vierkant staan...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

vierkant staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:01

ik krijg mijn hafjes NOOIT dat ze vierkant staan, tenzij ze het toevallig zelf doen, ik heb al vaker filmpjes gezien van die 'hoog dresuur mensen' en maakt niet uit , uit welke oefening ze komen, piaf of maakt nie uit
hup ze staan vierkant!
jeetje, vind ik mooi om te zien, maar mijn zou het nog niet done in stap?

kan iemand uitleggen hoe je je paard dit moet leren?

Anoniem

Re: vierkant staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:04

Door hem recht te richten
Door hem in evenwicht te rijden, altijd van achter naar voren toe.

dan gaat je paard altijd vierkant staan en ook recht achterwaarts

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:09

ik denk dat dit een soort van
'makkelijker gezegt dan gedaan'
manier is...

hoe doe je dat nu recht richten, ??
ik wend bv bij A af en rij recht door tussen X en G hou ik halt (ja wij leren de proeven)
maar dan staat ze niet vierkant!! (dan heb ik haar toch al lang rechtgericht of niet? of bedoel je hier iets heel anders mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:13

Dat is heel erg zeker makkelijker gezegt dan gedaan ;j

je paard rechtrichten is een lange weg, die je makkelijker maakt met goede les, die daar op les (op moet letten eigenlijk)

als hij echt rechtloopt, lopen zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen.
zijn hele lijf is dan recht.
je merkt het ook aan je teugels, op beide zit precies even veel druk.
dus niet dat hij links wat vaster zit of zwaarder is.

het eerste vereiste van rechtrichten is dat je paard meteen reageerd op je been hulpen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:18

oei, dan ben ik met fanny nooit! geholpen :s
dit paardje heeft niemand in 21 jaar haar hoeken laten uitlopen (deze doet ze dan ook HEEL slecht, en pas na een half uur stappen en echt DUWEN met je been de hoek in!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:19

jammer
het word denk ik ook erg moeilijk als ze 21 is dat haar nog goed aan te leren.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 17:37

denk ik ook, maar toch bedankt! runningkawa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:39

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Dus lekker oefenen, misschien lukt het dan toch
En vooral veel plezier hebben, dat is het belangrijkste

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:28

hee
ik had dat probleem ongeveer ook, met een andere haflinger..
en toen heb ik ongeveer t hele uur n keer geprobeerd, en toen deed hij het.
van mij lesgeefster moest ik steeds van lange zijde naar lange zijde afwenden, en dan over gaan in stap, je paard recht maken (door je teugels op gelijke druk te houden en met je benen hem recht duwen zal ik maar zeggen) en zorgen dat hij niet 'langzaam gaat strompelen' benen eraan houden dus! en dan een duidelijke ophouding en als ie stilstaat meteen weer ontspannen,,
ik hoop dat je er iets aan hebt, maar het is moeilijk uit te leggen..
bij mij heeft het geholpen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:32

De rden dat je in B en L proeven nog niet vierkant hoeft te staan is dus ook dat dat je een rechtgericht paard moet hebben, wat de achterhand onder kan en wil brengen. En dat zijn de meeste B en L paarden niet. Het kost en hoop werk om je paard volledig recht te krijgen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:39

Hoiii,

Ik vind het ook erg moeilijk om mijn paard goed vierkant te zetten. Van mijn instructrice moet ik a. recht rijden b. "de achterbenen erin rijden", dat wil zeggen dat je dus goed actief naar voren moet blijven rijden c. niet naar achteren gaan hangen maar liever ietsje naar voren, licht zitten en d. niet trekken maar eerder de hand los laten.

Ik werk zelf vaak teveel terug met mijn linkerhand met als gevolg dat ze haar linkerachterbeen dan niet bij zet. Punt is dus eigenlijk dat je net zo lang naar voren moet kunnen rijden totdat je stilstaat! Dus de overgang moet niet door terugwerking van de teugels, maar doordat je de achterhand eronder rijdt.

Misschien heb je er iets aan, als ik bovenstaande goed doe staat mijn paard ook altijd goed!

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:19

Ik bak er ook niet zo veel van, nu is halthouden met mijn pony altijd al een probleem geweest, eerst liep ze gewoon regelrecht door mijn hulp heen, nu reageert ze al wat beter op mijn hulp, maar ze zet 1 achterbeen er veels te ver onder, wat kan ik hier tegen doen?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:12

oefenen om de benen van het paard onder je te voelen is ook een goede oefening. probeer te voelen waar de benen van je paard blijven, oefen het eerst in stap, zorg dat er iemand naast de kant staat die je kan controleren en zeg dan hardop in stap welk achterbeen er naar voren grijpt zeg maar. het is even oefenen maar als je het onder de knie hebt kun je meer controle uitoefenen en voelen of je paard vierkant staat of niet en waar je moet corrigeren.

verder is het heel erg belangrijk dat je paard goed rechtgericht is en van achter naar voren, goed op je zit hulpen reageert is ook fijn

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:37

vooral goed naar voren blijven kijken!
dan loopt je paard ook in een rechte lijn!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:32

Libera schreef:
De rden dat je in B en L proeven nog niet vierkant hoeft te staan is dus ook dat dat je een rechtgericht paard moet hebben, wat de achterhand onder kan en wil brengen. En dat zijn de meeste B en L paarden niet. Het kost en hoop werk om je paard volledig recht te krijgen!

Inderdaad, er staat ongeveer een jaar voor om een jong paard recht te richten. De hele basis van het in-/aanrijden en beleren van jonge paarden is op de volgende punten gericht:
balans
rechtrichten
reactie op de hulpen
tempo controle

Maar ook bij oudere paarden geld dit.

succes

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:10

Voor de basis van het halthouden is het ook handig als je je paard altijd maar laat verkleinen in stapjes en dan ten slotte gaat halthouden , 90 % kans staat hij vierkant

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:20

bedankt voor de uitleg! allemaal!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:11

Hoe ik het thuis ook probeert Frank doet het nooit, in het vierspan staat hij altijd vierkant en als ik wedstrijd rij onder de man staat hij ook vierkant. Maar thuis is altijd een probleem. Nou ja liever zo dan andersom.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:50

als je gaat halthouden:

leg je been aan, drijf bij. maak ophoudingen, en drijf tegelijk ook met je been aan.(zo krijg je dat de achterhand eronder komt. vierkant dus) ga zwaar zitten in het zadel.

het is dus heel belangrijk dat je je benen bijdrijft

en bij al die hoge mensen, gaat vierkant staan ook allemaal niet vanzelf hoor

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:19

hee
ik heb wel een tip voor wat je vooral niet moet gaan doen. en die luid!!!!!

GA NIET NAAST JE PAARD HANGEN OM TE KYKEN OF IE 4KANT STA

je kan het voelen met je zitbeen knobbels, moet je wel even voor oefenen hahaha

je moet in iedergeval vlot werken niet vanuit een sloom drafje gaan halthouden en je paard nog een paar passen door laten stappen, dan gaat het niet lukken zorg dat je altyd been hou, en diep zit.
myn paard had altyd een been die hy er niet by wilde zetten,heel vervelend.ik heb hem iederex op het moment dat ik halt hield gaf ik hem met me been een kneepje aan de linker kant (dat achterbeen zette hy er niet by) als het niet lukt kun je ook een klein plaag tikje geven. my hielp het goed en nu zet ie z'n linker achterbeen er heel overdreven goed by (zoiets van heb je nu je zin haha) nou suc6

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:23

ja mijn vpony doet het altijd vanzelf wel handig. wel succes

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:26

Ik heb geleerd halt te houden in de takt van de beweging, dus niet een beide teugels tegelijk hangen, maar links en rechts op de maat en tegelijk met het been wat hij op tilt. Zo krijg je het paard vierkant.
Probeer het in stap, je moet goed met je zit voelen wat het paard doet. Als je stapt voel je afwisselend dat je linkerheup zakt en daarna je rechterheup, als je dit goed aanvoelt, dan ga je in de takt van deze beweging ophoudingen geven, voel je je linkerheup zakken, geef je links een hele ophouding, zakt je rechterheup, dan geef je rechts een hele ophouding... Zo rijdt je het paard tot stilstand. Steek echter niet je been af, maar begeleidt met je been het proces, zodat je pony een voorwaartse drang blijf houden en dus ook nagevelijk blijft, steek je je benen af, ga je erg naar achter hangen en aan de teugels trekken, dan krijg je geen net resultaat en is je pony ook niet blij met je...
Succes!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 08:57

loveprince schreef:
hee
GA NIET NAAST JE PAARD HANGEN OM TE KYKEN OF IE 4KANT STA

je kan het voelen met je zitbeen knobbels, moet je wel even voor oefenen hahaha

en je kan aan de schouders zien zien of hij z'n voorbenen naast elkaar heeft staan.

succes!!

gr. roos