longeer probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 13:17

hoi,
ik ben sinds kort begonnen met mijn paardje te longeren maar ze heeft totaal geen aandacht voor me. ze wil steeds weer naar de stal en probeert dien ten gevolge ook steeds naar de uitgang van de bak te gaan staan met haar hoofd en dan hinniken alsof haar leven er vanaf hangt Koe
linksom gaat redelijk, soms gaat ze nog stilstaan of draait om, maar het is nog maar een jong paard en ze is pas een paar keer gelongeerd, maar rechtsom gaat dus voor geen meter. steeds omdraaien, stilstaan enz, enz. ik heb al vanalles geprobeerd maar ze wil maar terug naar de stal.
ik vroeg me af of ik haar niet beter met een dubbele longe kan longeren.
wat zijn jullie ervaringen hiermee??? Verward


carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:34

De dubbele longe is alleen als je veel longeerervaring hebt, en als je het goed kan.
Wees gewoon eens strenger voor je paard, een flinke mep met de zweep als ie gaat stilstaan of weigert om de andere kant op te gaan. JIJ bent de baas! Wees duidelijk in je lichaamstaal, zodat je paard wel snapt welke kant ie op moet. (daar zijn heel leuke NH boeken over te lezen, bijvoorbeeld van Hempflig).

Eerst moet je de basis bij het longeren krijgen, dat wil zeggen: jij bepaald (in grote lijnen) het tempo en de richting. Later kun je ook in het longeren je hulpen gaan verfijnen. Verzameling en uitstrekken is dan bijvoorbeeld erg leuk om te doen aan de longe. Dan pas kun je met dubbele longe gaan werken en kun je wijken, schouderbinnenwaarts, travers enz. inzetten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:38

een ruime circel afzetten met hindernissen.
even een karwei, maar het helpt vaak wel.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:41

heb je het al een geprobeerd met iemand ernaast misschien begrijpt de pony niet precies wat je wil

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:51

ik weet niet of je longeert aan het halster of met een bitje in. met bitje heb je meer te vertellen zeker met zo'n jong paard.
dat stilstaan moet hij niet doen zet hem maar lekker aan het werk zet hem maar aan de bijzet en hou de zweep erbij zodra hij stil gaat staan tikje en roep voorwaarts. hij is nog jong dus je moet ook geduld hebben maar wees consequent laat hem geen loopje met je nemen.
misschien kan iemand hem aan een touwtje meevoeren terwijl jij in het midden staat en hem aan de longe hebt zodat hij weet wat de bedoeling is maar ik denk dat hij je gewoon in de maling neemt omdat de andere kant wel goed gaat. het is denk ik gewoon zijn moeilijke kant en daarom probeert hij er zo onderuit te komen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 18:23

longeer ervaring heb ik genoeg...
op stages wel honderden rondjes gedraaid Knipoog
zweep helpt niet dat interesserd madam geen biet. Boos!
longeercirkel afzetten dat wilde ik wel maar we hebben geen hindernissen Verdrietig sta nl bij een tuigpaard liefhebber op stal...
met een tweede persoon gaat eventjes goed maar zodra ze in de gaten heeft dat ie er niet meer is om haar vast te houden dan begint het hele riedeltje weer van voor af aan... Frusty

ik denk dat ik eesrt maar meer met haar van stal af moet zodat ze leert dat ze ook zonder de anderen (op stal) kan.
anders weet ik het ook niet...of ik moet er gelijk op gaan zitten maar dat doe je alleen als je levensmoe bent, geen stuur enzo.

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:13

Ik ben ook net begonnen met mijn jonge merrie en die pakt het wel aardig op. Rechtsom probeert ze ook nog weleens naar de uitgang te vliegen, maar dan reageert ze wel op een berisping en loopt door *LOL*
Ik denk gewoon een kwestie van doorzetten. Laat er iemand naast lopen en steeds een halve meter verder van haar af gaan en zet een longeercirkel af!

Iig succes!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:45

mijn paard had dat ook enorm, dan ging ze stilstaan, draaide om en vloog er als een gek vandoor.
ik heb toen gevraagd of er iemand mee wilde lopen en dan niet vast houden maar wel op zo'n afstand dat als ze stil ging staan ze haar vast konden pakken.
veel belonen als ze het goed deed en ik heb het ook wel eens gedaan dat iemand haar nog vast hield met een halstertouw in het begin, maar dan kan je alleen stappen haha

succes

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 11:11

ik herken het, maar je moet nderdaad goed streng optreden.
hou haar kort en de zweep desnoods tegen haar billen erachter
Zorg ervoor dat ze aandacht voor jou heeft
veel praten tegen haar en vooral veel belonen
als een klein rond je langs jou heen goed gaat, maak je hem iets groter en groter (blijven belonen)
maarr het gaat vast nog wel goedkomen ze is gewoon jong!
succes!

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 12:39

dat het goed komt hoop ik ook. Haha!
maar ze heeft totaal geen ontzag voor de zweep Bloos Boos!
ik heb geen spullen om een cirkel af te zetten anders had ik dat vanaf het begin af aan al gedaan...

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:23

maar ze hoeft ook niet bang te zijn voo de zweep.
het is gewoon een hulpstuk bij het longeren
je kan ook iemand laten longeren en dan zelf naast haar een paar rondjes meestappen, dat ze begrijpt wat de bedoeling is....veel succes
ps ik zou je graag een keer willen helpen

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 23:25

Advies: zorg er wel voor dat het vlot voor elkaar komt, anders kun je toch wel echt problemen krijgen. Iedereen kent het 'rechtsom-probleem' en ik heb misschien nog een paar kleine tips. De eerste is dat het helpt als je aan de 'verkeerde kant' van je paard gaat lopen als je haar naar de wei, stal, enz. brengt. Draai haar dan ook af en toe rechtsom van je af, dan went ze er wat aan. Bij het longeren kun je een deel van de bak afzetten, maar een tweede persoon er bij wil ook wel eens helpen. Die tikt met een longeerzweep vanaf de buitenkant van de cirkel bij als je paard zich om wil draaien (het gebeurt nl. meestal dat ze uit willen breken, dus als je in de hoek staat te longeren, weet je ook wel waar het mis zal gaan).

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 19:39

Als je geen hindernissen hebt om de bak af te zetten kan je proberen aan plastic lint te komen , rood met wit, wat ze ook voor wegafzettingen gebruiken. Dat wil wel eens helpen.
Misschien kan je, als je dat nog niet gedaan hebt , met het paard aan de hand te lopen . Als je dat goed doet en je paard leert aan de hand netjes naast je te lopen , te stoppen als jij dat doet , een paar pasjes achteruit , etc. is dat ook al een goede basis voor het longeerwerk. In het begin evt. een kettinkje over de neus. Ik zou geen bit gebruiken om longeerlijn of lijdtouw aan vast te maken , daarmee bereik je alleen maar dat ze pijnlijke rukjes in de mond krijgt en dat is geen goede basis voor later. De mond moet je zo veel mogelijk met rust laten.
Als het probleem blijft bestaan is het , denk ik , het beste om goede hulp in te roepen .
Boeken van Hempfling , Parreli , etc. kunnen je hier een stuk op weg helpen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:32

niet zo moeilijk op te lossen toch?

Gewoon zweep erachter, longeerlijn zo vast maken dat je genoeg te vertellen hebt en gaan met die banaan!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 13:29

Ze moet inderdaad meer respect gaan krijgen voor die zweep, want zo schiet het niet op.
Als ze weer eens gaat stil staan, zeg dan duidelijk iets van 'voorwaarts' of zo, en klik met je tong. Negeert ze je, maak je een knalgeluid met je zweep. Als ze nog steeds niet reageert, tik je met die zweep achter haar (klein tikkie hoor) en maak je weer een stemhulp, maar dan veel harder.
Ze moet echt leren luisteren.
En dat hoeft echt niet met geweld, maar simpelweg met duidelijkheid.
Ze moet respect voor je krijgen. Knipoog

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 19:24

ja,ja het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, bij dit banaantje Verdrietig
maar we geven de hoop niet op...
als ze aandacht voor mij heeft dan gaat het redelijk maar ze is constant bezig om een uitweg te vinden die naar de stal leidt, ergens anders kan ik haar niet longeren want daar is geen ruimte of mogelijkheid voor.
Ze moet gewoon leren om van de anderen af te gaan maar dat wil er bij haar niet in.
Als ik een eind van de stal verwijderd ben met wandelen dan is ze rustig maar zodra we weer in de buurt van de stal komen dan probeert ze steeds harder te gaan lopen en begint dan weer hevig te hinnikken...
Dat is haar probleem denk ik, ze wil gewoon steeds terug naar d'r vriendin die tegenover haar staat.
Nu ik dat zo zeg...., misschien moet ik haar eens in een andere stal zetten zodat ze Eelke niet meer kan zien want dat is nl haar grote vriendin en als die de stal uit gaat dan wordt ze ook weer zo onrustig...Ze wil gewoon niet zonder Eelke denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 09:24

Zou het helpen als je haar eerst de tien minuten gewoon los gooit? Lekker laten rennen, alle overtollige energie en spanning eruit. Blijf in het midden staan en gebruik je stem, geef commando's stap, draf en galop, hooo zodat ze je stem gaat herkennen. Doe zelf ook eens gek, door een been op te tillen als ze langs komt, even je hoofd naar beneden buigen en een gekke beweging met je lichaam maken. Dus gewoon spelen met haar in de bak, je zult zien dat ze op je gaat letten en naar je kijkt als ze langs stormt. Ze heeft een groot kuddeinstinct en dat zal blijven, heeft die van mij ook. Op de vorige plek te groot te druk te veel jonge paarden, hij schreeuwde de hele boel bijelkaar en is 8 jr hoor.

Als je stil blijft staan komt ze op een gegeven moment naar je toe, beloon haar en doe rustig al je longeertuig op. Longeer haar daarna nog even kort. Doet ze een goed rondje beloon haar met stem heel blij. Probeer ontspanning te krijgen al is het maar een paar rondjes en dan stoppen en bouw het op. rustig, streng en consequent zijn.

Ik ben in het begin de hele bak doorgesleurt. De spanning dat hij zonder zijn maatje was, was energie waar ik niet tegen op kon. Als ik merk dat hij weer zo een bui heeft doe ik zoals ik hierboven beschreef en dan gaat het goed. Ik maak een cirkel van pilonnen, deze kunnen geen kwaad want die zijn zacht en hij heeft aandacht voor ze want het is toch wel gek die dingen, liever er niet tegen aan of er overheen denkt hij. Hij moet opletten waar hij loopt en ook dat helpt.

Probeer het eens. succes.

Dennis

Berichten: 31448
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:18

Dennis was eerst ook een draak met longeren. Er was niets mee te beginnen. Niet aan een halster en niet aan een hoofdstel(ook niet door de bitring heen en dan naar de longersingel). Blaren op m'n handen en ik buiten adem. Meer gebeurde er niet.
Bij mij is het probeem in rook op gegaan. Geen idee hoe. Ik heb het op gegeven en 3 maanden later nog eens geprobeerd. Toen ging het voorbeeldig. Sinds dien doen we het heel regelmatig omdat we er allebei onwijs veel lol in hebben. Met bijzet teugeltje of met dubbele longe gaat allemaal perfect. Ook aan enkel een halstertje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:32

Ga net met haar in gevegt je wint het toch niet! Trek ze je om ver laat dan de lijn eens een keertje los ze gaat er misschien wel op staan (niet aan te raden als je met bit longeert) maar jij krijgt geen blaren of andere dingen! Zorg wel dat de bak goed dicht is

ik weet niet wat iedereen bedoeld met ontzag voor de zweep krijgen maar waar is dat nou weer voor nodig?

en wat je ook eens kan proberen is om haar met 2 lijnen te longeren is ff wennen in het begin maar over het algemeen reageren ze er goed op.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 17:57

Maak bijvoorbeeld aan de buitenkant van het halster/hoofdstel een andere longeerlijn/touw vast, dan kan de helper (evt. met zweepje) aan de buitenhand meelopen en desnoods daar vandaan ook corrigeren, nadeel is dan wel dat die persoon flink moet doorlopen op de buitenste cirkel. Zo kan de afstand tussen de helper en je paard steeds een stuk groter worden en kan die ook steeds passiever worden (hopelijk). En hou consequent vol! Doet ze het goed dan ook met je stem goed belonen en niet te lang doorgaan. Ga er ook niet vanuit dat als ze het op de ene hand snapt, dat het dan ook op de andere hand gelijk lukt, want bij paarden gaat die logica helaas niet op.
Veel Succes ermee! Party!!
Groetjes Judith

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:19

He jes,

als je genoeg longeerervaring hebt, zou ik gewoon de dubbele longe proberen, als je het tenminste al een paar keer gedaan hebt, of iemand die het kent je laat helpen. Je staat bij een tuigpaarden liefhebber op stal, en die kunnen vaak wel met de dubbele longe longeren.
Ik verzorg een merrie van 4 jaar, die eerst door een ander meisje gelongeerd werd en continu aan de haal ging, omdraaide, heel hard bleef rennen, enzovoort. Nu verzorg ik haar (nog niet zo lang, ong. twee maanden), en ik ben meteen met de dubbele longe begonnen, en nu is ze superbraaf, zelfs als ik haar af en toe met de enkele longe longeer (maar dan moet ik wel eerst even beginnen met de dubbele, zodat ze weet dat ik de baas ben) Het gaat nu heel snel en ze luistert goed, dus dit is een hele goeie manier om je paard netjes te beleren. (Ik heb stage gelopen bij Hengstenhouderij Lauw van Vliet in Ijsselstein, en daar, en op school natuurlijk ook, heb ik de ervaring opgedaan.) Longeren met de dubbele longe is helemaal niet moeilijk, je moet het alleen even in de vingers hebben. Als ik jou was zou ik dit gewoon proberen!

Succes!!
xx Pneekz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, Roulette_ en 15 bezoekers