Paard steigert...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Paard steigert...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 17:21

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen,
mijn paard steigert vaak als ik haar vraag aan de teugel te lopen.
Ik heb echt geen idee waarom ze het doet, soms zijn er dagen dat ze prachtig aan de teugel loopt en in een regelmatig tempo loopt. En soms zijn er dagen dat ze om de haverklap stil gaat staan, en als ik haar dan vooruit drijf gaat ze met haar hoofd schudden, om vervolgens op haar achterbenen te gaan staan. Ik heb haar al een bijzetteugel omgedaan, van het bit naar de singel, maar dat hielp niet. Ik rijd regelmatig buiten met haar, als afwisseling, maar als ik de eerstvolgende keer dan weer in de bak rijd, blijkt dat het geen verschil heeft gemaakt. De laatste keer heb ik bijna 3 kwartier alleen maar gestapt, en toen bleef ze mooi gebogen én op vier benen staan.
De oorzaak is ook onduidelijk, ze doet het sinds een week of 3 ongeveer. Ik rijd haar gemiddeld 3 keer in de week, want ik heb ook nog een ander paard dat bereden moet worden.

Heeft iemand een goeie tip voor mij? Want ik weet zelf niet wat ik er aan kan doen..

Alvast bedankt

Sophie2

Re: Paard steigert...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:56

Heb je les? Een goed passend zadel. de tandarts er al bijgehaald.. Het kan zijn dat je paard af en toe last heeft van zijn tanden en af en toe niet..??

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:48

idd ik zou eerst maar eens kijken of het geen medisch probleem is???

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:15

Steigeren is meestal het laatste middel wat paarden doen om van de druk weg te komen. Of tanden of meestal de rug. Kijk maar eens goed of je zadel nog wel past.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:03

Mijn zadel gebruik ik op allebei mijn paarden, en ik gebruik het al 4 jaar. Zou het toch kunnen dat het niet meer past? Het paard waar ik over schreef is wel afgevallen.. Met haar tanden is op het oog niks mis, of moet ik misschien een ander bit gebruiken? Ik gebruik nu een gewone bustrens.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:18

Ik zou toch alles eens goed na laten kijken.

een paard steigert niet uit verveling of om de ruiter in de maling te nemen. dit heeft een oorzaak, maar dat kan van alles zijn. tanden, zadel, spieren, gewrichten enz.

pas als je de oorzaak hebt, dan pas kan je eraan gaan werken eerder niet.

zoals je hierboven vermeld; het paard is ook afgevallen! wat is de rede daarvan? als ze iets aan hun tanden mankeren hebben ze ook moeite met eten, dus dat kan de rede zijn waarom hij/zij dunnen wordt en dus ook de rede waarom hij stiegert.

succes

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:38

misschien ligt het aan de rug dan zou je een bottekraker er bij kunnen halen en als dat het niet is is het gewoon dwars zitten en dan kun je gewoon als hij/zij de lucht in gaat proberen om voorwaarts te houden..zosnel ze de lucht inwil proberen lkkr voorwaarts te houden dat helpt bij mij meestal wel... verder zou ik het niet weten .. maar veel succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:00

rug en tanden na laten zien de tanden kun je niet zo op het oog zien.
ik weet niet of je netjes van achter naar voren rijdt maar er zijn paarden die absoluut allergisch zijn als je teveel van voren frummelt dus probeer netjes naar je hand toe te rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:24

Wat zegt je instructeur hiervan????

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:48

Er zijn paarden die dit doen als reactie op pijn, irritatie. Dat moet je dus zo spoedig mogelijk uitsluiten. Als dit een poosje duurt, blijft een paard dat ontdekt heeft dat het met steigeren onder werk uit kan komen, hier ook mee doorgaan. Het is dan een gewoonte, terwijl de pijn al weg is. Op dat moment is het een machtsmiddel om onder werk uit te komen. Dat moet je dus zien te voorkomen.

Als het niet medisch is en geen problemen met zadel of tuig, dan kun je te maken hebben met verzet. Dat is iets wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen en als het optreedt moet het onmiddelijk kunnen worden opgelost. Lukt dat niet, schakel dan iemand in die daar ervaring mee heeft en dat wel kan. Het kan veel problemen voorkomen als je er op tijd bij bent en dit direct op lost of laat oplossen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:06

KiWiKo schreef:
Wat zegt je instructeur hiervan????

Ik denk niet dat ze die heeft, ze woont in Spanje en haar paarden staan op een stal waar ik vorig jaar 5 maanden heb gewerkt.
Een katholieke manier van les geven is daar niet aanwezig En al zeker niet omdat er om de haverklap nieuwe meiden komen werken, er zit dus geen continuiteit in.

Lienow: Eerst moet je alle lichamelijk klachten uitsluiten, vraag aan de DA om haar eens na te kijken.
Als dat gebeurt is en er is niets mis met haar, is steigeren maar op 1 manier op te lossen, en dat is voorwaarts rijden, zodra ze ook al maar de nieging heeft stil te gaan staan, moet ze gewoon vooruit en geef je haar een klap voor haar kont.

Verder lijkt het me ook wel mogelijk dat jouw pony's zich nog absoluut niet aangepast hebben aan het voer en het klimaat en daardoor nu wat stakerig zijn...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:53

Probeer hem voorwaarts te houden en als dat een keer niet lukt (hij staat stil) geef dan niet gelijk been, meestal reageren ze daar nog heftiger op. Ik stuur die van mij naar binnen, op het moment dat ze een pasje verzet geef ik been.(en af en toe een tikje met de zweep)

Die van mij had er gewoon een geintje van gemaakt en dat is nu helemaal over zonder dat ik grof heb hoeven worden.

Het is vooral de truc sneller te denken dan je paard. Op het momnet dat je ook maar denkt dat hij/zij omhoog wil komen, van hand veranderen, voltes rijden en voorwaarts houden.

Ow ja ik heb gehoord dat merries vaker zouden omklappen dan ruinen en hengsten (die zouden meer gewend zijn om te steigeren) is dit waar of een grote fabel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:07

Als het niet je zadel is- zou ik gewoon eens aanraden om niet aan de teugel te gaan rijden - als ze het dan niet
meer doet- weet ja alweer een hoop meer.....
Daarbij voorkom je dat het erger wordt.
Daarna zoeken - en langzaam alles uitsluiten, wat het zou kunnen zijn...

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:13

mijn merrie stijgert sinds kort ook.
ze heeft nergens pijn of last, ze probeert gewoon onder het werk vandaan te komen. Ik les nu even drie keer in de week om dit goed op te lossen. ik moet mijn paard voornamelijk voorwaarts houden en slimmer en sneller zijn dan haar.
en als ze stil gaat staan en dreigen om te steigeren rustig blijven en niks doen. en dan naar binnen sturen en dan zodra ze een pasje verzet been geven en desnoods een tik. en vooral geduld hebben. nu na twee lessen gaat het al een stuk beter. als ik mijn merrie op haar kop geef zodra ze stil gaat staan of dreigen dan slaat ze door en dan ben ik verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:21

Sfiejj schreef:
Heb je les? Een goed passend zadel. de tandarts er al bijgehaald.. Het kan zijn dat je paard af en toe last heeft van zijn tanden en af en toe niet..??

misschien last van de wolfstandjes?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:26

lienow schreef:
Mijn zadel gebruik ik op allebei mijn paarden, en ik gebruik het al 4 jaar. Zou het toch kunnen dat het niet meer past? Het paard waar ik over schreef is wel afgevallen.. Met haar tanden is op het oog niks mis, of moet ik misschien een ander bit gebruiken? Ik gebruik nu een gewone bustrens.

ook al eens eraan gedacht dat paarden meer tanden hebben als de voortanden wat achterin gebuert kun je niet zien en ook niet voelen ik zou het maar laten nakijken dit kan echt wel de oorzaak hebben mijn knollie deed het namelijk ook soms liep die goed en soms steigerde hij oorzaak waren haken op de tanden !

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:28

Ralinda schreef:
ze heeft nergens pijn of last, ze probeert gewoon onder het werk vandaan te komen. Ik les nu even drie keer in de week om dit goed op te lossen. ik moet mijn paard voornamelijk voorwaarts houden en slimmer en sneller zijn dan haar.
en als ze stil gaat staan en dreigen om te steigeren rustig blijven en niks doen. en dan naar binnen sturen en dan zodra ze een pasje verzet been geven en desnoods een tik. en vooral geduld hebben. nu na twee lessen gaat het al een stuk beter. als ik mijn merrie op haar kop geef zodra ze stil gaat staan of dreigen dan slaat ze door en dan ben ik verder van huis.

Heel herkenbaar Wees gerust; komt helemaal goed. Mijn merrie is weer braaf, ik heb het precies zo opgelost als jij

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:28

Ralinda schreef:

een paard doet dit niet voor niks ik dacht ook dat het gekloot was om onder het werk uit te komen maar dit was helemaal niet het geval!
nu heeft die een passend zadel en zijn tanden gedaan nu heb ik liefste paard van stal en heeft geen enkele x meer geprobeerd om (onder zijn werk uit te komen) steigeren tijdens het rijden

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:32

Dat zal best, maar hoe kun je dan verklaren dat die van mij, die echt niks mankeerde nu weer braaf is?
En wat mankeert Hors la Loi dan dat ie steigert? Heeft zeker ook een slecht passend zadel...

Nee het wil echt niet altijd zeggen dat een paard wat mankeert als hij steigert.

Africhting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:38

Jou paard wil hoogstwaarschijnlijk onder de druk van je hand uit.
Dit is rijtechnisch goed op te lossen.
Uiteraard kun je ook een dierenarts laten kijken maar ik zou persoonlijk eerst met een goede instructeur kijken of je het probleem aan kunt pakken.

Succes

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 15:24

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!
Vanwege erge pijn in mijn nek kan ik nu even niet rijden Maar zodra het weer wat beter is, zal ik het eens gaan proberen.
Ik denk dat ik haar vooral goed voorwaarts blijf rijden (wat opzich niet veel moeite is, het is nogal een heethoofd) enja, wat Ralinda schreef, veel voltes rijden en van hand veranderen.

Zodra er vooruitgang is, laat ik het jullie horen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:53

onley schreef:
Ralinda schreef:

een paard doet dit niet voor niks ik dacht ook dat het gekloot was om onder het werk uit te komen maar dit was helemaal niet het geval!
nu heeft die een passend zadel en zijn tanden gedaan nu heb ik liefste paard van stal en heeft geen enkele x meer geprobeerd om (onder zijn werk uit te komen) steigeren tijdens het rijden

Idd Er zijn paarden die het doen om eronderuit te komen, maar dat zijn er echt niet veel.
Dat moet een conclusie zijn, wanneer je echt alles hebt uitgesloten....

Ik heb 't gezien bij 1 paard - die mensen haden echt wel het beste voor met dat beesie, maar helaas uit onkunde .....
Hij moest elke dag hard trainen en ging als en speer van de b naar de z,bijna elke week op wedstrijd, maar eenmaal in de z ging hij staken...ze hebben 'm verkocht...
Het was nog een jong paardje en volgens mij gewoon te weinig geduld en ontspanning gehad...Het beesie kon het gewoon niet aan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:18

droefje schreef:
een paard steigert niet uit verveling of om de ruiter in de maling te nemen.

jij mag Pharaon een keer komen rijden Kom je meteen van dat 'ideaal' af
Zolang je Phara bezig houd en góed aan het werk zet loopt hij de sterren van de hemel, maar owe als je hem even in halt laat staan en bv praat ofzo. Als je dan wil vertrekken wees dan maar zeker dat hij op zijn achterbenen staat. Of als je hem even niet bezig houd met stelling/gifuren/overgangen/tempowisselingen lig je er zoiezo langs (tenzij je natuurlijk onder hem wilt liggen maar dat denk ik niet...)

maar ook ik zou he meerst laten nakijken, Phara is toen hij echt met steigeren begon nagekeken en er scheelde niets Vanaf dan ben je pas zeker dat je hem kan aanpakken. sla alleen nóóit tussen de oren met een zakje met water of dergelijke.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:11

lienow schreef:
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen,
mijn paard steigert vaak als ik haar vraag aan de teugel te lopen.
Ik heb echt geen idee waarom ze het doet, soms zijn er dagen dat ze prachtig aan de teugel loopt en in een regelmatig tempo loopt. En soms zijn er dagen dat ze om de haverklap stil gaat staan, en als ik haar dan vooruit drijf gaat ze met haar hoofd schudden, om vervolgens op haar achterbenen te gaan staan. Ik heb haar al een bijzetteugel omgedaan, van het bit naar de singel, maar dat hielp niet. Ik rijd regelmatig buiten met haar, als afwisseling, maar als ik de eerstvolgende keer dan weer in de bak rijd, blijkt dat het geen verschil heeft gemaakt. De laatste keer heb ik bijna 3 kwartier alleen maar gestapt, en toen bleef ze mooi gebogen én op vier benen staan.
De oorzaak is ook onduidelijk, ze doet het sinds een week of 3 ongeveer. Ik rijd haar gemiddeld 3 keer in de week, want ik heb ook nog een ander paard dat bereden moet worden.

Heeft iemand een goeie tip voor mij? Want ik weet zelf niet wat ik er aan kan doen..

Alvast bedankt

kunnen echt heel erg veel oorzaken zijn!

probeer van alles....

mijn zus haar pony hebben we naar een arts gebracht en die heeft ontdekt dat ze een werveltje bij dr ledenen verschoven was.

Dierenarts heb niks gezien maar die zijn daar ook niet echt voor opgeleid heb ik geHOORD

maar de pony van mn zus deed het ook heel erg onverwacht de enen keer niet en de andere keer wel.

maar die arts is echt niet duur met soort cooling gel erbij 40 euro ofzo...

weet je wat je kan proberen:
met twee vingers langs de ruggenwervels druk geven beginne bij de schoft en dan langzaam naar de kont toe gaan
over de rug duwen zeg maar

ja hmmm.....moeilijk uit te leggen....hoop dat je het snapt!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:22

pharagirlke schreef:
droefje schreef:
een paard steigert niet uit verveling of om de ruiter in de maling te nemen.

jij mag Pharaon een keer komen rijden Kom je meteen van dat 'ideaal' af
Zolang je Phara bezig houd en góed aan het werk zet loopt hij de sterren van de hemel, maar owe als je hem even in halt laat staan en bv praat ofzo. Als je dan wil vertrekken wees dan maar zeker dat hij op zijn achterbenen staat. Of als je hem even niet bezig houd met stelling/gifuren/overgangen/tempowisselingen lig je er zoiezo langs (tenzij je natuurlijk onder hem wilt liggen maar dat denk ik niet...)

maar ook ik zou he meerst laten nakijken, Phara is toen hij echt met steigeren begon nagekeken en er scheelde niets Vanaf dan ben je pas zeker dat je hem kan aanpakken. sla alleen nóóit tussen de oren met een zakje met water of dergelijke.

ik bedoel te zeggen een paards teigert niet voor niets er is altijd een rede voor. dat kan van alles zijn. bijvoorbeeld problemen met rug, spieren enz, maar kan ook door een niet passend zadel komen.

MAAR KAN OOK DOOR MISCOMMICATIE KOMEN BIJ RUITER EN PAARD.
je moet als ruiter kijken wat er fout gaat en waarom het paard gaat steigeren, als je de oorzaak weet, dan kan je het oplossen. door bijvoorbeeld de training aan te passen of door heel consequent te zijn.

maar als het paard ergens last van heeft en jij denkt als ruiter zijnde, dat je paard je in de maling neemt en schopt en slaat hem maar naar voren, dat is oneerlijk tegenover het dier. pas als je zeker weet dat het een gehoorzaamheids probleem is, dan pas kan je harder optreden. (bedoel er niet mee dat jij verkeerd bezig bent hoor, maar is even mijn uitleg

Gr