paard ontwijkt teugeldruk door te steigeren+update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

paard ontwijkt teugeldruk door te steigeren+update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 20:19

Ik heb op het moment echt weinig plezier in het rijden van mijn paard. Hij heeft 2 maanden stil gestaan vanwege een blessure en vandaag zat ik er weer voor het eerst op. Ik begon met wat losrijden met losse teugel, maar al snel ging hij te hard, dus de teugels nam ik wat korter. Meneer begon gelijk te steigeren, ik been eraan ging die weer knoerdhard ervandoor enz. Dit ging zo een tijdje door. Op een gegeven moment ging hij naar beneden maar veels te diep. Soms kwam hij met een enorme kracht omhoog om vervolgens weer te gaan steigeren. Ik begrijp dit gewoon niet. Voor z'n blessure was hij ook al vervelend door te bokken enzo, maar niet zo extreem. Ik weet dat hij lang heeft stilgestaan, energie heeft (ook al staat die overdag buiten en rent hij regelmatig) maar dit gedrag klopt niet bij hem. De stelling bijvoorbeeld was ook ronduit slecht! Terwijl ik stelling vroeg naar rechts ging die met z'n hoofd naar links. Verder was die zelfs met lange teugel erg vreemd aan het doen, dan weer met z''n kop tot aan z'n knieen, dan weer omhoog, heel erg vaak z'n hoofd scheef doen. Wat is dit nou en vooral, hoe kan ik dit verbeteren? Ik zat er zelf voor alle duidelijkheid ook als een zoutzak op, heb in de tussentijd een ander paard gereden en dan is dit toch weer even wennen. Maar dan nog, het is een flexibel dier en dit soort gekkigheid heb ik nog nooit meegemaakt!
Laatst bijgewerkt door Mirte op 15-02-02 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:33

als ie steigert heel hard naar voren toe schoppen, dan weer terug nemen en heel veel been eraan houden, dus dat je meer been dan hand hebt, en hem dan weer verder aan het werk houden, en goed veel overgangen en tempo wisselingen om hem goed aan je been te krijgen.en dan kun je ook je hand eraan houden

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:41

Heeft hij geen pijn.
Misschien stijfheid maar misschien wat anders.
Vooral als je lang niet gereden hebt niet meteen alles verlangen van wat tevoren ook ging.

Weet je zeker dat hij nergens last van heeft.
Idd heel hard naar voren schoppen.
Ga je dan hard dan vang je dat netjes dressuurmatig op.
Maar beter in rengalop dan rechtomhoog.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 20:45

Ja daar zit ik dus ook aan te denken, misschien mankeert die wel wat. Maar ja zie daar maar eens achter te komen.
Ik heb hem inderdaad ook flink naar voren laten gaan, maar vraag mij niet hoe zelfs in rengalop kan hij op z'n achterbenen gaan staan. Hij is zo snel daarin. Morgen nog maar eens kijken en dan eventueel nog strenger zijn, vandaag was voor mij ook een maar een testdag.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:33

't klinkt mij in de oren alsof hij pijn in zijn mond heeft, ook omdat hij zo met zijn hoofd loopt te schudden. Hij wil duidelijk de teugeldruk ontwijken. Heb je al in zijn mond gekeken??

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:40

ja sorry, mijn reactie ging ervan uit dat ie nu helemaal geen pijn meer heeft. Maar als ie er nog niet 100% op nagekeken is: niet gaan vechten, eerst na laten kijken!

Haha!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:47

Als je 'em longeert, doet ie het dan ook? Dat zou al een aantal oorzaken uitsluiten. Ik heb het trouwens wel vaker gehoord, dat sommige paarden na een tijd rust in verzet komen. Enfin, ik hoop voor je dat het wordt opgelost, 't lijkt me erg vervelend. Kun je er eindelijk weer op.......

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:05

Je zou een fysiotherapeut kunnen laten kijken.
zo te horen drukt hij alles weg en spant hij zijn spieren, jij gaat het gevecht aan, met als gevolg, hij misschien wel pijn heeft en daarom weigert te lopen. Misschien een voorbeeld, maar het wil niet zeggen dat het bij jou zo is natuurlijk: Sando heeft een tijd last gehad van zijn rug.
losrijden, niets aan de hand. Teugels erbij pakken, achterhand naar binnengooien en kop omhoog. ik probeerde hem weer naar beneden te krijgen met als gevolg, steigeren. als ik in galop aan wilde springen, drukte hij alles weg, en met zijn kop in de lucht maakte hij van die gekke korte galop pasjes. Er was dus duidelijk iets mis. Acupunctuur gedaan..... niets geholpen. Fysiotherapie was de uitkomst. Het heeft bij hem perfect geholpen en hij heeft nergens meer last van.

Misschien herken je iets uit dit stukje. misschien heb je er iets aan.
succes.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:36

van eht hoofd afblijven, en hem gewoon eerst alleen maar op het been rijden, en alleen maar voorwaarts, en terug, alleen maar overgangen ed.
{ en misschien ergens last van,. rug, mond, nek, hals )
suzzes ermee

Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 09:05

Vanochtend op stal geweest en even z'n mond gecheckt (het zat me helemaal niet lekker vannacht) kon niet direct iets zien, maar hij hoestte wel weer Boos! En ik denk dat daar het probleem zit. Hij heeft snel last van keelirritaties en ik kan mij voorstellen dat dat ontzettend gevoelig is. Vandaag doe ik hem kaal aan de longe en dan kijk ik maar hoe dan is. Aan de hand daarvan kijk ik verder, dat lijkt mij voor nu even het beste.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 18:55

Vanmiddag heb ik hem dus gelongeerd, met halster. En het wijst erop dat er toch lichamelijk iets mis moet zijn. Weer schudde hij telkens met z'n hoofd, maakte rare geluiden en kwam zelfs een keer omhoog (heeft hij nog nooit gedaan aan de longe) Normaal z'n rondjes hobbelen lukte niet, bokkend en crossend ging hij aan de gang met tussendoor dus rare bewegingen van z'n hoofd en mond. Daarna heb ik hem uitgestapt. Zelfs dit zorgde voor problemen, zodra ik met de lijn hem iets tegenhield om hem in te houden, begon hij heftig te schudden met zijn hoofd en probeerde weg te draven. 2 keer probeerde hij dus ook om te steigeren. Ik heb het vermoeden dat ik het moet zoeken in de richting van z'n hoofd-nek, maar wie weet is het wel een heel ander probleem. Ik weet niet wat ik nu het beste kan doen, moet hier even over nadenken. Alle suggesties zijn welkom!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:46

nou,ik zou hem gewoon is na laten kijken door de DA!
dan heb je zekerheid, je vergeeft het jezelf nooit als er toch iets blijkt te zijn, en jij gewoon door hebt gereden.

succes!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 15 bezoekers