Paard stijgert tijdens aansingelen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riannetje02

Paard stijgert tijdens aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:13

Hoi Bokkers,

Ik weet niet of dit hier hoort, maar dan hoor ik dat vanzelf wel..
Ik heb een probleem met mijn bijrijdpaard. Ze is vroeger mishandeld en stijgert snel. Als je haar aan de teugel wilt ging ze steigeren, dit is ver opgelost. Maar tegenwoordig, als je haar aan wilt singelen steigert ze, de vorige keer steigerde ze zo hoog dat ze achterover viel, en nu durf ik haar bijna niet meer aan te singelen omdat ik bang bent dat ze haar eigen bezeert.

Weten jullie wat ik hiermee aan moet?

Groetjes Rianne.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:23

Hoi,

Dit klinkt als zadeldwang. Heb je de rug van het paard en de ligging van het zadel al eens na laten kijken? Het kan zijn dat je paard pijn heeft en daarom zo doet. Waar singel je je verzorgpaard aan, in stal, poetsplaats of in de bak? Ik heb ook ervaringen gehad met zo'n dergelijk paard. Wat wij deden was de singel heel los vastmaken en in de bak rustig gaatje voor gaatje strakker. Terwijl ik dat deed hield iemand hem vast en die liep korte rondjes om mij heen. Zodra we het paard 'dwongen' op zijn plaats te staan kwam hij ook omhoog. Langzaam hebben we het afgebouwd en inmiddels blijft hij stil staan.

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:24

Mijne deed dit ook welleens. Alleen dan ging ze hangen. Ik maakte haar dan los van het halster en deed heel rustig met aansingelen. Niet meteen in het 2e gat maar eerst de 1e en dan rustig aan verder. Succes!

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:25

We hebben laats zijn rug na laten kijken inderdaad, wij dachten ook dat het hieraan lag, maar met haar rug is alles in orde, en het zadel ligt ook goed, die is op maat gemaakt en er ligt ook nog bont onder enzo. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb verschillende plaatsen geprobeerd om aan te singelen, in de longeersingel, in de bak, op stal, buiten.. en ook met haar gelopen en dan steeds een gaatje strakker, ook dit helpt niet..! Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet..

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:26

@ mirthe, dit heb ik ook geprobeert, maar bij ieder gaatje gaat ze weer omhoog..

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:38

Hmmm moeilijk probleem. Het is niet alleen gevaarlijk voor het paard, maar ook voor jou natuurlijk. Ik kan me goed voorstellen dat je de wanhoop nabij bent! Doet ze dit eigenlijk ook wanneer de eigenaar erop rijd en wat zegt die ervan? Weet je nog wanneer het paard er mee begonnen is? Is er toen iets verandert (nieuwe omgeving, nieuwe zadeldekje, nieuwe singel e.d.)? Het kan ook zijn dat het paard pijn aan zijn buik heeft. Heb je wel eens gereden met een singelhoes met gel o.i.d. om de singel? Het is niet jouw paard dus je zult ook wat afhankelijk zijn van de eigenaar, maar hebben jullie overwogen om deskundige hulp te zoeken? Je hebt mensen die paarden met trailerangst enz. helpen er zal vast ook iemand zijn die veel ervaring met paarden met zadeldwang heeft.

Kijk eens op:
http://www.paardenbegrijpen.nl/Training ... DE%20BOCHT Hier staan wat 'probleempaarden' op waaronder 1 met zadeldwang.

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:47

Als de eigenaar erbij is doet ze het ook, zij is ook de wanhoop nabij..
hoe lang ze dit al doet is zeker 8 jaar, misschien nog langer, er is niks verandert verder. Ze kreeg alleen beter tuig ed. De vorige eigenaar mishandelde haar en had ook geen passend tuig voor haar. Verder heeft ze om haar singel ook bont zitten.. En ik zal het eens overwegen met de eigenaresse om deskundige hulp te zoeken, misschien wel het beste idee.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:55

Als het zadel goed ligt en met de rug is niets aan de hand dan moet je iemand vragen met je paard aan de hand te stappen en dan tijdens het stappen aansingelenv (meelopen dus), die van mij heeft dit ook gedaan in het verleden, en zolang ze voorwaarts zijn kunnen ze niet steigeren.

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:58

Ik zal het eens proberen.. dankje.

vilana

Re: Paard stijgert tijdens aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:31

ik kan het toch niet juist volgen...
doet ze dit ook wanneer je het zadel oplegt en dan direct wilt aansingelen of doet ze dit waneer je op haar zit en de singel dan nog een beetje strakker wil trekken?

als hij dit constant doet waneer hij een beetje druk op zijn buik voelt kan je het volgende mss eens proberen:
je kan een lange koord met een grote klip over zijn rug leggen en dan de koord onder zijn buik door vastnemen, en die door de klip steken.. zodat hij helemaal rond zijn buik zit, op de plaats waar de singel normaal zit.
zo kan je hem dan stilletjes rond zijn buik spannen. probeer als hij gaat stijgeren de druk te houden... maar ga zeker niet meer druk op het touw zetten!! van het moment dat hij dan terug op de grond komt los je meteen de druk op het touw zodat je hem op dat moment beloond door druk los te laten

op deze manier kan je hem mss leren dat hij geen bang moet hebben voor druk rond zijn buik...

veel succel!!

ellepel

Re: Paard stijgert tijdens aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:22

wat je ook zeker moet proberen is een singelbontje!!

veel paarden reageren namelijk nu op de koude temperatuur van de singel tegen hun buik.
met een bontje voelen ze dit namelijk niet...

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:58

@ vilana, dat ga ik proberen, heel erg bedankt! *hopen dat t werkt..
en ze doet het bij allebei, maar meer bij het aansingelen zelf als je er nog niet opzit...

en @ ellepel, we rijden al met singelbontje..