Afstanden inschatten met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Afstanden inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 11:47

Wie kan mij tips geven om mijn pony te helpen met het bepalen van de afzet?? Ze kan prima springen, alleen ze is blind aan 1 oog, waardoor het bepalen van de afzet niet altijd even goed verloopt. Ik heb het al geprobeerd met een drafbalk, maar die springt ze gewoon mee. Toen heb ik geprobeerd om de balk op de plek te leggen waar ze moet afzetten, maar dan springt ze weer een meter voor de balk. Ik zat te denken aan een dubbelsprong, dan moet ze de tweede wel op het juiste moment nemen, maar dat heeft dan weer weinig nut, want als er dan 1 hindernis staat, springt ze die waarschijnlijk weer gewoon te vroeg. Ik hou haar in en wil haar dan loslaten en iets extra aandrijven op het moment dat ze zou moeten springen, maar ze springt dus al als ik haar nog inhou. heeft iemand hgier nog bruikbare tips voor??

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 13:07

Ik weet niet of je paardje spring ervaring had voor dat hij aan 1 oog blind werd.
Maar zelfs goed ziende paarden moeten leren om rustig over een draf balk te draven en dan pas te springen.
Het is dus een kwestie van oefenen.
Persoonlijk zou ik de draf balk laten liggen want als hij eenmaal doorheeft hoe het zit springt dat qwa afzet het makkelijkste.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 17:26

Voordat ze blind werd lukte het wel met de drafbalk, ze moet het dus inderdaad opnieuw leren. Bedankt voor de tip, ik zal hem weer laten liggen. Het rare is dus dat ze met balkjes lopen het wel gewoon doet en er niet overheen spingt. Ik denk dus dat ik een hindernis ga neerzetten aan het einde van een rij balkjes.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:28

Drafbalk idd weer terug leggen en hem leren wachten zodat hij de drafbalk als drafbalk neemt en niet als sprong. Ik zou nog niet met een dubbel werken je hebt dan kans dat hij de eerste hindernis niet ziet en dan kan hij vallen en springt hij nooit meer.

Gewoon rustig blijven lichtrijden en hem met je zit opvangen. Hij mag absoluut niet stormen naar de hindernis gewoon zo lang mogelijk laten wachten. Je tempo is hier heel belangrijk in absoluut niet harder gaan omdat je naar een hindernis rijdt hoe hoog hij ook is *LOL*.

Heb je les trouwens met springen ?? Misschien wel handig voor jullie beide vertrouwen Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:30

Zorg er eerst voor dat je pony gewoon over 1 balk draaft en galopeert, doe dit in gealop,stap en draf en dan kun je zelf ook de afstand inschatten naar de balkjes en je pony helpen. Daar heb je dan ook profeit van met springen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:33

De bovenstaande tips zijn goed, maar onthoud wel dat ie 1 oog mist. Afstanden inschatten is daardoor echt heel moeilijk. Probeer jij maar eens met 1 oog dicht precies een bepaald punt aan te tikken...

Veel succes!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 19:48

Bedanjkt voor de tips, ik heb de laatste tijd geen les gehad meer in springen. Volgende maand ga ik verhuizen naar een manege met haar en ik wil dan ook weer les nemen. Ik hou het bij ons op stal dan voorlopig wel op balkjes draven en galopperen. Heel erg bedankt voor de reacties allemaal.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:44

Heb je hem ook wel eens los laten springen ?
Wat doet hij dan..???
Het is namelijk zo als een paard blind is aan een oog kijk hij in de tegenovergestelde richting (tenminste dat is mij verteld).


Groetjes Miss Texas

If you are nice to your horse,he will be nice to you !!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers