Hoe aan de teugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:18

Hoi,

Ik rijd een KWPN paard, ze is 3 en een half jaar.
Ik rijd meestal met haar op buitenrit, daar hoeft ze dus ook niet aan de teugel te rijden.. maar als ik nu in de wei ga rijden dan krijg ik haar niet aan de teugel. Ik weet dat je je handen een beetje moet kantelen etc. maar daar wil ze niet goed naar luisteren.. Ik weet nu niet of ik beter een keer met bijzetteugel moet gaan rijden of zo nog een keertje proberen.. Wie kan me helpen?

Het paard wil ook niet over de hindernis (twee tonnen met een balkje erop). Dat komt omdat ze een keer hard is uitgegleden (niet ernstig gewond (helemaal niet zelfs) maar toen was ze een beetje bang). Ik wil graag een beetje hindernisjes (dus over de balkjes met twee tonnen) gaan springen maar ze weigert vaak of loopt er snel langsaf. ik heb geprobeert gewoon aan de hand dat ging opzich heel goed maar ik heb ook nog niet na de rand geprobeert nog eens te gaan springen maar dat ga ik denk ik zaterdag wel proberen. Maar kan iemand me hier misschien bij helpen?

Nog een probleem .
Als ik in de galop wil gaan met haar dan bokt ze nogal eens, niet hoog. Ook niet dat ik eraf val, maar ik kan haar niet straffen want daarna gaat ze goed galoperen. Wat moet ik met dit probleem doen?

En nog een probleem .
Als V dus iets stouts heeft gedaan dan kan ik niet boos blijven ..... ik weet niet of dat iets helpt maar dat lukt me gewoon niet dan ga ik altijd huilen als ik, op haar boos ben...!!!

Groetjes Hopelijk kunnen jullie me helpen!!

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:44

pfff..ik zou zeggen leer eerst eens communiceren met paarden. Jij moet hun taal leren en niet je paard de jouwe. Daarnaast neem fatsoenlijk les. Je paard is 3 en een half en als ik jou hoor heb je zeer weinig ervaring. Zoek profesionele hulp.

probleem 1: Je paard rijdt je niet aan de teugel, je paard geeft na uit ontspannening en lichte druk.
Vergeet de bijzetten en andere hulpteugels maar neem les. Je hebt de basis naar mijn idee niet onder de knie als ik dit zo lees. En wat bedoel je met handen kantelen?? als ik dit lees lijkt het alsof je je handen vast zet en dan bereik je juist het teugen over gestelde.

probleem 2: ga pas springen als je de basis en de dressuur onder controle hebt. Jouw paard is nog lang niet toe aan springen. Richt je eerst op een gebalanceerd en soepel paard op beide kanten al vorens je een stap verder gaat. En ook dit onder begeleiding. fouten er in rijden is makkelijker dan er uit rijden.

probleem 3: Ik vind niet dat je haar meot straffen als ze bokt. Het kan zo zijn dat het haar heel veel moeite kost om aan te springen in galop. Het is nog een jong paard en is neem ik aan pas net onder het zadel. Oefen dit gewoon veel onder begeleiding en begin daarbij aan de longe.

probleem 4: waarom zou je boos op haar worden? vaak licht het probleem aan de mens, dus wordt liever boos op jezelf dan op het paard. En natuurlijk mag je dingen wel en niet geoedkeuren maar je kunt ook boos worden door een keer je stem te verheffen. Dit is voor het paard genoeg en dan hoef je ook niet boos te blijven. Waarom zou jeje paard blijven straffen voor een foutje dat ze maakt. Wees juist trots op haar daarna door alleen al veel te belonen dat ze iets goed doet. Al zijn het kleine dingen.
Belonen de goede dingen en negeer of verhef je stem eenmalig bij "foutjes".

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:48


monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:24

Oei oei wat een hoop problemen al en je bent nog maar net met je paard aan het rijden.Ik denk dat het voor jouw en voor je paard dus ook heel erg belangrijk is dat je les gaat rijden.Ik krijg hier het gevoel dat het nu nog te vroeg voor jou is om een paard op te leiden tot rijpaard.Ik zou ook zeker niet meer gaan springen voordat je haar eerst dressuurmatig lekker hebt lopen{en dan bedoel ik niet in de krul} maar mooi op eigen benen lekker los in het lijf.Je zegt dat ze al eens is uitgegleden met springen maar als je met deze nattigheid in het land moet gaan springen kun je er vaan uitgaan dat je weer uitglijdt en ze haar vertrouwen in jou helemaal kwijt is ik vind het gevaarlijk.

Je zegt dat je je handen moet kantelen als je aan het rijden bent om je paard aan de teugel te krijgen dat moet je dus echt nooit doen Handen horen altijd rechtop mooi boven de manen net voor je zadel.

Ga echt niet zelf door rijden zo maar geef aan jezelf toe dat het je nu nog niet zelf lukt en zoek hulp voor je paard.

nikki16

Berichten: 181
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Heerde

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:30

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Als ik het zo lees wil je veel te veel met je paard. Zo'n jong paard kan je echt heel snel dingen verkeert aanleren. En aan springen zou ik voorlopig niet denken.
Dat bokken als je gaat galloperen kan ook liggen aan de balans, een jong paard heeft namelijk nog niet zo'n goeie ballans, daarom lopen jongere paarden ook vaak met hun hoofd hoog.
Verder raad ik je echt aan om les te gaan nemen.
veel succes met je paardje

groetjes xxx

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:44

Zo weinig ervaring en dan zo'n jong paard? Neem heel snel goede begeleiding voor het echt mis gaat

X_Armani_X

Berichten: 161
Geregistreerd: 08-12-05

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:38

ik zal hem eerst de basis leren voor dat je al die dingen gaat doen hallo je paard is 3 en half tijd zat of niet hij loopt niet weg.
En ja ik zal eerst les nemen voor dat je het je paard verkeerd aan leerd en dan ben je nog wel even bezig om het dan weer af te leren en dat is ook een beetje banketstaaf voor het paard want jij ben dan de gene die het fout doet

Dirkje_
Berichten: 3648
Geregistreerd: 19-03-05

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:32

Oke bedankt allemaal,

ik zal vragen of ik mag lessen maar aan gezien het niet mijn paardje is en ik niet van mijn ouders mag vragen of de eigenaar elke zaterdag even mij en dus mijn verzorgpaardje mee te nemen naar de manege moet ik vragen of ze naar daar komen...

maar ik zal het wel vragen!!!

Groetjes en Bedankt!!

ohw ja, ik weet niet mar moet ik sommige berichten nogal af zeikend opnemen of is het gewoon om duidelijk te maken?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:04

Niemand zeikt je af, we willen alleen allemaal dat het niet mis gaat!

Bienotje

Berichten: 10868
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:20

Inderdaad, ik zie hier geen afzeikende reacties of iets dergelijks. Goedbedoelde reacties waarin mensen je duidelijk willen maken dat een jong paard een levend dier is waarbij je zelf met goed verstand om moet gaan.
Misschien wel eens goed om bij jezelf na te gaan dus of jij wel ervaring genoeg hebt om een jong paard alles te leren. En als dat niet zo is, is dat echt geen schande.. Niet iedereen heeft daar jarenlang ervaring in (ik om eerlijk te zijn ook niet genoeg om een ng paard zelfs alles te leren, ondanks dat ik onder begeleiing al heel wat jonge paarden heb gereden) . Om zelf alles wat betreft paardrijden te leren is al ontzettend moelijk, laat staan dat jij dat paard alles goed moet leren als je zelf niet goed weet wanneer je het goed doet..

Uit je verhaal is dus op te maken dat je met wat kleine problemen zit waar je zelf niet uitkomt. Is niet erg, maar wel tijd om daar nu actie op te ondernemen en nu onder begeleiding hieraan te werken. Zo voorkom je da je problemen van nu stees groter worden en dat je strax met je handen in het haar en met tegenzin strax rijdt. Omdat je paard niet correct jouw hulpen snapt, aangezien hij deze nooit correct heeft geleerd.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Succes verder en inderdaad, overleg even met je ouders of er geen andere mogelijkheden zijn..

nikki16

Berichten: 181
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Heerde

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:39

he meid.
niemand zeikt je af hoor, we wilen je helpen met je paardje Goed dat je informatie vraagt.
groetjes Rianne.

Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:39

Ik ga helemaal met de rest mee, ik zou ook maar snel begeleiding zoeken. Enne, een paard loopt niet aan de teugel als je je handen kantelt. Ja dat zou misschien wel kunnen, als je maar hard genoeg trekt. Eerst moet het paard ontspannen zijn en de achterhand gaan gebruiken en je voelt dan wanneer je hem naar de hand toe kunt gaan rijden. Dat is hoe nageeflijkheid hoort te zijn. Ik ken het wel, ik had het vroeger op de manege ook, ik zag alle paardjes o, zo mooi lopen ik dacht van: Kon ik dat ook maar. Maar nu heb ik met mijn 3-jarige zoiets van: Eerst maar is ontspanning en de basis, dan komt het nageeflijk worden vanzelf. En ga absoluut niet met een bijzet ofzo aan het werk, want dan straf je het paard eigenlijk voor iets wat jij niet goed doet Succes!

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:19

Een paard moet aan de teugel gereden worden vanuit de achterhand. Paar moet van achteren uit naar voren gereden worden, met drang naar voren (wil niet zeggen dat je hard moet rijden, heeft niets met tempo te maken maar met activiteit vanuit de achterhand) waardoor je gaat voelen dat je paard meer druk/gewicht in aanleuning gaat brengen, tot paard daarop gaat ontspannen. Maar om deze theorie te bereiken heb je echt hulp nodig van deskundige die dit vaker doet! Begin niet zelf te rotzooien aub, want zo kunnen paarden naar de kl*te gereden worden. Ik zeg niet dat dit geval zal zijn in deze situatie, maar ik kom het helaas nog maar regelmatig onderweg tegen!!!! Dus zoek aub hulp!!!!! Dat is mijn advies!!! Niets kantelen met hand, die zet je voor neer en laat door drang naar voren het paard zelf de aanleuning opzoeken. Paar moet gaan leunen (niet hangen!!) in je hand door verbinding te maken vanuit de achterhand naar hand toe. Maar dit is moeilijk te omschrijven hier op internet als de theorie zelf nog niet duidelijk genoeg is.

pippie123
Berichten: 665
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:40

Ook als je geen les mag/kan, ga dan gewoon rijden en blijf overal van af. Leer hem eerst maar op eigen benen te lopen. Het dier is pas drie en jij bent zo te lezen te onervaren om zo'n jong dier goed op te leiden. Ga pas aan het werk met nageefelijkheid en springen, als het paard er aan toe is, als jij er klaar voor bent en als je begeleiding krijgt. Anders maak je het alleen maar erger......oh jah, blijf alstjeblieft van alle hulpteugels af

_Kissie_
Berichten: 259
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Twello

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:29

loutjuh schreef:
pfff..ik zou zeggen leer eerst eens communiceren met paarden. Jij moet hun taal leren en niet je paard de jouwe. Daarnaast neem fatsoenlijk les. Je paard is 3 en een half en als ik jou hoor heb je zeer weinig ervaring. Zoek profesionele hulp.

probleem 1: Je paard rijdt je niet aan de teugel, je paard geeft na uit ontspannening en lichte druk.
Vergeet de bijzetten en andere hulpteugels maar neem les. Je hebt de basis naar mijn idee niet onder de knie als ik dit zo lees. En wat bedoel je met handen kantelen?? als ik dit lees lijkt het alsof je je handen vast zet en dan bereik je juist het teugen over gestelde.

probleem 2: ga pas springen als je de basis en de dressuur onder controle hebt. Jouw paard is nog lang niet toe aan springen. Richt je eerst op een gebalanceerd en soepel paard op beide kanten al vorens je een stap verder gaat. En ook dit onder begeleiding. fouten er in rijden is makkelijker dan er uit rijden.

probleem 3: Ik vind niet dat je haar meot straffen als ze bokt. Het kan zo zijn dat het haar heel veel moeite kost om aan te springen in galop. Het is nog een jong paard en is neem ik aan pas net onder het zadel. Oefen dit gewoon veel onder begeleiding en begin daarbij aan de longe.

probleem 4: waarom zou je boos op haar worden? vaak licht het probleem aan de mens, dus wordt liever boos op jezelf dan op het paard. En natuurlijk mag je dingen wel en niet geoedkeuren maar je kunt ook boos worden door een keer je stem te verheffen. Dit is voor het paard genoeg en dan hoef je ook niet boos te blijven. Waarom zou jeje paard blijven straffen voor een foutje dat ze maakt. Wees juist trots op haar daarna door alleen al veel te belonen dat ze iets goed doet. Al zijn het kleine dingen.
Belonen de goede dingen en negeer of verhef je stem eenmalig
bij "foutjes".


Nou zeg,, dat vindt ik dat je niet zo hoeft te reageren,,
ik wil joun rijkunst wel eens van top tot teen bekijken:roll:
Dan zal jou ik ook eens ff lekker Afkraken,
(sorry dat was niet zo bedoel )

Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:38

loutjuh schreef:
pfff..ik zou zeggen leer eerst eens communiceren met paarden. Jij moet hun taal leren en niet je paard de jouwe. Daarnaast neem fatsoenlijk les. Je paard is 3 en een half en als ik jou hoor heb je zeer weinig ervaring. Zoek profesionele hulp.

probleem 1: Je paard rijdt je niet aan de teugel, je paard geeft na uit ontspannening en lichte druk.
Vergeet de bijzetten en andere hulpteugels maar neem les. Je hebt de basis naar mijn idee niet onder de knie als ik dit zo lees. En wat bedoel je met handen kantelen?? als ik dit lees lijkt het alsof je je handen vast zet en dan bereik je juist het teugen over gestelde.

probleem 2: ga pas springen als je de basis en de dressuur onder controle hebt. Jouw paard is nog lang niet toe aan springen. Richt je eerst op een gebalanceerd en soepel paard op beide kanten al vorens je een stap verder gaat. En ook dit onder begeleiding. fouten er in rijden is makkelijker dan er uit rijden.

probleem 3: Ik vind niet dat je haar meot straffen als ze bokt. Het kan zo zijn dat het haar heel veel moeite kost om aan te springen in galop. Het is nog een jong paard en is neem ik aan pas net onder het zadel. Oefen dit gewoon veel onder begeleiding en begin daarbij aan de longe.

probleem 4: waarom zou je boos op haar worden? vaak licht het probleem aan de mens, dus wordt liever boos op jezelf dan op het paard. En natuurlijk mag je dingen wel en niet geoedkeuren maar je kunt ook boos worden door een keer je stem te verheffen. Dit is voor het paard genoeg en dan hoef je ook niet boos te blijven. Waarom zou jeje paard blijven straffen voor een foutje dat ze maakt. Wees juist trots op haar daarna door alleen al veel te belonen dat ze iets goed doet. Al zijn het kleine dingen.
Belonen de goede dingen en negeer of verhef je stem eenmalig bij "foutjes".


Amen _/-o_

Ik ga hier helemaal in mee. Je moet niet alles negatief opvatten, adviezen als hierboven heb je juist echt iets aan als je het mij vraagt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Hoe aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:11

Er is meer dan manege lessen

Zet gewoon een advertentie voor een instructrice of instructeur die naar jouw stal toe komt en dan prive les geeft.

Willen jouw ouders dit niet of kan het niet ga dan niet zitten proberen, via internet is het allemaal moeilijk uit te leggen, dus verstandigste als je hier geen ervaring mee hebt is dan gewoon zitten en rijden, stap, draf en galop, ga niet met je handen of hulpteugels aan de gang, de kans dat je in je onwetendheid iets fout doet en het paard vastrijdt is daar te groot voor.

Kantel ook niet je handen, daarmee zet je je handen vast en heb je aan het eind een paard met een mond van beton.

Dus zolang je geen les kan krijgen niet prutsen aan de teugels, paardje is ook nog eens jong, er zijn nog zoveel dingen die ze door moet krijgen voordat ze de rest door krijgt.