Vraagje over bijzetteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Vraagje over bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 17:40

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje over een bijzetteugel:

Als je een paard longeert dan kan je gebruik maken van een bijzetteugel die door de bitringen gaat en aan het zadel vastzit. (als dit niet zo is zeg het dan ook even...)
* Hoe heet zo'n bijzetteugel??
* En kan je deze ook gebruiken voor het rijden??

Alvast bedankt voor de antwoorden.

xxx Jessica

Lovers Lennie en Strateeg Lovers


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:45

Volgens mij heb je het over gewone bijzetteugels die je ´aan´ het bit en het zadel bevestigd.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:07

ja volgens mij ook, ook wel stootteugels genoemd. ze worden onder het rijden ook wel een voor zitles gebruikt.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:07

Ik gebruik tijdens het longeren altijd gewoon een -bijzet-stiek. Die doe ik achter de oren van het paard langs en maak ik onderaan de singel vast (kan ook ergens anders aan het zadel hoor). Ze moeten wel even doorkrijgen dat ze hun hoofd voorwaarts-neerwaarst moeten doen maar als ze het doorhebben werkt het super!
Voor het rijden gebruik ik meestal een slofteugel. Die geeft ook druk in de mond als het paard zijn hoofd omhoog doet maar je kunt ook sneller wisselen met de lengte van de -hulp-teugel.
Met de teugel die jij bedoeld zul je eerst af moeten stappen als je hem langer wil maken. Maar het kan wel.

Als je in de ruitersportzaak vraagt naar een bijzetteugel laten ze denk ik ook wel de teugel zien die jij bedoelt.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:54

hey,
ik raad bijzetteugels af omdat ik de ervaring heb dat ze door de rubberen ringen gaan klapperen en hangen(kan aan mij liggen hoor) dus ik gebruik gewoon touwtjes van ong. iets minder dan een centimeter dik. ik vind ook dat je je paard met touwtjes veel preciezer kan instellen.

het midden leg ik bovenop de longeersingel en dan haal ik ze door de onderste ring en door het bit en dan weer terug naar onder en dan maak je hem tussen de benen door weer vast aan de singel. dit doe je aan beide kanten. dit is als je je paard laag in wilt stellen, wil je hem wat hoger hebben kan je de touwtjes (als je ze door het bit hebt gehaald) aan de zijkant weer vastmaken aan de singel. ik hoop dat je het een beetje snapt, anders hoor ik het wel.
groetjes,
sumisha


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 48 bezoekers