Paard staat niet stil met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 07:50

Hai,

Paard is altijd fris.
We longeren meestal voor dat we gaan rijden en dan bokt ze enzo.
Maar er zijn daar 3 paarden die weg lopen als je op wil stijgen.
We komen er altijd wel op.. maar het is wel vervelend als ze dat keer op keer doen. De ene is 3 ander is 5 en de andere 13.

Hebben jullie tips... ??
We pakeren ze meestal in een hoek om op te stijgen.

Gr Tanja

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:49

Heb zelf een engels-volbloed gereden (van de renbaan) en hij wilde ook nooit stil blijven staan bij het opstijgen. Hij ging of in draf/galop vooruit of rende achteruit.

Nu ben ik een tijdje bezig geweest met op en afstappen.... ja gaat naast hem staan (gewoon op de A-C lijn), je legt je hand in de beugel en zet daar druk op. Wanneer hij wegloopt, de druk weghalen, stilzetten en opnieuw proberen. Wanneer hij stilstaat, zet je je voet in de beugel, een beetje hangen en weer op de grond staan. Vervolgens weer voet in de beugel en pas wanneer hij helemaal stilstaat (dus niet 1 voet verzetten) gaan zitten. Dit steeds volhouden.

Oh ja, zet hem niet in een hoek (dan kan hij zich namelijk 'opgesloten' voelen, hij moet de vrijheid hebben).

Je moet hierbij consequent zijn (iedere keer als je wilt opstappen) en vooral rust uitstralen.

Gaat je hartslag omhoog omdat het niet lukt?? ga dan gewoon een rondje stappen... en probeer het vervolgens nog eens.

HEEL BELANGRIJK!!!! WANNEER HIJ STILSTAAT BELONEN..... (uiteraard met je stem)

Bij mij is het op deze manier gelukt..... dus wens jou veel succes!!

Mocht je het van plan zijn te proberen, hoor ik graag of het is gelukt...

Verwacht alleen niet binnen een week dat het is gelukt... .bij mij duurde het 4 maanden voor hij helemaal stil stond....

jacomijn1

Re: Paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:53

Hoi

Een paard wat wegloopt bij opstijgen heeft misschien een rugprobleem, een niet passend zadel of weinig respect voor de ruiter.

Wanneer je de eerste 2 hebt uitgesloten pak je het zadel vast, (niet aan de teugels trekken), en stijg je op. Wanneer ze dan wegloopt, zet je een been weer terug op de grond neem je de linkerteugel erbij en laat je haar de rondjes maar lopen. Zelf probeer je, met een been op de grond en de ander in de stijgbeugel, op dezelfde plek te blijven staan. Zodra ze in de gaten heeft dat het haar meer inspannig kost stopt ze ervan zelf wel mee op den duur. Zodra ze stil staat beloon je haar door je stem. Probeer dan weer opnieuw. Net zolang tot ze het in de gaten heeft dat het geen zin heeft om weg te lopen.
Dat hielp bij mijn paard. Maar ieder paard is weer anders...
Die reed er niet als een speer vandoor maar liep alvast...

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:57

Niet in een hoek, maar gewoon ergens waar het 'open' is opstappen hebben ze mij altijd geleerd.
Normaal zou je beginnen met het bovenstaande(1e bericht), al werkt dit niet voor alle pony's. Ik zou wel elke keer als de pony weg loopt hem (het liefst achteruit) op dezelfde plaats terugzetten.
Bij mijn verzorgpony werkte dit toen niet, en deze moest met een flinke schop bij haar buik op haar plaats worden gezet. Je kan dit zielig vinden, maar dan wist ze wel direct wat ze fout deed en bleef toen braaf staan.
Ook zei ik er iedere keer iets bij. 'Nee! Stil blijven staan!' bleef ze dan staan. 'Goedzo! Braafff' (en belonen)
Ik zou zeker wel eerst beginnen met de vriendelijkere manier mocht dat niet werken na een tijd oefenen/proberen dan heb je er misschien iets aan

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:00

Me verzorgpony deed (en soms doet) dat ook. Ik zette haar dan in de hoek en dan kon ze minder makkelijk weglopen.
Als ze toch weer weg liep gewoon weer je voeten op de grond zetten en weer opnieuw proberen. Bleef ze wel staan, helemaal de hemel in prijzen.
Soms oefende ik het ook na het rijden. Als ze een beetje suffies was. Dan bleef ze meestal wel staan en dan ook weer goed belonen

eigenlijk moet je gewoon het slechte gedrag negeren en het goede gedrag heel goed belonen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:17

Misschien reageert je paard op de druk op de rug doordat je de achterboom van het zadel pakt? Je kunt eens proberen of het helpt om van een bankje op te stappen (schijnt sowieso beter te zijn voor de paardenrug maar ik weet nooit waar je dan dat bankje moet laten )

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:04

Consequent zijn, het moet namelijk niet zo zijn dat jij een heel leger nodig hebt om je paardje vast te houden zodat jij rustig op kunt stappen Wij hadden dat probleempje ook.

Gewoon steeds op/af stijgen net zolang tot ze stil staat zoja; goed belonen, zo nee; hup nog een keer. Tenminste, werkte bij mij. Ook niet binnen een dag, want ze probeerde het telkens weer. Maar nu staat ze zo stil als het maar kan

En een stoeltje enzo helpt ook voor de rug enzo inderdaad, als je maar zorgt dat je het niet omver loopt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:03

pak zowiezo een opstapje bij het opstappen inderdaad (dit uiteraard eerst oefenen)
Ook een opstapje is een goede manier om een opstap probleem te verhelpen. Je kunt eerst veel oefenen door het opstapje naar je paard te zetten op het op stapje gaat staan wat met je armen zwaaien bijv. of met je been een opstap beweging maken zonder dit werkelijk te doen. Als ze hier niet op weg loopt kun je ook makkelijker je voet in de beugel plaatsen zonder meteen veel gewicht te geven. En dit gewoon tig keer oefenen. Op deze manier kun je vaak oefenen zonder dat je zijn rug er erg mee belast.

Zelf ben ik tegen het belonen met voer, maar ik heb dit probleem ook gehad. Omdat mijn paard heel snel in de stress schiet heb ik de eerste paar keer als ze braaf was bij het opstappen haar wat lekker gegeven. Zo leerde zo ook, nadat je in het zadel zat gewoon rustig te blijven staan. En bleef ze ook ontspannen staan, zonder touw trekken en continu weer op en af stappen. Het paard moet het opstappen/rijden met iets positiefs ervaren, voor mijn paard was dit in het begin het brokje. Ik gaf dit uiteraard niet iedere keer, anders krijg je straks weer het probleem dat het paard niet loopt zonder brokje. Inmiddels ervaart ze het rijden als een stuk leuker iets dan eerst en heeft ze dat brokje niet meer nodig. en vind ze het zowiezo wel gezellig

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:55

loutjuh schreef:
pak zowiezo een opstapje bij het opstappen inderdaad (dit uiteraard eerst oefenen)
Ook een opstapje is een goede manier om een opstap probleem te verhelpen. Je kunt eerst veel oefenen door het opstapje naar je paard te zetten op het op stapje gaat staan wat met je armen zwaaien bijv. of met je been een opstap beweging maken zonder dit werkelijk te doen. Als ze hier niet op weg loopt kun je ook makkelijker je voet in de beugel plaatsen zonder meteen veel gewicht te geven. En dit gewoon tig keer oefenen. Op deze manier kun je vaak oefenen zonder dat je zijn rug er erg mee belast.

Zelf ben ik tegen het belonen met voer, maar ik heb dit probleem ook gehad. Omdat mijn paard heel snel in de stress schiet heb ik de eerste paar keer als ze braaf was bij het opstappen haar wat lekker gegeven. Zo leerde zo ook, nadat je in het zadel zat gewoon rustig te blijven staan. En bleef ze ook ontspannen staan, zonder touw trekken en continu weer op en af stappen. Het paard moet het opstappen/rijden met iets positiefs ervaren, voor mijn paard was dit in het begin het brokje. Ik gaf dit uiteraard niet iedere keer, anders krijg je straks weer het probleem dat het paard niet loopt zonder brokje. Inmiddels ervaart ze het rijden als een stuk leuker iets dan eerst en heeft ze dat brokje niet meer nodig. en vind ze het zowiezo wel gezellig

Ben het met loutjuh eens over het opstapje. Mijn bijrijdpaard stond ook nooit stil en toen probeerde ik het met opstapje en dat ging prima. Blijkbaar hielt ze niet van al dat gewicht direct aan dr rug. succes ermee

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:32

Bij mijn paard hebben ze hem in het begin altijd vastgehouden als ik opstapte. De tijd erna, stapte ik alleen op (mijn rug naar zijn hoofd toe, zo kan je als die begint te lopen, je toch gemakkelijk optrekken, anders moet je meehuppelen) Er waren tijden dat ik maar bleef naast hem staan tot hij stil stond, maar mijn paard hield dat spelletje ook lang vol en bleef maar draaien en achteruit gaan, dus dat wachten ging bij mijn paard niet. Dus deed ik alvast één voet in een beugel, gewoon voor druk uit te oefenen, dan bleef hij wel altijd staan dus kon ik er gemakkelijk opkruipen en als ik dan zat belonen en hij mocht pas beginnen stappen als ik daarvoor hulpen geef, niet eerder.
Als hij iets fout doet, gewoon opnieuw afstappen en opstijgen.

Nu kan ik probleemloos alleen opstijgen, zonder dat hij een pas verzet

Wat je ook kan doen is in een hoek opstappen, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:34

Mijn vroegere lesgever leerde mij opstappen zitten halt zetten weer afstappen stilzetten weer afstappen en weer erop en dat net zo lang tot hij stil blijft staan
Vervelend maar het heeft wel geholpen.