Galop aanleren bij Draver (Tips???)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Galop aanleren bij Draver (Tips???)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 17:54

Hoi,

Wij hebben 6 maanden geleden een 7 jarige Draver gekocht. Hij heeft voor zover het weten nooit op de baan gelopen.

Toen we hem kochten vond hij het heel moeilijk om netjes en rustig te draven. Galoperen en achterwaarts kon hij nog helemaal niet.
De draf gaat nu echt super. Hij begint nu echt zijn achterhand te gebruiken en wordt ook ronder en rustiger in de draf. Achterwaarts snapt hij helemaal.

Maar nu de galop. Hij is wel in de galop te krijgen, maar draaft dan eerst heel hard en valt dan zeg maar in de galop. Nu proberen we het door eerst een kleine volte te rijden en dan aan te springen, dat gaat soms goed. Maar meestal springt hij aan en valta meteen weer terug in de draf. Heel af en toe lukt het om een paar grote voltes achter elkaar te draven.

Zaterdag hebben we het geprobeert door een cavaletti in de hoen neer te leggen en ehm op dat punt de hulpen voor de galop te geven. En het ging heel goed. Allebei de kanten 3 keer aangesprongen en 1 keer een grote volte in galop. We zijn in totaal 10 minuten met de galop bezig geweest.
Zondag wilde we het nog een keer proberen, maar nu begon hij al te rennen voordag hij over de cavaletti was en was dan ook niet in galop te krijgen. We zijn daarne heel lang bezig geweest om hem weer rustig te krijgen, hij was erg opgefokt en nerveus. Daarna cavaletti weg gehaald en het gewoon geprobeert. Lukte wel, maar niet van harte. We zijn ongeveer 15 minuten bezig geweest, met stap/draf pauzes tussendoor om hem weer rustig te krijgen.

Hebben we nu teveel van hem gevraagd door het 2 dagen achter elkaar te proberen?

Hebben jullie tips hoe we dit op kunnen lossen?

Alvast bedankt
Nickolay

WendyBZ

Re: Galop aanleren bij Draver (Tips???)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:34

Met Ofir spring ik meestal in de bocht aan. Ik heb gelukkig een groot weiland en kan ook op een hoog tempo blijven rijden. Ik heb buiten ook veel geoefend op rechte stukken (wel weer vanuit de bocht aanspringen) en dan steeds langzamer gaan. Het heeft zijn vruchten afgeworpen, kijk maar hier:
viewtopic.php?f=10&t=478539&hilit=

En anders vind je op het draversforum vast ook nog wel wat: http://dravers.mine.nu/forum (even de zoekfunctie gebruiken)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:55

op heb moment dat ie aanspringt hem de hemel in prijzen alsof ie net anky heeft verslagen. ZO heb ik het die van mij aangleerd, als ze even hun evenwicht kwijt zijn in draf gaf ik de galop hulp en dan prees ik haar geweldig. Als ik haar nu longeer galoppeerde ze de hele tijd aan omdat ze het zo leuk vindt. Korte stukjes galopperen is beter dan grotere stukken, zorg eerst dat ze het leuk gaat vinden om te galopperen, daarna kan je het uitbreiden. succes

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:58

een goede les nemen zou ik zeggen!
die van mij kon ook nisk van galoperen en alleen maar keihard draven..
nu ben ik al een paar maanden op les en hij begint eindelijk normaal te galoperen uit een rustige draf
mar verder weet ik niet echt tips ofsow

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:00

Extreem belonen!! Zo heb ik het ook gedaan met mn vorige paard!! Zijn in 1,5 jaar L1 met wp geworden.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:53

Ik heb ook een tijdje op een draver gereden, die wel op de drafbaan gelopen heeft..

Voordat ik erop ging rijden werd ze al veel gelongeerd, en dus ook galop aan de longe. En met rijden, de eerste paar keer als je de galop hulpen gaf kreeg je een bokje maar na een paar keer al sprong ze behoorlijk gemakkelijk in galop aan met veel stemhulpen inderdaad. En ja dan gas erop zorg dat ze erin blijven. En ookal gaat het maar 1 stukje goed meteen terug nemen, zodat het jou overgang is en goed belonen Dan is het klaar voor die dag.. en zo bouw je het steeds verder uit

Zo heeft het bij ons geholpen..