Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:26

Waarom rijden ruiters vanaf de klasse Z met een stang?
Ik kan zelf de reden niet bedenken, en zou het wel graag willen weten.

Somebody_

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:28

met een stang kun je een paard soms net wat meer verzamelen. Daarnaast moet je vanaf het zz-licht met s&t, tja verder heb ik niet echt redenen ik heb het Z2(ben in het Z2 begonnen) helemaal met trens uitgereden en nu mag ik helaas niet meer met trens(zz-licht) maar anders had ik het gedaan.
daarnaast vinden sommige mensen het fijner, omdat hun paard er lekkerder op loopt. En stang en trens geeft wel aan dat je zover ben gekomen, tja klinkt raar, maar sommige mensen geeft het een soort kick als ze ermee mogen rijden, het is natuurlijk iets wat niet heel veel mensen mogen.Maar die reden vind ik nogal onzin

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:21

moeten niet hoor mijn moeder rijd alleen met trens dat mag gewoon

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:27

vanaf het zz-licht moet je op wedstrijd op stang en trens!!! het Z2 en thuis(natuurlijk) mag gewoon op trens.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:30

ik heb weleens iets gehoord dat de trens voor de aanleuning is en de stang voor de oprichting of net andersom
weet t niet meer precies

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:39

in principe moet een paard ook opgericht en gedragen kunnen lopen met gewoon een trens erin hoor, dat is je basis!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:58

suziehj schreef:
ik heb weleens iets gehoord dat de trens voor de aanleuning is en de stang voor de oprichting of net andersom
weet t niet meer precies

Dan zouden er heel veel mensen de M niet doorkomen

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:05

ooh het zz-licht.. mijn moeder rijd Z

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:37

het zz-licht MOET op stang en trens!! Z is iets anders als zz-licht he! je moeder zal dan wel z1 of z2 rijden.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:45

eigenlijk puur omdat je met stang en trens de kop net iets beter naar de borst kunt trekken...
niks te "meer verzameld" of dat soort onzin, das gewoon een verkooppraatje. Als je werkelijk kunt paardrijden kun je die oefeningen die daar gevraagd worden ook zonder die stang uitvoeren.
Het idee erachter zal ongetwijfeld iets in de trend zijn van: Wanneer je dit niveau bereikt hebt, is jouw superlichte teugelvoering voldoende bevestigd, en kun je door over te stappen op s&t met nog minder druk op de teugels nog meer doen.
Vereiste is dan uiteraard wel die superlichte teugelvoering, die je bij schrikbarend weinig S&T ruiters tegenkomt (die paar die wel licht contact hebben uiteraard uitgezonderd!). wanneer je echter met zulk licht contact rijdt worden de hulpen namelijk voor het publiek geheel onzichtbaar en is het net alsof je paard op jouw denken al reageert.
maar dat je verplicht wordt om ermee te rijden vanaf een bepaald niveau vind ik vreselijke onzin. Net als dat je verplicht wordt om sporen te dragen. Wat als ik nou gewoon zonder kan? Laat me het dan alsjeblieft ook zonder laten zien.
nou ja, denk dat heel mijn idee over het wedstrijdenrijden hier wel weer duidelijk is
Mijn mening hoor, die misschien behoorlijk gekleurd is, maar ik heb het met S&T al te vaak gezien dat die kop van het beessie naar zn borst getrokken wordt, en de achterhand eigenlijk ergens doelloos in Tokio rondzwerft, en het is gewoon afschuwelijk om te zien
Groetjes, Lacuna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:57

Toevallig heb ik het daar verleden week nog over gehad met mijn instructrice. Ik rij zelf Z2 en nog steeds op trens. Ik heb nooit eerder wedstrijden gereden dus het is ook allemaal nieuw voor me. Ik had me door anderen laten vertellen dat je paard met S&T spectaculairder in het voorbeen zou worden, beter in de aanleuning en makkeijker op een achterbeen te zetten, noem maar op. Volgens mijn instructrice is een S&T voering enkel scherper dan een gewone trens, niets meer niets minder. Als je je paard op trens echt goed voor elkaar hebt mag het rijden met S&T geen probleem opleveren, maar het zal ook niet direct een meerwaarde opleveren.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:10

Ik heb het Z1 met alleen trens gereden en vanaf Z2 met stang erbij, en als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat alles net even iets makkelijker gaat; je hebt net even wat mider hulp nodig; ik let er wel altijd op dat de stang teugel los hangt, maar ja zo'n onderleg trensje is ook best wel dun, dus dat werkt ook al veel meer in.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:12

Lacuna schreef:
eigenlijk puur omdat je met stang en trens de kop net iets beter naar de borst kunt trekken...

wat is dat voor een onzin
niks te "meer verzameld" of dat soort onzin, das gewoon een verkooppraatjedat zeg jij, maar je praat jezelf tegen als je verder leest. Als je werkelijk kunt paardrijden kun je die oefeningen die daar gevraagd worden ook zonder die stang uitvoeren. ohw dat kunnen ook veel mensen hoor!er zijn er maar een paar die stang en trens verkeerd gebruiken
Het idee erachter zal ongetwijfeld iets in de trend zijn van: Wanneer je dit niveau bereikt hebt, is jouw superlichte teugelvoering voldoende bevestigd, en kun je door over te stappen op s&t met nog minder druk op de teugels nog meer doen. Vereiste is dan uiteraard wel die superlichte teugelvoering, die je bij schrikbarend weinig S&T ruiters tegenkomt (die paar die wel licht contact hebben uiteraard uitgezonderd!)idd, dus wat je in het begin zei, was beetje bevooroordeeld en je scheert dan iedereen die met s&t rijdt over 1 kam. wanneer je echter met zulk licht contact rijdt worden de hulpen namelijk voor het publiek geheel onzichtbaar en is het net alsof je paard op jouw denken al reageert.
maar dat je verplicht wordt om ermee te rijden vanaf een bepaald niveau vind ik vreselijke onzin. Net als dat je verplicht wordt om sporen te dragen. Wat als ik nou gewoon zonder kan? Laat me het dan alsjeblieft ook zonder laten zien. daar ben ik het wel met je eens, ik heb het Z2 ook alleen met trens gereden en nu thuis train ik maar 1 dag per week met S&T en zeker niet meer, omdat ze het ook gewoon op trens kan
nou ja, denk dat heel mijn idee over het wedstrijdenrijden hier wel weer duidelijk is
Mijn mening hoor, die misschien behoorlijk gekleurd is, maar ik heb het met S&T al te vaak gezien dat die kop van het beessie naar zn borst getrokken wordt, en de achterhand eigenlijk ergens doelloos in Tokio rondzwerft, en het is gewoon afschuwelijk om te zien dat beeld zie je helaas ook maar al te vaak bij van die B ruiters, die kostte wat het kost die paarden in de krul moeten hebben, neej dat je dit zegt vind ik weer echt aantonen dat je er niet veel van begrijpt?! heb je zelf wel eens met S&T gereden?!? Vast niet, dus dan weet je ook niet hoe het werkt, ik ben het wel met je eens dat er mensen zijn die er echt misbruik van maken maar er zijn er ook meer dan genoeg die er gewoon eerlijk gebruik van maakt.
Groetjes, Lacuna

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:39

Als we nou eens allemaal uitgaan van positiviteit...

Dan wordt een stang en trens dus gewoon goed gebruikt. Met een goed gereden paard.

Dan is het met S&T makkelijker en mooier....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:42

Mireille1970 schreef:
Als we nou eens allemaal uitgaan van positiviteit...

Dan wordt een stang en trens dus gewoon goed gebruikt. Met een goed gereden paard.

Dan is het met S&T makkelijker en mooier....

hehe eindelijk eens iemand die het snapt er zijn hier een aantal mensen die de stang als extra middel zien om een paard in de bek te trekken, maar er zijn er maar heel weinig die dit doen en zoals ik al zei, wordt er in de B ook wat getrokken en gesjord, omdat die beesten koste wat het kost in de krul moeten lopen.
hmmm S&T is bij mij niet echt makkelijker, het staat wel een stuk mooier ja, maar makkelijker, hmmm neej ze loop op trens, en stang en trens beetje hetzelfde, gewoon fijn {edit}en soms niet fijn die dagen heb je ook

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:58

Ja je hebt ze zelfs die op S&T te licht worden of juist minder makkelijk worden... maar over het algemeen genomen...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:44

Ik rijd met mijn hengst ook Z1 en heb pas 1 keer met S&T gestart, omdat het thuis zo lekker ging.
In principe mag het voor de aanleuning niks uitmaken. Ik rijd ook pas met S&T als de aanleuning op de trens in orde is.
De aanleuning komt ook niet voort uit een scherp bit maar uit het feit dat je paard licht aan de hulpen is!
Ik merk met S&T bij mijn paard wel dat ik hem makkelijker kan sluiten wat mijn galopswissels betreft. Hij komt beter op het achterbeen en kan hem kleiner laten lopen.
Ook zijn galopappuyementen springt hij mooier bij mekaar.
Dus het heeft wel zijn voordelen maar je moet altijd eerst je basis voor mekaar hebben!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:47

Helemaal met Zwelgje (leuke naam) eens

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:15

Z-ruiters hebben veel ervaring nodig om een paard goed, lekker en verzameld te laten lopen. Daarom gebruiken aardig wat ruiters in deze rubriek stang en trens. Je kent vast wel een normaal trensbit. het is een doodgewoon bitje wat iedere bijna iedere pony wel draagt. Stang en trens bevat ook nog de stang, dat klinkt best logisch. Een paard wat stang en trens heeft krijgt dus 2 bitten in zijn mond. Hierdoor is de ruiter sterker dan met een normaal bit en kan het paard beter gehoorzamen. Hopelijk heb ik hiermee jouw vraag beantwoord. Met vriendelijke groet, Esmée Franken

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:33

Men zegt niet voor niets "bij Z begint het paardrijden pas"

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:54

Haha wat een gedoe weer over de S&T ik ga met Missmiekie en zwelgje mee en de rest die het met hun eens is

Stang en trens is om het paard wel verzamelder te laten lopen, je kunt ze net even wat meer op sluiten in de overgangen en in de wissels en alle andere dingen, het is dus totaal niet om die kop naar beneden te trekken want dat gebeurt ook met trens helaas!
Kan ik daar nog wat over zeggen maar dat kunnen we de Ned. top niet aan doen

Het is een hulpmiddel om je het fijnere werk nog fijner te laten maken. Het is een mond vol voor het paard maar geloof dat ze het ook wel fijn vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:57

missmiekie schreef:
maar sommige mensen geeft het een soort kick als ze ermee mogen rijden

Daarom ben ik gaan mennen mag je al gelijk vanaf de B met een stang rijden
Echt wel kicken...............

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:59

WHAHA ok... heel slim hihi

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:00

@ missmiekie:
Dat beeld van de in de krul getrokken paarden zie je tegenwoordig uberhaupt veel te vaak in heel de dressuurwereld. Ik zal er deze keer expliciet bijzeggen: "Uitzonderingen daargelaten" en iedereen mag uiteraard zelf bepalen of hij/zij die uitzondering is... maar veeeel te vaak zie je die kop naar de borst getrokken worden, en de achterhand die zwerft nog ergens aan het andere eind van de bak.
en om je vraag te beantwoorden: nee, ik heb nog nooit met S&T gereden. Daar ik ook nooit wedstrijden zal rijden, ben ik ook neit gebonden aan dat soort onzinnige regels.
ik ben in elk geval blij dat we het eens zijn over het feit dat er ook de mogelijkheid gelaten moet worden om de oefeningen op een gewoon trensje te laten zien.
En tja, mijn mening was misschien wat gekleurd, maar zoals ik al heb uitgelegd in mijn vorige bericht: Ik zie het te vaak fout gaan... met paarden die verschrikkelijk lijden onder de S&Truiters. Waarbij de stang zo gruwelijk strak vastgepakt wordt dat het beessie niet anders kan dan met zn neus IN zn borst gaan zitten. En verder goed lange sporen eraan, en maar trappen bij elke pas. Vandaar waarschijnlijk mijn gekleurde mening, maar ook in mn vorige bericht geef ik al aan dat er uitzonderingen zijn. Alleen in mijn omgeving zie je die uitzonderingen gewoon nauwelijks...
Wanneer ik iemand op een correcte manier met S&T zie rijden, zal ik er ook absoluut niets van zeggen hoor, don't worrie
hoop dat het op deze manier in elk geval iets duidelijker is.
Groetjes, Lacuna

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:31

Ilindra schreef:
missmiekie schreef:
maar sommige mensen geeft het een soort kick als ze ermee mogen rijden

Daarom ben ik gaan mennen mag je al gelijk vanaf de B met een stang rijden
Echt wel kicken...............

tja ik snap de kick ervan ook niet maar ja het is natuurlijk wel überstoer als je dat mag he