ik heb angst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shettilover

ik heb angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:23

hoi ik heb angst om van een paard of pony aftevallen
maar mijn vraag is hoe word ik niet meer zenuwachtig
dat is me beste vriendin wat ik er aan moet doen om me vriendin niet meer zenuwachtig is

Solvej

Re: ik heb angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:27

Iemand die wissels om de pas kan rijden weet dit probleempje toch op te lossen of niet?

shettilover schreef:
hoi je bend het dus aan het oevenen dan heb ik een tip in de les gaan oevenen dan kan je lera je tips geven mijn pony doet het zo makelek ik kan galop wiseling om de pas ben ik aan het oevenen

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:30

hoi ze rijd geen pony maar ze is bang om er aftevalen daarom is ze er afgegaan

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:33

gewoon doen en je angsten opzij zetten

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:34

leren valbreken
ik ben er 4 x op een dag afgevallen maar dat lag niet aan mij, maarjah, als je 1 x bent gevallen vind je het misschien niet meer zo eng....
of gewoon het braafste paard op stal en dan aan de longe totdat je genoeg vertrouwen hebt en niet meer bang bent.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:00

Veel rijden en je verstand op nuchter zetten..Proberen dus niet teveel na te denekn, maar gewoon doen. Een paard is nu eenmaal meer onvoorspelbaar dan een fiets. Dat is juist het leuke van paardrijden, die interactie met je paard. Leer dat waarderen, dat kan door vele uren te paard door te brengen. En door bij elke stap opzij van je paard van de hoefslag af bv je gedachten even te verdringen. Probeer te reageren als: He, dat is niet de hoefslag waar ik op rijd. En gewoon weer stug doorgaan met waar je mee bezig bent en terug sturen. Hoe moeilijk het ook is, vooral niet bij elke stap gaan denken dat je eraf kan vallen. Van de fiets kun je ook vallen en met je skates ook..

Succes.

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 17:01

maar ze rijd nu niet meer met de maneesje maar ze rijd soms op wat ponys van haar vriendinnen

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:23

Gewoon op de wat betrouwbaardere paardes gaan rijden en niet op zenuwachtige paarden. En idd wat bienotje zegt, gewoon doorgaan en proberen er niet teveel aan te denken, want als je dat alleen maar gaat doen, dan is de lol er snel genoeg vanaf. En anders mensen ernaast laten lopen als ze erop zit of aan de longe.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:59

RedFlame schreef:
gewoon doen en je angsten opzij zetten

inderdaad, gewoon doorzetten

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:19

gewoon.. en niet te veel nadenken...als ze eerst op allemaal van die brave manege paardje rijdt..krijg je tog zo vertrouwen...

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 07:47

oike ik zal het tegen haar zeggen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:53

Angst is heel normaal, denk jij nou werkelijk dat ik altijd met een hartslag van 60 op een vreemd paard ga zitten???? echnie

Maar vaak is mijn angst onterecht omdat ik de meeste problemen wel "aankan" Mijn angst is gebaseerd op een stukje onzekerheid, "kan ik dit wel handelen?" Dus is angst heel gezond, de angst houd je scherp, alleen moet je de angst niet uitdragen in spoanning in je lijf, spanning in je kop kan, maar je lijf moet altijd ontspannen zijn

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:07

Zonde toch als je leuk kan rijden om dan te stoppen.
Misschien moet je eens op een vertrouwd paard van een manege gaan rijden tot je angst minder word.
Laat desnoods iemand naast je paard lopen om je eigen vertrouwen op te bouwen..
Je kan rijden maar zonder vertrouwen ben je nog nergens.
Succes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:34

KiWiKo schreef:
Dus is angst heel gezond, de angst houd je scherp, alleen moet je de angst niet uitdragen in spoanning in je lijf, spanning in je kop kan, maar je lijf moet altijd ontspannen zijn

Hoe doe je dat? Ik heb laatst gereden onder de dreiging van een onweersbui, en ik vind dat zo eng. Ik klem niet, ik haal min of meer regelmatig adem, probeer er op te letten dat ik niets vastzet, maar echt ontspannen zou ik het niet willen noemen. (En als ik dan ademhalingsoefeningen probeer te doen word ik duizelig )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:40

Zo als jij dat beschrijft doe je dat, proberen je spieren zoveel mogelijk te ontspannen, en toch zo regelmatig mogelijk adem te halen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:50

Ok, dan ben ik op de goeie weg Maar mijn paard werd toch nog wel een beetje jumpy van mij geloof ik.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:03

Je paard voelt het als je angst hebt om te rijden. Probeer dus het paard waarop je rijdt te vertrouwen en ga er gewoon voor! Natuurlijk is het in het begin best een beetje eng, maar als je naar loop van tijd merkt dat het wel mee valt durf je het misschien beter. Begin eerst rustig met rijden aan een longeerlijn, dat kan nog wel eens helpen. Natuurlijk kan een paard of pony wel een keer van iets schrikken maar daar heeft iedereen last van. Hij doet het vast niet met opzet! Ik hoop echt voor je dat het je lukt om je angst te overwinnen. Succes!! Met vriendelijke groet, Esmée Franken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:50

Om te beginnen zou ik voortaan wat normaler typen als ik jou was, want ik snap er vrij weinig van.
Maar goed, als er een vaste manier was om over angst heen te komen, had niemand het meer. Zit altijd tussen je oren en moet je je gewoon overheen zetten.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:43

Probeer een paard te zoeken waar je privelessen op kan krijgen. Dan kun je een band met dat paard op bouwen, en je zult zien dat dat meestal een stuk beter gaat dan!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:42

Ze heeft het over haar vriendin geloof ik Niet over haarzelf..

Ik heb een valcursus gedaan Daar leer je hoe je moet vallen.. klinkt misschien dom maar ik heb er veel van geleerd!

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:54

Heey

Je MOET je angst opzij zetten om op de pony te klimmen!! Denk aan wat je mist als je niet meer rijdt!! Neuriën, zingen of muziek luisteren sluiten een hersenhelft af, de hersenhelft die er voor zorgt dat je na gaat denken en een antwoord probeert te vinden voor wat en waarom je iets doet. Als je neuriet blijft de andere hersenhelft heel alert, en die zorgt ervoor dat je van alles vanuit je gevoel doet.
Voor dat je gaat rijden kan je ook even hardlopen, springen of gek doen, dat helpt je spieren ontspannen.
Ook kan je je angst een cijfer geven, herhaal dit telkens en je zult zien dat het cijfer steeds lager wordt, totdat je geen angst meer voelt.
Draven helpt ook om spanning te voorkomen, verder veel bezig zijn met de pony, voltes, gebroken lijnen etc. Hou jezelf bezig door je pony bezig te houden.

veel suc6

P.S. Waarom ben je eigenlijk zo bang? Begin gewoon eerst met 5 min rijden en dat opbouwen!!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:59

Wie is nou bang jij of je vriendin?

Prbeer eerst eens met alleen te knuffelen te borstelen en gewoon lekker te tutten met je pony om meer vertrouwen in elkaar te krijgen.

Je pony voelt namelijk of je relaxed of gespannen en bang bent en sommige maken daar dus echt gebruik van.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:48

ik vind het nogal makkelijk om te zeggen dat je je gewoon over je angst heen moet zetten of verstand op nul een vriendin van mij is ook bang ze had eerst een pony die haar er altijd afgooide toen is ze gestopt met rijden en heeft die pony verkocht ze heeft een paar keer op wanda gereden maar is er weer jankend afgestapt terwijl wanda niks deed ze gaf ook wel toe dat het niet aan wanda lag maar aan haarzelf.

nu heeft ze een nieuwe super brave pony die geen stap verkeerd zet ze rijd erop als ze zelf het gevoel heeft dat ze het aankan en anders laat ze hem gewoon op stal staan en gaat ze hem een beetje poetsen ook krijgen wij samen priveles (met zn 2e ) en soms begint ze ineens te huilen en stopt ze.

ik weet dus geen oplossing voor je probleem maar je er gewoon overheen zetten is niet altijd mogelijk....

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:01

Gewoon doorzetten, niet zeuren.. rijden!
Zet haar op een makkelijke pony of paard en laat haar galopperen en draven enzo. Ze zal al snel merken dat er niks gebeurt als je duidelijk bent. In het begin zou ik haar nog met de longe aan laten rijden. Dan heb je het paard onder controle en zo heeft zij ook meer zelfvertrouwen. Doe het rustig aan en ga ook niet te lang door...
succes

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:59

je hoeft er niet bang voor te zijn on er af te vallen als je niet bang bent dan val je er ook niet af ja moed ook niet laten merken dat je bang bent en toen met school kamt de je het ook topie mopie