Klassiek lijntje pro Aqua

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friemel

Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:21

Daar het topic waarin Aqua8Horse aanbiedt om vragen te beantwoorden gedomineerd wordt door sceptici en dwingelandjes, open ik deze thread voor mezelf en iedereen die oprecht meer wil weten van haar methode en inzichten.

De standpunten van tegenstanders zijn me wel duidelijk en ik ben niet geinteresseerd in een herhaling van hun mening. Ik wil de betreffende personen dan ook vragen hun spamsport/sportspam in het andere topic voort te zetten zodat hier ruimte gemaakt kan worden voor Aqua en haar visie.

Hoop dat ze deze uitnodiging wil aanvaarden en interessante vragen met vooral haar antwoorden weer uit de PB-sfeer haalt. Aqua? Proberen?

Mireille1970

Re: Klassiek lijntje pro Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:26

Ik heb 1 brandende vraag. Ik wil best geloven (ECHT!) dat A8H eeb goede instructrice is. Daar hoef ik ook niet aan te twijfelen, er zijn honderden goede instructrices met ieder hun eigen aanhang en leerlingen. Maar wat ik WEL graag wil weten is wat haar manier van rijden cq lesgeven nou zo ANDERS en REVOLUTIONAIR maakt dat het absoluut beter zou zijn dan alle rijdende (top)ruiters bij elkaar...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:35

Omdat A8H het moeilijk vind om uit te leggen wat ze doet, zou ik graag een voorbeeldschets willen zien. Maw: neem het paard eens die destijds voor een demo bij die ene manege door Carole "onder handen werd genomen".

Ik was er niet bij, maar het paard vertoonde dus bepaalde reacties.

Waarom?
Wat deed je toen? (dus qua zit, handhulp, beenhulp)
Waarom longeren en hoe?
Wat voel je? (dus uitleg gevoel wat er onder je gebeurd, niet wat er hoort te gebeuren)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:38

Ik heb wel wat meegelezen over a8h's methode, maar nog nooit echt dieper erop ingegaan. Kan je mij op een duidelijke manier de achterliggende theorie uitleggen? Voor zover je paardrijden duidelijk in theorie kan uitleggen, blijft volgens mij toch iets wat je in de praktijk moet voelen.

Oh, niet bedoeld als aanval op wie dan ook, maar waarom kan ze niet gewoon haar eigen 'boontjes doppen', en dus haar eigen vragen beantwoorden?? Het is toch haar theorie, dus ze kan het vast zelf het duidelijkst uitleggen....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:00

Mijn vraag: het paard leert binnen 10 minuten dragen, hoe lang houdt hij het daarna dan vol? Gaat hij na het 'leren dragen' de rest van de tijd dan ook dragend door de baan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:22

Ook vanuit mij dezelfde vraag:
Wat is er nou zo revolutionair en nieuw aan "de methode van A8H" ? Bij alles wat ik lees komen de woorden Rechtgericht, Balans en Licht Contact tevoorschijn, maar ehhhh.... die zijn voor mij niet nieuw Verward
En het A-kader nog een lesje kunnen leren?
Ik verheug me al op de TV-beelden die we nog gaan zien van betreffende Bokker! Want ik mag dan toch aannemen dat er binnenkort revolutionaire resultaten te zien gaan zijn?

Overigens is A8H zeer vriendelijk voor geïnteresseerden; ze heeft mij al eens uitgenodigd om te komen kijken, maar Creil ligt steeds niet op de route helaas. Misschien toch eens plannen, want ik zou e.e.a. toch graag eens zelf gaan zien voor ik een definitief oordeel vel.
Maar ook voor A8H geldt dat op I-net iedereen wel alles kan brullen, maar dat er op een gegeven moment toch een "bewijs" geleverd moet worden in de vorm van een live "optreden" of anders wedstrijduitslagen oid, voor ik ergens echt op durf te 'vertrouwen'. Wat theorie oplepelen kan iedereen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:50

Zo heeft ze het naar mij toe nooit gebracht, maar waar ik ook erg benieuwd naar ben, is WAAROM mensen naar haar toe gaan om te lessen.
Hebben die een specifiek probleem? Of zochten ze toevallig een instructeur? Of... ?

Persoonlijk zet ik niet zo snel mijn paard op de wagen om naar zomaar iemand toe te gaan om te lessen. Sterker nog, je mag van aardig goede huize komen wil ik uberhaupt les van je willen hebben Haha!
Elke goede instructeur werkt zo veel mogelijk zonder poespas als hulpteugels en andere hulpmiddelen, promoot rechtrichten, balans, goede houding en al die andere goede dingen.

Dus WAAROM naar A8H vraag ik me dan steeds af?
Laten jullie je allemaal zo makkelijk uitnodigen om ergens anders te gaan lessen dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:31

in een nieuwe poging om door vraag en antwoord tot een voor alle partijen interessante discussie te komen, ga ik uit dit topic alle vragen selecteren, los van alles wat niet direct betrekking heeft op de methode van aqua8horse. Ik zal het in een nieuw topic zetten en deze gaat dus op slot. Verzoek hierbij aan alle geïnteresseerden om in dat topic dan ook - voorlopig - alleen vragen te plaatsen - en dus geen verdere toelichting op standpunten etc, die zijn inmiddels wel bekend - totdat aqua8horse de kans heeft gekregen om hierop te reageren.

/edit
Ellende en ik waren tegelijk aan het moddie-en, aangezien er de off topic reacties al zijn gesplit, bestaat dit topic nu dus nog uit de bedoelde vragen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:34

Zo, ik heb een split gemaakt en een hoop off topic opmerkingen gesplit. Dit topic is opgezet om vragen te stellen aan A8H, op een normale manier, zonder oude koeien en dubbele bodems (en ja, dat laatste verzin ik er nu net bij).

Als je wilt klagen over partijdige moderators loopt daar op FZ een topic op. Als je wilt doordiscusseren over de methode van A8H loopt daar volgens mij hier op RT ook nog een topic over.

Ik denk dat het voor alle partijen (geinteresseerden, A8H en criticaster) nuttiger/interessanter is om een discussie met elkaar te houden in plaats van monologen tegen elkaar te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:54

oudere vragen uit het andere topic
Oscar schreef:
Ik heb een vraagje voor A8H:
Ik ben niet zo goed in lappen tekst (ligt waarschijnlijk aan mijzelf Knipoog) en zou heel graag een foto zien van wat je met de verschillende punten duidelijk probeert te maken.
Ook zou ik heel graag eens willen zien wat het verschil maakt tussen de manier van trainen die je hier beschrijft, en de 'reguliere' methodes.
Verder ben ik ook erg benieuwd naar de sportprestaties die met deze methode bereikt worden. Heb je daar misschien voorbeelden van?

piepelotje schreef:
Daarom nogmaals een vraag aqua waarom laat jij nu het voorwaartse weg??

Hoop niet dat het zo is als bij die ruiters die denken dat ze al heel wat kunnen als ze hun paard in stilstand kunnen laten afbuigen hoe voorwaartser hoe slechter ze het voor elkaar krijgen.
Omdat je dan spierkracht moet hebben om hem daar te trekken!!!

Eleonoor schreef:
Ik ben niet bepaald een voorstander van een bepaalde 'methode'. Voor mij is een onderdeel ervan wel of niet geschikt voor een bepaald paard zodat hij er fysiek beter van wordt. Zo, mijn standpunt staat er.

A8. Je vraagt iets van een paard tijdens halthouden. Welke lichaamshouding moet een paard dan hebben. Dan wordt er stap ingezet. Is dit een langzame, arbeids of verruimde stap? En hoe is de bovenlijn van een paard, lang, kort, los of aangespannen. Kan je uitleg van de vragen nog niet snappen.

Foto's plaatsen is een lastig verhaal. Denk dat iedereen zeker gebaat is bij een video op internet. Zullen vast genoeg bokkers zijn die dat voor je kan maken. Dan maakt een discussie ook makkelijker en kunnen we er misschien ook wat van leren.

piepelotje schreef:
Hier komt m'n belangrijkste vraag waarom in stilstaand balans zoeken?? En hoe hou je dan die balans vast?

En waarom is die balans dan op deze manier beter dan een balans die het paard zelf vindt.

En hoe kan het dat iets normaal jaren, jaren kost.
Er nu ineens in 6/8 min een balans is gevonden die blijft bestaan in alle oefeningen, gangen
Hoe zit het dan met spieren die toch zo'n balans ondersteunen. Daar train je normaal jr voor om in alle oefeningen gangen een paard te hebben wat in de moeilijke onderdelen toch in Balans is.

Kunnen we deze balans draag oefeningen ook voor onszelf gebruiken?? Bedoel ik train ook al jr en toch laat m'n balans me toch wel eens in de steek of is niet optimaal.

Wil dit toch graag via het forum doen omdat ik denk dat er toch meer mensen geintreesert zijn

/edit
dubbele quote verwijderd

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:59

Ze is nu online.

Ik ben benieuwd of ze op je voorstel ingaat, Friemel?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:00

Psst! Je hebt Piepelotje 2 x hetzelfde gequote Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 24-05-05 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:10

Ja, ik zal graag en met veel plezier en zorgvuldigheid de vragen gaan beantwoorden. Ik kan niet beloven wanneer ik alle vragen kan beantwoorden in verband met mijn andere werkzaamheden. Maar een antwoord komt er.

Er wordt dus aangewerkt....

Enkele vragen heb ik al beantwoord via PB, ik zal die antwoorden daarom ook nu alsnog op het forum plaatsen.

Ik wil iedereen die een positieve brijdage levert aan dit topic hartelijk bedanken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:17

Super!
We wachten rustig af!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:24

De eerste vraag uit het " oude topic"

Oscar schreef:
Ik heb een vraagje voor A8H:
Ik ben niet zo goed in lappen tekst (ligt waarschijnlijk aan mijzelf ) en zou heel graag een foto zien van wat je met de verschillende punten duidelijk probeert te maken.
Ook zou ik heel graag eens willen zien wat het verschil maakt tussen de manier van trainen die je hier beschrijft, en de 'reguliere' methodes.
Verder ben ik ook erg benieuwd naar de sportprestaties die met deze methode bereikt worden. Heb je daar misschien voorbeelden van?

Sorry, Oscar maar gezien de vooropgezette reacties van een aantal bokkers naar aanleiding van de theorie plaats ik voorlopig geen foto's. Als iemand de theorie niet begrijpt is het ook moeilijk om een foto te beoordelen en daarbij specifiek de details. Bovendien wil ik als er een foto geplaatst wordt een foto die rijtechnisch goed is, en niet zoals zo velen hier die gaan voor het plaatsje. Niets mis mee hoor, maar ik stel mijn prioriteiten anders.

Die punten zijn vragen die ik per PB heb ontvangen. Het verschil is in theorie niet zo duidelijk uit te leggen. Bij onze manier van trainen werken we van ontspanning naar inspanning. Vaak zie je dat er gewerkt wordt vanuit spanning naar ontspanning. Een ander opvallend verschil is dat wij de bewegingen van het paard laten zijn en die bewegingen slechts begeleiden in tegenstelling tot wat je veel ziet dat de mensen de bewegingen willen controleren en beheersen. Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek. Zo hoort het ook te zijn, niets bijzonders zou je denken. Toch wel, want je ziet maar al te vaak dat de ruiters hun benen bijna op de kont hebben liggen bij wijze van spreken en dat er soms bloedsporen zijn van het gebruik van de sporen. Een ander opvallend verschil is dat wij paarden op deze manier weer op de been krijgen terwijl ze met de andere "rijmethodes" ten dode waren opgeschreven.
Het verschil is klein. Onze manier van rijden is een aanvulling op de huidige manier van rijden. Die nog dieper gaat en een perfecter resultaat als doel heeft, zonder het welzijn van het paard op welke manier ook (tijdelijk) te beschadigen. Het welzijn staat bovenaan en mag niet ten koste gaan van de prestaties. Onze manier van rijden zou ik willen schrijven als buitengewoon sympathiek en natuurlijk voor het paard.

Ik heb daar voorbeelden van. De paarden die in de sport lopen hebben daar zeker erg veel profijt van. Iemand die M1 was en wilde stoppen met rijden omdat deze persoon iets miste aan het paard. Overal al geweest, bij de duurste (bekende)instructeurs, niemand kon het oplossen. Het was een klein probleempje maar binnen 10 minuten had ik door een paar aanwijzingen naar de ruiter het paard goed. Probleem weg. Deze persoon heeft het paard niet verkocht en rijdt nu Z. Een zelfde verhaal voor een M ruiter.

Veel sportruiters durven helaas niet zo makkelijk te komen. Dat is jammer. Maar het komt vanzelf. Ik heb het erg druk en adverteer niet. Hetisi mond op mond reclame en die werkt het beste.

Je klinkt geïnteresseerd en daarom ben je altijd welkom om eens te komen kijken. Vrijblijvend uiteraard. Je kan dan zien en ervaren wat ik bedoel. En de ervaring heeft inmiddels uitgewezen dat het ervaren het allerbeste is om te kunnen begrijpen wat er nu echt anders is.

Ik zal eerst even een paar antwoorden geven die via PB al bestaan, dan kunnen jullie dat in ieder geval al lezen. (dat is niet zo tijdrovend Knipoog )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:29

piepelotje schreef:
Daarom nogmaals een vraag aqua waarom laat jij nu het voorwaartse weg??

Hoop niet dat het zo is als bij die ruiters die denken dat ze al heel wat kunnen als ze hun paard in stilstand kunnen laten afbuigen hoe voorwaartser hoe slechter ze het voor elkaar krijgen.
Omdat je dan spierkracht moet hebben om hem daar te trekken!!!

Zoals ik al gezegd heb, is het leren dragen een proces wat je al voor het rijden doet. En als je staat heb je ook balans. Een paard op rust heeft weer een andere balans. Tijdens het leren dragen zoekt het paard zijn nieuwe balans. Hij loopt dan wel eens naar voren of naar achteren. Door dat leren dragen breng je 3/5 van het gewicht naar achteren.

Ik laat voorwaarts zijn helemaal niet weg. Een paard kan pas goed voorwaarts zijn als het in balans is. Want dan gebruikt het zijn rug goed, en kan het achterbeen alle kracht gebruiken om voorwaarts te gaan. Sporen in welke vorm zouden dan niet nodig moeten zijn! De impuls (de kracht van de afdruk tijdens het voorwaarts gaan) is eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Wanneer een paard minder in balans is, zal het die balans ergens moeten compenseren. Dat gaat dus altijd ten koste van de kracht van het achterbeen. En dat is jammer omdat we met een krachtig achterbeen meer kunnen bereiken.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust. Ik ben niet bang voor vragen hoe moeilijker hoe leuker ik het vind.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:36

Eleonoor schreef:
Ik ben niet bepaald een voorstander van een bepaalde 'methode'. Voor mij is een onderdeel ervan wel of niet geschikt voor een bepaald paard zodat hij er fysiek beter van wordt. Zo, mijn standpunt staat er.

A8. Je vraagt iets van een paard tijdens halthouden. Welke lichaamshouding moet een paard dan hebben. Dan wordt er stap ingezet. Is dit een langzame, arbeids of verruimde stap? En hoe is de bovenlijn van een paard, lang, kort, los of aangespannen. Kan je uitleg van de vragen nog niet snappen.

Foto's plaatsen is een lastig verhaal. Denk dat iedereen zeker gebaat is bij een video op internet. Zullen vast genoeg bokkers zijn die dat voor je kan maken. Dan maakt een discussie ook makkelijker en kunnen we er misschien ook wat van leren.

Goed standpunt, lijkt mij! Het verbeteren van het welzijn is voor mij belangrijk.

Om op je vraag terug te komen: een lichaamshouding die past bij de balans waar het paard zich dan in bevindt. Daarbij moet het paard zijn rug goed gebruiken en moet er onvoorwaardelijk ontspanning zijn in het lichaam. De spieren die het dier daarbij gebruikt worden aangespannen en begeleidt door de ruiter niet gedwongen. Een zo natuurlijk mogelijk plaatje maar wel belast met de ruiter.

De stap die wordt ingezet is een stap waarbij het paard in balans is. Hierbij gebruikt het paard zijn rug goed. De beweging van de stap is met schwung en tact en uiteraard impuls. Dat is namelijk altijd het geval bij een paard in balans. Zij het in meer of mindere mate, maar aanwezig. Welke stap dat is maakt in principe niet uit. Persoonlijk begin ik na het leren dragen traject, met een langzame stap omdat dat voor de meeste paarden iets makkelijker is. Makkelijker omdat je in een dergelijke stap meer evenwicht hebt. Voor een paard is het leren dragen op zich een heel specifiek maar natuurlijk proces. Het is aan de andere kant wel even wennen voor het paardenlichaam. Het is dus noodzakelijk om heel goed te weten wat je aan het doen bent. Alle paarden hebben hier op nog altijd heel rustig gereageerd. Ook paarden die bokten en weg wilden vliegen, lieten merken door dat niet te doen dat ze het als aangenaam beschouwen. De eigenaren keken verbaasd toe en waren nog meer verbaasd toen ze zagen dat hun paarden plotseling mooie overgangen konden rijden en dansten. Zo zijn er voorbeelden genoeg waaruit je kan afleiden dat het voor een paard een natuurlijk proces is. In theorie kan je datzelfde nog eens doen.

Nog even over het stappen. Een paard dat rijtechnisch goed kan stappen, bouwt een bepaalde bespiering op. Naarmate de training vordert zal het paard de verschillende stappen steeds beter gaan uitvoeren. Hetzelfde gaat voor de draf en de galop. Ik train mijn paarden op kracht. Je zou kunnen zeggen van binnenuit. Paarden worden sterk en bouwen bespiering op in de verzameling. Naarmate de bespiering groeit wordt de bespiering krachtiger. Ik wil hiermee aangeven dat een paard die de basisgang correct kan laten zien, geen problemen heeft met de variaties in de betreffende gang.

Ik heb zelf een paard wat eigenlijk op het punt stond om geslacht te worden, chronisch hoesten en chronisch kreupel aan 2 voorbenen. Het paard is door een bekende DA afgekeurd. Overigens een goede DA omdat hij niet de vinger op de oorzaak van het probleem kon leggen. Geen schande wat dat was zijn gebied ook niet. Het was namelijk een niet medische oorzaak. Het paard is namelijk verkeerd gereden. Helemaal omdat blijkt dat dit paard een scheef bekken heeft. Overgehouden aan een val toen ze 4 jaar was in een sloot, wees achteraf speurwerk uit.
Een paard in de correcte balans rijden is al moeilijk laat staan bij een paard met een scheef bekken. Toch kan dat en dat kan ik je bewijzen omdat ik je dat kan laten zien. Begeleid ik dit paard niet goed dan zie je meteen wat er gebeurt. Begeleid ik het paard wel goed dan zie je ook wat er gebeurd. Nu is dit natuurlijk een extreem probleem en dus ook wat ingewikkelder.
Al mijn paarden rijd ik niet langer dan 30 minuten inclusief losrijden. Mijn paarden zijn allemaal ontspannen als ik erop ga zitten( vanwege het leren dragen, ze voelen last en het is een automatisme geworden om nageeflijk te zijn.) Gemiddeld train ik dus 20 minuten intensief. Het paard rookt dan en voelt warm en klammig, ze zweet niet. Voor mij geldt hetzelfde. Om op je vraag terug te komen: na alleen een staptraining doet ze hetzelfde, alleen iets minder heet en klammig. Wel moe. Dat komt omdat het paard van binnen uit moet werken. Omdat ik de bewegingen uit het paard laat komen en ze slechts begeleidt is er sprake van ontspanning in het lichaam. De ideale situatie om spieren op te kunnen bouwen. Je zou kunnen zeggen dat ik train vanuit ontspanning naar inspanning. Dat geldt altijd dus in alle gangen en hun variaties.

Het leren dragen is dus een proces apart en heeft dus niets met gangen te maken. Zodra ik ga stappen is het proces al positief afgerond. Het blijkt een welkome voorbereiding op het werkelijke rijden.

Ik hoop dat ik je vragen zo heb beantwoord dat je er nu iets meer duidelijkheid in hebt gekregen.
Zo niet stel gerust nog een specifieke vraag hoor, dat vind ik helemaal niet erg.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:48

Ik mis het HOE van de training (binnenbeen, terugzitten, wel/geen stelling etc etc)...

Daarnaast mis ik het WAAROM zo revolutionair/anders...

Vraag 3: wat kan A8H wel wat andere trainers niet kunnen (echt een serieuse vraag, want ik weet wel uit ervaring dat een probleem oplossen makkelijker is als een hele goede nog beter maken snap je wat ik bedoel. Immers bij dat probleemgeval kan het nooit slechter, alles is al gauw positief...)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:51

Ik sluit me aan bij Mireille.

Zoals gezegd ben ik erg geinteresseerd in de manier hoe je het aanpakt. Dus: stel je houdt halt. WAT doe je dat om het paard in balans te krijgen?WAAR stuit je meestal op? Kan het zijn dat een paard zich eerst nog wat vasthoudt in bv kaak, hals, rug, kruis? En dat je dit alvorens je gaat stappen oplost. HOE dan? Welke hulpen gebruik je hierbij? HOE zit je?

De dingen die jij in de posts noemt zijn voor mij eigenlijk een vanzelfsprekende theorie. Praktijk is toch vaak wat anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:53

En ik wil ff laten weten dat ik vrijwillig (dus voordat dit topic op deze manier heropend werd) me er buiten probeer te houden.
Dus niet op verzoek van Friemel, aqua of de mods. Omdat mijn vragen toch verkeerd overkomen, ook al komen ze vanuit interesse.

Ik lees uiteraard wel mee omdat ik nog steeds benieuwd ben of ik het nu wel ga begrijpen.

Dus Doei, doei

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:55

Mijn vraag: Zou je sommige dingen wat specifieker kunnen benoemen? Als je bevoorbeeld wegstapt, wat doe je dan precíes? In de zin van, beide been, binnenteugel, buitenteugel, bekken verleggen, weet ik veel wat. Ook spreek je van paarden trainen van binnenuit. Dit klinkt naar mijn idee wat zweverig, kan je het misschien nog iets toelichten?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:43

Sorry, Mireille 1970 en Tyrza dat het even duurt om antwoord te krijgen. Zoals gezegd heb ik eerst de vragen gedaan, die ik nog in PB had staan. Nu was ik bezig met een uitgebreide reactie op Mireille 1970. Ook jouw verzoek Tyrza zal ik proberen te beantwoorden. Het vergt echter wel concentratie en tijd om op deze vraag een duidelijk antwoord te geven. Ik reken op een stukje begrip en geduld van jullie kant. Zoals ik beloofd heb zal ik alle vragen zorgvuldig proberen te beantwoorden. Maar daar heb ik wel mijn tijd voor nodig.

Mireille1970 schreef:
Ik heb 1 brandende vraag. Ik wil best geloven (ECHT!) dat A8H eeb goede instructrice is. Daar hoef ik ook niet aan te twijfelen, er zijn honderden goede instructrices met ieder hun eigen aanhang en leerlingen. Maar wat ik WEL graag wil weten is wat haar manier van rijden cq lesgeven nou zo ANDERS en REVOLUTIONAIR maakt dat het absoluut beter zou zijn dan alle rijdende (top)ruiters bij elkaar...

Oke, mijn eerste 'live'antwoord. Geen voorkeur, ik ga gewoon het rijtje af.

Het is een moeilijke vraag om alleen met theorie te beantwoorden. Het beste antwoord cq beeld krijg je als je het zelf ervaren hebt. Dit is dan ook weer een ervaring die ik heb opgedaan omdat de mensen die het ervaren hebben dat zelf aangeven. Toch zal ik het proberen.

Het eerste verschil is denk ik al de draagtechniek die wij toepassen als voorbereiding op het rijden.
Daarnaast werk ik tijdens het rijden en het lesgeven volgens een methode, die een aanvulling is op de huidige basis rijmethode. Die aanvulling is ontstaan doordat wij de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk hebben gemaakt. Dat betekent gewoon dat je hierdoor een beter beeld krijgt in wat je moet voelen, hoe je iets kan herkennen, wat je kan doen om het te verbeteren/ oplossen en hoe je dat kan doen en wanneer. Je krijgt voor jezelf dus veel duidelijker een beeld. Hierdoor beleef ik, en de mensen die het allemaal ook toepassen, een nog grotere uitdaging aan het paard rijden.
De gangen veranderen en de oefeningen kan je met minder moeite goed uitvoeren, het welzijn van het paard wordt hierdoor niet negatief beïnvloedt.

Even terug naar je vraag? Anders lesgeven...de mensen die les hebben van mij of hebben gehad, vertellen dat ze veel meer inzicht krijgen. Door de logica in de bewegingen kan ik vanaf de grond vaak zien wat er niet goed gaat en dan ik ik ook meteen beredeneren waarom dat zo is. Op dat moment bespreek ik dat met mijn leerling. Ik vraag of die persoon voelt wat er gebeurt. Als ze het niet voelen, leg ik ze uit wat er gebeurde en probeer ik het gevoel te beschrijven wat ze eigenlijk moet voelen. Op die vraag kunnen ze dan wel antwoord geven omdat dat wat ik beschrijf niet voldoet aan wat iemand heeft ervaren. Dan ga ik in detail uitleggen waarom het zo voelt en waarom het paard zo reageert. Dan geef ik inzicht in daar waar ik eigenlijk naar toe wil. Ik geef duidelijk aan wat het paard dus verkeerd doet, waarom het paard het doet en wat de ruiter kan doen om het paard te helpen. Ik leg de aanwijzingen uit en probeer de te verwachten reactie van het paard in beeld te brengen zodat de ruiter het sneller kan signaleren. Ik controleer het proces en vraag of de ruiter het effect van zijn begeleiding heeft herkend. Je zou dus kunnen stellen dat ik op een hele bewuste manier les geef. Ik doe dit omdat ik het belangrijk vind dat een ruiter heel bewust paard rijdt. Simpel weg omdat de ruiter zichzelf beter schoolt op deze manier. Zo is een ruiter sneller instaat om ook buiten de les om de goede training voort te kunnen zetten. De ruiter pikt op deze manier sneller signalen op, herkent ze en heeft heel bewust geleerd hoe je iets kan oplossen. Tijdens een les geef ik dus nooit een commando zonder uit te leggen wat de functie van dat commando is en hoe het paard daarop zal reageren. Alle mensen die bij mij gelest hebben, hebben dat als plezierig ervaren omdat het rijden een extra dimensie krijgt. Ze begrijpen veel meer en dat geeft zelfvertrouwen.

Ik vind de methode revolutionair omdat ik weet wat de methode voor effect heeft op jonge paarden, paarden en paarden met allerlei problemen. Het heeft dus voor deze groepen paarden 1 ding gemeen, de paarden verbeteren hun gangen en bewegingen. En dat is toch opmerkelijk te noemen. Ten tweede vind ik het revolutionair omdat het in theorie wel overeen lijkt te komen met wat in het algemeen wordt verstaan onder klassieke rijkunst, maar in de praktijk blijkt het toch wezenlijk anders, al gaat het hier vaak om (kleine) details. Wat het nou wezenlijk anders maakt, heeft tot nu toe nog niemand onder woorden kunnen brengen. Ten derde vind ik het wel revolutionair omdat wij de draagtechniek toepassen. Er is best veel geschreven over dragen van een ruiter maar het dragen wat ik bedoel, heb ik nog niet kunnen vinden.

Absoluut beter vind ik niet toepasselijk. Ik zou het willen omschrijven als een zeer waardevolle aanvulling op de huidige manier van rijden waarbij je absoluut je paard en jezelf nog meer kan verbeteren. Al zal het voor velen om kleine details gaan, maar elke verbetering is er een. Ik vind het heel belangrijk om kleine verbeteringen als waardevol te kunnen zien. Op deze manier leg je de lat niet te hoog voor jezelf en blijf je gemotiveerd. Je voorkomt hiermee vaak het “ over de schreef” wat niet plezierig is voor je paard en voor jezelf. Aan het behalen van kleine resultaten werk ik dus actief, als ik zelf rijd en met mijn lessers.

Ja, omdat ik de werking en het effect ken, denk ik dat er voor de rijdende (top) ruiters nog kleine verbeteringen mogelijk moeten zijn waardoor ze nog net iets meer uit hun paard kunnen halen.

Hoop dat ik je vraag zo duidelijk heb beantwoord. Heb je nog een vraag of is iets nog niet duidelijk, stel hem dan gerust. Als je een vraag gedetailleerd stelt, kan ik gerichter antwoord geven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:49

Even een stukje van jou gekopieerd:

Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Is dit van jou methode of heb je het nu over het algemeen? Sorry als ik een domme vraag stel maar het is me even niet helemaal duidelijk Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:55

Ik ben het met je woorden eens hoor. Ik geef ook in detail les. Doe voor als het moet, loop mee, leg uit wat er verlangt wordt en waarom en hoe je er kan komen.

In dat opzicht ben ik dus helemaal PRO je werkwijze.

Maar wat ik bedoel is toch iets anders. En ik begrijp nu dat je dat niet zonder voorbeeld kunt uitleggen omdat je simpelweg niet kan zeggen IK doe het zo, het kan per momentopname per paard verschillen.

Maar ik verwachtte echt iets spectaculairs. Iets vernieuwends, iets "anders".

Ik begrijp dat je kleine details juist het verschil maken, en juist die kleine details zou ik dan (en velen met mij begrijp ik) uitgelegd willen zien. Begrijp me niet verkeerd, maar de agressie van sommigen onder de bokkers roep je zelf op door vaag te zijn en bepaalde dingen te verafschuwen en als slecht te bestempelen. Snap je. Dit verhaal begrijp ik. Maar helaas, is voor mij (MAAR ik kan me voorstellen voor velen wel) niet revolutionair...

Ik ben niet anders gewend dan me eerst en voor alles te verplaatsen in het paard, te voelen wat er op iedere spierbeweging van mij gebeurt en te zoeken naar oplossingen vanuit het individuele paard. Het lesgeven met de gedetaileerde uitleg is voor mij heel normaal... klanten zouden dat beamen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:57

Milkaatjuh schreef:
Even een stukje van jou gekopieerd:

Nog een verschil is dat de paarden die hebben leren dragen vrijwel uit zichzelf nageeflijk zijn. Zij hebben geleerd hun rug correct te gebruiken en zijn dus ontspannen en in balans. Hierdoor zijn ze goed aan de hulpen. De bewegingen zijn met schwung en tact en de impuls is, zonder sporen, eenvoudig op te wekken en te onderhouden. Een ander voordeel is dat de hulpen die de ruiter geeft nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Is dit van jou methode of heb je het nu over het algemeen? Sorry als ik een domme vraag stel maar het is me even niet helemaal duidelijk Haha!

Goede vraag. Ik ben namelijk niet van mening dat ieder paard iets "vanzelf" doet. Kan je dat uitleggen?

Tussen aan de teugel en nageeflijk zit zoveel verschil. Ik hoor wel eens zeggen "wacht tot je paard het aanbiedt" maar dan heb je bij sommige paarden toch echt een probleem.....