NIKS HELPT! Wat ik ook probeer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

NIKS HELPT! Wat ik ook probeer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 15:56

Ik rijd voor mensen bij ons op stal hun paard als hun geen tijd hebben.
Dus gisteren reed ik op een pony van een meisje van 11 jaar.
Zij vraagt niet zoveel van haar pony.
Ze staat alleen maar stil in het midden en durft er niet mee te galoperen.
Dus toen vroeg ze aan mij of ik er even mee wou galoperen.
Dus ik ga op een grote volte bij A.
galopeer aan, maar bij F galopeerd hij gewoon door mijn hand heen.
Hij galopeerde gewoon van F naar H toe.
Toen kwam er even iemand mij helpen, en die zei dat ik de buitenkant moest opsluiten.
Dat heb ik dus geprobeerd maar het lukte voor geen meter!
Toen heb ik een zweep gepakt, en elke keer als hij van de volte afrende moest ik hem heel hard op zijn buitenkant slaan:HIELP OOK NIKS!
Toen hebben we nog iets anders geprobeerd: als hij van de volte af rent de zweep voor zijn buiten oog houden.
HIELP OOK NIKS!!
Toen hebben we nog iets geprobeerd:
Er ging een paard op X staan.
En als hij dan NOG de volte af ging botst hij tegen dat paard op.
Dus:Hij rende WEER de volte af en knalde tegen dat paard aan!
Toen was ik er maar mee opgehouden want hij was drijfnat en helemaal uitgeput.

Weet iemand iets dat ik de volgende keer moet doen??

Groetjes -Xje- Angeliek

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:09

Je kunt er een keer even iemand anders op laten om te zien of die het wel kan. En dan kan die je vervolgens uitleggen hoe je dan die volte moet rijden in galop.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:10

Een paard waar ik wel eens op rijd heeft dit dus ook. Ik rijd er niet zo vaak op en krijg ook niet altijd voor elkaar om het wel goed te doen maar hiet is de tip die ik altijd krijg(en ook wel helpt als ik het goed doe).
Heel soepel zijn in je binnen hand. Voor je gevoel helemaal los laten(en dat is heel moeilijk omdat je dan het idee hebt dat je nog harder de verkeerde kant op gaat). En netjes met je benen rijden en je buiten hand er bij houden.
Bij dit paard helpt het goed. Het is alleen zo tegens strijdig om voor je gevoel je binnen hand helemaal los te laten.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:31

Vooral niet vastpakken op je binnenhand, dan doet hij alleen zijn hoofd naar binnen en loopt rustig aan de buitenkant weg! (daarbij komt ook nog dat je zijn binnenachterbeen blokkeert waardoor galloperen heel vervelend en moeilijk wordt voor de pony!) Buitenteugel tegen de hals houden en je buitenbeen er goed aan!
En nog een tip: Ga niet naar binnen hangen, dat zie je heel vaak bij mensen waarvan het paard de verkeerde kant op gaat en dan duw je hem juist opzij *LOL*
Als de pony het bit vastpakt kunnen jullie kijken of het niet te laag hangt, vraag dat anders een keer na op stal.

Succes,

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:47

hoi,
balen zeg dat dat paard zo door je heen loopt.
hierboven hebben ze inderdaad wel gelijk, niet proberen naar binnen te trekken. juist tegen je gevoel in meer contact met je buitenhand. ik reed een ruin en als ie naar binnen viel en je deed je buitenhand er aan, ging ie nog meer naar binnen. dus ik moest juist mijn binnenhand er aan doen. dan voelde die kant als onprettig voor hem en ging ie mede door duwen met mijn binnen been weer terug op de hoefslag. ik zeg niet dat dat normaal is, maar dat kan het probleem zijn.
dus voor jou buitenbeen achter de singel, binnenbeen erop, buitenhand er aan, binnenhand van de hals af en vooral hem proberen met je buitenbeen naar binnen te duwen. slaan heeft meestal geen zin.
je kan het ook langzaam opbouwen dus beginnen met op de hoefslag rijden en dat rondje steeds kleiner maken tot het een grote volte is.
ik heb ook een Tinker gereden en die deed het omgekeerde, die galoppeerde dus niet op de hoefslag alleen op de volte. daarbij moest ik van mijn instructrice de grote volte steeds groter maken tot ik na lang oefenen op de hoefslag terecht kwam.
het kost je veel spierpijn en geduld, maar je krijgt een beter effect dan alleen maar meppen denk ik.
veel succes!

ps en wat als je haar aan de longe laat galopperen? dan moet ze wel een kleiner rondje maken dan ze eigenlijk wil, toch?

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:01

Zelf vooral naar het midden van de volte blijven kijken, waardoor je indirect ook met je lichaam stuurt. En natuurlijk goed blijven begrenzen met de buitenteugel.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:02

Het is jou pony niet, maar anders zou je kunnen oefenen met buitenstelling en op die manier afwenden. Dus met een beetje stelling naar buiten en het aannemen van je buitenteugel als je de bocht om wil (samen met buitenbeen natuurlijk. Op deze manier stuur je de schouder en kan de pony niet over de schouder wegvallen (wat wel gebeurt als je de binnenteugel aantrekt of veel binnenstelling aanneemt zonder voldoende tegen te kunnen houden met je buitenteugel.) Dan kun je als het goed gaat weer terug naar met goede stelling op de volte en wenden.
En eerst in stap en draf oefenen, en dan als het goed gaat pas in galop!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 23:27

Ha, dat klinkt me errug bekend in de oren!
Mijn (ex)paard deed dat ook. En zoals je al zei, je kon m zo hard op zn flikker slaan als je wou maar hij deed t 1 minuut later net zo hard weer.
Hij bleef het doen als ie aan t werk moet en daar geen zin in heeft.
Bij zijn nieuwe eigenaresse doet ie (nog....) nix.
Wat ff een tijdje het 'wegrennen' stopte was als ik hem overdreven in de buitenstelling de volte op reed. Vanaf X kon ik hem weer rustig terugstellen naar wat binnenstelling.
Dit hielp bij dat paard maar een paar weekjes. Toen had ie t door en begon ie er weer mee.
Ik ben er bij verschillende mensen mee geweest, geen van hen kon me een passende oplossing geven..
Nu is (misschien) zo'n pony nog iets beter controleerbaar dan een groot paard van 1.70.

Heel veel suc-6 ermee.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 08:54

Misschien eerst maar eens goed soepel maken in zijn hele lijf (lengtebuiging) in stap en draf.
Veel galoperen aan de longeerlijn (liefst in afgesloten cirkel), zodat hij eerst zonder ruitergewicht op een normale volte kan blijven. Daarna kunnen jullie het weer ohz proberen.
Als ze door de buitenschouder weglopen doe je er weing aan, het paard is toch altijd sterker, probeer hem dan om te stellen en zo in een contragalop de volte aan de nadere kant van de bak in te gaan.
Ook veel achterwaarts oefenen om zijn achterhand sterker te maken in het ondertreden.

Heel veel succes.
Viv

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 15:12

Hmmm, dit klinkt van fjordachtig....

Als ik je goed begrijp heeft deze pony al lang niet meer onder het zadel gegalloppeert, en ook niet zo'n superconditei(omdat ie drijfnat werd). Ikzou dus zeggen, laat hem eerst maar rechtdoor galloperen, en conditie opbouwen. Als je pony geen conditie heeft, dan zal het hem alleen maar mee moeite kosten om een volte te draaien in gallop. Dus eerst dat probleem aanpakken, voor je verder gaat.

Ook kun je hem aan de longeerlijn (bijgezet) laten galloperen. Hij leert dan om gewoon door te galloperen om een volte, en in evenwicht te gaan.

Als hij een keer netjes aan delongeerlijn kan gaan, en conditie heeft kun je het onder het zadel ook gaan proberen, door de binnenhoefslag te nemen op de korte zijde. Dit kun je steeds eerder gaan afsnijden, totdat je een grote volte kan draaien.

Succes!

ps: ik ga hier van een pony uit die(nog) niks gewend is wat betreft rijden, en conditie omdat je zij dat ze alleen maar op het midden staat. Mocht dat zo zijn, begin dan heel rustig met bovenstaande,omdat je er anders alleen maar stress in jaagt, en daar hebben de pony, jij en de eigenaresse niets aan.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 18:49

vragen of iemand hem aan de longeerlijn vast houd. als je het zelf allemaal goed doet he.......

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:32

Als je de buitendeur gesloten heb ( buitenteugel, buitenbeen) kan hij nooit maar dan ook nooit zo ver door rennen.

Kim

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 08:32

kim schreef:
Als je de buitendeur gesloten heb ( buitenteugel, buitenbeen) kan hij nooit maar dan ook nooit zo ver door rennen.

Kim


Geloof mij maar dat dat echt wel kan hoor!
Viv

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:42

ik heb zelf een haflinger die dit geintje regelmatig flikt. Met name in de bak op de volte. Al had hij er laast in het bos ook een handje van om naar buiten uit te breken.
Maar ik weet zeker dat als je de techniek goed toepast dat ze moeten stoppen of zullen keren. Maar je wint altijd.

Kim

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 12:29

Zeker een fjord he? Laat er eens iemand op zitten die heel goed kan rijden, dan kijken of hij het nog steeds doet.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 17:47

Prima schreef:
Zeker een fjord he?


hahaha *LOL* wat is dat nou weer voor een vooroordeel??

Angeliek:
De pony neemt gewoon een loopje met je, zoals je zelf al zei; het meisje wat er altijd op rijdt staat wat in het midden en durft niet te galopperen. Dus hij is je gewoon aan het uitproberen. Opsluiten, zoals de rest al zei en blijven proberen, hij houdt er vanzelf mee op. Eigenlijk zou ik er net zolang op blijven zitten tot hij het opgeeft.