Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 07:29

Pffff,..... ik weet niet wat ik ermee aan moet. Ik ben bezig met een 4-jarige Haflinger. Aan de longeerlijn doet ze echt keurig wat ik zeg.
(stap, draf en galop) Maar als ik erop zit, dan beginnen de kuren.
Eerst gewoon stappen, dan gaat alles oke. Maar zodra ik heeel licht aanzet tot draf (met benen, maar echt heeel licht) dan begint ze te zwiepen met d'r staart en gooit ze haar achterbenen in de lucht.
Ze wil er dan als een idioot vandoor, liefst galop. Ik hou haar dan in, daar is ze het ook niet mee eens en gooit weer d'r hoofd naar beneden en achterbenen omhoog. (wat ben ik dan blij met die knop op mijn westernzadel want die heb ik af en toe echt nodig om erop te blijven!) Stoppen doet ze keurig, maar zodra ik maar enigszins aanzet tot stap, moet dat weer met een protestactie van staart en benen.
Het is niet dat ik in het bit hang. Een lichtgewicht watertrens gekocht en ook bij losse teugel en dan aandrijven gooit ze met haar achterbenen. Ik heb wel les, maar ben toch benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan. Ze is in ieder geval geen typje om de zweep bij te gebruiken.
Was gisteren even heel boos Boos! toen ze echt heel gemeen met d'r achterbenen sloeg en heb toen een klap in d'r nek (lees: schoft) gegeven. Daar gaf ze als antwoord een trap op. Ik heb haar haren boven op d'r hoofd even stevig vastgepakt en daar schrok ze wel van.
Bleef dus stilstaan. Maar goed, even later begon het gebok weer van voren af aan.
Hoe leer ik dat bokken af ???
HELLUP !!!!

Valina

Re: Zadelmak maken? Lijkt wel rodeo! Hoe leer ik dat trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 07:31

Oh ja, ik zie dat ik dit er niet bijgezet heb:
in draf gooit ze dus ook met haar achterbenen. Bij iedere verandering geeft ze protest, maar ook tijdens het draven.
Galop laat ik haar niet doen zolang ze zo is, omdat ik niet weet wat er gebeurt als ze dan met haar achterbenen gooit.
Ze staat vanuit draf soms ook ineens stil,.....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:53

Ja, ik zal maar weer beginnen met de standaard reactie Lachen .

Heb je het zadel en het paard helemaal laten nakijken?

Als je zeker weet dat alles goed zit en dat ze het alleen uit protest doet, dan had ik er iemand achter gezet met een longeerzweep, maar nu krijg ik vast mensen over me heen die het rustig willen proberen Haha! !

Ik zou gewoon goed naar je lesgeefmens luisteren, die ziet het, wij niet Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:58

kun je niet eerst een paar keer nog proberen iemand haar te laten longeren en dan jij erop? dat ze de steun heeft van iemand aan de kant?
Ik weet niet hoe het met westernzadels is maar misschien ligt het zadel niet helemaal goed?? (kan dom zijn wat ik nu zeg, maar ik weet echt niks van western)
En meer met je stem aanleren? dan hoeft je niet meer met je been, ook al is het maar heeeel licht, dat kun je later wel doen als ze je wat meer accepteerd
heel veel succes ermee, ik hoop dat het allemaal over gaat

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:05

tja ik zou haar idd eerst even laten nakijken. Mocht ze dan helemaal in orde zijn, dan zou ik het gewoon serieus flink aanpakken, is ze nou helemaal van de pot gerukt!? Je zou haar eerst even kunnen longeren, tot ze echt wel moe is. Daarna klim je er op, en steeds als ze een bok geeft, een flinke mep, en laten lopen, in de galop. Tot ze echt moe is. Geeft ze weer een bok? weer een mep en weer lopen, net zo lang tot ze niet meer kan. Blijkbaar moet deze dame even voelen wie er de baas is. Dat gaat dus niet op een vriendelijke manier, ja misschien wel, en dan ben je ergens volgend jaar wel een keer klaar. Nee ik zou haar tot het uiterste uitputten als ze zo onredelijk doet. Klinkt heel gemeen, maar eens moeten ze leren dat zo'n reactie niet gewenst is.
er ontbrak nog wat aan, vandaar deze edit. Als ze dan eenmaal moe is, dan ga je natuurlijk in 1 rondje wel 10 overgangen rijden. Niet afwachten hup een overgang rijden, en zo vaak tot ze het bokken opgeeft.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:22

Het zadel is nieuw en door diverse mensen bekeken en beoordeeld.
Dat zit dus wel goed. Het is wel zo dat ze 16 april haar eerste veulen heeft gehad. Weet niet of dat wat uit mag maken.
Daarnaast heb ik na de bevalling er meer opgezeten en toen deed ze dit nooit. (ook met en zonder longeerlijn, ook stap en draf)
Ze heeft 2 dagen geleden besloten te gaan bokken en doet het vrij heftig. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het meer op rodeo lijkt.
Het lijkt wel of ze energie voor 10 heeft. Ze zweet als een gek, maar blijft doorgaan. Toen ze het dus eergisteren voor het eerst deed heb ik ze een uur aan de gang gehouden. Daarna ermee gestopt (wel goed afgesloten, dus pas gestopt toen ze rustig was) omdat ik bang ben dat ik haar anders verpest.
Het veulen staat natuurlijk ook als een idioot te gillen,.....
Het is trouwens niet zo dat ze daarom zo bokt, het veulen staat binnen met alle deuren dicht. Je kunt haar wel horen, maar moeders is zo druk bezig met bokken dat ze even geen aandacht voor d'r kind heeft. Als ik dan ben gestopt met rijden is ze ook weer gewoon de oude, lief en rustig. Ze is dus niet vals of gemeen, ze is gewoon aan het protesteren! (denk ik)
De dierenarts komt volgende week toch op stal, ik zal eens vragen of hij eens extra goed wil kijken.
Maar goed, ik denk dat ik haar idd extra moe ga maken, want wil nog niet al te veel met de harde hand gaan werken.
Oke, wat moet dat moet, maar liever probeer ik het eerst op een wat rustigere manier.

Oh ja, Sherwood, en als ze in galop ook zo d'r kont en benen in de lucht gooit,.... dan toch gewoon doorgaan?
Zou dat ook eerst moeten proberen, want mijn eigen veiligheid staat toch voorop vind ik.
En die mep? Met de zweep of met mijn hand in d'r hals ofzo?
Wat vinden jullie van op de hoofd beetpakken/licht tikken? (voor de schrikreactie) of kan ik daar kwaad mee aanrichten?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:24

Het zadel is nieuw en door diverse mensen bekeken en beoordeeld.
Dat zit dus wel goed. Het is wel zo dat ze 16 april haar eerste veulen heeft gehad. Weet niet of dat wat uit mag maken.
Daarnaast heb ik na de bevalling er meer opgezeten en toen deed ze dit nooit. (ook met en zonder longeerlijn, ook stap en draf)
Ze heeft 2 dagen geleden besloten te gaan bokken en doet het vrij heftig. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het meer op rodeo lijkt.
Het lijkt wel of ze energie voor 10 heeft. Ze zweet als een gek, maar blijft doorgaan. Toen ze het dus eergisteren voor het eerst deed heb ik ze een uur aan de gang gehouden. Daarna ermee gestopt (wel goed afgesloten, dus pas gestopt toen ze rustig was) omdat ik bang ben dat ik haar anders verpest.
Het veulen staat natuurlijk ook als een idioot te gillen,.....
Het is trouwens niet zo dat ze daarom zo bokt, het veulen staat binnen met alle deuren dicht. Je kunt haar wel horen, maar moeders is zo druk bezig met bokken dat ze even geen aandacht voor d'r kind heeft. Als ik dan ben gestopt met rijden is ze ook weer gewoon de oude, lief en rustig. Ze is dus niet vals of gemeen, ze is gewoon aan het protesteren! (denk ik)
De dierenarts komt volgende week toch op stal, ik zal eens vragen of hij eens extra goed wil kijken.
Maar goed, ik denk dat ik haar idd extra moe ga maken, want wil nog niet al te veel met de harde hand gaan werken.
Oke, wat moet dat moet, maar liever probeer ik het eerst op een wat rustigere manier.

Oh ja, Sherwood, en als ze in galop ook zo d'r kont en benen in de lucht gooit,.... dan toch gewoon doorgaan?
Zou dat ook eerst moeten proberen, want mijn eigen veiligheid staat toch voorop vind ik.
En die mep? Met de zweep of met mijn hand in d'r hals ofzo?
Wat vinden jullie van op de hoofd beetpakken/licht tikken? (voor de schrikreactie) of kan ik daar kwaad mee aanrichten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:31

Heb je er wel eens bij nagedacht dat inrijden zwaar is voor een paard.
Zowel lichamelijk als geestelijk.
Misschien snapt ze niet alles of kan ze het gewoon nog niet aan.
Ik denk dat je een stap (misschien wel meer) terug moet doen en gewoon weer eerst aan de longe werken.
Veel grondwerk en per dag misschien maximaal 10 minuten erop.
En let er goed op dat ze het leuk blijft vinden.
Zoek hier ervaren hulp bij, zeker in de begin fase heel belangrijk, want anders verpest je haar voor het leven.
Op het hoofd slaan is NIET goed. Nooit doen, doen ze in de natuur ook niet. Een tik op de kont, hals, buik is veel beter en begrijpt ze ook beter.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:51

precies! NOOOIIIT op het hoofd slaan, jij word dan degene die slaat, niet waarom ze nou een klap kreeg.. hou het slaan binnen de perken.. Anders krijgt ze nog meer hekel aan het rijden.. ben het met het bovenstaande eens!!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:03

Oeps. inrijden en van je pasgeboren veulen vandaan?
Denk dat daar de protest vandaan komt.
Zou terug langzaam opgaan bouwen om van dat veulen weg te gaan.
En je paard hoort dat kleine veulen echt wel hoor! Gehoor is zoveel keer beter als ons.
Zou terug naar af gaan. Neem haar elke dag terug even aan de longe zodat ze gaat weten dat ze echt wel terug mag naar haar kind. ou met maar zo'n 10 min beginnen
Pas als ze dat weer heel normaal vind een stapje verder.

En als ze gaat bokken, slaan, naar voren rijden desnoods met tik erbij. Alles wat ze erin gooit naar voor kan niet naar boven.

Suc 6. Denk dat dit gedrag echt gekomen is omdat jij iets te snel ging.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 09:21

Hoi Piepelotje. Ze komt niet naar boven haar, ze gooit alleen met haar achterbenen, nooit met haar voorbenen. Natuurlijk heb ik haar na de bevalling eerst weer aan de longeerlijn gehad en heb ik het opgebouwd met 10 minuten en zo steeds langer. Heb ze van de week voor het eerst zo lang van het veulen afgehad (1 uur) omdat ze liep te trappen en gooien. Mijn instructrice zei dat ik er niet af moet gaan als zij nog loopt te bokken. Ze moet dan eerst rustig worden. Daarom dat uur. Daarnaast, er komt geen mens voor 10 minuten lesgeven, dat is altijd minstens een half uur.
En in het eerste begin was ze heel onrustig (natuurlijk!) als ik haar van het veulen afhaal, maar dat is nu ook al niet meer. Ze loopt gewoon mee, doet netjes aan de longe wat ik van haar vraag, keurig gewoon! Ze hinnikt af en toe, maar dat is het dan ook. Daarna ging ik er altijd even op en dat ging ook altijd goed. Dit gedrag heeft ze 2 dagen geleden ineens gekregen. Denk daarom niet dat het aan het veulen ligt. Ben er eigenlijk van overtuigd dat het protest is. Nogmaals, het is niet mijn doelstelling om haar zo lang mogelijk in de bak te houden. Een half uur vind ik prima, maar ik kan alleen stoppen als ze braaf is. En als ze ik stop tijdens haar grillen, heeft zij haar zin, en start ik de volgende keer met een achterstand! Tenminste, dat is wat mij door diverse mensen verteld wordt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 09:23

Pipelotje, ze doet dus eigenlijk hetzelfde als het logo van bokt hier bovenaan de pagina. (zie het bruine paard)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:25

Ik denk dat wij bokkers moeilijk kunnen oordelen vanaf onze luie gat in een bureaustoel..

1 ding is iig zeker.. Ze doet dit niet voor niets..

Ga eerst alles na.. Haar gebit, rug, benen, haar hele lijf.. (door VA en tandarts) Dan heb je medisch tenminste alles uitgesloten..
Ga ook eens kijken bij jezelf.. Wat doe jij en wat is haar reactie overal op.. Miss moet je het wel bij jezelf zoeken..
Ook je zadel en bitje.. Je zadel kan dan wel nieuw zijn maar dat zegt nog niks.. Heeft er ook een goede zadelmaker naar gekeken? Is je bit enkel of dubbel gebroken??

En wie weet is een stapje terug zetten geen slecht idee.. Je zegt dat je bezig bent met zadelmak maken en later dat je haar een uur hebt laten werken.. (Combinatie vind ik zowiezo fout, maar zoals je zelf al zegt je moet altijd goed eindigen) Miss is dat wel teveel van het goede en kan ze dat nog helemaal niet aan..

Over het gehoor van een paard: Een paard hoort zover als wij kunnen zien.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:40

hoi valina Lachen
errug lastig hoor dat paardje van je..ben het met het meeste van bovenstaande wel eens en heb helaas geen geweldige tip ofzo. wilde alleen ff als tipje geven dat je een jong onbeleerd paard/pony juist altijd met zweepje moet rijden. dat herkennen ze al van het longeren en ze weten wel wat dat betekend-->voorwaarts! maar dat weten ze niet van jou been..("huh ik voel iets op mijn buikje" Tong uitsteken)
dat been voorwaarts betekend moeten ze eerst nog leren..dus dmv stem en been gelijktijdig gebruiken en eventueel tikje erbij.
O ja .. en dat bokken enz heb ik wel vaker gezien bij merries die net een veulen hebben gehad..errug gevoelig op het buikje, heeft toch een veulen in gezeten missc moet de boel ff een btje bijtrekken Lachen succes verder!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:45

Als ze goed op de commando's aan de longe reageerd,kan je lesgever haar dan niet aan de longe pakken met jou erop?dan hoef jij in het begin geen benen te geven,maar kan je lesgever "draf" enzo roepen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 09:47

Hoi Liesje, ik gebruik een lichtgewicht enkelgebroken watertrens.
Wat bedoel je met een stapje terug? Qua tijd? Of moet ik ze alleen maar longeren? Maar nogmaals, aan de longeerlijn is ze rustig en doet ze alles keurig. Daarom lijkt me dat ze wat dat betreft wel klaar is om iemand op haar rug te hebben.
(Ik longeer overigens met zadel en hoofdstel)

Hoi Palatijn, zweep heb ik bij het longeren ook nooit nodig gehad.
(werkelijk nooit) Ze is heel goed voorwaarts. Dat gaat dus ook prima.
Voorwaarts op mijn been (drukken) doet ze dus ook braaf, alleen geeft ze er een bokje bij. Zou ze dan niet ontzettend schrikken als er dan naast het been ook nog een zweepje aan te pas komt? Mijn instructrice denkt ook dat een zweepje nog niet nodig is omdat ze heel gevoelig reageert.
Eigenlijk heel goed reageert dus, alleen wel met protest.

Ja MeiaLuna, ik ga ze idd aan de longe zetten met mij erop.
Zaterdag eerst eens proberen, ben benieuwd hoe ze dan reageert.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:48

Ik denk dat de TS er heus wel goed aan doet de merrie van het veulen te halen, zo leren ze of jonge leeftijd al wat gescheiden te worden. Hoeft ook geen uren te zijn... Ik denk dat Palatijn er een goed punt bij heeft dat je beter een zweepje erbij kan pakken. Een zweep hoeft niet direct een slag-partij te worden, maar een hulpmiddel. Wel denk ik dat het protest is. Ik werk ook door met mijn paard als die vervelend is, dat wil ik er gewoon uit hebben. Of ze nou jong of oud zijn, ze moeten gehoorzamen. Bij jou gaat dat nu wat minder, en bijna elk jong paard heeft weleens een dipje, daar moet je doorheen komen... maar been=been en daar wil je reactie op. Gaat ze stilstaan? Weer opnieuw, wil ze hard, dan ga je hard! 2 handen aan je zadelknop, been erbij en laat haar maar gaan! En ze mag pas stoppen als jij het genoeg vindt. Vanuit daar ga je verder werken... ik ga nu uit van een dominantiespelletje, je moet natuurlijk wel eerst vaststellen dat het niets medisch is. Misschien is ze nog wat gevoelig na de bevalling

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:57

nooit gelongeerd met zweepje? deed ze dan ook schakelen in tempo op jou stem (aan de longe)? dus langzamer draven,stappen,galopperen of juist sneller, meteen als jij dat wilde?
voorwaarts op je been dan met stemhulpen aangeleerd of deed ze dat meteen al toen je er op ging zitten..als ze dat meteen al deed is dat namelijk gewoon een schrikreactie..geen voorwaartse hulp en zal ze dat ook niet als zodanig herkennen Knipoog
jeetje wat een vragen heb ik ineens Tong uitsteken

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:00

Naar mijn gevoel ga je veel te hard met haar. Het zweeten is vaak ook een teken van overmatige stress. In stress situatie's kun je nog zo je best doen, maar het paard kan niks in zich opnemen omdat het in een vlucht reactie zit.

Ik zou weer helemaal opnieuw beginnen met grondwerk. Bouw een band op met je pony door het grondwerk en bouw het uit zover ze op dat moment aan kan. Ga nooit verder dan dat, omdat het paard over die grens geen informatie meer tot zich kan nemen.

Ook met rijden is het puur aanleren van de hulpen. Dus leren wat je been betekend en dat de druk ophoud wanneer ze naar voren stapt. Hier heb ik het dus over de overgang aanstappen. Ga pas aandraven als ze de hulp voor aanstappen acsepteerd en vraag dan nog maar enkele stapjes draf.

Inrijden is zeker zwaar voor een paard. Zowel lichamelijk als geestelijk. Dit betekend dat je alles moet uitbouwen en niet moet gaan aandraven b.v. als ze de stap hulp nog niet kent.

Laten nakijken is nooit verkeerd natuurlijk.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:01

Valina schreef:
Hoi Liesje, ik gebruik een lichtgewicht enkelgebroken watertrens.
Wat bedoel je met een stapje terug? Qua tijd? Of moet ik ze alleen maar longeren? Maar nogmaals, aan de longeerlijn is ze rustig en doet ze alles keurig. Daarom lijkt me dat ze wat dat betreft wel klaar is om iemand op haar rug te hebben.
(Ik longeer overigens met zadel en hoofdstel)

Met een stapje terug doen bedoel ik niet alleen de tijd of terug naar longeren.. Dat moet jezelf bekijken aan de hand van je merrie..Welke stap(pen) je terug moet nemen en hoever kan ik niet zien vanaf me luie kont.. Tong uitsteken
Miss heb je wel een té grote stap vooruit gemaakt..

Wat betreft het bitje.. Miss moet je is een dubbelgebroken proberen.. Deze kan minder scharen en is in mijn ogen dus ook vriendelijker..
Heeft ze miss een laag hangend gehemelte??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:14

Over het slaan op het hoofd. Bel de dierenbescherming maar want ik doe dat dus. Als hij een actie onderneemt die echt 'van de pot gerukt' is, schuw ik dat niet hoor. Laatst wilde meneer niet door het water, daar is nog mee te leven. maar hij wilde ook niet meer in de buurt komen en begon dus achteruit te kuieren, zo de takken en struiken in. Daarbij vergat hij mij en mijn hulpen even. Dan kan hij echt een draai om zijn oren krijgen. En ineens, als hij toverslag, wist hij zich weer te gedragen.
Mijn paard vertrouwd mij echt wel en weet dus ook dat ik zoiets alleen maar doe als het echt menes is.

Als je net je paard in aan het rijden bent zou ik dit alleen niet zo snel doen. Dan snappen ze echt helemaal niet meer wat je daar boven aan het doen bent. Een tik/ mep met de zweep is dan duidelijker, die gebruik je immers ook als voorwaartse hulp.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:21

Ik vind op het hoofd slaan als voorwaartse hulp (wat het dus in principe is) niet kunnen. Ook bij een bok niet, want dit moet je met je benen oplossen.
Bij (dreigend) stijgeren is een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet om.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:26

Amanda schreef:
Ik vind op het hoofd slaan als voorwaartse hulp (wat het dus in principe is) niet kunnen. Ook bij een bok niet, want dit moet je met je benen oplossen.
Bij (dreigend) stijgeren is een ander verhaal, maar daar gaat het hier niet om.

Amen.. Bloos

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:31

Hermesdeux, ik ben het eigenlijk met jou eens, al laat ik de dierenarts wel even kijken denk ik, dat kan nooit kwaad.

Palatijn, ja aan de longe doet ze idd alles wat ik zeg, puur vanuit mijn stem. En ja, stap, draf, galop en ook de overgangen. Ik gebruik nooit een zweep en jaag haar ook niet op met mijn lichaam. Dus echt puur stem.
De hulpen (voorwaarts) heb ik haar geleerd i.c.m. mijn stem. Alhoewel ze dat na de eerste les meteen begreep en ik mijn stem toen al niet meer nodig had. Als ze bokt gebruik ik mijn stem wel om er zeker van te zijn dat ze begrijpt wat ik bedoel.

Josien, dat zweten n.a.v. stress, dat zal ik eens in de gaten houden, daar had ik nog niet aan gedacht. V.w.b. aandraven, voorwaarts snapt ze, dus het aandraven zou ze moeten kunnen,.....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:33

Liesjuh, stel dat ze een laaghangend gehemelte zou hebben, zou ik dan zeker een dubbelgebroken trens moeten hebben?