Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:48

Tja, hoe doe je dat. Waar begin je in vredesnaam weer mee als je paard 6 maanden lang op de wei heeft gestaan. :+ (snachts op stal dus wel in de hand geweest)

Voorheen reden we in de B wat wedstrijden. Hoe start je zoiets weer op? Begin je dan met longeren met bijzet of eerst aan een halster aan de longe of nog helemaal niet en alleen maar op de grond wat basis dingen bevestigen?

Hebben ee meer mensen ervaring met een situatie waarin je lang niet hebt kunnen rijden en hoe heb je dat toen opgepakt?

Mijn merrie is 6 jaar oud.

TurdusMerula

Berichten: 23910
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:56

Ik denk dat alles afhangt van waar je daarvoor mee bezig was - en ook wat jij en je paard plezierig vinden.

Ik ben na een paar maanden amper rijden gewoon naar buiten gegaan voor een ritje, maar ik denk niet dat dat erg representatief is. :+

Hou er rekening mee dat je paard sneller vermoeid zal zijn, zowel conditioneel als qua spiervermoeidheid. :)

wiifke

Berichten: 1476
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:03

Dat hangt heel erg van het paard af. Mijn paard heeft 1,5 jaar stil gestaan, hem heb ik toen een paar keer gelongeerd met dubbele longeerlijn en ben er de keer daarop meteen in de bak opgestapt. Enkel wat stappen en een paar passen draven en dit vervolgens uitgebreid. Hoewel dit pas de 2e keer was in deze bak, liep hij meteen als een zonnetje. Het was net of waren we nooit gestopt met rijden. Maar dit gaat dan wel over een heel braaf paard (in de bak).

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:05

Ik zou inderdaad voor het paard kijken hoe hij het zelf oppakt.

Eerste keer longeren en de 2de keer wat stap en draf werk. Als het paardje zelf aangeeft dat die lekker wilt werken en aan de slag wilt zou ik beginnen met 2/3 x per week rijden en in enkele weken terug opbouwend vaan 5/6 keer.

Ligt er ook aan wat je zelf wilt met der :)

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:05

wat is de reden dat je paard stil heeft gestaan?

ik zou beginnen met stappen aan de hand en onder het zadel en daarin alles doen, overgangen, schakelen, grote lijnen en dan werken naar kleine. Eerst korte stukken max 30 minuten en dan door naar een uur. Ook lekker buiten meepakken.
Daarna elke keer een stukje draf pakken en dat steeds verder uitbouwen.
Eerst 2 tot 3 keer per week erop en daarna uitbouwen.

Bovenstaande is mega conservatief en vaak voor na een blessure.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:14

Ze heeft geen blessure gehad. Puur om privé redenen van mijn kant dat er niet gereden kon worden, laat staan wat anders.
Een paar keer dekens wisselen en snachts naar stal en spchtends naar buiten. Thats it.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:18

Is het van nature een stijf paard?

Paar keer longeren en staprondes doen en dan er oprijden en lekker lang laag en voorwaarts en van daaruit weer oppakken

Geen stijf paard

longeren en dag erna opzadelen en lang, laag, voorwaarts

15 a 20 minuten rijden is voldoende. Lang instappen en lang uitstappen.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:23

Op m`n pony ben ik na een jaar niks doen gewoon gaan zitten met een halster en een touwtje, maar bij mijn paard neem ik na 3 weken vakantie al extra voorzorgsmaatregelen.

Hoe erg is ze terug gevallen in bespiering? Als die minimaal is zou ik eerst gaan longeren, maar als je een braaf en sterk paard hebt, zou ik er gewoon opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:28

Een paard dat 6 maanden lang geen ruiter heeft gedragen is al zijn 'ruiterdraagspieren' verloren. 15 a 20 minuten rijden is dus veel te veel. Een paard dat zo lang uit de running is geweest behandel je als een paard dat ingereden wordt; eerst een paar maand grondwerk/longeren/buiten wandelen om de pezen opnieuw af te harden en spieren te kweken, vervolgens ga je er elke 2 a 3 dagen eens 5 minuten op zitten in stap, dan 10 minuten, dan 15 minuten waarvan 5 minuten draf enzovoorts.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:34

Ik heb zelf meerdere paarden die óf opnieuw opgepakt moeten worden óf ingereden. Ik begin met vrijwerken, als ze dat aankunnen en begrijpen begin ik met longeren. Maar wel longeren waarbij ik spieren opbouw en rechtricht. Ik werk aan de hand maar eigenlijk blijf ik net zo lang longeren totdat er weer spieren opzitten. En dit doe ik van 2 keer per week tot 3 a 4 keer per week en hoe lang? Nou ligt er aan hoe snel we klaar zijn, maar niet langer dan een half uur per keer.

Althans, bij mijn paarden hebben ze allemaal een 'geen-spieren' probleem :')

Ik heb 1 paard die het vrijwerken nog niet eens goed beheerst, het heeft dan geen zin om hem nog onzekerder en onwennig aan de longe te doen. Hij is ons verkocht onder het mom van; ingereden. Maar dat bleek niet echt zo te zijn, dus kan helemaal opnieuw beginnen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:37

xyzutu2 schreef:
Een paard dat 6 maanden lang geen ruiter heeft gedragen is al zijn 'ruiterdraagspieren' verloren. 15 a 20 minuten rijden is dus veel te veel. Een paard dat zo lang uit de running is geweest behandel je als een paard dat ingereden wordt; eerst een paar maand grondwerk/longeren/buiten wandelen om de pezen opnieuw af te harden en spieren te kweken, vervolgens ga je er elke 2 a 3 dagen eens 5 minuten op zitten in stap, dan 10 minuten, dan 15 minuten waarvan 5 minuten draf enzovoorts.


Helemaal mijn schema. Ik houdt bij 6mnd stilstaan ook 6 mnd aan om het paard op conditie te krijgen en aan te sterken. Spieren gaan snel, maar pezen langzaam. Iedere dag 10 min stappen op het harde is goed om de pezen aan te laten sterken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:41

Niks mis mee om het rustig aan te doen, maar 15 a 20 minuten een stap en rustig drafritje doen kan prima. Zelfs een galopje kun je meepakken. Verwacht alleen geen opgerichtheid, lekker lang en laag houden. En voorwaarts zijn. En eerst maanden grondwerk/longeren doen??? Zelfs de meeste 3-jarige paarden worden zo niet ingereden..

Een zesjarige kun je prima oppakken via het systeem zoals ik aangaf. Wil je het rustiger aan doen is geen probleem mee, maar dit uit angst voor 'geen spieren' (elk paard heeft en blijft spieren houden. Een jong paard begin je rustig mee om dat het allemaal nieuw en onbekend is, niet om spieren te 'kweken'..) lijkt mij echt zwaar overdreven.

Eea afhankelijk van het type paard. Als het paard fris is is even longeren om dat eruit te krijgen een goed idee. Snel angstig stap eerst aan de hand door de bak. Dat soort dingen zeg maar. :)

En we hebben het over weer het eerste oppakken na de rust. Niet over een paard dat 6mnd stil staat en volgende week reeds een Z proef moet lopen.

J0anieke

Berichten: 4912
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:45

Gewoon proberen! Of te wel: Gewoon doen!
Ik weet niet of je dingen aan de hand ben blijven doen, anders ga je eerst aan een halstertje wat wandelen, longe lijn eraan.. Gewoon stap voor stap dingen ondernemen! En vooral niets gaan verwachten van haar, je mag wel doelen stellen. Maar verwacht niet iets als 'vandaag gaan we galopperen aan de longe'. Als ze dan heel druk is kun je teleur gesteld zijn. Met een doel heb je iets voor ogen, maar zet je er geen tijdsdruk achter.

Ik zou zelf minimaal een week longeren, kijken wat ze aan kan. Kijken of ze in die week de galop kan halen, zo niet, dan ga je langer door. Daarna er weer op. Misschien eerst nog aan de longe met iemand erbij? Ik weet niet in hoeverre jullie precies geëindigd zijn (sorry niet alles gelezen ook.. :=).

In ieder geval: Zolang het goed voelt, kun je na mijn idee gewoon steeds stapje voor stapje dingen erbij doen. :)

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:48

Hier stappen we na maanden lang niet gereden te hebben ook weer gewoon zo op. Nu hebben wij geluk dat dat gewoon kan bij onze paarden zonder gevaar voor eigen leven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:53

Waarom zou ze de galop niet kunnen halen bij de eerste keer longeren? Dat paard zal op de wei of in de paddock toch ook wel een galopje hebben gedaan. Het paard stond niet stil vanwege een blessure maar uit tijdgebrek. M.I. zal dit paard vanwege het niet gereden worden júist een galopje gedaan hebben als de paddock of de wei daar groot genoeg voor was. Of desnoods een bokpartij.

Als dit paard niet al te gek doet of te fris is is longeren al niet eens nodig. Ik doe dat wel om de eerste frisheid en stijfheid weg te werken. Maar bij een braaf en rustig paard kun je ook gewoon opstappen en na 10 minuten weer afstappen. Als dit wel een blessurepaard was geweest geven veel da's dit ook als advies 5 a 10 minuten onder het zadel of aan de hand stappen. Veel doen het dan aan de hand omdat een dergelijk paard nogal eens fris is, als ze nog niet de wei of paddock op mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:55

Sammie schreef:
Niks mis mee om het rustig aan te doen, maar 15 a 20 minuten een stap en rustig drafritje doen kan prima. Zelfs een galopje kun je meepakken. Verwacht alleen geen opgerichtheid, lekker lang en laag houden. En voorwaarts zijn. En eerst maanden grondwerk/longeren doen??? Zelfs de meeste 3-jarige paarden worden zo niet ingereden..


Natuurlijk kan een compleet ongetraind paard een 15 a 20 minuten stap/drafritje aan. Ezeltjes in lagelonenlanden kunnen ook veel meer dan hier. :)

Het punt is of je iets geeft om de biomechanica van het paard of niet. Zo niet, dan kun je ermee doen wat je wilt, het paard krakt echt niet door van de 1e keer meteen 15 minuten rijden. Als je wel iets weet van de biomechanica van het paard, dan weet je dat een ongetrainde rug zo'n 5 minuten lang de ruiter met de rugspieren kan dragen. Na die vijf minuten verzuren de spieren en stoppen de rugspieren met dragen. Aangezien de ruiter blijft zitten en de spieren niet meer werken gaat het paard vervolgens in zijn banden (pezen) hangen en dat is het allerslechtste wat een lichaam met zijn pezen en botten kan doen (denk alleen al aan artrose). Als je om de biomechanica van een paard geeft dan begin je dus met max 5 minuten in stap en breid je dat alleen uit naarmate de rugspieren gewend raken aan het extra gewicht en jou dus steeds langer kunnen dragen.

Maar goed, dat ligt natuurlijk ook aan je doel: als jij gewoon wilt rijden en alleen stap te saai vindt dan kun je er zo lang opzitten als je wilt. Als je wilt dat je paard jou zo lang en gezond mogelijk actief kan dragen, dan moet je je eigen rijwensen even op een wat lager pitje zetten tot je paard daar lichamelijk ook klaar voor is.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:58

Ik begin gewoon met longeren met een hoofdstel om de dag. Dan met bijzetje een weekje om de dag en dan ga ik erop en dat wissel ik af met longeren.

Beginnen met maximaal een half uurtje en genoeg stappen tussen door ..

Maar natuurlijk hangt het van je paard af

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:01

Mijn hele epistel is nu juist zodanig opgesteld dat je laatste alinea imo niet klopt. Daar kun je inhoudelijk op ingaan ipv net doen of alleen jouw manier de enige manier is om in Rome te komen en een ander afkaatsen met dergelijke opmerkingen zoals je het nu doet. Er zijn meerdere wegen en die hoeven mijn inziens niet 6 maanden te duren. En waarom niet heb ik al aangegeven. Als iemand dat op die manier wel doet is dat imo ook helemaal prima, al doe je er een jaar over. Het is wat je wil, maar niet uit angst om je paard te verpesten. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-04-16 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:06

Volgens mij klopt mijn laatste alinea nog steeds? Mensen die gewoon graag weer willen gaan rijden kunnen zo weer op hun paard klimmen, maar biomechanisch is dat voor het paard niet handig.

Dat dierenartsen aanraden om niet langer dan 5 a 10 minuten op een paard te zitten als hij een paar maanden uit de running is geweest wegens ziekte klopt helemaal. Alleen is hun advies voor gezonde paarden die langere tijd uit de running zijn geweest precies hetzelfde, juist omdat elke overgangssituatie voor een lichaam het gevaarlijkst is. :)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:13

Lees je eigen zin nu eens door en kijk dan nog eens naar jou advies om eerst maanden te longeren. Paarden met een blessure mogen dat vaak niet eens, want dat is recht toe recht aan.

Enfin ik ga hier geen welles nietus spelletje van maken. Paarden hebben geen last van een zeer lange opbouw, maar ook niet van een korte waar maandenlang longeren niet aan te pas komt. Met mate is het sleutelwoord. Een fatsoenlijke opbouw bevat veel stapwerk en drafwerk en vooraf longeren kan prima een galop bevatten. Zelfs een rondje galop onder het zadel kan. Kijk wat het paard aanbiedt. Er zijn paarden die na een galoprondje al een stuk soeper zijn dan 10 rondjes draf. Uitstappen en klaar. En zo bouw je op.

Als het dan gegooid wordt op je je eigen rijwensen boven dat van een paard stellen dus je verziekt je paard als je het zo doet ben ik er al snel klaar mee. Zo ga ik echt geen discussie in.

J0anieke

Berichten: 4912
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:14

Sammie schreef:
Waarom zou ze de galop niet kunnen halen bij de eerste keer longeren? Dat paard zal op de wei of in de paddock toch ook wel een galopje hebben gedaan. Het paard stond niet stil vanwege een blessure maar uit tijdgebrek. M.I. zal dit paard vanwege het niet gereden worden júist een galopje gedaan hebben als de paddock of de wei daar groot genoeg voor was. Of desnoods een bokpartij.

Ik bedoel met de galop halen dat ze normaal, in een beheerst tempo en ontspannen, galoppeerd. Mijn merrie is af en toe nog best wel eens heet, vandaar dat ik haar aan de longe eerst 'normaal' wil laten galopperen voordat ik hiermee verder ga onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:23

Oké, als jij niet kunt aangeven welke zin van mij incorrect zou zijn - ik heb namelijk meerdere posts geschreven met meerdere begin- en eindzinnen :)* - dan wordt het wel een beetje lastig. Daarom quote ik maar gewoon het stuk tekst van jou wat ik niet snap:

Sammie schreef:
Lees je eigen zin nu eens door en kijk dan nog eens naar jou advies om eerst maanden te longeren. Paarden met een blessure mogen dat vaak niet eens, want dat is recht toe recht aan.


Lees mijn posts nu eens door en probeer die ene zin te achterhalen waarin ik zeg dat je een paard eerst maanden moet longeren. Die staat nergens. Dat heb je gewoon verkeerd gelezen. :)
Geen probleem verder, maar wat ik wél zeg, is dat als je de biomechanica van het paard in alle fases van het herinrijden in het achterhoofd houdt, je je paard eerst spieren zult moeten aanmeten en de pezen zult moeten afharden door eerst een paar maanden te grondwerkern/longeren/buiten wandelen. :j
Staat daar dat je dus meteen week 1 het paard 4x aan de longe gooit? Nee. Als je die fase echt goed opbouwt dan begin je namelijk met grondwerk en rechtuit wandelen en pas in de latere fase van die periode met longeren, omdat pezen en spieren daar dan pas helemaal klaar voor zijn en het paard 'bijelkaar' kunnen houden op de volte zonder in de banden te gaan hangen.

Dat de langzame weg in theorie gezonder is voor het paard betekent nog niet dat je je paard niet ook tijdens die langzame weg compleet naar de knoppen kunt helpen door verkeerde (grondwerk/longeer) oefeningen op de verkeerde manier op het verkeerde moment te doen.

dewivanee
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:33

Ik verzorg sinds ong. 4 maandjes een IJslander die 1 jaar niks heeft gedaan.
Heel soms eens in de paar maanden werd ze gepoetst of bereden.
Ik ben begonnen met poetsen omdat dat paardje erg veel had meegemaakt.
Dan leert het paard je een beetje kennen.
En toen ben ik begonnen met spelen in de bak, grondwerk en vd allemaal van dat soort dingetjes.
En na 3 maanden (je hoeft niet zo lang te wachten hoor maar dit paardje had gewoon te veel meegemaakt met het rijden) ben ik begonnen met rijden.
de eerste weken gewoon een aar keer per week en niet erg lang.
Paarden die zo lang niks meer hebben gedaan hebben geen goede conditie meer.
Natuurlijk verschild de hoeveelheid conditie per paard.
En zo kan je gewoon een beetje opbouwen met hoelang je dan gaat rijden.
En hoe vaak je per week gaat rijden.
Let er wel op dat je een paard niet altijd maar uit de wei of stal haalt om te werken.
Maar dat je ook andere dingen zoals grondwerk blijft doen.
Je kunt genoeg doen zonder te rijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:47

De kop is er af. :D Na twee weken longeren (3 a 4 x in de week) ben ik er 6 dagen geleden voor het eerst opgestapt aan de longeerlijn. Klein bokfeestje toen, maar daarna was het rustig.
Heb nu ondertussen al weer 4 keer gereden en elke keer maar 15/20 minuten. Vandaag hebben we voor het eerst galop mee gepakt en dat ging heel erg goed. Ze is alleen niet voor uit te branden, man man man. :') Maar ze is dan ook niet zo atletisch gebouwd, dus hopen dat dat langzaam weer wat beter gaat. Is overigens wel altijd een struikelpunt geweest voor ons, dat ze niet heel voorwaarts is. Daar moet vanaf nu toch wel verandering in komen dus heel concequent zijn daarin.

De dame in kwestie:

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4912
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Hoe weer beginnen na 6 maanden niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:47

Wat ontzettend goed! Ook goed gegaan met eerst aan de longe, zo bouw je ook vertrouwen op in elkaar :)
Heel veel succes verder! En wat een leuk setje heeft ze op! :D