Aan de teugel door constante druk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Aan de teugel door constante druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 21:10

Bij mij op de manege wordt een paar zaterdagen priveles gegeven door een Gand-Prix ruiter. Idereen is erg enthousiast over hem maar nu hoorde ik vanmiddag dat hij het aan de teugel lopen als volgt aan een paard leert (dat leerde hij zijn lessers ook zo):
Je handen houdt je(volgens hem dus) schuin naar beneden gedraaid en vast. Je houdt net zo lang druk op de teugels tot het pard naar beneden komt. De teugels laat je dan niet losser maar door de buiging van het paardenhoofd is er toch minder druk op het bit wat dan weer een beloning voor het paard is.
Ik verbaasde me een beetje over deze manier omdat ik zelf altijd gehoord heb dat je een paard door het maken van ophoudingen naar beneden krijgt. Ik heb zijn maniier trouwens vandaag een sgeprobeerd op Beau. In stap werkte het maar in draf gaf hij geen cm mee. Ik kreeg er heeeel moee armen van. Wat denken jullie van deze methode?


carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:53

Persoonlijk vind ik die manier beter als het maken van ophoudingen, kneepjes of 'spelen' met de teugels. Dat veroorzaakt gegarandeerd het alom bekende 'zagen'.
Zelf doe ik het ook zo. Gewoon druk zetten en aanleuning eisen. Een paard met een goede balans gaat dan vanzelf 'aan de teugel'.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:06

Lees Ruiters en Rechters maar eens. De weerstandbiedende hand.
Hoe wil je je paard ooit rustig in aanleuning krijgen als je zelf voortdurend zit te wriemelen?

In R&R staat ook een mooie fotoserie hier over.

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via

Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:21

Hoe ik het leer is teugels op gewone lengte nemen en handen normaal. Dan been geven en de energie die ik erin stop opvangen. Als hij nageeft ontspannen, dus geen kneepjes ofzo, lijkt me ook storend voor het paard Verward

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

nog een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 10:05

Als je het op deze manier doet hoe voorkom ik dan dat hij gaat hangen??

Een hoefje van Gamble

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:11

Als je je hand gewoon stil houdt met een constante teugllengte, dan zal je paard helemaal niet gaan hangen! Je krijgt door deze oefening juist een hele lichte aanleuning.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:53

En als ie tóch gaat hangen, dan drijf je dat met je benen er zo weer uit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

mij leren ze het zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:54

je handen dragend met een knik in je elleboog (ben namelijk geneigd mijn armen te strekken) handen gesloten en dan je paard naar je handen toe rijden door voorwaarts te rijden gaat hij dan nageven knikt hij zijn hals dan geef je iets mee door je handen te openen blijf voorwaarts rijden komt hij omhoog handen sluiten en been hetzelfde doe je als hij gaat hangen.
bij dolce vita werkt het super ze is zo beleerd door de eigenaresse ik persoonlijk vind het heel fijn rijden je maakt je kunt beter 1 keer een sterke hulp geven dan de hele tijd zeuren in zijn mond.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

mij leren ze het zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:55

je handen dragend met een knik in je elleboog (ben namelijk geneigd mijn armen te strekken) handen gesloten en dan je paard naar je handen toe rijden door voorwaarts te rijden gaat hij dan nageven knikt hij zijn hals dan geef je iets mee door je handen te openen blijf voorwaarts rijden komt hij omhoog handen sluiten en been hetzelfde doe je als hij gaat hangen.
bij dolce vita werkt het super ze is zo beleerd door de eigenaresse ik persoonlijk vind het heel fijn rijden je maakt je kunt beter 1 keer een sterke hulp geven dan de hele tijd zeuren in zijn mond.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:54

Aan de teugel rijden kan op verschillende manieren.
Maar de eerste stap zet je al bij eht goed voorwaarts rijden. Wanneer jij tempocontrole hebt over je paard en dus de achterkant kunt controleren krijg je aan lichte en fijne aanleuning kadoo. Wanneer je paard aan een kant vastpakt mag je wat mij betreft best eens een beetje doorvragen om hem duideljikte maken dat hij los moet laten. Maar allereerst die tempocontrole!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:21

Ik ga met Jippie mee. Van achteren naar voren werken. Dit is toch wel iet wat in het motto "buigen of breken". Maar wel beter dan de hele tijd te hanessen in een mond. Ik heb al eens eerder mijn mening gegeven over het "aan de teugel"rijden. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:17

volgens mij ging dit onderwerp niet zozeer over "hoe aan de teugel te rijden" maar meer over "kan dit advies van mijn instructeur goed zijn"....
Welnu de instructeur doceerde aan de hand van Ruiters en Rechters van Ernest van Loon, hij vertelde over de corrigerende weerstandbiedende hand.
Iets wat inderdaad alleen werkt met iets beendruk, maar het advies is absoluut niet verkeerd. Het is slechts een manier om tot resultaat te komen....en lang niet de slechtste!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 20:21

Bedankt voor alle goede raad en zelfs foto`s uit het boek ruiters en rechters! Maar wat ik mij afvraag over het aan de teugel rijden met constante druk is dat niet iets waar je heel sterk voor moet zijn om het vol te houden of is het alleen met zachte KWPN monden mogelijk? Bij een Fjord met een korte dikke hals lijkt het mij een stuk lastiger omdat het dan best wel op kracht aankomt. IK houd het tenminste niet lang vol die druk op de teugels te houden; Pjelk wel... Zijn er hier ook mensen die hun wat robuuster paard op bovenstaande manier aan de teugel rijden?

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:38

[quote="Mellien"] Maar wat ik mij afvraag over het aan de teugel rijden met constante druk is dat niet iets waar je heel sterk voor moet zijn om het vol te houden of is het alleen met zachte KWPN monden mogelijk? [quote]

Nee, daar hoef je niet sterk voor te zijn. Op het moment dat je paard nageeft is de druk weg. In de mond van het paard, maar ook in jouw handen. Dat is de beloning voor het paard, maar ook prettig voor jou. Anders is het echt niet vol te houden!

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:10

je moet ook niet gaan trekken, maar druk geven.

als ik graziano oppak neem ik mijn teugels gewoon op maat, dus goed contact met de mond, en houd ik hem goed op tempo, áán het been.
hij zoekt dan vanzelf mijn hand op, geen getrek voor nodig of wat.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:18

Het principe van nageven kan je ook stilstaand leren. Dat is natuurlijk niet aan de teugel rijden voor ik allemaal boze woorden over me heen krijg! Je houd dan lichte druk, geeft been en als hij iets ontspant, dan doe jij dit ook. Veel belonen als hij nageeft. Timing en aanvoelen is heel belangrijk. Als hij eenmaal begrijpt dat afbuigen ontspanning betekent, zal hij het steeds sneller doen en kun je wegstappen en hem daar houden. zo ga je steeds een stukje verder tot hij het in alle (over)gangen kan.

Met westernles heb ik zo het neus in de lucht steken bij achterwaarts gaan afgeleerd. Ik kan nu vaak slechts op mijn zit achterwaarts rijden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:56

Ik denk dat wat Mellien bedoelt het volgende is.
Ze heeft dus druk op de teugel, maar Pjelk maakt die druk zo erg dat hij niet op geeft maar zij. En Pjelk dus toch zijn zin heeft. Moeilijk hoor.
Mijn ervaring is dat het ook gewenning is, in het begin moest ik bij Sjors (bijna Fjord) ook veel druk hebben en vooral volhouden. Later toen hij wist wat de bedoeling was kwam hij op een klein beetje druk al naar beneden.
Een paard met een dikke korte hals kan zich misschien wel sterker maken maar Omar kwpner (met en behoorlijke nek) bv kan er ook wat van.
succes

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers