Paard niet altijd nageeflijk en niet constant in aanleuning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Paard niet altijd nageeflijk en niet constant in aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 16:52

Ik open niet snel een topic op Rijtechnische Problemen, ik lees liever mee, zoek naar oude berichten over het onderwerp dat ik zoek, en vraag het tijdens mijn les, maar nu wil ik toch wel even advies en/of commentaar.

Ik rij Amo nu anderhalf jaar. Daarvoor heeft hij een jaar op de wei gestaan en dáárvoor jaren op een manege. Amo is door de manege tijd erg stug in zijn mond geworden, en werd nooit nageeflijk gereden. Het eerste jaar dat ik hem reed was ik vooral bezig met zijn conditie, en hobbelden we gewoon wat rond. Nu sinds een half jaar vind ik dat er toch wat meer aan de dressuurkant gesleuteld mag worden, zodat het voor hem ook fijner en makkelijker wordt om te doen wat ik vraag. Afijn, sinds een paar maanden heb ik les met hem, en werken we aan de dressuurkant.
Het grootste probleem voor Amo is de nageeflijkheid. Ik rijd hem goed naar voren en naar mijn hand toe, maak veel overgangen en figuren. Daarbij houd ik continu contact met zijn mond, op een vriendelijke manier. Nu na enkele maanden komt hij in stap redelijk naar beneden, hij knikt netjes door. Dan is het probleem verder dat hij niet constant is in de aanleuning. Hij knikt door, blijft daar eventjes lopen en komt dan weer omhoog. Ik vraag hem naar beneden, hij komt, en hij gaat weer Dit alles niet op een dwingende manier, ik houd een vriendelijke hand en aanleuning, maar hij komt alsmaar weer omhoog. Ik rijd hem actief naar voren.
Verder breid het probleem zich uit naar de draf. Daarin is hij veel moeilijker, nog moeilijker dan stap, terwijl paarden naar mijn gevoel in draf makkelijker nageeflijk lopen. Afijn, hij knikt ook daar af en toe door, maar het is zelden, en ik moet er echt naar vragen. Uiteráárd blijft hij daar ook niet constant in de aanleuning *zucht
Galop sleutelen we eerst verder aan voordat we aan de nageeflijkheid werken, daar is z'n koppie dan ook lekker in de lucht

Nu wil ik graag wat tips, oorzaken of andere dingen die me kunnen helpen of een verklaring geven. Ik weet dat Amo in zijn hele leven amper nageeflijk is gereden, maar na enkele maanden verwacht ik toch wat meer vooruitgang. Ik werk meerdere keren per week met hem, en elke keer lopen we tegen hetzelfde probleem aan. Uiteraard gaat niet heel mijn aandacht hiernaar toe, ik werk vooral aan het rechtrichten en het voorwaarts rijden naar mijn hand toe, maar we hangen nu al weken in hetzelfde patroon. Hij wordt steeds soepeler, actiever en voorwaartser, maar nageeflijkheid is ver te zoeken op de meeste momenten.
Amo vind het wel best, die dendert vrolijk door met zijn oortjes lekker naar voren geprikt (nouja, eentje naar mij gericht, hij let wel goed op ). Het is echt een schat van een beest, maar af en toe denk ik; waarom snap je het niet gewoon... Ik ben heel erg tevreden over de les die ik krijg, Amo is er al zo erg van vooruit gegaan, maar dit ligt volgens mij toch echt aan mij, wat doe ik fout?

Afijn, kom maar op met de tips, commentaar en adviezen, ik sta overal voor open zolang het vriendelijk blijft.

Urielle

Re: Paard niet altijd nageeflijk en niet constant in aanleun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:43

Mijn advies hierbij:

Houd er rekening mee dat je paard een hele andere houding aanneemt dan normaal en ineens spieren gebruikt die hij nooit heeft hoeven te gebruiken, dat is ongemakkelijk en doet zeer. Het is niet zo gek dat het een tijdje duurt voor hij echt constant gaat lopen. Probeer steeds korte trainingsblokjes te nemen als je rijdt en geef hem tussendoor de kans om zijn spieren te ontspannen. (bijv. 10 min. rijden - 5 min onspanning - 10 min. rijden - 5 min ontspanning - 10 min rijden - uitstappen)

Ik vind het zelf prettig werken om een vastgereden paard eerst wat aan de longe met gogue los te werken zodat de spieren correct gebruikt opwarmen zonder storende invloed van de ruiter.

Voor de rest de standaard adviezen:
* van achter naar voren rijden, met genoeg impuls rijden en nooit meer van voren inwerken dan je met je been hebt opgewekt.
* de inwerking van je hand controleren - heb je zelf een constant contact? Heb je niet ongemerkt veel druk erop of hou je zelf niet teveel vast? Is de inwerking aan twee kanten gelijk?
* verzet je paard zich omdat hij nog stijf is? Hetzij in de rug door een valse knik bij het nageven, hetzij door spierpijn of omdat je te lang hebt gewerkt voor zijn doen? Hetzij omdat hij nog geen zijwaartse buiging aan kan nemen en dus een manier zoekt om dat te ontkomen?
* stoor je hem niet met je zit? Zit je zelf stil in het zadel?
* heeft je hoofdstel of bit geen storende invloed? verkeerd afgesteld of irritatie door slijtage? Ligt je zadel nog goed? Heeft het paard geen haken op de kiezen of anderszins last van zijn tanden?

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:00

Urielle schreef:
Mijn advies hierbij:

Houd er rekening mee dat je paard een hele andere houding aanneemt dan normaal en ineens spieren gebruikt die hij nooit heeft hoeven te gebruiken, dat is ongemakkelijk en doet zeer. Het is niet zo gek dat het een tijdje duurt voor hij echt constant gaat lopen. Probeer steeds korte trainingsblokjes te nemen als je rijdt en geef hem tussendoor de kans om zijn spieren te ontspannen. (bijv. 10 min. rijden - 5 min onspanning - 10 min. rijden - 5 min ontspanning - 10 min rijden - uitstappen)

Ik vind het zelf prettig werken om een vastgereden paard eerst wat aan de longe met gogue los te werken zodat de spieren correct gebruikt opwarmen zonder storende invloed van de ruiter.

Voor de rest de standaard adviezen:
* van achter naar voren rijden, met genoeg impuls rijden en nooit meer van voren inwerken dan je met je been hebt opgewekt.
* de inwerking van je hand controleren - heb je zelf een constant contact? Heb je niet ongemerkt veel druk erop of hou je zelf niet teveel vast? Is de inwerking aan twee kanten gelijk?
* verzet je paard zich omdat hij nog stijf is? Hetzij in de rug door een valse knik bij het nageven, hetzij door spierpijn of omdat je te lang hebt gewerkt voor zijn doen? Hetzij omdat hij nog geen zijwaartse buiging aan kan nemen en dus een manier zoekt om dat te ontkomen?
* stoor je hem niet met je zit? Zit je zelf stil in het zadel?
* heeft je hoofdstel of bit geen storende invloed? verkeerd afgesteld of irritatie door slijtage? Ligt je zadel nog goed? Heeft het paard geen haken op de kiezen of anderszins last van zijn tanden?

hier ga ik helemaal in mee

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:44

Je moet ook geduld hebben, heel veel geduld. Het paard heeft nooit zo moeten lopen en nu ineens wel. Gun hem de tijd om eraan te wennen. Je paard zal niet binnen paar maanden meteen aan de teugel lopen. Dit zal pas goed gaan als je blijft oefenen en doorgaan. En dan telkens op een rustige manier vragen. Na een jaar ofzo of misschien zelfs nog langer zal hij veel langer en beter naar beneden gaan.
Succes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:50

Oke bedankt voor de tips tot zover

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 07:25

Nog een tip: je paard gaat naar beneden( dat knikje zoals je het noemt) als JIJ hand geeft.
Hij wacht op jouw teugelhulp, en dat moet andersom. Hij moet het bit opzoeken, dus moet jij afwachten. Rij op lange teugels en geef been en zithulp, daar moet hij op gaan reageren. BV van draf naar stap, ga zitten, maak in je hoofd een overgang naar stap en sukkel recht op een hek af, maar trek niet aan je teugels!( evt wel stemhulp) Hij stopt echt wel voor dat hek( hoop ik) doet hij dat dan belonen en weer verder( denk eraan dat je hem niet op je teugel wegtrekt bij dat hek)

Het is maar een beginnetje, maar pas als hij echt op je been en zit reageert kun je werken aan nageven. En nu doe je het andersom.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 08:31

Hij reageert goed op mijn benen en zit, ik kan hem op mijn zit compleet sturen, hij reageert er erg goed op. Overgangen doet hij ook op mijn zit, begeleid door de teugels en mijn benen. Daarligt het probleem dus niet, ik oefen vaak zat alleen op sturen zonder teugels, en dat gaat lekker

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:32

Wat al genoemd is LONGEREN. Daarbij moet hij wel bijgezet worden. (bijzetjes, touwtjes, gogue of pessoa) Op die manier leert hij dus in de juiste houding te lopen, zonder dat hij jouw daarbij meteen bijmee moet dragen.

Wat de rest al zegt vergeet niet dat je paard als het ware opnieuw moet leren lopen. Zijn spieren zal hij nu op een hele andere manier gaan gebruiken.

Gewoon doorgaan waarmee je bent begonnen. Dit is iets wat niet in een maand verholpen is. Je zeht zelf al dat hij NOOIT nageeflijk is gereden.

Succes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:28

Dan zal ik toch maar eens ga kijken voor een longeersingel en pessoa...