drijf probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:08

Ah leuk hier moet ik me even tegenaan bemoeien!
Van Western weet ik niks dus houd ik het maar bij de basisdressuur. Als een jury ‘onzichtbare hulpen’ wil zien, impliceert dit al hele fijne hulpen. Dus geen continu gedrijf! Ook niet tijdens lichtrijden! Kijk naar Anky: die heeft haar onderbeen gewoon echt van het paard afstaan! Dus geen contact! Hoe kan je dan toch een paard van achter nog voren rijden? Want als een paard van voren wat meer druk nodig heeft, zal het lijken alsof je hem juist naar achter ‘trekt’. (Trekken doen we natuurlijk niet maar jullie snappen dat hoop ik wel). De ‘dreiging’ van druk is in dit geval druk: je rijdt hem van achter naar voren doordat je hem op het achterbeen zet door hem weer even op jouw been te attenderen en hij wéét dat als hij terugkomt hij daadwerkelijk die druk krijgt en als hij daar niet op reageert en tik. Een paard dat goed voor het been is zal dus niet daadwerkelijk de beendruk nodig hebben om door te lopen in hetzelfde tempo, en als je voor meer vraagt en hij komt terug dan straf je dat af. Want hij moet niet terugkomen maar ronder worden. Dat snappen ze bij een consequente aanpak snel genoeg (toegeven: het klinkt makkelijker dan het is), en daarna kan je je paard dus ‘licht’ rijden, zonder zoals Anky zegt ‘moe’ te worden! Haha!

Bytheway ik rijd met grote regelmaat zonder zadel: goed voor je houding!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:05

bij westernrijden geldt exact hetzelfde Gail, dus jouw uitleg is ook daarbij van toepassing.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:38

visje schreef:
Ja, het is echt een automatisme. Je moet gewoon je benen sluiten tijdens het rechtkomen, zo doe ik het toch. *LOL*
Idd erg moeilijk uit te leggen.


Nee, ik vergis me. Ik heb gisteren bij het rijden nog eens nagedacht over hoe ik het doe. Eigenlijk doe je het bij het neerkomen. Je "drukt" jezelf als het ware in het zadel.
Daar lijkt het min of meer op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers