tapijtsnippers in de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

tapijtsnippers in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:21

Wie heeft er ervaring met tapijtsnippers in de rijbak?

We hebben sinds zaterdag een nieuwe bodem. Nieuw zand en snippers.
Volgens mij ligt er nu veel te veel in de bak en ook gaten of oneffenheden kun je niet zien. Paarden hebben moeite regelmatig te blijven.

Moet dit even zakken en mengen met het zand, of blijft dit zo zwaar?

Graag jullie mening en ervaringen.

Groetjes,

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:25

dit moet mengen. Dat is heel erg belangrijk. misschien kan je zelfs de bak een keer door trekken. De zwaar is zeker niet goed en dat zie je nog veel te vaak met van die tapijtsnippers

Juco

Re: tapijtsnippers in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:27

Ik dacht toch echt dat je tapijtsnippers niet moet mengen of wat dan ook. Volgens mij gaat het gewoon vaster liggen.

Anders leverancier maar even bellen?

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:02

En misschien goed slepen?
Maar bij de leverancier kun je vast terrecht voor goede tips!
Succes.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:10

Juco schreef:
Ik dacht toch echt dat je tapijtsnippers niet moet mengen of wat dan ook. Volgens mij gaat het gewoon vaster liggen.

Anders leverancier maar even bellen?

Denk je dat het goed is voor een paard om in een losse ondergrond te trainen? Moet je zelf eens over het strand in het mulle zand gaan rennen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:23

oosterhoff schreef:
Denk je dat het goed is voor een paard om in een losse ondergrond te trainen? Moet je zelf eens over het strand in het mulle zand gaan rennen.

Dat is het inzicht van degene die op het paard zitten. Bij een nieuwe bodem pas ik persoonlijk de training aan. Tapijt gaat bij gebruik vaster liggen.

Als je de enige bent die de bodem gebruikt is het naar, allemaal een beetje gaat al beter.

Ik kan niet eens rennen trouwens. Ook niet aan de kustlijn

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:25

Juco schreef:
oosterhoff schreef:

Dat is het inzicht van degene die op het paard zitten. Bij een nieuwe bodem pas ik persoonlijk de training aan. Tapijt gaat bij gebruik vaster liggen.

Als je de enige bent die de bodem gebruikt is het naar, allemaal een beetje gaat al beter.

Ik kan niet eens rennen trouwens. Ook niet aan de kustlijn

Door het lopen vermengd de onderkant van de snippers met het zand. dat is dus precies wat ik ook bedoel. dit kan je dus verspoedigen door hem een keer te trekken

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:31

OK. De stal eigenaar wil de bak de komende 14 dagen 1 maal daags trekken. Dat is dus gunstig. Ik wil met mijn paard absoluut niet in een zware bak rijden. Vandaar dat ik een beetje ongerust was. Ik heb het eens ergens anders gezien en daar lag zeker maar de helft in van wat er nu bij ons in ligt. We rijden met twaalf 9 paarden in die bak dus misschien wordt het snel beter.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:34

Bij ons lag zo'n 20 cm, maar was in een week al gehalveerd. Bak werd niet getrokken. Wel veel gereden.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:24

Bij ons werd de bak in het begin regelmatig getrokken met een rotorkop eg. Hierdoor werd juist wel het zand met de snippers gemengd. Nu hebben we een mengsel van zand met snippers en dit rijdt echt heerlijk!
We hebben deze bodem sinds februari van dit jaar.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:42

En hoe zit het met regen.

Blijft het erg nat of is het snel geabsorbeerd?

Voorheen stonden er echt plassen water in de bak waardoor we niet konden rijden.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:43

Tapijtsnippers is een chemisch afvalprodukt!!!! Moet je het om wat voor reden af laten voeren, dan kost het een vermogen.
Ik heb al 8 jaar een super bak met naaldhoutchips. De bak is gedraineerd en is super om te rijden.

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:25

ik weet het......

echt niet milieu vriendelijk!
maar helaas de staleigenaar wilde een goedkope oplossing.

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:29

Op de manege waar ik reed en lesgaf hadden ze ook tapijtsnippers in e bak. Duurde heel lang voor het een beetje goed gezakt was. Ik rende altijd mee met mijn kids als ze voor het eerst gingen galopperen oid en in het begin heb ik echt mijn zwaren stalschoenen uit moeten trekken en op mijn sokken les moeten geven omdat ik gewoon niet vooruit kwam in die bak!!! Toen het eenmaal gezakt was vond ik het wel een prettige bodem.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:58

kinky01 schreef:
ik weet het......

echt niet milieu vriendelijk!
maar helaas de staleigenaar wilde een goedkope oplossing.

Het kan dan ook een duurkoop worden. Veel gemeentes accepteren geen tapijtsnippers in een bak. Als hij het erin laat doen en hij moet het eruit halen, dan kan hij rekenen op duizenden euries afvoerkosten en scheidingskosten. Kan wel 5 tot 6 duizend euries zijn.
Naaldhoutchips is dan vele malen goedkoper en milieuvriendelijk, geen afvoer problemen en milieuproblemen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:34

Bij ons was het binnen de korste keren ingezakt. Ik vindt het ideaal. Ik kan altijd rijden ook als anderen het niet kunnen. Mijn tip. Als het erg nat words en het gaat vriezen niks aan de bak doen. wij hebben vorig jaar met nat weer de bak hgetrokken en dat viel ons viez tegen. Dit jat niks aangedaan en hij is perfect