Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mocht dat niet werken na een tijd oefenen/proberen dan heb je er misschien iets aan

)
Wij hadden dat probleempje ook.

loutjuh schreef:pak zowiezo een opstapje bij het opstappen inderdaad (dit uiteraard eerst oefenen)
Ook een opstapje is een goede manier om een opstap probleem te verhelpen. Je kunt eerst veel oefenen door het opstapje naar je paard te zetten op het op stapje gaat staan wat met je armen zwaaien bijv. of met je been een opstap beweging maken zonder dit werkelijk te doen. Als ze hier niet op weg loopt kun je ook makkelijker je voet in de beugel plaatsen zonder meteen veel gewicht te geven. En dit gewoon tig keer oefenen. Op deze manier kun je vaak oefenen zonder dat je zijn rug er erg mee belast.
Zelf ben ik tegen het belonen met voer, maar ik heb dit probleem ook gehad. Omdat mijn paard heel snel in de stress schiet heb ik de eerste paar keer als ze braaf was bij het opstappen haar wat lekker gegeven. Zo leerde zo ook, nadat je in het zadel zat gewoon rustig te blijven staan. En bleef ze ook ontspannen staan, zonder touw trekken en continu weer op en af stappen. Het paard moet het opstappen/rijden met iets positiefs ervaren, voor mijn paard was dit in het begin het brokje. Ik gaf dit uiteraard niet iedere keer, anders krijg je straks weer het probleem dat het paard niet loopt zonder brokje. Inmiddels ervaart ze het rijden als een stuk leuker iets dan eerst en heeft ze dat brokje niet meer nodig. en vind ze het zowiezo wel gezellig