Progressieve overgangen in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Progressieve overgangen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 21:35

na mijn eerste wedtrijdje toch wat vragen. Ik als op hippix.nl bij de tips, dat je in de B en L (geloof ik, B zeker) progressieve overgangen mag rijden. Dat wil dus zeggen dat je gebruik mag maken van alle tussenliggende gangen. Dus als er in de proef staat, E-B enkele seconden stilstaan, voorwaarts in arbeidsdarf, B rechterhand, mag je dan vanuit het halthouden eerst stappen en dan pas draven? Ik heb geprobeerd om meteen weg te draven (met gevolg 'hij is tegen de hand' als commentaar)

Dus ik mag op zich eerst een paar passen stappen dan? Verward Waarom vermeld de proef dat niet dan? Is het beter of slechter als je meteen doordrukt naar draf? Hoeveel is 'een paar passen'

Ben een beetje in de war nu Verward

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:46

Progressieve overgangen mogen tot en met de M1. Dit wil inderdaad zeggen dat je 1-3 passen mag stappen voordat je aandraaft na het halthouden en vice versa. Zeker in de B moet je oppassen dat je overgangen niet te abrupt worden. Lekker de tijd voor nemen. Succes.

Navragen is beter dan afvragen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:55

Als ze dat in de proef allemaal moeten zetten wordt het zo'n lang verhaal Haha! ...
Verder tsja, heeft Laura alles al verteld. In de M hebben ze liever 'directe' overgangen dan toch, maar progressief mag. In B en L is het standaard dat je ze progressief maakt, ga maar eens kijken bij anderen (daar leer je trouwens sowieso veel van, 10 combinaties en je weet wat de moeilijke lijnen zijn Knipoog )

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-02 22:00

Ja het viel mij dus op dat het allemaal zo langzaam ging, eerst stukjes stappen voor je doorsluit naar halthouden, en stappen voor je wegdraaft, had echt zoiets van 'tssk doordrukken, je moet dráven' Maar dat bleek dus wel te mogen en zelfs aan te raden te zijn. Moet toch maar gaan doen dan de volgende keer, want Wal heeft al zo'n moeite met wegdraven vanuit de halt!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:14

Als ik jou was zou ik het even navragen want ik geloof zelfs dat je in de B en L progressieve overgangen MOET maken. Helaas weet ik het niet zeker maar er is vast en zeker wel een dressuur jury op Bokt die ons het goede antwoord hierop kan geven. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:30

Ik weet niet of het moet, maar de jury waar ik vorige week bij zat te schrijven gaf in het B een 5 OMDAT de overgang niet progressief was.

Ik zou het altijd doen als het beter gaat, beter een goede progressieve overgang dan een slordige 'directe'

En B-E halthouden via eventueel een-drie stappassen en enkele seconden stilstaan, daarna wegdraven (eventueel mbv 1-3 stappassen)...klinkt zo lekker. Dan wordt het proevenboekje wel heel erg dik en onhandig *LOL*

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 21:04

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

-

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:56

Reddy007 schreef:
maar er zijn ook genoeg jury's die dit niet willen zien! dan lopen ze te zeiken dat ze niet actief voorwaarts zijn


Dan mogen deze juries een berisping krijgen. Er wordet namelijk duidelijk verteld dat er progressieve overgangen gereden moeten worden tijdens Jury cursussen. Ik schrijf altijd bij ons op de manege bij de dress. westrijden. En de jury's krijgen vaak opfris curssussen en bijeenkomst. daar werd een paar maanden geleden weer op de progressieve overgangen gehamerd. diezelfde zondag kregen heel veel ruiters (die dus ook gelijk draf-HH en vice versa willen rijden) er commentaar op. Neem dus de tijd. dressuur gaat niet om het snelste tijd.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:19

Silvia schreef:
Als ik jou was zou ik het even navragen want ik geloof zelfs dat je in de B en L progressieve overgangen MOET maken. Helaas weet ik het niet zeker maar er is vast en zeker wel een dressuur jury op Bokt die ons het goede antwoord hierop kan geven. Knipoog


Ik ben geen jurylid, maar ik ben er bijna zeker van dat de overgangen progressief moeten zijn. Bij Marco kreeg ik in de B wel eens een 4 met het commentaar, progressief!!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:40

Voor alle wedstrijdruiters: voor in het dressuurboekje staat een heel stuk theorie dat zowel de ruiters als de juryleden moeten weten.

Hierin staat ook (blz. 17): Alle overgangen tot en met de M1 DIENEN progressief te zijn.
Dus altijd via de stap naar HH of draf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:40

OK dank je wel Fitz, ik dacht al dat ik ergens gelezen had dat de overgangen progessief moesten zijn maar ik kon het dressuurboekje niet zo snel vinden.....

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 36 bezoekers