Paard is te 'cool' in zijn hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Paard is te 'cool' in zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:22

hoi

Mijn quarter (lief beessie ) was tien jaar toen ik hem kreeg en het enige wat ie kon was stoppen. Nu kan hij al links en rechts (beetje rechts) spinnen. Ook de tempo verschillen doet hij goed, behalve het versnellen. Hij versnelt iets maar niet veel en als ik hem spoor reageert hij nog niet.

Nu heeft mijn lesgever geadviseerd om haver in zijn voer te doen zodat die echt veel heviger gaat worden. Is dat eigelijk wel een goed idee .

groetjes

tamary

Re: Paard is te 'cool' in zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:26

Klinkt eerder als slecht aan de hulpen, dat zal je met meer voer niet oplossen. Hoe is hij buiten? En ziet hoe ziet hij eruit? Goede conditie, te dik, te mager?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:35

Als je instructeur aangeeft dat je haver moet proberen, kun je dat allicht doen, maar kans is dat hij dan eerder ontploft dan dat hij harder gaat, dus de energie verkeerd omzet. Wat krijgt hij voor brok? Basisbrok, sportbrok?

Mijn merrie heeft precies hetzelfde, en moet daarom een beetje opgepept worden tijdens het rijden. Eis reactie bij iedere hulp die je geeft een reactie. Zoals je al zegt: spoor en geen reactie? Tik met de teugel (split rein, ik ga er van uit dat je western rijdt) of met een zweep. Dat hoef je doorgaans maar een of twee keer te doen. Wat ook heel erg goed helpt is het meenemen van snelle cirkels in de galop. Teugels los en gaan. Veel schakelen, terug van de draf naar de stap, dit vier stappen doen, dan weer aandraven. Worden ze ook heel wakker van.

Ik heb liever een paard dat ik voorwaarts moet werken, dan een paard dat ik tegen moet houden. Wees blij met je koele Quarter...maar pas je rijwijze er op aan.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:09

@ tamary: hij is altijd erg rustig en is ziet er goed uit en heeft een goede conditie

@ cassidy: Ik ga het allemaal uitproberen en hopen dat het lukt. Het zal wel even zoeken worden maarja geduld is alles
dank je voor de goede tips

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:45

Veel succes. Rij je western? En bij wie krijg je les?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:39

Ik rijd idd western (reining) op de fsr in hamont (belgie) en krijg les van Roel Breeur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:42

Hoe reageert je paard op stemhulpen? Als je klikt, gaat hij dan harder?

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:46

enkel in de galop maar ik werk niet zoveel op stemhulpen meer op been en zithulpen. Bij het spinnen helpt het een beetje als ik de kissing sound maak

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:10

Probeer hem meer actiever op je stemhulpen te krijgen?
Altijd erg makkelyk, vind ik ..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:38

Rijden doe je niet met je mond...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:13

Het ene paard reageert sterk op haver het andere weer (bijna) niet. Als je instructeur dat aanraadt waarom volg je dat dan niet op. Die kent jullie als combinatie het beste. Op wie kun je denk je meer vertrouwen. Je instructeur of mensen die jullie als combinatie niet kennen?

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:59

Okkie1 schreef:
Het ene paard reageert sterk op haver het andere weer (bijna) niet. Als je instructeur dat aanraadt waarom volg je dat dan niet op. Die kent jullie als combinatie het beste. Op wie kun je denk je meer vertrouwen. Je instructeur of mensen die jullie als combinatie niet kennen?

Inderdaad .

Ik ken ook iemand die muesli voert omdat haar paard er beter op gaat lopen (marathon; mennen). Misschien kan dat ook helpen .

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:33

Okkie1 schreef:

Mee eens, MAAR:
Wat Cassidy zegt zit ook wat in hoor.
Mijn haflinger werd ook steeds luier, niet alleen onder het rijden maar ook in de omgang.
Toen ging ik haar maar Draversbrok geven, zat lekker veel energie in, maar ik was jong, en ik heb ervan geleerd hoor! Ze werd een grote explosie gevaar, en werd dus heter, maar NIKS beter onder het zadel. Ze was toen meer bezig met steigeren dan lopen

Dus ja, ik zou het eerst zo proberen als Cassidy aangeeft, en dat een tijdje. Blijft hij lui probeer eerst misschien wat meer brok, of een sportbrok (als hij dat nog niet krijgt).

Blijft hij lui/koel, kom dan met de evt. poeders/haver/supplements etc.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:50

Skitter schreef:
Okkie1 schreef:

Mee eens, MAAR:
Wat Cassidy zegt zit ook wat in hoor.
Mijn haflinger werd ook steeds luier, niet alleen onder het rijden maar ook in de omgang.
Toen ging ik haar maar Draversbrok geven, zat lekker veel energie in, maar ik was jong, en ik heb ervan geleerd hoor! Ze werd een grote explosie gevaar, en werd dus heter, maar NIKS beter onder het zadel. Ze was toen meer bezig met steigeren dan lopen

Dus ja, ik zou het eerst zo proberen als Cassidy aangeeft, en dat een tijdje. Blijft hij lui probeer eerst misschien wat meer brok, of een sportbrok (als hij dat nog niet krijgt).

Blijft hij lui/koel, kom dan met de evt. poeders/haver/supplements etc.

Zoals ik al zei, het ene paard reageert er fel op het andere helemaal niet. Als je het niet uitprobeerd kom je er ook niet achter En ze hoeft niet meteen kilo's haver te gaan voeren. Daarbij denk ik dat haar instructrice het beter weet dan wij hier op bokt.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:20

Ik heb cassidy's tips geprobeerd en het helpt een beetje. Ik ga zondag zien wat mijn lesgever zegt en dan zal ik er nog eens over nadenken (mss dat ik het eens kan proberen zoals Okkie zegt, kwaad kan het niet) maar dank je voor de tips, helpt echt ( en op rechts spinnen lukt nu ook ) dank je!!!!!!!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:42

Graag gedaan. Ben blij dat je wat aan mijn tips hebt gehad....laat je ook even weten wat de instructeur er van zei?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:01

Fijn dat het beter gaat. Om nog even terug te komen op het voer wb 'ontploffen' ed. dat werkt alleen wanneer je je paard voldoende onder controle hebt anders krijg je inderdaad problemen. Maar wanneer je bijv. een heet paard onder controle hebt heb je vaak een véél beter sportpaard dan een cool paard.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:28

ik heb het overlegd met mijn lesgever en we gaan eerst nog eventjes cassidy's tips proberen en als dat niet lukt gaan we haver voeren en zien welk effect dat heeft.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:29

ik zou proberen om het paard wat meer te motiveren, rij veel figuren, overgangen en hou je paard bezig. maak er een beetje een spelletje van.

haver kun je proberen.

ik heb een paard die echt een trubbelzak is en dat is zeker niet alles, dus ben blij met zo'n coolekikker.