Wat wil een jury zien met halsstrekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Wat wil een jury zien met halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 19:49

Kan iemand me vertellen wat een jury precies wil zien met halsstrekken(L1)? Mijn zusje had vandaag twee keer een 5 en ik vraag me echt af waarom Verward Iedereen vond het heel netjes(wij ook) en ik weet echt niet wat er niet goed aan is.
Het is toch de bedoeling dat de pony zijn hoofd voorwaarts-neerwaarts brengt met de neus iets voor de loodlijn(zonder harder te gaan lopen) en licht contact met het bit blijft houden Verward


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Wat wil een jury zien met halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 19:52

gomir schreef:
Het is toch de bedoeling dat de pony zijn hoofd voorwaarts-neerwaarts brengt met de neus iets voor de loodlijn(zonder harder te gaan lopen) en licht contact met het bit blijft houden Verward


Ja, inderdaad, zo moet het. Maar let op: de meeste juryleden willen dat de neus ongeveer tot aan de knie van de pony komt. Behoorlijk diep 'neerwaarts' dus.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 19:58

Goldie liep met haar neus ter hoogte van haar knieƫn. Er stond als commentaar bij dat ze opkrulde, maar dat lijkt mij erg moeilijk met de neus voor de loodlijn Verward
Verder was er trouwens super gejureerd, ik vond alleen dit onderdeel een beetje vreemd *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 20:00

heeej, het zou natuurlijk aan de jury kunnen liggen, wat waren haar punten verder?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 20:13

De eerste proef(die op het wijken na beter ging) 151 en de tweede proef 1st met 153. Niet slecht dus voor de eerste keer L1! *LOL*
Het zag er ook netjes uit Haha!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:05

een jury wil zien dat de pony met z`n neus laag loopt.
Ontspannen!!

Maar die fout zal wel door de jury komen.
Want zoals ik het hoor(hoe die liep) liep hij goed!!!

xx

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:18

de jury bij mij zei toen ook emt neus op kniehoogte, IMO is dat wel erg laag Verward

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:30

Hals strekken in stap of draf

De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren en beneden te brengen, iets beneden de horizontale lijn, met de neus ongeveer op kniehoogte. Het tempo arbeidsstap of arbeidsdraf moet tijdens het halsstrekken hetzelfde blijven. De ruiter dient het contact met de mond met een lichte aanleuning te bewaren. Het weer in de hand stellen dient, voor de betreffende letter, op een een vloeiende manier tot stand gebracht te worden. Het weer even naar boven komen en weer hals strekken, eventueel op verzoek van de ruiter, is geen grove fout. Het naar beneden vallen, het uit de hand rukken van de teugels of tegen de hand gaan zijn grovere fouten.

En met de neus op de kniehoogte ben je zo hoor.
Persoonlijk vind ik het echt niet zo heel diep.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:03

hmm, ik had laatst een jury die mij een 3 Boos! gaf voor het halsstrekken (L1) er stond bij: slechts tot kniehoogte!..... ik jureer zelf en heb geleerd dat het niet lager hoeft Verward wat wel heel belangrijk is is dat de neus voor de loodlijn blijft, tempo gelijk teugels niet uit de handen getrokken worden en er contact blijft tussen ruiterhand en paardenmond, Het kan dus aan de jury liggen, zou niet mogen!..........

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:39

Het jurylid waar ik standaard bij schrijf, wil de paarden lekker met de neus richting de knieen/ de grond zien!!!!!! Maar ja, dit verschilt dus bij de jury's!!!
Laatst bijgewerkt door IngridM op 15-07-02 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:44

En hoe was de takt en regelmaat in de draf?
Zaten er misschien onregelmatige passen tussen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fabienneJarig

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 02:14

Niet alleen het halsstrekken zelf bepaalt het punt. Ook het begin en het weer oppakken horen erbij! Vaak lukt het halsstrekken wel goed, maar gebeurt het weer in de hand stellen niet zo vloeiend, en dan heb je meteen een lager punt!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 06:57

MirageGidran schreef:
Het jurylid waar ik standaard bij schrijf, wil de paarden met de neus op de grond zien!!!!!! Maar ja, dit verschilt dus bij de jury's!!!

De jury bepaalt toch niet hoe het moet, dat bepaalt de FEI volgens mij en een jury zou daar geen denkbeelden op na mogen houden die in strijd zijn met dat wat wordt voorgeschreven. Dus: tot de knie is prima want zo staat het voorgeschreven.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 09:45

Onregelmatig was de pony zeker niet, dan had dat er ook wel bijgestaan.
En voor het teugels op maat maken had ze twee keer een 7 *LOL* dat is een apart cijfer geworden.
Bedankt voor jullie reacties, dan trainen we gewoon op dezelfde manier door. Volgende keer beter! Haha!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:51

Halsstrekken is een onderdeel waar mijn paard altijd wel een dikke voldoende op scoort. Ik noem het altijd haar specialiteit. Zakt heel makkelijk en vloeiend naar beneden wanneer je met je handen meer toestaat en je benen eraan houdt. En als ze de kans krijgt zit ze inderdaad bijna met haar snuf in het zand.

Maar wat een jury natuurlijk ook graag wil zien is dat het figuur wat gereden wordt ook correct uitgevoerd wordt. Een volte moet natuurlijk wel rond blijven en impulsverlies is ook uit den boze. Vaak maken ruiters ook de fout om ineens de teugels los te gooien. Dat is nu ook weer niet de bedoeling.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:11

Er is vaak verschil in wat een jury wil zien. Je kan aan de opmerkingen over het halsstrekken al zien welke jury er meer verstand van paarden heeft en welke niet. Eigenlijk vind ik dat elke jury getest moet worden op zoiets... Of moeten ze dat al?
Groetjes van Jessica!

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:35

astridh schreef:
een jury zou daar geen denkbeelden op na mogen houden


klopt maar ja, dat is nu eenmaal zo, wat dacht je van de oeverloze discussie over haflingers, fjorden, etc in de proeven.......
menig jurylid zakt dan de broek af, terwijl ik dat veel kwalijker vind, want die worden dan niet meer serieus beoordeeld.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:26

astridh"]
[quote="MirageGidran schreef:
Het jurylid waar ik standaard bij schrijf, wil de paarden met de neus op de grond zien!!!!!! Maar ja, dit verschilt dus bij de jury's!!!

De jury bepaalt toch niet hoe het moet, dat bepaalt de FEI volgens mij en een jury zou daar geen denkbeelden op na mogen houden die in strijd zijn met dat wat wordt voorgeschreven. Dus: tot de knie is prima want zo staat het voorgeschreven.
[/quote]
bedankt! Haha! ik begon al aan mijzelf te twijfelen (als jury en als wedstrijdruiter..) want zover ik weet hoeft het echt niet met de neus over de grond hoor!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers