Lui paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:41

Mieke schreef:

Het is trouwens absoluut niet leuk als je een paard hebt wat eigenlijk liever niet wil lopen, waar je steeds weer je zweep of sporen moet gebruiken. Afgelopen zaterdag had ik een serieuze dip en had bijna besloten om die twee slome duikelaars aan de eerste de beste liefhebber te verkopen en dan 1 goed gereden paard aan te schaffen. Maar ja, zondag ging het alweer beter.... Haha!


Dit probleem heb ik dus ook met Rivjenn, hij is gewoon niet snel.
Soms om dol van te worden!
Ik denk er ook wel eens over om hem te verkopen en een ander terug te kopen, maar ja, hij is wel erg lief.
Maar nooit echt zin om te lopen..
Ik wil eigenlijk dan weer net zo'n lieve als Rivjenn maar dan een vlottere.
Maar ook weer geen drukke, maar gewoon er tussen in.
Maar om Rivjenn te verkopen vind ik ook heel moeilijk, maar ik zou wel een snellere willen...
Ik weet eigenlijk niet wat ik nou wil.
Soms denk ik dat ik gewoon eens wat andere paarden moet gaan bekijken en berijden misschien dat ik dan weet wat ik wil....

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:47

Mieke schreef:
Dus zelfs paarden die goed ingereden worden (ik neem aan dat jij het goed doet) zijn nogal eens flegmatiek. Natuurlijk kun je, zeker bij jonge paarden, door goed rijden een hoop verbeteren en ze sneller krijgen, maar een echte slome duikelaar wordt nooit een vlotte hoor!

Gevonden: Celano, Fokkerij en Afstamming:

Mytens: "Ik heb 2 jaar terug een tijdje een 3 jarige Celano gereden, een hengst van 170m. Hij kon goed springen en lopen was alleen een beetje flegmatiek en lomp qua doen en laten.

Jouw woorden.... Haha!



Hij was flegmatiek QUA doen en laten ja met rijden en dat kwam omdat hij verkeerd was bereden en ik hou niet van die manier van rijden. Dus dit paard moest gecorrigeerd worden en vlugger voor het been worden etc. ALS je goed leest staat er dus QUA doen en laten.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:30

Mytens: als JIJ goed leest gaat je uitspraak over het rijden en niet alleen over de omgang:

"Ik vond het geen fijn paard om te rijden omdat hij zo flegmatiek was en daar hou ik niet van".
"Als je een paard goed (in)rijdt kom je zulke termen als lui, flegmatiek ook niet tegen."

Beiden uitspraken zijn van jou, vandaar mijn vraagtekens. Voel je vooral niet aangevallen hoor! Haha!

Mijn paarden zijn allebei slecht ingereden en daarna nog jarenlang slecht bereden, dan valt het voor een middelmatige ruiter als ik niet mee om ze echt weer goed aan het been te krijgen. Ik probeer heel consequent te zijn, maar het is gewoon heel moeilijk omdat ze allebei maling hebben aan been, spoor en zweep. Stroomstokje proberen Haha! Haha! ?

Dus Mytens en anderen: ik hou me aanbevolen voor tips!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:30

Mieke schreef:

Het is trouwens absoluut niet leuk als je een paard hebt wat eigenlijk liever niet wil lopen, waar je steeds weer je zweep of sporen moet gebruiken. Afgelopen zaterdag had ik een serieuze dip en had bijna besloten om die twee slome duikelaars aan de eerste de beste liefhebber te verkopen en dan 1 goed gereden paard aan te schaffen. Maar ja, zondag ging het alweer beter.... Haha!


mm misschien intresse om te ruilen met die van mij voor een paar daagjes ofzo Haha!
dan ben je blij dat je weer kan stappen en dan ben je misschien zelfs wel blij dat je een keer géén reactie krijgt op je been Knipoog

alhoewel.. van ruilen komt Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:37

ik zou gewoon scherpere sporen aan doen. en altijd alleen met lichte kuitdruk rijden. 1x proberen, geen reactie en dan tSJAKKA! die sporen er vierkant in. Nu krijg ik natuurlijk weer zielige paardenmeisjes over me heen, maar ja, dat paard heeft toch een keus om te reageren op normale kuitdruk? Het klinkt heel hard wat ik nu zeg, maar het is consequent en het komt eerlijk over op je paard, hij weet immers waar hij aan toe is.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 18:51

Een paard is niet lui maar wordt lui gemaakt! Tuurlijk er zijn wel wat flegmatiekere paarden tussen maar dat is nog lang niet lui. Consequent zijn. Geef jij kuit dan hoort hij te reageren doet hij dat niet dan geef je haar een tik. Als hij voorwaarts wil laat hem dan ook voorwaarts gaan en hou niet tegen houden met de teugel, geef hem de ruimte. Wat ontzettend belangrijk voor een paard met hoefkatrolonsteking is dat ze niet op de voorhand lopen en regelmatig beweging hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:03

Maar er is toch ook nog altijd verschil tussen koud en volbloeds en alles wat daar tussen zit.
Ik denk dat daar al een groot verschil met rijden zit.
Persoonlijk hou ik niet van tinkers fjorden enz. (niet boos oppakkken hoor Haha! ) maar geef mij maar iets wat van nature al heet is.
Natuurlijk kun je een heet paard ook afgestopt op het been maken maar je hebt eerder kans dat je vliegles hebt gekregen voordat je dat is gelukt Haha!

Maar voor de rest gewoon heel streng zijn en niet 1 x tollereren dat hij niet reageert.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:16

Daar ben ik het volledig mee eens kawa

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 20:22

Even voor de duidelijkheid:
het paard is een KWPN'er, met een flinke scheut bloed: Contango, Ramiro. Het is op zich wel een hete, maar gewoon niet goed voor het been.
Hij luistert niet naar je been. Als hij wil lopen, of ergens van schrikt, nou dan loopt hij echt wel.
We zijn zondag voor het eerst met 'm naar buiten geweest. 1 iemand erop en 2 ernaast.
Die 2 ernaast waren ook echt wel nodig....
Het is dus puur het heel slecht aan het been zijn.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 00:54

runningkawa schreef:
Maar er is toch ook nog altijd verschil tussen koud en volbloeds en alles wat daar tussen zit.
Ik denk dat daar al een groot verschil met rijden zit.
Persoonlijk hou ik niet van tinkers fjorden enz. (niet boos oppakkken hoor Haha! ) maar geef mij maar iets wat van nature al heet is.


Dan moet je eens op mijn tinker stappen Haha! Heet is ie niet maar voorwaarts des te meer, des te beter voor mij want ik heb maar weinig kracht in mijn benen en kan niet zwaar inwerken. Ik ben heel blij dat hij op een hele lichte kuitdruk reageert.

Hiervoor had ik een Appaloosamerrie die een pesthekel aan dressuur had, zodra we de bak ingingen was alle fut eruit. Ik heb van alles geprobeerd, samen met een instructeur en de hulp van een vriendin, maar ze bleef slecht voorwaarts te rijden omdat ze het simpelweg vreselijk vond. Ze wordt nu western gereden en is een heel ander paard geworden, in positieve zin.
Dat kan dus ook nog.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:48

Mieke schreef:
Mytens: als JIJ goed leest gaat je uitspraak over het rijden en niet alleen over de omgang:

"Ik vond het geen fijn paard om te rijden omdat hij zo flegmatiek was en daar hou ik niet van".
"Als je een paard goed (in)rijdt kom je zulke termen als lui, flegmatiek ook niet tegen."



Als je goed had gelezen was dat paard zo lui en flegmatiek omdat hij door iemand anders VERKEERD was ingereden, ik vond het dus geen fijn paard om te rijden omdat hij flegmatiek/lui was met rijden omdat hij zo was ingereden (door een luie, bange ruiter) . Na veel stoeien met hem is het luie/flegmatieke er wel uitgegaan maar het was echt een mannenpaard die met veel druk moest worden gereden en ik hou er niet van om met veel druk te rijden, en ik zat alleen maar op hem te knijpen want ik ben niet zo groot en hij wel Knipoog, paarden moeten vanuit zichzelf willen lopen en dat deed hij later ook wel maar dan was hij weer moeilijk bij elkaar te rijden voor mij omdat hij echt giga groot was en lang en ook nog hengst dus een hele vette nek, was echt een mug op een olifant. Maar later is er iemand anders mee gaan rijden en die vond het een fijn paard en vlug voor het been en die man kon hem wel goed bij elkaar rijden omdat die groter/ sterker was en er dus als het ware meer 'omheen' zat ipv erop.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:32

ik denk dat die kwpn-er van Amanda toch echt een paard is dat lui gereden is, dus fout van de ruiter en dat het niet aan het paard ligt. natuurlijk zijn alle mensen en dieren van nature een beetje lui; zoveel mogelijk bereiken met zo min mogelijk ervoor te doen als dat mogelijk is. MAar dat kun je er uit rijden, zoals er al meer hier gezegd hebben.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:48

Absoluut! Een vorig paard van mij was ook door een vorige eigenaresse slecht gereden, de basis was echter wel heel goed, dus door consequent te zijn kreeg ik haar wel heel goed aan het been. Sporen heb ik bij haar nooit gebruikt. Dit was een volbloed die graag werkte, die twee die ik nu heb vieren liever vakantie geloof ik! Haha!

Ik ben het met jullie eens dat de meeste "luie" paarden gewoon slecht (in)-gereden zijn en met consequent rijden duidelijk te verbeteren zijn.

En dat van een mug op een olifant heb ik ook wel bij Kaminka, die heeft zo'n enorm ronde buik dat ik er echt "bovenop" zit, i.p.v. er omheen, dan is je inwerking nooit zo goed heb ik het idee.

Dat van die scherpere spoor zag ik nooit zo zitten, maar misschien moet ik dat wel gewoon eens doen.

Bij Kaminka heb ik ooit van een vorige instructrice 1 x met zwanehals wielsporen moeten rijden. 1 keer prikken en ik ging als de brandweer door de bak, 2e keer al een stuk minder en de 3e keer was madam er al weer aan gewend en sukkelde rustig verder..... tot verbazing van mijn instructrice.... Huilen

Maar ik denk dat het betreffende paard waar we het hier eigenlijk over horen te hebben, inderdaad vrij snel weer goed aan het been te krijgen is hoor, met alle tips die hierboven al staan.

Succes ermee!

quintylovergirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-02-02

flexmatiek of zo iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:59

wat is flexmatiek of zo iets

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

flexmatiek of zo iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 11:47

quintylovergirl schreef:
wat is flexmatiek of zo iets


flegmatiek = is laks, traag, lomp,

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

flexmatiek of zo iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:15

Mytens"]
[quote="quintylovergirl schreef:
wat is flexmatiek of zo iets


flegmatiek = is laks, traag, lomp,
[/quote]

traag reageren, afwachtend