Atactisch paard, hoe te trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mickelodeon

Atactisch paard, hoe te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:12

Heeft iemand hier ervaring mee, het trainen van een atactisch paard.
Het is nu ruim een jaar geleden dat mijn paard bij van Schie behandeld is voor verschillende wervels die scheef stonden na een val in het land. Sindsdien heeft mijn paard een lichte vorm van ataxie, die volgens fysiotherapeut en dierenarts door training moet verbeteren. Zij hebben mij aangeraden om veel af te wissel in de training, dus naast het rondje in de bak, longeren met dubbele longe en buitenritten.
Nu merk ik dat de ontwikkeling stil staat, het paard gaat niet voor of achteruit. De moeilijkheid zit in de aanleuning, concentratie en uiteraard in de balans en regelmaat. Mijn instructrice vindt het zeer lastig om mij verder te helpen, aangezien zij geen ervaring heeft met dit soort paarden.
Is er iemand hier die dat wél heeft en die mij misschien tips kan geven en eventueel kan doorverwijzen naar een trainer of therapeut die hier wel ervaring mee heeft?

Onderstaande foto's zijn afgelopen zaterdag tijdens een demonstratie genomen (let niet op de ruiter, ik ben hier in de rol van Bob de Rooij ). De vier foto's tonen een zuivere laterale stap, die het paard niet heeft wanneer deze geconcentreerd en meer ontspannen is. Het probleem lig dus met name in de achterhand, deze is traag. De staart is in tegenstelling tot de meeste atactische paarden wél stevig/sterk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag inhoudelijke reactie!

batje

Re: Atactisch paard, hoe te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:22

Of het inhoudelijk is weet ik niet mijn pony is niet atactisch maar gewoon slap achter. Als ik balkjes loop is ze eindelijk geconcentreerd en loopt ze in balans en regelmatig. Door haar houding wordt haar achterhand geactiveerd en moet ze om goed te kijken haar hals buigen. Dat werkt dus fijn tegen de onderhals.
Heel veel succes, 't lijkt me best lastig zo'n paardje te trainen..
Je imitatie is iig al gelukt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:15

idd balkjes en dan niet 2 of 3 maar een flinke serie zodat ze er in alle beenzettingen een keer over heen is geweest. En leg ze dan na een paar x eroverheen geweest te zijn iets ruimer

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:00

Bedankt voor de tips!

Het balkjes lopen doe ik al vanaf vorig jaar zomer! In draf en galop gaan ze prima, alleen in stap heeft hij er problemen mee. Hij is dan niet voldoende geconcentreerd en raakt ze meestal aan.
Als ik echter over een heel laaag hindernisje heen spring is zijn concentratie super, dat vind hij geweldig maar het mag nog niet.
Maar deze tip is dus allang ingeburgerd.
Ik ben meer opzoek naar een tip over hoe te rijden;
laag en rond rijden lukt, en rechtgesteld ook.
Maar zodra ik hem iets wil oppakken en mijn teugels iets korter neem gaat hij in protest. Hij loopt er steeds beter onder met zijn achterhand, maar blijft schudden en zwaaien met zijn hoofd.
Als ik dan weer laag en rond rij is er niets aan de hand. WIe weet er iets?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:33

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:58

Ik vraag me wel af of hij atactisch is? Ik zie namelijk een volledig verkeerd bespierd paard, waar ook de problemen uit voort kunnen komen. Ik zou eens goede les halen?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:31

MMaxje schreef:
Ik vraag me wel af of hij atactisch is? Ik zie namelijk een volledig verkeerd bespierd paard, waar ook de problemen uit voort kunnen komen. Ik zou eens goede les halen?

als jij nu eens zelf begint met een lesje Nederlands en dan het verhaal van de TS nog eens goed doorleest, snap je dat deze reactie van jou echt nergens op slaat.
Dus begin maar even opnieuw en probeer dan je interessante bewering eens te onderbouwen, want we zijn opzich wel benieuwd.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:45

Oh jeetje, ik zie dat ik 1 zinnetje over het hoofd heb gezien

Tip dan maar: probeer Steffi v/d Laarse. Die heeft wel ergens een internetsite.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:09

We zijn nu al ruim een jaar bezig met trainingen om door bespiering zijn handicap te verminderen. Hoe meer spieren er werken in de achterhand hoe minder onzuiver hij loopt. En het klopt dat hij zich zeker niet van zijn beste kant laat zien op bovenstaande foto's, maar verkeerd bespierd is hij niet. Hij is wel atactisch, al wordt het wel minder.

Check betere foto op [HAW] Replay en Humpy als Bob en Annie de Rooij

viewtopic.php?f=10&t=433454

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:52

Volgens mij moest Janne van Bokt veel stappen en galoperen. Veel rechtuit, en mocht ze niet echt longeren. Iig niet te krap. Balkjes lopen was ook goed. Haar paard is 95% verbeterd.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:10

klopt idd veel stappen en galoperen en vooral rechtuit rijden geen kort bochten of zo iets dergelijks.
balkjes lopen is ook goed.
verder zou ik er gewoon iemand bij halen die het paard onderzoekt of hij wel echt ataktisch is,ik weet niet of je dat al heb laten doen?
zo niet aanrader (het word bijna afgezaagd) steffie van der laarse.
mijn paard is voor eigenlijk bijna 100% genezen van ze ataxie.
door trainig spieren sterker maken moet ie nog sterker worden in ze achterhand maar dat geld voor elk paard.
je mag me evt wel een pb sturen

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 13:30

Donderdag is onze fysiotherapeute met haar trainster komen kijken. Hij is weldegelijk atactisch, maar gelukkig in een lichte vorm. Het is geen hopeloos geval en met de juiste training komen we eruit. We hebben een plan opgesteld;
over een maand moet íe dikker zijn, over 3 maanden duidelijke verbetering en over 6 maanden moet íe goed lopen voor zover dat helemaal lukt.

Ik moet hem veel meer gaan voeren. Zodat hij kracht heeft om zich verder te ontwikkelen. Toen ik dat zei tegen de eigenaresse van de manege keek ze een beetje beteuterd. Zij bepaald hoeveel voer de paarden krijgen en nu ga ik me daar op eens mee bemoeien.

Verder natuurlijk verder gaan met balkjes, dubbele longe en afwisselend rijden in de bak of op de weg. Veel stappen en galopperen deed ik ook al maar nu moet het allemaal veel meer van achteruit komen. Ik mag niet meer aan de voorkant komen.

Bedankt voor alle tips, ook al kwamen ze me allemaal zeer bekend voor.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:39

Wij hebben een atactisch paard op stal, waarschijnlijk veroorzaakt door rhino virus als veulen. Is door Welling gefotografeerd en beoordeeld, kon in de wervels niet vinden (was die zelf verbaasd over!). Door rustig aan dressuurmatig te werken en vooral niet over te belasten, is het paard al fors verbeterd. De ene dag blijft beter dan de andere. Een idee kan zijn om heuveltjes/dijkjes oid te gaan stappen, dan moet die zijn achterhand meer gaan belasten. ook kunje denken aan slepen van een band of zo of aanspannen. Omdat hierbij het paard wel moet aanzetten vanuit de achterhand maar niet het gewicht en mogelijke onbalans van de ruiter er bij heeft. Een dergelijk paard trainen duurt veel langer dan een gewone. Je weet van te voren niet precies hoe ver je kunt komen. Ik denk dat je er met een atactische ca 4 x zo lang over doet om iets te realiseren als bij een gewone. Inderdaad en veel buitenrijden (rechtuit) is natuurlijk ook heel goed. Weet je welke kant zwakker is? Die kant mag je vooral niet over belasten, terwijl dat wel vaak gebeurt, die is namelijk zwakker. Volg je gevoel! Wat vaak helpt als ondersteuning is Vitamine E selenium voor de spieren, voorkomt verzuring. succes