jonge pony en conditie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

jonge pony en conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:43

Hoeveel conditie heeft of had jouw paard toen hij 3,5 jaar oud was.
Reed je toen al en hoe vaak of longeerde je toen alleen nog?

Ik rijd nu zo'n 3 keer per week en red nu ongeveer 30 minuten is dit gemiddeld?

chrisje_83

Re: jonge pony en conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:26

Ik ben op dit moment aan het werk met een driejarige (van eind april). Ik ben nu ruim een maand lekker met haar aan het werk onder het zadel, daarvoor longeerde ik alleen maar. En zat ik er af en toe eens kort op. Nu rijd ik haar om de dag ongeveer en dat varieert van 30 minuten tot 45 minuten. Net hoe het gaat en wat ik van haar vraag. Let wel op dat je tussendoor veel stapt en niet te lange stukken achter elkaar draaft of galoppeert. Zeker bij een jonge pony moeten de overgangen en de hulpen daarvan bevestigd worden.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:53

Ik heb ook een jong paard, ze is in mei 3 geworden en vrij vroeg ingereden (misschien te vroeg, maar het zij zo). Ik rij haar gemiddeld 3 x per week ongeveer een half uur. Ik probeer ook zo veel mogelijk met haar naar buiten te gaan - veel stap en draf, nog niet gegallopeerd buiten - maar doe dat alleen samen, dus als mijn vriendin met haar oudere, ervarener paard meegaat.
Mijn paard is nog vrij slap in haar bewegingen, ze struikelt nog vaak en heeft nog maar weinig bespiering. Ze is nog volop in de groei en daarom wil ik haar niet te zwaar belasten, ik heb de tijd wel, over een jaartje is ze al veel sterker en dan gaan we wat serieuzer aan het werk. In de tussentijd leren we elkaar goed kennen en bouwen we samen een goede band op, want ik ben de enige die haar rijd. Je begrijpt ... ik ben erg blij met haar ....

SdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:06

he ik ben nu ook bezig met een 3 jarige, van eind maart, ik rij 4 keer per week ongeveer rond de 40 min. ik ga ook zeker 1 a 2 keer naar buiten, gewoon lekker rustig stappen en kleine stukjes draven, met de galop wacht ik nog ff!

het is ook heel erg verschillend per conditie van het paard, het belangrijkste is dat het heel rustig wordt opgebouwd, dus niet al te gehaast!

heel veel succes

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:40

Toen mijn pony zo oud was, reed ik ongeveer 4 keer per week een kwartiertje/ 20 minuten

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:41

En ging ik heel vaak met hem door het bos, llange rechte stukken rijden

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:17

zodra het rijden fijn gaat hoef je misschien maar 10 minuutjes te rijden, gaat het iets minder laat je hem nog iets langer aan het werk... veel stappen tussendoor en vaak bosritten is altijd goed!
Niet teveel rijden per week, je paard moet zijn gedachten kunnen ordenen... om de dag longeren en rijden is heel goed...
Maandag-longeren
dinsdag-rijden
woendag-longeren

ga zo maar door, en dit kun je aanpassen aan eventueel je werk of je schoolrooster!

jimmy_denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:31

Ik heb een hele gespierde pony van 3,5 jaar en die heeft een hele goeie conditie (al zeg ik het zelf ). Ik rij ook een paar keer in de week. Meestal dressuur en af en toe een buitenrit. Vorige week ben ik begonnen met springen Dat gaat ook heel goed. Hoe lang ik rijd is verschillend. De buitenritten duren altijd wat langer dan in de bak rijden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:01

jimmy-denise: maar spring je dan al een hindernis als je erop zit of laat je hem vrij springen.

Ik stap ook veel tussendoor om de figuren goed te leren rijden.
En kijk het altijd aan of ik niet teveel van haar vraag.
Als we in de les nieuwe dingen leren en dat gaat goed dan stoppen we ook wel eens 10 min eerder zodat ze het werk leuk blijft vinden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:13

Flower loopt ongeveer 3 x per week, meestal een half uurtje. Daarvan is 2 x het bos in, en 1x in de bak. In het bos gaan wel wel lekker voluit, even beentjes strekken, maar voor de rest rijden we best rustig.
Dan gaat ze ook nog 2x per week aan de pessoa, wat best zwaar is, dit doen we dus 20 minutjes incl 5 minuten in en uitstappen/draven..
de andere 2 dagen is ze helemaal vrij, ze loopt dag en nacht op t land. Ze is nooit moe of bezweet als we klaar zijn, en dat wil ik ook zo houden..
In het bos is ze ook altijd behoorlijk voorwaarts en vrolijk, in de bak is ze wat lastiger, ziet ze overal bakkabouters waarvoor weggerent moet worden enzo, en wil constant naar de uitgang maar dat is meer omdat ze het gewoon saai vindt, maar daar kan ik haar ook niet helemaal ongelijk in geven. Het bos is wel een stuk leuker

jimmy_denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:00

Ik zit er dan op. Je moet niet denken dat ik gelijk al een meter spring. Nee, ik begin met balken lopen en sprongetjes niet hoger dan 40 cm.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:52

Ik rij 3 keer per week ongeveer een half uurtje. Maar ik ga er 4 keer per week van maken omdat ze anders gewoon te fris is. Ze vindt het rijden leuk en dat is het belangrijkste

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:53

Ik denk dat mijn pony wel gemiddeld zit als ik jullie reactie's lees.
Ik ben inmiddels weer een week verder en ze loopt nu rond de 30 a 35 minuten als ik les heb en dan stappen we wel veel tussendoor.

Maar als jullie nog reactie's kwijt willen heel graag vind het leuk om te lezen hoe lang jullie nu rijden met jullie jonge paarden/pony's.
of hoe jullie het indelen met les of buiten rijden etc,

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:50

hm, heb het idee dat wij iets hoger zitten dan gemiddelde.
3,5 jarige die het super-braaf doet, hij word ook vrij brutaal onder het zadel.

2 dagen in de week = vrij
2 dagen in de week = longeren
3 dagen in de week = rijden, waarvan 2x 1 uur in de les (zeker wel rekening gehouden dat hij nog jong is, veel stap-werk en figuren e.d.)

Gaan nu bezig met echt buiten te rijden, al wel veel buiten gewandeld, maar hijs bang voor de