bijzet met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

bijzet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 11:02

Als je een paard (pony in dit geval) met bijzet longeert moeten ze dan aan beide kanten even strak (of los) zitten of aan de binnenkant 1 gaatje strakker.
Het paardje wat ik zaterdag ga longeren wordt wel regelmatig gelongeerd maar heeft het nog nooit met bijzets gedaan, moet maar lekker los beginnen denk ik.

Iemand nog tips????

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:04

hoi, als ik ga longeren met een paard doe ik uiteraard de binnekant strakker (gaatje of drie ligt er aan hoe groot de volte is)
dan krigjt ie automatisch stelling naar binnen en dat is juist de bedoeling.
ook doe ik hem in het begin niet te strak (eigenlijk nooit). gewoon dat ie er net doorheen is zeg maar. dat ie net niet voorbij dat punt kan komen dat ie zijn hoofd omhoog kan gooien, maar wel lekker zijn hals kan strekken.
succes!!
Laatst bijgewerkt door Corona op 07-02-02 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:16

Corona schreef:
hoi, als ik ga longeren met een paard doe ik uiteraard de binnekant strakker (gaatje of drie ligt er aan hoe groot de volte is)
dam krijt ie automatisch stelling naar binnen en dat is juist de bedoeling.


Stelling vraag je volgens mij niet met je binnenteugel hoor! Dus zo 'uiteraard' vind ik dat niet en al helemaal niet de bedoeling! Buitenteugel, binnenbeen heb ik altijd geleerd, dus zo probeer ik het ook met longeren te doen.
Ik longeer zelden met bijzetteugels, maar als ik het doe, dan maak ik ze eerst altijd gewoon op maat, allebei even lang, en dan maak ik de buitenste juist een of meer gaatjes langer i.p.v. de binnenste korter.
En dan vraag ik buiging door het middenstuk van het paard met m'n zweep naar buiten te drijven, waarbij de buitenteugel begrenst en de binnenteugel in principe los mag hangen omdat ik aanleuning heb op m'n longe. Op die manier is het voor je paard ook erg lastig om over de buitenschouder weg te hollen, wat hij wel kan doen als je alleen maar de binnenkant korter sjort.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:06

je wilt toch dat je paard stelling naar binnen krijgt?
als ie aan de longe loopt met twee bijzets van dezelfde lengte en hij kijkt naar binnen (wat braaf is) krijgt ie gelijk een ruk in zijn mond naar buiten.
als je hem binnen iets strakker doet kijkt ie netjes naar binnen (leert dat zichzelf een beetje aan) en springt ook veeeeeel sneller in de goede galop.
laat jij je paard maar eens in de linkergalop aanspringen terwijl hij naar rechts kijkt. heel knap.
dus niet gelijk zo zeuren, ik vraag onder het zadel ook stelling door mijn benen te gebruiken, maar aan de longe is dat onmogelijk!!!!!!!!
en of je nu de buitenste langer doet of de binnenste korter, das volgens mij hetzelfde ("nee want dan zit ie binnen strakker" hoor ik al roepen. ligt er aan vanaf welk punt je begint is daarop alvast mijn reactie.)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:14

Citaat:
je wilt toch dat je paard stelling naar binnen krijgt?

Liever buiging.
Citaat:
als ie aan de longe loopt met twee bijzets van dezelfde lengte en hij kijkt naar binnen (wat braaf is) krijgt ie gelijk een ruk in zijn mond naar buiten.
als je hem binnen iets strakker doet kijkt ie netjes naar binnen (leert dat zichzelf een beetje aan)


Waar haal je vandaan dat ik longeer met 2 bijzets van dezelfde lengte? Volgens mij moet je iets beter leren lezen. Ik gebruik dat als uitgangspunt voor het verstellen, je moet ergens vanuit gaan tenslotte en dat is altijd een rechtgesteld paard, dus terwijl het paard nog stil staat en dan maak ik de buitenste dus langer. Ze zijn dus niet gelijk, vond ik een hele rare conclusie van je, net als dat verhaal van die ruk in de mond e.d., dan doe je echt iets niet goed, dan zet je hem veel te strak bij! Dus eerst goed lezen voordat je begint te 'zeuren'! (wat ik volgens jou doe, maar dat zie ik niet zo)

Citaat:
en springt ook veeeeeel sneller in de goede galop.
laat jij je paard maar eens in de linkergalop aanspringen terwijl hij naar rechts kijkt. heel knap.

Wel eens gehoord van contragalop? Blijkbaar niet. Een goed afgericht paard kan op een volte op de linkerhand, dus naar links gebogen, best contra aanspringen in de rechtergalop, vergt wat oefening, maar is verder niet zo'n enorme prestatie, kwestie van je paard gymnastiseren en aan de hulpen hebben staan.
Citaat:
dus niet gelijk zo zeuren, ik vraag onder het zadel ook stelling door mijn benen te gebruiken, maar aan de longe is dat onmogelijk!!!!!!!!

Dus jij longeert zonder zweep? Of weet niet goed hoe je de zweep moet gebruiken, dat kan ook.
Citaat:
en of je nu de buitenste langer doet of de binnenste korter, das volgens mij hetzelfde ("nee want dan zit ie binnen strakker" hoor ik al roepen. ligt er aan vanaf welk punt je begint is daarop alvast mijn reactie.)

Het gaat om het uitgangspunt en dat is toch echt zo dat je stelling vraagt (hoort te vragen) vanaf de buitenkant. Je paard buigt doordat je de buitenkant langer laat worden, niet doordat je de binnenkant in elkaar trekt. Het netto eindresultaat is misschien voor een leek hetzelfde, maar het verschil is dat je bij vanaf de buitenkant werken je paard op lengte kunt houden en voorkomt dat hij over de buitenschouder wegloopt, als je vanaf de binnenkant werkt trek je hem juist in elkaar en kan hij wèl over de buitenschouder weglopen!


Ik dacht ergens gelezen te hebben dat jij ook les gaf............ Dan vind ik persoonlijk dat dit toch wel basisdingen zijn die je zou moeten weten! Hebben ze je dat niet geleerd op je opleiding?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:13

Corona schreef:
laat jij je paard maar eens in de linkergalop aanspringen terwijl hij naar rechts kijkt. heel knap.



Haha, deze vindt ik goed! Ik heb mijn paard geleerd in galop aan te springen op de linkerhand door hem voor en tijdens het aanspringen naar buiten te laten kijken.........hierdoor komt de schouder vrij waarmee hij moet beginnen, is dus veel makkelijker voor een paard om het zo te leren. Hoe beter dit gaat des te minder je hem naar buiten hoeft laten kijken en na een tijd kan je gewoon "recht" in galop aanspringen.

Ik mis in jouw stukje toch wel het rechtstellen van je paard. Ik heb geleerd dat je eerst moet zorgen dat je paard "recht" is voordat je gaat beginnen aan stelling vragen. "recht" longeren hoort daar dus ook bij. Is trouwens ook een hele klus voor paarden om "recht" te lopen, helemaal op een volte, ze moeten dan heel goed het binnenachterbeen eronder gaan zetten om de bocht door te komen. Mijn mening is dat je eerst dit onder de knie moet krijgen en daarna pas als je zeker weet dat je paard "recht" is moet gaan inbuigen.

Mijn paard is linksom niet recht, hij draait zijn hoofd juist naar binnen, het enige waar ik dus op dit moment goed op moet letten is dat ie "recht" gesteld moet worden door contrastelling te vragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 13:26

ik doe altijd even strak, maar ik longeer ook met een gogue en dan geeft ook meer speling aan de binnen en de buitenkant denk ik. MAar als ik mijn paard zou vaster zou zetten op de binnenkant, zou hij daar best wel eens op kunnen gaan hangen, en net zoals magreet zegt, je stelt je paard niet naar binnen met de binnenteugel. De binnenteugel vraagt om buiging, en de buitenteugel begrenst. Maar een bijzet teugel die vast zit, die vraagt niet meer, die eist. en een paard kan daarop zich vastzetten i.p.v. dat hij soepel wordt.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 15:04

Als het paard met rijden niet erg soepel en los aanvoelt kun je de binnenste een gaatje strakker doen zodat hij een beetje binnenstelling geeft. Is het paard gewoon lekker los en soepel dan is even strak aan beide kanten ook goed. Als het goed is zit er elastiek in de bijzets en kan hij dan altijd nog iets binnenstelling aan nemen als hij zou willen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:54

of ik geleerd heb om te leren longeren op mijn opleiding??
nee natuurlijk niet, ik studeer diergeneeskunde daar leren we niet longeren.
ik gebruik een zweep vrijwel nooit met longeren behalve als hij niet voorwaarts is. ik doe meer met mijn handen en gebruik het liefst een dubbele longe. ik heb niet graag dat een paard bang voor me is. en dat is het denk ik bij jou, hij buigt niet uit gewilligheid. hij is gewoon bang voor je zweep en loopt er daarom vanaf. leuke verstandhouding.
heel knap als je je paard leert aanspringen in de contra galop maar niet echt nuttig in het begin.
stelling, buiging what ever. je snapt wel wat ik bedoel, je loopt gewoon te miereneuken.
ik geef inderdaad les (dat heb je wel gelezen en niet dat ik dgk studeer?) en dat gaat hartstikke goed. het is me nog nooit niet gelukt om een paard aan de longe te laten lopen. sterker nog ik ga er morgen weer eentje doen. een shet nog wel.
ik ga verder niet meer op jou verhaaltje in. we zijn het er over eens dat de binnenste inderdaad beter iets korter kan als de buitenste.
en op alles wat ik zeg heb je denk ik toch een tegenwoord.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 19:57

Ik doe hem altijd gewoon even strak aan alle kanten. Als hij dan de andere kant op moet zit je dan ook niet zo te hannesen. En dat kleine beetje stelling maakt volgens mij niet veel uit hoor.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 11:52

Corona schreef:
ik gebruik een zweep vrijwel nooit met longeren behalve als hij niet voorwaarts is. ik doe meer met mijn handen en gebruik het liefst een dubbele longe. ik heb niet graag dat een paard bang voor me is. en dat is het denk ik bij jou, hij buigt niet uit gewilligheid. hij is gewoon bang voor je zweep en loopt er daarom vanaf. leuke verstandhouding.

Ik denk niet dat je het moet zien als bang zijn van de mens die longeert. Ik longeer mijn paard altijd met zweep. Maar gebruik die om mijn hulpen te verfijnen. Bang is Laiser absoluut niet voor de zweep. Ik kan de zweep gewoon tegen hem aanzetten als ik iets verander aan de hulpteugel waar ik op dat moment mee werk.
Wanneer je in mijn ogen werkt met een paard moet dat op basis van wederzijds vertrouwen zijn. Je moet hem niet dwingen om in een houding te lopen, je moet het van hem vragen. Het paard zal dan pas nageven en ontspannen lopen.
Ik laat me verder niet uit over bovengeplaatste opmerkingen, maar heb bij sommige toch mijn bedenkingen. Maar ieder doet het op zijn/haar eigen wijze.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 12:28

Een zweep is bij mij gewoon een verlengstuk van mijn arm.
Op stal kan ik mijn paard een pasje opzij zetten door met mijn hand naar de plaats op haar lichaam te wijzen die ik aan de kant wil hebben. En nee, daarvoor heb ik haar niet eerst in elkaar moeten meppen zodat ze bang van mij is, dat zijn gewoon dingen die je aan kunt leren. Dat jij denkt dat mijn paard bang is voor mijn zweep zegt meer iets over jou dan over mij.
Aangezien ik geen armen van 10 meter heb pak ik met longeren de zweep erbij. Voorwaarts houden doe ik met mijn stem, daar hoef ik haar niet voor te slaan, eventueel wijzen met de zweep en zelf ook wat actiever erbij gaan staan is echt voldoende.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 20:55

Corona"]
ik gebruik een zweep vrijwel nooit met longeren behalve als hij niet voorwaarts is. ik doe meer met mijn handen en gebruik het liefst een dubbele longe. ik heb niet graag dat een paard bang voor me is. en dat is het denk ik bij jou, hij buigt niet uit gewilligheid. hij is gewoon bang voor je zweep en loopt er daarom vanaf. leuke verstandhouding.
[/quote]

Als je zo goed weet hoe je moet longeren weet je ook dat het de bedoeling is dat je je longe en je zweep in een zogenaamde driehoek houdt! Oftewel, je "sluit" je paard op!
Die "leuke verstandhouding" en "bang" zijn heeft niets te maken met dat je een zweep gebruikt tijdens het longeren. Het heeft ermee te maken dat je een zweep niet moet "misbruiken" tijdens het longeren. Leuk idee trouwens om het alleen met je stem te doen, als ie niet wil lopen ga je dan je
stem verheffen
om hem voorwaarts te houden? Dan gebruik ik toch liever een zweep, wordt ie tenminste niet "bang" van het overmatig stemgeluid (ik hoef nl alleen maar heel zacht een commando te geven om hem voorwaarts te krijgen en als ie dan niet reageert krijgt ie een waarschuwing doordat ik mijn zweep wat omhoog doe)


[quote="Corona"]
heel knap als je je paard leert aanspringen in de contra galop maar niet echt nuttig in het begin.
[/quote]

Niet nuttig????? Zeer nuttig mag ik wel zeggen!!!! Je paard wordt er alleen maar soepeler van als je hem af en toe in contragalop rijd! Hij leert veel meer op zijn eigen benen te staan, en wordt soepeler in zijn lichaam. Dus zeer zeker geschikt als je een jong paard hebt die al een beetje weet hoe hij in galop moet aanspringen en gewoon van hand veranderen en door rijden in contragalop.

[quote="Corona"]
stelling, buiging what ever. je snapt wel wat ik bedoel, je loopt gewoon te
miereneuken.
[/quote]

Laat ik hier maar niks op zeggen want volgens mij weet je niet helemaal wat je zegt Lips are sealed

[quote="Corona schreef:
ik ga verder niet meer op jou verhaaltje in. we zijn het er over eens dat de binnenste inderdaad beter iets korter kan als de buitenste.
en op alles wat ik zeg heb je denk ik toch een tegenwoord.


Je gaat dus wel verder op haar "verhaaltje " in want het zit je kennelijk dwars dat Margreet een andere mening heeft dan jij.......

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:25

en daar gaan we weer... Lips are sealed

als jullie nou allebei zouden proberen elkaar ietsje beter te begrijpen, zou het hier een stuk gezelliger worden.
in beide argumenten zitten ware dingen. wat margreet zegt klopt denk ik het best (spreekt mij het meeste aan).

probeer nou eens niet elk dingetje helemaal letterlijk op te vatten, meestal wordt het niet eens echt zo bedoelt.

en over mij en longeren: ik kan er geen bal van, dus ga ik ook niet proberen tips te geven.
op een bijzet gaat graziano ontzettend diep lopen hangen, hoe voorwaards ik hem ook probeer te houden.

als ik nu longeer is het vooral 'uitlaten' , zonder iets. dit ter vervanging van losgooien, bij gebrek aan paddock.. (nog 2 weken, dan gaan we naar een nieuwe stal met paddock Haha! )