Paard weigert te lopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Paard weigert te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:36

Het probleem..

Een 3,5 jarige pony weigert te lopen als er iemand op zit.

Er is nu in totaal 10 keer op gereden (lees wat gestapt wat gedraaft). Hij begint nu met het weigeren om te lopen als er iemand op zit, 3 rondjes gaat nog wel. Maar daarna gaat hij gewoon stil staan. Wat de ruiter ook doet hij komt niet in beweging.

Los met zadel wou hij de laatste keer ook niet lopen.

* het zadel past goed
* ruiter hindert het paard niet
* ruiter durft paard aan te pakken

Maar niets helpt..

Wie heeft hier ervaring mee?

Urielle

Re: Paard weigert te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:43

hoe gaat het als hij aan de longe is met iemand erop?
Let heel erg op met dit probleem, ik heb een paard gereden dat dit ook deed maar dat was al ontaard in alleen maar steigeren. Heeft in mijn schoot gezeten (stond omhoog, ik sloeg hem naar voren, paard draaft weg en laat zich vanuit een volle draf ineens achterover slaan) en mijn schouder is nu nog steeds kapot van dat geintje. Paard ging inmiddels zelfs voor de longeerzweep niet meer naar voren, dus snel aanpakken!!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:54

Wat erg!

Aan de longe gewoon staakt hij soms al, en met iemand erop maakt hem niks uit
De longeerzweep heeft hij ook geen respect voor, ja soms als hij energie genoeg heeft. Echt heel vervelend.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:55

ik begrijp uit je verhaal dat deze pony nog echt niet begrijp dat beenhulpen voorwaarts betekent.je bent een stap te ver.

eerst moet hij kunnen longeren met behulp van je stem en zweep als drijvende hulp.en ik bedoel dus zonder staken/verwarring met plezier in het ''werk''.

dan moet je minimaal 3 weken longeren en je stemhulp met de beenhulp associeren,die ''klik'' hebben voorwaartse paarden erg snel,de koele of luie kikkers vaak minder snel.
met beloning kom je een heel eind maar je mag echt wel duidelijk zijn met je bedoelingen,dus eens een duidelijke tik kan nodig zijn.

ook afwisseling is belangrijk en niet te lang iedere keer,jonge paarden/ponys hebben maar concenstratie en energie voor hooguit 20 min.

mijn advies.blijf niet rommelen maar zoek begeleiding.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:02

Klinkt errug bekend. Mijne deed precies hetzelfde, maar dan ook echt precies!!!
Hij wou zelfs over de bakrand springen van 1.40. Daarna heb k hem een paar maanden de wei op gedaan, omdat ik er niet meer opdurfde. Toen ben k begonnen met poetsen en buitenzetten en leuke dingen doen (zoals los springen, vind ie erg leuk) zo'n 4 weken.
Daarna heb k heb los gelongeerd, dus zonder longe, wel met bijzet. (De stal waar hij is geweest had een longeerpiste van 2 meter hoog, en die mensen zeiden 'hij zou eroverheen gegaan zijn) Dat deed hij wel! Zo lang hij een beetje vrijheid en duidelijkheid had vond ie het wel goed. Ook ongeveer 4 weken.
Toen heel voorzichtig begonnen met aan de hand erop stappen. Vervolgens alleen stappen (zonder vasthouden) en na een week of 3 gingen we per ongeluk in draf Ik helemaal happy, het ging goed Eerst draven totdat hij niet meer wou (en geloof me maar dat ik niet een type ben die dat normaalgesproken accepteerd, mja je moet wat he )Ja en toen steeds proberen iets langer door te gaan als hij niet meer wou. En ja ondertussen gaat het heel goed, hij is goed aan het werk, vind t ook leuk. Na 4 maanden rijden ook weer eens longeren met longe geprobeerd en nu (weer zo'n 6 weken verder) gaat ie zelfs aan de dubbele longe. Ik zorg wel dat ik het werk afwisselend houdt.

Het komt er dus op neer dat hij waarschijnlijk geen vertrouwen had in de mensen. We zijn er te vroeg en te snel mee begonnen voor zijn doen en dat heeft zn uitwerking gehad. Daar komt nog bij dat in zn afstamming ook wel eens van die dwarsliggers voorkomen, dus dat had ook nog wat invloed denk k zo.

Maar ga vooral niet kwaad worden, want het helpt niet! Doe ff een stapje terug, creer vertrouwen en ga heeeel langzaam weer verder.

Niet denken dat ik een of andere mega natural-horsemanship aanhanger ben ofzo he Normaalgesproken ga k er ook op zitten van 'zo nu ga jij doen wat ik wil ' (uiteraard met logisch verstand erbij) maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

Als je nog vragen hebt ofzo, kun je me tuurlijk pb en!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:54

Mijn paardje doet/deed dit ook, aan de longe dan want ik zit er niet eens op.
Stilstaan, daarop volgend de lucht in en zich even vrolijk om laten vallen, lopen en werken is immers niet leuk.

Ik zou idd een stap terug doen, het dier leren dat werken wel leuk is, leuker dan stilstaan en niets doen, aan de longe beginnend.

Ben met mijn ruintje mee gaan springen in het midden, vrolijk roepend dat die beentjes naar voren moesten en dat hij o zo braaf was, heb een partij voor gek gestaan in die bak...maar beest vond het geweldig, veel leuker dan de HEY als hij afremde of stil ging staan, omhoog gaan deed hij helemaal niet meer.
Doe gek, breng je vrolijkheid en het plezier in het bezig zijn over.
Werk daarna verder onder het zadel.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:37

Ik zou idd even stoppen met rijden en weer bij de basis beginnen. Als je hier mee doorgaat krijg je denk ik geen lekker werklustig paard.

Misschien is het verstandig om hulp in te roepen van iemand die ervaring heeft met dit soort problemen.

frankv8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:25

tsja als je paard weigert te lopen moet je em van de handrem zetten en koppeling voorzichtig op laten komen tsja als je paard weigert te lopen moet je em van de handrem zetten en koppeling voorzichtig op laten komentsja als je paard weigert te lopen moet je em van de handrem zetten en koppeling voorzichtig op laten komen
gr frank

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:48

Ik zou onmiddelijk iemand inschakelen die ervaring heeft met aanrijden van jonge paarden. Belangrijk is om het onderscheid tussen "niet kunnen", "niet begrijpen", "africhtings fouten" of "verzet" te herkennen. Zo snel mogelijk moet worden bepaald wat de oorzaak van het niet willen lopen is. Als je dat weet, is het probleem, als je snel en correct regeert, zo te verhelpen. Als je hier langer mee wacht, door bv een paard op rust te zetten (op de wei, vrij), terwijl de fout bij de africhter ligt, dan helpt dat niet. De africhter maakt nog steeds dezelfde fouten. Het probleem moet dan door een ruiter met ervaring in het oplossen van dit soort problemen worden opgelost. Daarbij moet bepaald worden of je als ruiter in staat bent, de problemen die je nu hebt, onder begeleiding te kunnen oplossen. In dat geval kun je via les van degene die het paard corrigeert en verder africht, de boel onder controle houden. Dit zijn problemen, die door ruiterfouten, uit de hand kunnen lopen. Daar bedoel ik mee dat het paard dit nooit vergeet en zodra het de kans krijgt om dit als verzetsmiddel te gebruiken, dit ook zal doen. Een paard dat ontdekt dat de ruiter op de rug weinig heeft in te brengen en het zweepje ook niets voorstelt, krijgt snel macht over de ruiter. De kern van de problemen ontstaat meestal door africhtingsfouten. Er zijn paarden die blijven bokken, steigeren, je over het hek zetten, zich achterover laten slaan, uitslaan, uitbreken, over een hek of sloot springen, achteruit gaan, op de grond gaan liggen enz. Op een paard dat niet onvoorwaardelijk op het been naar voren gaat, heb je in dat soort situaties een probleem. Het moment waarop je hulp inschakelt en de kwaliteit van de diagnose (dus wat is er echt aan de hand) is bepalend voor het verdere verloop voor de oplossing van het probleem. Als het ver uit de hand loopt, eindigt het meestal met ongelukken, veel ellende, problemen en frustratie. De afloop is dan noodlottig voor het paard. Probeer dat voor te zijn, in het belang van je paard en je rijplezier.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:49

Klopt wat je zegt Goofy, maar een professionele africhtingsstal is ook niet alles. Mijne is daar ook geweest, maar hun zagen ook niet dat t probleem o.a. een gebrek aan vertrouwen was. Uiteindelijk kwam hij na 2 maanden terug en je kon erop zitten, maar als hij geen zin had stopte hij gewoon, ging tegen de muur hangen of werkte de ruiter er zelfs af. Ze hebben me dit uiteraard wel goed vermeld etc dus dat was erg netjes Mr inzicht dat t een gebrek aan vertrouwen was of evt tandproblemen hadden ze niet echt.
Zelf heb k ook ervaring met inrijden van pony's, maar omdat hij zo apart was hebben we hem weggebracht. Uiteindelijk heb k hem toch zelf aan het werk gekregen door bovenstaande methode...
Wat ik maar wil zeggen is dat lang niet alle africhtingsstallen een goede oplossing zijn...
En rust kan op zich best goed zijn voor de ontwikkeling van een paard hoor! Kbedoel de pubertijd bij mensen houdt ook op na enkele jaren (tenminste dat hoop je maar )

@Yvonniej k lees trouwens niet wat hij met longeren doet... Kzag in je profiel dat je een haflinger aant longeren was, gaat het over deze pony?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 15:58

Ja het gaat over die pony, aan de longe gaat ie prima. Onder het zadel is ie 10 keer geweest. Hij is super verkeersmak en buitenrijden wil hij ook prima. Dan sjouwt ie echt door.
Het lijkt er dus echt op dat hij geen zin heeft en daarbij lak heeft aan alle hulpen.

Zelf heb ik meerdere paarden en pony's beleerd vanaf totaal groen.
Ik ga er vanuit dat het niet aan mij ligt omdat ik hem niet overvraagd heb, geen bek-trekker ben, hem niet in de weg zit bij het lopen. Ik vraag hem alleen om voorwaarts te gaan. Verder nog helemaal niets.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:57

Hmm en aan de longe als je erop zit dan? Kan zijn dat ie t dus gwoon nie snapt en aan de longe dan net dat beetje extra hulp heeft... Mja Haffies hebben ook nogal eens een eigenwijzer karakter he Maar kneem aan dat je zelf dan ook ervaring genoeg hebt om te weten of het geen zin of niet snappen is?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 07:45

Ik denk ook dat je um beter naar een africhtingsstal kan doen.. in je eentje prutsen heeft niet veel zin. Je zegt dat hij lak heeft aan alle hulpen. Ik zou hem maar snel naar een africhtingsstal brengen hoor! voordat je rare/gevaarlijke situaties krijgt!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:35

@ woodstock- Ja ik heb genoeg ervaring om dat te snappen. Ik hoop dat ik hem erdoor krijg

@ Sfiejj- Ik vraag me af of dat dus de goede stap is. In de bak heeft hij lak aan alle hulpen. Buiten de bak is hij prima te hanteren en ook in de omgang is hij te hanteren met stem.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 01:23

Yvonniej als het echt niet lukt zat dat toch de stap worden, denk ook dat je zelf moet kunnen zeggen dat kan ik niet of wel en laat ik aan iemand anders over.
Gebeurd ook mensen met veel ervaring, het ene probleem past beter bij het ene mens dan bij het andere.

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:25

Jah als hij/zij al een beetje Lang begint te lopen moet je snel handelen Suces er mee !

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:31

HElpt het niet, om iemand in de bak te laten staan met een longeerzweep en dat dan langzaam af te bouwen, hebben we bij die van mij ook gedaan en werkt nu braaf mee hoor!!!