij en caveletti? Beloon hem met een flinke knuffel!:)
Succes Marissa

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:46

Speedlover en andere bokkers.

Ik krijg toch heel veel vragen hoe ik een paard leer springen op een andere manier dan de traditionele wijze.

Zoals ik al eerder heb gezegd train ik zonder gebruik te maken van fysiek contact / “geweld” / te veel druk / dwingen. Ik train op basis van vertrouwen, respect en motivatie. Ik ga minimaal in op hetgeen het paard verkeert doet maar ga maximaal in op hetgeen wel goed doet. Dit gedrag ga ik extreem belonen. In moeilijke termen heet het positive reinforcement, in goed Nederlands trainen door motiveren.

Ik leg het in het kort uit waarbij ik meteen aan geef dat ik geen garanties afgeef als je geen goede begeleiding hebt door een trainer die deze aanpak (van mij) ook heeft geleerd. Er zitten een aantal stappen in die voor mensen uit de traditionele wereld omschreven kunnen worden als weigeren*, ik noem het liever keuzes.

(((* weigeren, dit gebeurt meestal doordat je niet kijkt naar hetgeen je paard doet / aankan. Je vraagt je paard iets te doen waar hij nog niet aan toe is. Waarschijnlijk heeft je paard in de voorgaande stappen aangegeven dat hij het steeds moeilijker vind worden. Het paard zal aangegeven hebben dat hij nog niet klaar is voor de volgende stap maar graag eerst de huidige stappen nog verder bevestigd wil zien. Je hebt deze signalen gemist en zal dus een stap terug moet in de training en voortaan zelf beter opletten en ingrijpen voor het te laat is. Een gevleugelde uitspraak van mij hierbij is: hoe eerder je ingrijpt hoe kleiner de hulp is ter verduidelijking (correctie) van hetgeen je wel wenst te krijgen.)))

De stappen kort uitgelegd.
(ik doe de aanname dat je paard geen problemen (angst) heeft met balkjes lopen op de grond)
- Je begint met 5 balken op draf afstand uit elkaar liggend. De middelste balk tussen springstaanders. De andere balken 2 ervoor en 2 erna.
- Je komt met het paard in het midden aanstappen.
- Laat het paard de eerste balk onderzoeken wordt hij onrustig laat hem dan links langs de balken en de springstandaard lopen. Maak een ovaal en kom weer terug en vraag nogmaals hetzelfde. Normaal gezien zal het paard binnen 3 keer over 1 of meerdere balken gaan lopen. Herhaal de oefening in het geheel tot dat het resultaat is dat hij 3 keer over alle balken is gelopen in het midden van de balken.
- Je doet daarna de oefeningen vanaf de andere zijde.
- Je doet daarna dezelfde oefening vanaf de startzijde in draf.
- Je doet daarna dezelfde oefening vanaf de ander zijde in draf.
- Maak een kruisje (30cm met een balk er onder en een drafbalk voor de sprong.
- Begin weer aan de startzijde.
- Begin weer zoals in het begin eerst in stap. Gaat hij er niet overheen laat hem dan duidelijk zien dat hij er weer links langs mag lopen. Herhaal dit totdat hij er in stap 3 maal overheen loopt in het midden van de sprong.
- Herhaal de laatste oefening van de andere zijde.
- Doe de laatste oefening vanaf de startzijde in draf. (laat elke keer zien dat het paard er langs mag lopen als hij er nog niet overheen loopt (ongeacht de reden die je als ruiter verzint))
- Doe de laatste oefening vanaf de andere zijde in draf.
- Maak een sprongetje met een hoogte die ligt tussen de 30 en 50 cm afhankelijk van de grootte van je paard en de aanleg voor het springen met een draf balk voor de sprong.
- Doe deze oefening totdat het paard er 3 maal in het midden van de sprong er overheen springt. (laat elke keer zien dat het paard er langs mag lopen als hij er nog niet overheen spring (ongeacht de reden die je als ruiter verzint))
- Doe de laatste oefening vanaf de andere zijde in draf op dezelfde wijze als de oefening hiervoor.
- Ga al het bovenstaande goed dan kan je gewoon (weer) deelnemen in de springles en zullen alle problemen verdwenen zijn. Tenzij je geen goede trainer hebt die je hierbij helpt. Bedenk wel dat elk springpaard een paard is maar dat niet elk paard kan springen (50 cm en hoger).

Het bovenstaande lijkt heel erg eenvoudig. Het is ook erg eenvoudig als je de onderstaande zaken in acht neemt.
- Raak nooit gefrustreerd, ongeduldig of boos.
- Ga het paard niet drijven met je benen, je zweep of sporen
- Beloon na het correct uitvoeren van elk onderdeel ook al is het langs de sprong lopen.
- Stop na 15 minuten ongeacht hoe ver je bent.
- Begin de keer daarna 1 stap terug als waar je de laatste keer geëindigd bent.
- Mocht het bovenstaande niet lukken probeer het dan eerst met het paard aan de hand. (zie halsterwerk uitleg volgens Conrad van Pruijssen ergens anders op dit forum.)
- Mocht het dan nog steeds niet lukken dan is het tijd om een goede trainer te vragen die deze beschreven aanpak beheerst en je hierbij helpt.

Ik hoop dat dit een antwoord is op de vele verzoeken die ik heb gekregen om toch een klein beetje aan te geven hoe ik te werk zou gaan als ik iemand hierbij help. Ondanks deze aanpak kan ik nog steeds niet toveren maar wel wonderen verrichten.

Groet
Conrad van Pruijssen

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:52

@Conrad: hoe kom je bij die aanpak dan? en hoe moet het paard begrijpen dat ej graag wil dat hij/zij eroverheen springt als je hem/haar ook de kans geeft erlangs te lopen en daar ook voor beloont? dan leer je toch dat het paard mag kiezen of hij/zij wel of niet springt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:26

Pruyssen,
Waarom zou je ongewenst gedrag (langs hindernis lopen, is immers een natuurlijke reactie) belonen?

Ik zou me aardig in deze methode kunnen vinden als ongewenst gedrag genegeerd zou worden. Maar om dit te gaan belonen vind ik op z'n zachtst gezegd niet handig.
Verder overigens bepaald niet revolutionair te noemen.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:14

hmm.. dat is wel een hele zachte aanpak... ik zie wel even. maar mijn haf is heel koppig, en met zo'n aanpak kom ik nergens... wel bedankt, en ik ga het zeker proberen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:02

Sonja schreef:
Pruyssen,
Waarom zou je ongewenst gedrag (langs hindernis lopen, is immers een natuurlijke reactie) belonen?

Ik zou me aardig in deze methode kunnen vinden als ongewenst gedrag genegeerd zou worden. Maar om dit te gaan belonen vind ik op z'n zachtst gezegd niet handig.
Verder overigens bepaald niet revolutionair te noemen.

Ik vraag me ook af waarom je dat langslopen zou moeten belonen? Lijkt me voor een paard ook alleen maar verwarrend

Een jong paard mag van mij best een keer stoppen en kijken als ze iets eng vinden(een ervaren paard trouwens ook, maar die vinden het vaak niet meer zo spannend ), maar ze mogen er van mij nooit langs. Ik laat ze dan altijd rustig even kijken, draai voor de hindernis weg en rijd er opnieuw (rustig!) naar toe.

Gaan paarden die volgens jouw methode opgeleid zijn later niet langs de hindernis op als ze het een keer spannend vinden?

Verder denk ik dat er voor de TS al genoeg nuttige tips gegeven zijn waar ze mee aan de slag kan

Hoipipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:09

pruyssen schreef:
Speedylover,

Ik heb een aanpak bedacht die iets langer duurt als de traditonele aanpak maar is gebaseerd op vragen i.p.v. dwingen. Hoe minder springervaring je paard heeft hoe beter hij werkt.

De aanpak is vrij eenvoudig maar daardoor te uitgebreid om compleet te beschrijven zodat je geen stappen overslaat.

Mocht je hier interesse in hebben laat het dan even weten. De gehele aanpak is totaal geweldloos en kan elk paard laten springen. Hou altijd in gedachten dat elk paard kan springen maar niet elk paard een springpaard is.

Groet
Conrad

Dreamstables

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:39

dreamstables?? misschien wel genoeg tips, maar die laatste is best "lief" en ze is behoorlijke koppige meid!

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:18

Speedylover,

Ik begrijp je reactie iedereen is altijd zo sceptisch bij mijn aanpak. Geloof mij het meest dominante, drammerige en koppige paard gaat vrij snel in deze aanpak mee.

Ik heb me kennelijk niet correct uitgedrukt.
Ik beloon niet voor het er langslopen. Zodra ik zie dat het paard niet gaat doen wat ik wil ga ik een andere vraag stellen in dit geval is de vraag langs de hindernis lopen.
Zodra hij dus langs de hindernis loopt (op mijn verzoek) beantwoord hij de vraag goed. Vandaar dat ik het paard beloon.
Ik beloon dus niet het zelfstandig langs de hindernis lopen ik beloon het feit dat hij correct antwoord geeft op mijn "tweede" vraag.

Ik hoop dat dit het 1 en ander verduidelijkt. Ik vind het geen zachte, softe of slappe aanpak. Het is een aanpak die werkt volgens het instinct van het paard. De reden dat deze aanpak zelfs bij de meest koppige, eigenwijze en dominante paarden werkt komt omdat hij deze aanpak begrijpt omdat hij heel dicht bij het natuurlijke gedrag van de paarden ligt.

I teach you what horses teach me!

Groet
Conrad

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:52

Ik denk dat de aanpak van conrad wel degelijk zou kunnen helpen,
Speedylover,waarom zou je het gewoon niet rustig proberen?
Baadt het niet dan schaadt het ook niet !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:15

Ik vraag me hetzelfde af als Sonja, heb je gewoon huiswerk mee gekregen en geen tips?
Vind dat op zijn zachtst gezegd niet slim.

Omdat ik zelf niet zo thuis was in het springen heb ik het door iemand anders laten doen, mijn haffie struikelde en sloopte balken tijdens het vrijspringen.
Dus met iemand erbij die het kon, en die zei dat ik de hindernis wat goger moest zetten en toen sprong ze wel, sommige paarden hebben iets meer uitdaging nodig voordat ze hun best gaan doen.
Maar ik zou zoiets niet op eigen houtje gaan proberen, zij had er verstand van en wist wat ze deed.

Wat iig wel kan is aan de longe en dan meelopen door de bak en dan vrij laten springen over een hindernisje, natuurlijk wel eerst balkjes lopen en dan op twee emmertjes bv een kruisje bouwen en hier over heen laten gaan.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:58

normaal krijgen we geen huiswerk, maar het lukt niet in de les. te weinig tijd, meerdere mensen. en heeft gezegd dat ik moet gaan trainen, (extra) met springen. En zoals ik eerder heb gezegd, ik ga Conrads manier zeker proberen. ik heb het al uitgeprint. dit is mijn laatste week, dan lkkr vakantie, en dan maar aan de slag!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:02

Ik reken het jou ook niet aan, maar als het niet lukt in de les vind ik het niet echt slim van je instructeur om te zeggen doe het thuis en zorg maar dat het in orde komt, terwijl er dus overduidelijk geholpen moet worden.

Conrad zijn tip komt me ook wel zinnig voor, zal idd zoals hij zelf al zegt niet bij elk paard werken maar snap het idee er achter wel.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 00:07

Ze bedoeld het niet op die manier, m'n instructrice bedoelde het op een goede manier hoor en nu vraag ik jullie om tips.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 00:08

En die van conrad ga ik in de vakantie mee aan de slag

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:06

heeyz caaryyyyy!!!!!!!!
ik denk idd dat tam iets meer moet doorlopen om er normaal over te komen
want of ze loopt heeeeeel langzaam of heeeel ffies heeeeeel snel naar een tikkie erbij
en ik denk dat je mss iets te snel met springen bent begonnen meteen kruisjes en zo niet eerst een hele poos balkjes lopen en afetoe vrijspringen
probeeer dat es en ze mot wel door lope he

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:27

Biepje schreef:
veel balkjes lopen en dan langzaam eens een kruisje erachter zetten en door laten springen.
als je de mogelijkheid hebt om vrij te springen, zou ik dat ook even doen.