Verschil tussen renvers en travers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Verschil tussen renvers en travers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:53

Wat is het verschil tussen renvers en travers?
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-12-05 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:53

De stelling geloof ik

Anoniem

Re: Wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:58

Eigenlijk is de oefening precies hetzelfde.

Enige verschil:

Travers:

Afbeelding

Renvers:

Afbeelding

Renvers is geen schouderbinnenwaarts!

Schouderbinnenwaarts:

Afbeelding

Plaatjes geleend van dressuurstal.be

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:08

Verplaatst naar Rijtechnisch

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:25

CCCCorine.. als je nou bij de traver de muur aan de andere kant tekent, dan heb je toch een renver?

saleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:45

Ren en tra

Ronja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:47

Croupe au mur... Kont naar de muur dus Verder volgens mij idd hetzelfde als travers, te zien aan het plaatje.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:05

M3isSi3j schreef:
CCCCorine.. als je nou bij de traver de muur aan de andere kant tekent, dan heb je toch een renver?

Klopt, renvers is travers aan de overkant van de bak en andersom

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:11

Margreet schreef:
M3isSi3j schreef:

Klopt, renvers is travers aan de overkant van de bak en andersom

Dat is nog wel de mooiste en duidelijkste beschrijving die ik ooit heb gehoord, renvers als travers aan de overkant van de bak .

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 22:35

nog beter gezegt: renvers is schouderbinnewaards met het hoofd de andere kant op.. travers is schouder buitenwaards met het hoofd de andere kant op..

we zijn crea bezig mensne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:17

M3isSi3j schreef:
nog beter gezegt: renvers is schouderbinnewaards met het hoofd de andere kant op.. travers is schouder buitenwaards met het hoofd de andere kant op..

Nou, niet helemaal. Schouderbinnenwaarts gaat over 3 sporen en travers en renvers over 4.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:22

andere inzet ofzo? Ik rij een renvers als mijn pony over zijn schouder wegloopt, tijdens de schouderbinnenwaarts. Travers rij ik als een aparte oefening, proefgericht zeg maar. Ik besluit pas een renvers in te zetten als het dus mis gaat in de SB.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:39

Ik ben het helemaal eens met ccccorine en haar duidelijke plaatje!
Nog een aanvulling, in de travers moet het achterbeen wat kleiner gaan, omdat het naar binnen gesteld is (vooral als je het op de volte doet). In renvers moeten zijn achterbenen juist een grotere pas zetten. Dus die afwisseling maakt ze vlug in het achterbeen.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:10

CCCCorine schreef:
M3isSi3j schreef:

Nou, niet helemaal. Schouderbinnenwaarts gaat over 3 sporen en travers en renvers over 4.

Oww... :|
Dan doe ik iets verkeerd?
Want ik neem schouderbinnenwaarts vaak mee over 4 sporen, waarbij ook de achterbenen kruisen. Ik dacht dat dat ook gewoon schouderbinnenwaarts heette, maar heet dat dan anders ofzo?
alvast bedankt!
Groetjes, Lacuna

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:28

Volgens mij zet je de achterhand er dan te ver naast.. Je inzet moet dan wat gedoseerder zijn lacuna.. Zo krijg je een 3sporige zijgang.. Dacht ik..

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:42

Ezelsbruggetje:
Travers = 'toet' naar de omheining
Renvers = 'reet' naar de omheining

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:18

Lacuna schreef:
Lacuna schreef:

Oww... :|
Dan doe ik iets verkeerd?
Want ik neem schouderbinnenwaarts vaak mee over 4 sporen, waarbij ook de achterbenen kruisen. Ik dacht dat dat ook gewoon schouderbinnenwaarts heette, maar heet dat dan anders ofzo?
alvast bedankt!
Groetjes, Lacuna

Volgens mij ben je dan gewoon aan het wijken langs de hoefslag (but correct me if i'm wrong).
iig kun je niet die buiging hebben die je in het schouderbinnenwaarts wel kunt hebben.
[/quote]

Coentjuh

Re: Verschil tussen renvers en travers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 10:23

En wat is precies schoudervoor

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:01

maar de buiging is weldegelijk van oor tot staart zegmaar. Gelijk als bij renvers, alleen dan de buiging de andere kant op. Terwijl hij voor het wijken volgens mij niet geheel gebogen moet zijn. Zijwaarts langs de heining kent hij ook, en daarbij heeft hij slechts lichtjes stelling naar binnen, maar buigt hij niet door heel zn lichaam.
Op drie sporen kent hij schouderbinnenwaarts overigens ook Daar zijn we mee begonnen, en van daaruit zijn we gaan uitbouwen naar 4 sporen.
nja, we zullen wel gewoon een beetje vreemd zijn
Bedankt in elk geval voor de antwoorden.
Groetjes, Lacuna

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:15

Renvers is de tegengestelde oefening van Travers. Voor Renvers is de buiging op de linkerhand hetzelfde als voor Travers op de rechterhand. Het kiezen voor Travers of Renvers wordt voornamelijk bepaald door de aard van het paard. Een paard dat minder gemakkelijk wijkt voor de buitenkuit, kan gemakkelijker in Travers worden gereden, omdat het beschot of de manegewand de werking van de buitenkuit helpt. Als een paard veel gewicht op de buitenschouder brengt, moet je het paard bij voorkeur in Renvers rijden, om te voorkomen dat de manegewand of het beschot de buitenschouder teveel aantrekt.

De figuren hierboven laten zien dat de buiging bij Renvers/Travers hetzelfde is, alleen gaat bij de ene oefening de achterhand en bij de andere oefening het hoofd langs het beschot of de manegewand.
Het beschot of de manegewand - werkt als een magneet op het paard in. Daarom is de uitvoering van Renvers/Travers langs een manegewand of beschot ook moeilijker en het resultaat vaak verschillend. Je kan Travers/Renvers ook over de Renverseer (AC-)lijn rijden, dan voel je het verschil tussen Travers/Renvers zonder invloed van de manegewand of het beschot. Welke oefening je kiest voor je paard (als gymnastiseren van je paard het uitgangspunt is en niet het leren van de oefening door de ruiter) wordt bepaald door door het al dan niet beter gaan van het paard na afloop van de oefening.

Het doel voor het paard van Travers/Renvers is een hele andere dan Schouderbinnenwaarts/-buitenwaarts.

Het kiezen om schouderbinnenwaarts/-buitenwaarts of Travers/Renvers te doen, wordt bepaald door het trainingsdoel dat je op dat moment nastreeft. ( er van uit gaande dat de ruiter deze oefeningen beheerst ....).

Het doel van Renvers/Travers is voor de opleiding van de ruiter weer anders.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:17

PeruaansePas schreef:
Ezelsbruggetje:
Travers = 'toet' naar de omheining
Renvers = 'reet' naar de omheining

wat een geweldig ezelsbruggetje zeg!
lach me kapot hier!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:09

[edit] dubbel
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 14-12-05 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:14

Op rechterhand:

Travers: hoofd aan beschot, kont naar binnen
paard is rechts gebogen, rechts hol, links bol

Renvers: kont aan beschot, hoofd naar binnen
paard is links gebogen, links hol, rechts bol

Op linkerhand:

paard is links gebogen, links hol. rechts bol

Hieruit volgt:
Een renvers op de linkerhand is een travers op de rechterhand. Een travers op de linkerhand is een renvers op de rechterhand.

Hieruit volgen dus ook de gelijkheid en het verschil.

Travers en Renvers kunnen aan het beschot alleen gelijk zijn indien uitgevoerd op verschillende hand.
Indien Travers en Renvers op gelijke hand aan het beschot worden uitgevoerd, is de oefening nooit gelijk.

Als je Travers of Renvers op de middenlijn/renverseerlijn/A-C lijn uitvoert, wat zou dan het verschil in de voorbereiding en uitvoering moeten zijn ? Richt je nu de achterhand of de voorhand op de A-C lijn ?

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:35

Bij renvers is het paard gebogen om het buitenbeen, bij schouderbinnenwaarts gebogen om het binnenbeen

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:49

Goofy44 schreef:
Op rechterhand:

paard is links gebogen, links hol, rechts bol

Op linkerhand:

paard is links gebogen, links hol. rechts bol

Hieruit volgt:
Een renvers op de linkerhand is een travers op de rechterhand. Een travers op de linkerhand is een renvers op de rechterhand.

Hieruit volgen dus ook de gelijkheid en het verschil.

Travers en Renvers kunnen aan het beschot alleen gelijk zijn indien uitgevoerd op verschillende hand.
Indien Travers en Renvers op gelijke hand aan het beschot worden uitgevoerd, is de oefening nooit gelijk.

Als je Travers of Renvers op de middenlijn/renverseerlijn/A-C lijn uitvoert, wat zou dan het verschil in de voorbereiding en uitvoering moeten zijn ? Richt je nu de achterhand of de voorhand op de A-C lijn ?

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat als je het op de middenlijn moet gaan doen, dan moet je kijken vanaf welke hand je komt. Kom je vanaf de rechterhand, en moet je Travers doen, dan zal je denk ik het hoofd naar het beschot aan de linkerkant moeten brengen, alsof je over de hoefslag zou rijden. Moet je Renver doen en je komt vanaf de línkerhand, dan moet je óók het hoofd naar het beschot aan de linkerkant brengen, volgens mij... Je moet je zegmaar voorstellen dat je nog gewoon op de hoefslag rijdt, van diezelfde hand. Vlak voordat je weer op de hoefslag kom (of tenminste, natuurlijk niet té laat ) stel je om en ga je de andere kant op.

't Is wel lastiger dan 't lijkt allemaal, hoor... Ik heb geen eigen paard, maar rijd op 'n manege... Ik denk niet dat een manegepaard zomaar zo'n oefening goed zou uitvoeren. Maarja, m'n tante heeft 'n eigen paard waarmee ze Z1 rijdt, en daar rijd ik ook zo nu en dan op... Dus die kent het wel allemaal Kan ik binnenkort wel eens met hem wat in die richting gaan...