Tenen naar buiten draaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marianne1971

Tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 08:13

Het valt me de laatste tijd op dat steeds meer meisjes bij het rijden hun tenen naar buiten draaien. Daardoor zitten hun sporen heel erg vaak in het paard, terwijl dat volgens mij niet de bedoeling is.
Ik draai heus ook wel eens mijn tenen naar buiten, om een keer goed mijn sporen er in te kunnen zetten, maar ik zie er steeds meer die echt altijd zo rijden.
Zaterdag ook, een meisje in het Z1, ze had een paar knoepers van wielsporen aan, waarmee ze haar paard bijna constant aanspoorde, omdat haar voeten scheef stonden, met de tenen naar buiten gedraaid. Ik had best medelijden met haar paard, die in zo'n proef van 7 minuten constant die tandwielen in zijn buik voelt porren.
Is dit een nieuwe trend ofzo ?

Goofy44

Re: Tenen naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:47

De vorm van het bekken, het dijbeen gewricht en de ligging van de dijen bij een vrouw/meisje is anders dan bij een man/jongen. De gewichtsverdeling bij het zitten is daardoor ook anders tussen de verschillende sexen. De onderlinge lichaamsverhoudingen zijn bovendien ook anders (man/jongen: relatief groter bovenlichaam, vrouw/meisje: relatief langere ledematen). Een van de gevolgen is dat de knie en de voet meer naar buiten draaien. Je moet niet via de enkels proberen de voeten evenwijdig aan het paard te houden, ook niet via de knie, maar via het dijbeengewricht. De beenligging kan op die manier worden beinvloed, zonder dat er spanning in de onderrug of benen optreedt. Bij verkeerde beenligging is er blessure kans op onderrug en knie. Met naar buiten gedraaide benen worden de verkeerde beenspieren gebruikt, om goed te kunnen zitten en hulpen te geven.

marianne1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 12:56

Aha, zo had ik het nog nooit bekeken eigenlijk !
Het is inderdaad zo dat het voornamelijk meisjes zijn bij wie ik dit probleem zie. Dat heeft dan ook weer gevolgen voor het gebruik van de sporen, die zitten daardoor namelijk vrijwel constant in het paard te porren, vooral als een meisje wat grotere sporen om heeft.
Het is dus waarschijnlijk een probleem in de zit ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:14

Het is dus een kwestie van verkeerd zitten. Je moet op je zitbeentjes zitten en daarbij de bovenbenen (dijbenen) anders laten aansluiten tegen het paardenlijf. Hierdoor draaien de knieën iets meer naar binnen en daardoor ook de voeten. Voor mannen/jongens is dat van nature iets gemakkelijker. Bij mannen/jongens zie je ook dat de knieën en voeten wat meer naar buiten gedraaid worden. (wat dus niet juist is). Vrouwen/meisjes doen dat iets meer. Door de knieën en de voeten te veel naar buiten te draaien onderhoud de verkeerde kuitspier het contact met het paardenlijf. Daardoor ontaard het vaak in schoppen, hard knijpen o.i.d. Alleen het laten zakken van de hiel, doet de juiste kuitspier dikker worden, terwijl het been ontspannen afhangt. Hierdoor krijgt het paard de juiste drijvende hulp.

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:19

sommige mensen kunnen hier ook niets aan doen hoor.. ( ik heb dit ook maar rijd zonder sporen ) maar ik vind wel dat je dan eerst moet leren hoe je je voeten goed moet houden voordat je met sporen gaat rijden..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:17

ik heb dit dus ook!! en op een pony die ik een tijdje rij heb ik het niet maar als ik weer op een hele breden ga dan heb ik het wel weer!!!! maarjah ik zal je raad opvolgen:

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:15

Wat ik vandaag heb geleerd bij me les is dat ik me benen afsteek. Ik zoek steun bij me knieen, waardoor ik dus mijn paard belemmer en daardoor draaien me tenen ook naar buiten toe. Als ik dus mijn benen veeeel meer bij het paard houd, draaien mijn tenen automatisch mee naar binnen.
Bij mij was het probleem dus gewoon me benen afsteken en steunen op de knieen. Maar nu ga ik heel veel oefenen om dat niet meer te doen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:15

Dat je daar niets aan kan doen is Bullsh*t... Neem eens zitlessen kantel je bekken, draai je bijbeen naar binnen, dan draait autmatisch je knie mee naar binnen en ook je enkel, zonder dat je je enkels teveel gaat belasten (wat je wel doet als je enkel je enkels naar binnen draait). Ik heb geleerd van m'n instructrice dat als ik merk dat mijn tenen naar buiten steken van m'n been even op te heffen, en m'n dijbeen naar binnen te draaien en m'n been op die manier weer op z'n plaats te leggen. Het kost héél véél oefening, heel veel bewust worden van je eigen lichaam, maar het werkt!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:52

Naar binnen draaien van de voeten geeft een probleem, knieën naar binnen draaien geeft probleem, de enige plek waar je ruim kan draaien, is meer naar binnen draaien van het dijbeen. Dat is flink oefenen, maar het is de moeite en inspanning waard. Dus door het naar binnen draaien van het dijbeen, kijkt de knie meer naar voren en als gevolg daarvan automatisch ook je voeten. Er is geen kracht of speciale inspanning voor nodig. Het moet alleen een gewoonte worden. Dat kan door erg bewust met je lijf hiermee bezig te zijn.

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:19

ja! ik doe dat ook heel erg! alleen rijdt ik niet met sporen.. maar toch! als ik dan wel met sporen rijdt ( op wedstrijden) dan denk ik er meestal wel aan het rijtje:
- recht op zitten
- tenen naar binnen draaien
- naar voren kijken