rolletjesbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tuliera
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Tukkerlând

rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:18

Ik was van plan om met een rolletjesbit te gaan rijden, omdat mijn pony haar trensje met het springen af en toe best wel vastpakt, maar nou hoor ik opeens van mijn instructrice dat een rolletjesbit (gewoon zo'n D-trens met rolletjes dus) slecht is voor de mond en dat het de pony hard kan maken?

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:46

Als jou pony der bitje tussen der kiezen neemt is dat een teken dat jij te ver gaat met je hand. Dan kan je wel heel leuk het symptoom weg nemen door er een rolletjes bit in te hangen maar dan ben jij je spiegel kwijt en zal je door gaan met rukken en plukken.

Ga werken aan het dressuren en leer hoe je je pony op je zit en been kan rijden, sturen en terug nemen. Op die manier zal je pony weer vertrouwen krijgen in je hand ook in het parcour zelfs goed te doen zijn en zn bitje met rust laten!

Succes

AnoukShel

Berichten: 822
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:50

Dat nog niet alleen, maar al rij je daar 2 of 3 weken mee ligt heel zijn mondhoek open met Flinke wonden...

En zeker als je er goed aan trekt!!

Ik ben er niet positief over..

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:17

Hmm ik reed vroeger als klien meisje van 10 ( nu 15 haha) ook met een D trens rolletjesbit.
en ging super toen.

anneveera
Berichten: 79
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: almelo

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:27

de mijn heeft ook een rolletjesbit met koperen rolletjes ertussen.. dit heb ik gedaan omdat ze met de andere bitten die ik heb gehad.. gewoon bleef vastpakken.. ik heb een dubbelgebroken gehad een gewone trens een appelbit ga zo maar ff door... en met deze gaat het nu super ze loopt er goed mee en heeft nooit last gehad van de mond.. maar goed dat is denk ieder zijn eigen..

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:35

ik heb er ook eentje, en nooit last mee gehad .... maar om nou te zeggen een fijn bit niet echt.. orisse is er in de draf wat constanter mee in de aanleuning, denk omdat het iets vaster en stillerlicht in de mond, maar in de galop heb ik er niet veel mee te zeggen... het bit is best zacht, en breed....

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:39

ik gebruik hem nu ook bij een haflinger, omdat die echt te sterk is, zelfs al laat je de teugels in een boog dan pakt ze hem al vast, dit is al het zoveelste bit dat we geprobeerd hebben en tot nu toe ook het enige wat werkt, dus dit bit blijft het, totdat ze het bit accepteerd dan hang ik er weer een gewone trens in...

Wel moet je met zo'n bit opletten dat ze de rolletjes niet kapot of plat bijten, als ze plat zijn rollen ze niet meer en kunnen echt heel erg scherp zijn, en dan gaat de mond wel kapot, dus gewoon elke keer voor en na het rijden het bit controleren..

Gr. QuirA

tonypony

Berichten: 115
Geregistreerd: 10-08-05

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:18

ik rij ook met rolletjes bit
super.
die van mij pakt het bit ook vast met als gevolg niet te stoppen onstuurbaar enzo
maar nu gaat tie lekker

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:24

Ook ik heb het rolletjes bit voor mijn haf met koperen stukjes. Ik ben er zeer positief over. Mijn haf reageerd er positief op. Ik wissel hem nog wel eens met andere bitjes af, ook dit heeft een gunstige werking op hem.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:28

een rolletjesbit is alleen een tijdelijke oplossing. Het is net als een hulpteugel, het kan helpen, maar het lost niets op. Rijtechnisch bedoel ik. Een paard dat het bit steeds vastpakt moet anders gereden worden. Met het bit rem je toch niet, dus in feite maakt het niet uit of het paard het bit vastpakt. Met de teugels kun je de hulpen van je zit iets benadrukken. Dus ik zou zeggen: leer je pony om goed te luisteren en te reageren op je hulpen, dan heb je het niet nodig om (voor langere periode) je paard op een rolletjesbit te rijden.

Anoniem

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:30

Verstandige instructrice

een rollenbit is ook niet toegestaan op wedstrijd.
een van de redenen is dat 2 soorten metaal, samen met speeksel lichte stroomstootjes geven.
En dat is waarom de paarden ineens goed luisteren en niet sterk meer zijn.
Vergelijk het als met zilverpapier op een grijze vulling in je kies bijten.

Los het aub anders op, want zo verdoezel je het probleem alleen maar.
Zelf leer je er niks van en je paard al helemaal niet

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:40

JUIST!!!!

Runningkawa goed gezegd!

tuliera
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Tukkerlând

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 18:11

runningkawa schreef:
Verstandige instructrice

een rollenbit is ook niet toegestaan op wedstrijd.
een van de redenen is dat 2 soorten metaal, samen met speeksel lichte stroomstootjes geven.
En dat is waarom de paarden ineens goed luisteren en niet sterk meer zijn.
Vergelijk het als met zilverpapier op een grijze vulling in je kies bijten.

Los het aub anders op, want zo verdoezel je het probleem alleen maar.
Zelf leer je er niks van en je paard al helemaal niet


Hartstikke bedankt, dit wist ik niet en ben heel erg blij dat ik het nu wel weet geen denken meer aan dat ik dit bit nog koop, ik wist dit echt niet! Nogmaals bedankt!

Anoniem

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:13



En ik denk dat je met je instructrice het probleem wel opgelost krijgt.
En dan is het probleem ook echt opgelost.
Kost misschien wat meer tijd, maar daar krijg je dan ook erg veel voor terug

succes

Karl66

Berichten: 29777
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 01:24

Het stroomstootjes verhaal is scheikundig niet helemaal correct. Om te beginnen is het een continue stroom en de stroom die er loopt is zo laag dat het paard dit hoogstwaarschijnlijk niet voelt, wij mensen voelen het in ieder geval niet.

Anoniem

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:24

Dan ben ik een apart mens
want ik heb zo'n bit eens in mijn waffel gestopt en ik voelde het toch wel
en prettig was het niet. Laat staan als je het een uur in je mond hebt.

Het is ook te "toevallig" dat alle paarden idem dito reageren.
Ze laten allemaal ineens het bit los, terwijl er rt niks is veranderd.
Dat kan toch niet?

Avelienvd

Berichten: 7229
Geregistreerd: 28-12-04

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:26

Wat voel je dan??
Ben namelijk niet van plan om het eens in mijn mond te proppen.

Anoniem

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:28

Een niet aangename prikkeling

Het is niet alsof je je vinger in het stopcontact stopt (al weet ik eigenlijk niet hoe dat voelt )
Maar fijn is ook anders

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:54

Rk heeft wel geijk de wrijvind van metaal geen erg onaangename prikkelingen.

Daarnaast .. je probleen lijkt er misschien beter van te worden maar je verdoezelt het alleen en lost het niet op. Of het nu wel stroomstoten of niet af komen.
Het blijft tijdelijk en ik vind het niet een oprettig of vriendelijk bit.

Er zijn Roleln bitten die uit hetzelfde materiaal bestaan dus neit koper en RVS .. maar ook hir voor geld dat je het probleen verdoezeld en niet oplost.

Ik weet niet wat voor Bit je nu hebt maar je zou wel kunnem proberen om bijvoorbeeld met een dubbelgebroken trens te gaan rijden sommige paarden lopen daar iets smakelijker op.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:31

runningkawa schreef:

Het is ook te "toevallig" dat alle paarden idem dito reageren.
Ze laten allemaal ineens het bit los, terwijl er rt niks is veranderd.
Dat kan toch niet?



ik vind het niet toevallig!!!

Maar super logisch!

Bij mij past een rolletjes bit altijd nog in de sectie ..weer de schuld bij het paard zoeken.

Zoals er hier al meerdere keren beschreven staat..je lost niks op..je mag er geen wedstrijden mee rijden...

En je leert er zeker niet van paardrijden...nu rolletjes bit...en wat is daarna dan aan de beurt ?!

nee, hoor laat dat rotbit maar mooi in de schappen liggen.

ik weet dat pony's verrot hard kunnen gaan met springen en er geen rem meer op zit.

Wel kan je het proberen met een ongebroken trens, daar kan je wel wedstrijden mee rijden.
Toch zou ik wel het gebruik van een ongebroken trens beperken tot het springen en verder veel..heel veel aan je dressur werken!
Laatst bijgewerkt door olafj op 20-08-05 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:32

Waarom denk je dat toevallig tussen haakjes staat?

Kippesoep
Berichten: 591
Geregistreerd: 02-04-05

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:47

Ik wist niet dat zo'n koper met rvs ding stroomstootes geeft. Mijn knollie doet het rolletjesbit makkelijk in r mond terwijl ik met gewone rvs bitten dr mond amper open krijg. Ik heb er tot nu toe alleen over gehoord dat ze door het koper meer speeksel aan gaan maken. Maar niet van die stroomstootjes, mar het zou best kunnen hoor, misschien is mijn paard masochistisch

tuliera
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Tukkerlând

Re: rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 10:09

Vind de verklaring van runningkawa persoonlijk erg logisch... Het bit staat dan wel niet rechtstreeks met de zenuwen van het paard, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het geen fijn gevoel is. Ik rijd nu trouwens met een dubbelgebroken trens.