Neus in de lucht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 00:00

Even een vraagje, mijn pony gooit zijn neus soms nogal de lucht in, waardoor er weinig stuur meer op zit.
Nageeflijkheid is daarom ook nogal een probleem.

Ik wil mijn paard absoluut niet in de krul hebben, maar het zou prettig zijn als haar neus iets meer richting de
loodlijn zou komen.

Heeft iemand rijtechnische tips om iets meer tot dit effect te komen en haar iets meer bij me te kunnen houden?

Eventueel zijn tips over hulpmiddelen ook welkom, maar ik zoek niet iets dwingends, enkel iets wat me kan helpen.
(Ik heb vaker met een thiedeman gereden, maar zou een thiedeman in deze situatie gebruikt kunnen worden of is deze voor dit probleem niet geschikt?)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:20

Hoi Qualityhorse, ik las in je profiel dat je pony onlangs een blessure heeft gehad, is ze daarvan helemaal hersteld? Hoe ligt het zadel en heb je les? Op grond van de informatie in je topic is het lastig tips geven.
De hulpteugels zou ik even in de kast laten liggen..

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:22

Schud ze met haar hoofd of zijn het langere perioden dat ze zo loopt?

QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 00:27

Langere perioden.
Als ik haar rijd krijg ik haar met mijn hulpen redelijk ontspannen,
maar dit duurt nooit lang, na 15min gaat haar koppie de lucht in
en krijg ik haar niet meer terug...

De blessure zit in haar achterbeen, ze is nog niet 100% hersteld
maar we moeten het opbouwen met voldoende beweging.
Zadel ligt goed en les krijg ik later waarschijnlijk.

QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 00:28

Ik rij de pony nog niet lang, nu een klein maandje, dus heb zelf ook nog wat dingetjes om te verbeteren,
dit is dan ook de reden dat ik geen optimale ontspanning verwacht, maar zoals ik al zei zou het prettig
zijn als d'r koppie iets meer naar beneden komt.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:33

Tja ik zou zeggen neem les, en als dat niet lukt denk aan voltes (slangen en normale) rijden, en als je kunde het toelaat licht naar binnen en buiten wijken op de volte, dat zorgt er in iedergeval voor dat ze soepel genoeg is om te kunnen ontspannen.

Dat laatste kan wel zwaarder zijn op de achterbenen, dus ik weetniet of dat al mag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:38

Slof oid zou ik idd niet aan beginnen, maar niets mis met een martingaal. Voorkomt iig dat jij een klap voor je hoofd krijgt en naar de tandarts moet om een kunstgebit aan te laten meten.

Thiedemann zou ik niet doen, heeft een bar slechte release.

Probeer veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, tempo te maken. Lichtrijden in draf. Paard recht te richten.

Zie www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com

QualityHorse

Berichten: 1640
Geregistreerd: 10-06-10
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 00:53

Martingaal is aanwezig en zou dus een optie zijn.
Maar ik zal het eerst proberen met de rijtechnische tips, voordat ik hulpmiddelen in ga zetten :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:37

Martingaal wel goed afstellen, anders heeft het het tegenovergestelde effect. Ring tot aan het puntje van het schouderblad of tot aan de overgang kaak/hals.

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:46

Cassidy schreef:
Slof oid zou ik idd niet aan beginnen, maar niets mis met een martingaal. Voorkomt iig dat jij een klap voor je hoofd krijgt en naar de tandarts moet om een kunstgebit aan te laten meten.

Thiedemann zou ik niet doen, heeft een bar slechte release.

Probeer veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, tempo te maken. Lichtrijden in draf. Paard recht te richten.

Zie http://www.paardenbegrijpen.nl of http://www.hoefkatrol.com


Die site's zou ik nou juist niet lezen als je fatsoenlijk wil leren paardrijden. Zoek een goede instructeur in je regio op en ga regelmatig lessen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:51

Ach, wat is fatsoenlijk paardrijden. Ik rij western, is ook niet "fatsoenlijk". Het helpt in iig om je te realiseren dat een paard scheef is, en uit die natuurlijke scheefheid problemen kunnen ontstaan....

Hoe je het verder zelf invult...tja, moet iedereen voor zich weten.

@ active: zou toch wat zijn als de "goede" instructie die ts eventueel in de buurt zou zoeken, nou net het zwaartepunt rechtrichten hanteert....:D
En godbehoede, aangesloten zou zijn bij bovenstaande organisatie...:D

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:55

Ik denk dat je het best met advies van de dierenarts en behulp van een instructeur een trainingsplan kunt maken.

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 01:55

Cassidy schreef:
Ach, wat is fatsoenlijk paardrijden. Ik rij western, is ook niet "fatsoenlijk". Het helpt in iig om je te realiseren dat een paard scheef is, en uit die natuurlijke scheefheid problemen kunnen ontstaan....

Hoe je het verder zelf invult...tja, moet iedereen voor zich weten.

@ active: zou toch wat zijn als de "goede" instructie die ts eventueel in de buurt zou zoeken, nou net het zwaartepunt rechtrichten hanteert....:D
En godbehoede, aangesloten zou zijn bij bovenstaande organisatie...:D

rechtrichten is iets wat je je gehele training altijd meeneemt, een goede instructeur hoeft zichzelf niet in een soort van hokje te plaatsen, die neemt dat allemaal mee.

Dat domme commerciele gelul van tegenwoordig. Die marijke de jong kon enkele jaren geleden nog geen B proef rijden en die Antione de Bodt vult zijn zakken enorm door op deze manier zich te profileren. Beiden zijn gewoon enorme zakkenvullers.

Een goed instructeur neemt alles mee. Die werkt vanuit het skala.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:06

Active schreef:
rechtrichten is iets wat je je gehele training meeneemt, een goede instructeur hoeft zichzelf niet in een soort van hokje te plaatsen, die neemt dat allemaal mee.
Die werkt vanuit het skala.


:j

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:08

Active schreef:
Een goed instructeur neemt alles mee. Die werkt vanuit het skala.


Zie ze maar te vinden. Maar jij wilt vast de ts wel helpen aan (betaalbare) adressen voor goede instructie volgens het skala. Want als het allemaal zo vanzelfsprekend is, en iedereen volgens het skala werkt, zouden zowel MdJ als AdB bar weinig te doen hebben.

Wat betreft het rijkundige niveau van MdJ een aantal jaren geleden: kan een mens niet in hele korte tijd groeien? Moet iemand perse een bepaald niveau rijden om instructie te kunnen geven? Is een vermogen om analytisch en didactisch te werk te gaan zonder zelf goed te kunnen rijden meteen een criterium dat je niets door te geven hebt?

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:14

Cassidy schreef:
Active schreef:
Een goed instructeur neemt alles mee. Die werkt vanuit het skala.


Zie ze maar te vinden. Maar jij wilt vast de ts wel helpen aan (betaalbare) adressen voor goede instructie volgens het skala. Want als het allemaal zo vanzelfsprekend is, en iedereen volgens het skala werkt, zouden zowel MdJ als AdB bar weinig te doen hebben.

Wat betreft het rijkundige niveau van MdJ een aantal jaren geleden: kan een mens niet in hele korte tijd groeien? Moet iemand perse een bepaald niveau rijden om instructie te kunnen geven? Is een vermogen om analytisch en didactisch te werk te gaan zonder zelf goed te kunnen rijden meteen een criterium dat je niets door te geven hebt?

Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt.

Je kunt wel groeien in jaren, maar niet zoveel wat zij beweerd. Dat is een grote luchtbel en ze is alleen commercieel heel sterk. Ze weet iedereen te overtuigen van haar "kennis" waardoor ze rondom der zakken vult. Want gratis doet ze het niet. En nee, ik vind dat ze nog steeds voor geen meter kan paardrijden of lesgeven, de tranen springen in mijn ogen als ik haar hoor of zie. Je ziet ook weinig betere ruiters bij haar rijden, het zijn allemaal mensen die zelf ook niets kunnen. En dat zijn mensen die heel makkelijk beinvloedbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Active op 03-10-11 02:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:15

Ik weet niet wat de TS betaalbaar vindt :D

Maar: humor me, en kom eens met een lijst van potentiele instructeurs.

Wat vind je van AdB himself? Als je al niet zo'n hoge pet van MdJ ophebt...
En waarom zou iemand zijn kennis gratis ter beschikking stellen?

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:25

Cassidy schreef:
Ik weet niet wat de TS betaalbaar vindt :D

Maar: humor me, en kom eens met een lijst van potentiele instructeurs.

Wat vind je van AdB himself? Als je al niet zo'n hoge pet van MdJ ophebt...
En waarom zou iemand zijn kennis gratis ter beschikking stellen?

Ik weet niet in welke regio ze zit.

Adb is doorgeslagen in zijn verhaal. Ik ben bij hem geweest, en veel met hem gesproken. Dat veel paarden kreupel worden door slechte rijdere ben ik volledig met hem eens. Maar hij pakt het te commercieel aan en hij pakt maar 1 onderdeel uit het hele rijden en zeurt daar nogal op door.

Ik ben uberhaupt anti op alles en iedereen die verkondigt de allerbeste te zijn in dingen. En dat doen AdB en MdJ beide.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:26

Active schreef:
Je kunt wel groeien in jaren, maar niet zoveel wat zij beweerd.


Absoluut mee oneens. Ik zie sinds een aantal jaren een voormalig slager met weinig tot geen paardenervaring iedereen in de professionele westernsport eruit rijden...wil je een naam? Google eens op Bernard Fonck...

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:33

Cassidy schreef:
Active schreef:
Je kunt wel groeien in jaren, maar niet zoveel wat zij beweerd.


Absoluut mee oneens. Ik zie sinds een aantal jaren een voormalig slager met weinig tot geen paardenervaring iedereen in de professionele westernsport eruit rijden...wil je een naam? Google eens op Bernard Fonck...


Ok ik zal het anders zeggen, ze beweerd veel te zijn gegroeid, , maar de praktijk verteld iets heel anders.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Neus in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:34

Wat is voor ts nu de toegevoegde waarde van jullie discussie?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:34

Welke praktijk? Het officiele wedstrijdcircuit?
Zijn de resultaten in een officieel wedstrijdcircuit dan een garantie voor de didactische vaardigheden van een instructie?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-10-11 02:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:35

JPS schreef:
Wat is voor ts nu de toegevoegde waarde van jullie discussie?


Dat ts misschien naar instructie moet kijken die rechtrichten meeneemt. :D
Om zo rugproblemen door verkeerd rijden uit te sluiten.
Als ts nu even haar woonplaats aangeeft kan Active met adressen van - in haar ogen - goede instructie komen :D
Ik ben helaas op het gebied van dressuur daar wat minder bekend mee.
Als ts adressen heeft
Kan dit topic ook gesloten worden :D

Active
Berichten: 334
Geregistreerd: 16-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:40

Cassidy schreef:
Welke praktijk? Het officiele wedstrijdcircuit?
Zijn de resultaten in een officieel wedstrijdcircuit dan een garantie voor de didactische vaardigheden van een instructie?

Nee, het wedstrijdcircuit is geen garantie voor goed lesgeven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 02:41

Dus?
Hoe bepaal je de "groei" van iemand?

TS zit overigens in regio Zevenaar.
Heb je nog tips voor goede-volgens-het-skala-werkende-instructie in die regio?