Het is nu ruim een jaar geleden dat mijn paard bij van Schie behandeld is voor verschillende wervels die scheef stonden na een val in het land. Sindsdien heeft mijn paard een lichte vorm van ataxie, die volgens fysiotherapeut en dierenarts door training moet verbeteren. Zij hebben mij aangeraden om veel af te wissel in de training, dus naast het rondje in de bak, longeren met dubbele longe en buitenritten.
Nu merk ik dat de ontwikkeling stil staat, het paard gaat niet voor of achteruit. De moeilijkheid zit in de aanleuning, concentratie en uiteraard in de balans en regelmaat. Mijn instructrice vindt het zeer lastig om mij verder te helpen, aangezien zij geen ervaring heeft met dit soort paarden.
Is er iemand hier die dat wél heeft en die mij misschien tips kan geven en eventueel kan doorverwijzen naar een trainer of therapeut die hier wel ervaring mee heeft?
Onderstaande foto's zijn afgelopen zaterdag tijdens een demonstratie genomen (let niet op de ruiter, ik ben hier in de rol van Bob de Rooij
). De vier foto's tonen een zuivere laterale stap, die het paard niet heeft wanneer deze geconcentreerd en meer ontspannen is. Het probleem lig dus met name in de achterhand, deze is traag. De staart is in tegenstelling tot de meeste atactische paarden wél stevig/sterk.

Graag inhoudelijke reactie!