Gevoelige mond van de een op de andere dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gevoelige mond van de een op de andere dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:05

hoi allemaal,

ik rij nu een merrie van 3,5 half jaar. alles gaat super, ze pikt het snel op en heeft plezier in haar werk.

Nu wil ik gister haar hoofdstel in doen, gaat ze terug lopen, met een hele angstige blik in haar ogen. Na een keer hard haar naam te zeggen deed ze haar hoofd naar beneden en liep weer terug. Dit doet ze normaal nooit! Ze is zo'n tutje, niet kopschuw ofzo. En bij mijn weten is er niks gebeurd.

Met opstappen enzo ging alles prima, en toen ik de teugel een beetje aannam verstijfde ze helemaal. Ik eerst nog een beetje doorgevraagd om haar toch nageeflijk te krijgen. maar nee hoor Het leek wel of ze pijn had in haar mond. ik heb toen de oefeningen met een lang teugeltje gedaan en dat ging super. ze ging toen met haar hoofdje netjes naar onderen enzo.

Eerst dacht ik dat ik haar overvraagd had of zo, maar ik heb zaterdag voor het laatst met haar intensief gereden, op zondag had ze rust en op maandag heb ik met haar gestapt en wat NH oefeningen gedaan. Wat ze ook erg leuk vind.

Nou was ik aan het denken aan tandpijn, misschien wisselen? Heeft iemand hier ervaring mee en hoe moet ik het rijden aanpakken?

Alvast Bedankt!

Groetjes, Angela en Floortje!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:58

Wisselen zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Ze heeft de leeftijd er wel voor. Misschien heeft ze wel last van doppen. Een bezoekje van de gebitsverzorger/tandarts zou naar mijn idee geen kwaad kunnen.

Je zou nog een keer kunnen proberen om 't hoofdstel om te krijgen en een rondje te sturen, puur om te kijken of 't niet eenmalig is wat je paard deed. Maar goed, je paard geeft wel duidelijk aan dat ze 't niet fijn vond dat je 't hoofdstel om deed en de teugels aan nam.
Check ook even de plaatsen waar 't hoofdstel op 't hoofd komt. Misschien heeft ze zich ook wel keihard gestoten en heeft ze daar last van.

Ik ben ook geen expert, ik denk nu gewoon even hardop. Hopelijk heb je er wat aan. Succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:15

ik had haar hoofd nagekeken en naar mijn idee was er niks mis, ben geen rotgenapparaat, hihi!

Bedankt voor de tip!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:17

Het is nog een super jong paard! Dus kan het zijn dat het bit te scherp is, en/of je trekt er te veel aan, waardoor ze heel gevoelig wordt in de mond. ik zou een ander bit proberen, een dubbelgebroken, die zijn heel zacht in de mond., wat heel belangrijk is voor zo'n jong paard.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:22

Dubel gebroken, enkel gebroken of ongebroken dat maakt in scherpte niet heel veel uit.
Ik zou de oorzaak ook eerst in het gebit zoeken, 3,5 jaar is een mooie leeftijd om dat eens na te laten kijken en het kan zijn dat ze gaat wissselen.

met rijden zou ik gewoon proberen om lekker of je zit en je been rustig aan te doen met alleen los conact op je teugeld en dan even kijken hoe dat gaat.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:27

Kan heel goed het gebit zijn
Ik weet niet of je een nieuw bit gebruikt maar let ook op scherpe randen aan het bit zelf door slijtage en bij een watertrensje of ze niet met haar mondhoeken er tussen komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:47

Het bit is nog vrij nieuw. Ik heb vandaag nog gereden, en eens goed haar mond nagekeken en geloof me dat is geen pretje met een drie jarig trekpaard die je vollop aant uittesten is! Maar ze heeft dus haar tong kapot, precies op de plaats waar het bit ligt. Meteen het bit nagekeken en dat was in orde, toen haar tanden, maar daar was ook niks mis. Voor de zekerheid komt de paardentandarts nog even kijken of ze geen haken heeft. Maar ze is een paar maanden terug (4 maanden) helemaal gecontroleerd enzo. Waarschijnlijk heeft ze zichzelf op de tong gebeten. Domme troela!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:08

Oei, ja dat zal natuurlijk zeer hebben gedaan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:09

peerd is voor 90% zeker weten aan het wisselen, even rustig aan doen, het is zo over

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:16

oei ja als ze op haar tong heeft gebeten (doet een paard dat?) dan kan ik me voorstellen dat ze daar last van heeft met het bit in.
Toch zou ik rekening houden met het wisselen. Waarschijnlijk heeft het daar toch mee te maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:16

heb vandaagb ook met een langteugeltje gereden, ging als een tierelier!