endurance rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doenjalover

endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:46

hallo ik wil graag endurance gaan rijden heeft iemand een tip hoe ik dat het beste kan gaan doen met conditie enovoorts? alvast bedankt Knipoog

vlieg

Re: endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:36

In principe hoeft je paard in de eerste klasse alleen maar gezond te zijn en een goede conditie te hebben door regelmatig recreatief te rijden. In de hogere klasses wordt er meer van je paard gevraagd.
Je kunt het beste beginnen met stukken buiten te rijden (liefst door het bos als dat mogelijk is).
Je begint met veel stappen en af en toe wat draf en galop.
bijv 40 min stappen, 15 min draven en 5 min galop.
Dan kun je de afstand langer gaan maken.
Bijv 70 min stappen, 15 min draven en 5 min galop.
dan kun je de draf en de galop tijd verlengen, bijv. 70 min stappen, 25 min draven en 10 min galop.
Probeer je paard altijd lekker door te laten lopen, ook (vooral) in de stap.
Het belangrijkste is dat je paard na een (lange rit) niet buiten adem is, want dat belemerd je tijd op een endurancewedstijd.
veel succes

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:23

Kijk eens bij de Huiskamer, daar zijn heel veel topics over endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:34

Of o deronline, daar staat ook heel veel informatie op

doenjalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:07

bedankt voor de tip Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:42

Uitgaande van een paard dat al 4 keer per week een uur dressuurwerk oid doet, en af en toe een buitenrit maakt:
Een goed schema is gedurende de eerste week 5 minuten stap, 5 minuten draf, 5min stap 5 min stap enz afwisselen, gedurende 1 uur, 4x per week. Tweede week 5 minuten stap 10 min draf, 5 min stap, 10 min draf, ook weer ongeveer 1 uur en 4 x per week. Derde week 5 min stap, 15 min draf, 5 min stap 15 min draf. Bouw vanaf de 4e week ook de rijduur wat uit, eerst tot anderhalf uur, tenslotte tot 2 uur. En iedere week breidt je de draf reprise uit, tot je 1 uur achter elkaar kunt draven, in een trainingssessie van 2 uur. Ter afwisseling kun je de drafsessies af en toe onderbreken met een paar minuten galop.
Als je paard zo'n rit van 5 minuten warmstappen, 1 uur draven, 5 minuten stappen, nog eens 1 uur draven en tenslotte uitstappen goed doorstaat kun je een klasse I wedstrijd netjes binnen de minimumsnelheid van 9 km/h uitrijden.

Verkijk je er niet op! Veel stappen zet geen zoden aan de dijk, niet qua training (tenzij je paard z'n pezen en botten nog helemaal moet harden) en zéker niet in een wedstrijd. Een endurancewedstrijd is géén buitenritje, en vergis je ook niet in hoeveel conditie je zelf moet hebben om 2,5 tot 3 uur of langer vrijwel continue te draven. (En dan heb ik het nog niet over de hogere klassen waarin je zelfs meer dan 50% van de tijd galoppeert)

Ademhaling is een zeer vage maat voor conditie, hartslag een veel betere. Een goed getraind paard heeft een hartslag in draf van rond de 110-120, en hersteld binnen 5 minuten stappen naar onder de 80.
De hartslag kun je onder de kaak van je paard voelen, of je kunt een simpele stethoscoop kopen.

PS: ik rijd ondertussen 4 jaar Endurance, en start tegenwoordig klasse III

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:59

ik vind t altijd zo dapper dat je zo ontzettend lang op je dier zit...
Haha!
ik maak ook wel veel buitenritjes, maar na een uur, anderhalf heb ik t echt wel gehad zeg, pony gelukkig niet, die heeft energie voor tien, lijkt me ook altijd nog eens leuk om aan zoiets mee te doen..

hoe zit dat eigenlijk met de zadels?
begrijp namelijk dat je daar speciale zadels voor hebt?

lijkt me ook dat die een stuk comfortabeler ziteen, heb nu zelf altijd na een uur rijden ene houten kont... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:15

Je hebt idd speciale zadels, endurance zadels,

Ik zie in de 1e en 2e klasse nog genoeg met een gewoon zadel. ZElf heb ik een westrenzadel eneen vriendin van mij krijgt een Austrailen stockzadel, je moet zelf maar kijken wat je het prettigst vind en wat het lekkerst op je pony ligt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:37

Het punt is dat je met een gewoon buiten ritje meestal veel stapt. Dáár krijg je een houten kont van. En waarom? OMdat je continue op je kont zit, en de doorbloeding dus minimaal is. Rijd je vrijwel continue in draf of galop, dan raakt je zitvlak maar de helft van de tijd of nog minder het zadel.
Dat maakt dus een groot verschil. Ik moet er niet aan denken een uur op m'n paard te moeten stappen. Zes uur draf en galop voel je daarentegen wel in je rugspieren, maar niet in je kont.
Er zijn trouwens wel speciale rijbroeken te krijgen met padding op de knieen en de kont. Voor mensen die gevoelig zijn voor doorrijden is dat wel een uitkomst.

En verder heb je idd speciale Endurancezadels. Die zijn echter eerder speciaal voor het paard (breder draagvlak, grotere kussens) dan voor de ruiter.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:06

ik ben het wel niets eens met het feit dat een paard zijn hartslag na draf onmiddelijk onder de 80 moet zakken
die van mij heeft al 76-80 gewoon in stap, dit hangt af van paardje tot paardje. ieder paard heeft zijn eigen hartslag en dit kan helemaal niet gestandaardiseerd worden voor alle paarden. het ene paard heeft meer temperament dan het ander wat ook een groot verschil maakt...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:05

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:01

beautyke schreef:
ik ben het wel niets eens met het feit dat een paard zijn hartslag na draf onmiddelijk onder de 80 moet zakken
die van mij heeft al 76-80 gewoon in stap, dit hangt af van paardje tot paardje. ieder paard heeft zijn eigen hartslag en dit kan helemaal niet gestandaardiseerd worden voor alle paarden. het ene paard heeft meer temperament dan het ander wat ook een groot verschil maakt...

Dat kan je wel vinden, maar bij de P/A en finish wordt je geacht een hartslag van 60 of minder te hebben, direct na het afstappen. Met goed trainen, tactisch rijden en voorál goed koelen kun je dat prima bereiken.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:28

ja idd dat is bij ons ook wel het geval maar bij het stappen zit ie altijd tussen de 74 en de 82 en dat is hetzelfde als bij het vertrekken als bij het aankomen. moet ik wel zeggen dat hij wel onmiddelijk terug richting die 82 zakt dus ik denk niet dat het een probleem is want zodra je afstapt en hij heel even stilstaat zit die hartslag wel onder de 60

nou ben ik wel nog maar aan mijn eerste initiatiewedstrijd toe dus we hebbe nog heel wat jaartjes training voor ons en heel veel tijd om alles op te bouwen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:01

Als ik even mag inhaken op de beginnersklasse in de endurance: stel je hebt een afstand van 30 km en je wil rond de 10 km/per uur gaan rijden, hoeveel minuten van een uur ben je dan aan het draven c.q. galopperen?

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:23

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=29&t=419402
Sticky onder wedstrijden. Daar staat al heel erg veel informatie.

Hoeveel je moet stappen/draven/galopperen hangt af van de snelheid die je paard heeft in die gang (open deur misschien, maar als je dat niet weet kun je ook geen antwoord geven Knipoog )

Stap gem tussen de 4 en 7 km/h
Draf gem tussen de 10 en 20 km/h
Galop tussen de 15 en de 25 km/h

Ik ga vaak uit van 15 min draf 5 min. stap, dan kom je ongeveer uit op 9-10 km/h (en dat moet je dan dus zo'n 3 uur achter elkaar vol kunnen houden)