tegenovergesteld....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

tegenovergesteld....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 14:31

Ik weet niet of dit op RT of op VMR hoort, dus ik probeer het hier, en anders wordt het wel verplaatst.

Ik heb altijd geleerd dat je bij het wijken je binnebeen achter de singel moet doen, buitenbeen op de singel, binnenhand stelling vragen, buitenhand begrenzen. En nu heb ik priveles, en moet ik vanaf een volte wijken, Dit om er voor te zorgen dat ik er goed bij na moet denken dat ze niet over het buiten schouder wegvalt, te snel wijkt, en de buiging behouden etc etc. Maar als ik vanaf een volte moet wijken, dan moet ik mijn binnenbeen wel op de singel houden, omdat ze anders te veel rechtgesteld wordt. Dit gaat tot nu toe best goed. De hulpen zijn dan: Binnenbeen op de singel, drijven, buitenbeen iets achter de singel, stilhouden (dus aanleggen), binnenhand stelling, buitenhand begrenzen.
Ik heb aan hem gevraagd hoe of het nu zit als ik vanaf de middellijn moet wijken, welke hulpen. Hij zei: met dezelfde hulpen die je nu geeft.

Wat zeggen jullie daarvan? Hij zegt dat omdat het paard met het wijken, lichtjes in de buiging moet blijven, en een paard kan niet buigen om een been dat naar achteren wordt gelegd. Dus vandaar. Ik vind het een hele logische oefening, en geef hem gelijk. Ik ben benieuwd naar jullie ondervindingen.

ps:dit is geen methode om het alleen aan te leren, en later weer volgens traditie te doen, maar gewoon om het vast te houden.


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 14:47

wijken naar links (dus voor het rechterbeen):

rechterbeen op de singel
linkerbeen wakend achter de singel
buitenteugel begrenst, binnenteugel vraagt stelling.
paard blijft recht, heeft alleen wat stelling naar rechts (dus geen buiging).
zelf recht boven je paard zitten en evenveel gewicht op beide zitbeenknobbels

Je binnenbeen drijft je paard eenmalig naar buiten en blijft daarna stil liggen totdat je iets anders wil. Je buitenbeen waakt en begrenst de hoeveelheid die je zijwaarts wil, je binnenbeen bewaakt de voorwaartse drang. Als je je binnenbeen achter de singel legt zal zijn achterhand voor gaan in het wijken, en dat is een basisfout. Als je teveel stelling vraagt zal hij eerder over zijn schouder wegvallen.

Dus je huidige instructeur heeft volgens mij gelijk en het is je eerder verkeerd aangeleerd.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 15:06

Ok, daar heb ik wat aan, Bedankt!

Toch vreemd, want ik heb eerder van een stuk of 4 instructeurs geleerd, binnebeen achter de singel.....

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:45

Komt omdat het met het binnenbeen achter de singel gewoon makkelijker is om te wijken, zeker vanuit een rechte lijn.
Als een ruiter nog nooit het wijken heeft gevoelt, heb je met het binnenbeen achter de singel gewoon eerder resultaat en hopenlijk ook het gevoel...
Maar het hoort dus met het binnenbeen 'op' de singel, dus je moet nu gewoon je hulpen gaan verfijnen.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-02 15:47

Ik leer het met dit paard dus wel in 1 keer goed, bij de andere, reed iknog op pony's.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 09:55

Ik heb het ook altijd geleerd met je binnenbeen achter de singel en het buitenbeen voorwaarts drijvend op de singel. In diverse boekjes staat dit ook zo omschreven.

Mijn huidige instructrice leert mij het echter op de manier die jij nu ook leert. Ik moet alleen mijn buitenbeen helemaal niet gebruiken en hem voorwaarts houden met mijn zit en zijwaarts houden met mijn binnenbeen op de singel. Toon snapte er in eerste instantie geen ene moer van, nu gelukkig wel! Haha!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:42

ik heb ook altijd geleerd binnenbeen achter de singel, maar dat wil niet zeggen dat suleika het goed doet! volgensmij leert ze het wijken nooit echt goed, majah iedere pony heeft wel een zwakke kant.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 12:37

Ik leer ook binnenbeen achter de singel en buitenbeen op de singel. Lijkt me de juiste methode. Ik dacht dat je bij travers juist je binnenbeen op de singel moest houden en je buitenbeen naar achter.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:37

Lisette,

klopt, maar travers rechts en wijken voor je rechterbeen zijn ook allebei stelling (en buiging bij travers) naar rechts. Als je je binnenbeen naar achter legt verplaats je de achterhand, terwijl je juist zijn voorhand opzij zet, en dan zijn achterhand meeneemt.

Op jouw manier zou je dus na het afwenden eerst je benen moeten omleggen en dan gaan wijken, er vanuitgaande dat je in de wending je binnenbeen op en je buitenbeen achter de singel hebt liggen. Of wijk je dan terug naar de hoefslag waar je vandaan kwam? In dat geval moet je eerst de stelling veranderen.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 14:05

hoe doe je dan wijken op de volte? Kan me er niks bij voorstellen hoe dat dan gaat. Dus als iemand het weet en zin heeft om het me uitteleggen graag.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 14:35

Lisette,

ik heb nog wat gesnuffeld op het intenet en veel sites leggen idd het binnenbeen achter de singel. Maar voor mij is dat niet logisch, kun jij me uitleggen wat het idee daar achter is?

Spokey,

In principe is het hetzelfde als het wijken vanaf de middellijn. Je draaft op de grote volte, die sluit je door spiraalsgewijs naar binnen te rijden. Vanaf deze kleine volte drijf je met je binnenbeen je paard naar buiten, terwijl je met je buitenbeen en buitenhand zorgt dat hij niet over zijn schouder wegvalt. Dit is meestal wat makkelijker dan het wijken vanaf een rechte lijn. Je moet wel opletten dat je niet teveel stelling vraagt, je paard blijft recht in zijn lichaam en alleen licht gesteld naar binnen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 15:15

Lielle schreef:
Lisette,

ik heb nog wat gesnuffeld op het intenet en veel sites leggen idd het binnenbeen achter de singel. Maar voor mij is dat niet logisch, kun jij me uitleggen wat het idee daar achter is?


Ik zal het eens aan mijn instructrice vragen, die heeft het mij zo geleerd. Ik laat het je wel weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Hanjan en 8 bezoekers